דיון: צה"ל והמנהגים

נריה_ה

New member
דיון: צה"ל והמנהגים

כתבתי קטע קצר מנקודת מבט אורתודוקסית בלבד. לדעתי קטע זה יכול להתחבר לדיון הקודם על גיוס חרדים לצה"ל. אמנם מצד אחד "ומנהג אבות תורה היא ואין לשנות" (המאור הקטן, ראש השנה, י"ב ע"א). בדברים בהם המנהג לא סותר את ההלכה (חוץ מעינייני ממון) יש חובה להישמע למנהג ולשמרו. התלמוד הירושלמי, דרך אגב, רואה את המנהג כשווה ערך למנהג. בירושלמי, מסכת יבמות פי"ב ה"א יב ע"ג, נשאלת השאלה מה הנעל שראוי לחלוץ בה. במהלך הדיון בין החכמים מוזכר גם המנהג הרווח והרושלמי מוסיף "והמנהג מבטל את ההלכה" שאפילו יבוא אליהו וירצה לשנות לא תהא סמכות בידיו. מצד שני, קיים איסור "לא תתגודדו" (רבע פסוק מדברים י"ד א'...) הפסוק כפשוטו עוסק באיסור שרטיה למת. אבל התנאים פירשו אותו כנגד התפלגויות כיתתיות, והאמוראים החילו אותו גם על חילופים בדינים ובמהנהגים בין אישים וקבוצות מישראל. חכמים אסרו להעשות "אגודות אגודות" כדי למנוע מחלוקות ודיברי ריבות בעם ישראל. כך פוסק הרמ"א: (ואני בוחר להדגיש נקודה זו) "ולא ינהגו בעיר אחת מקצת מנהג זה ומקצת מנהג זה משום לא תתגודדו" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תצג, סעיף ג') האם ניתן להחיל את דיברי הרמ"א גם בצה"ל, כלומר להגדיר את היחידה כקהילה, וכך כל עוד שלא תהיה סטיה מההלכה, אפשר יהיה 'לכופף' את המנהגים בצבא?
 

masorti

New member
בוא ונבחן את טענתך...

אני לא תלמיד ישיבה, אבל הרשה לי להעמיד את פסיקת הרמ"א למבחן הסטורי. לפי טענתך הרמ"א פסק שאסור לנהוג בעיר אחת בשני נוהגים. העובדה ההסטורית היא שהיו ערים באירופה (בהולנד למשל) שהתקיימו בהן במקביל בתי כנסת ספרדיים ובתי כנסת אשכנזיים. יותר מכך... בכל רחבי "תחום המושב" התקיימו בתי כנסת של חסידים ובתי כנסת של "מתנגדים" (ומכאן המקור לנוסח אשכנז ונוזח ספרד בסידור התפילה). האם כל האשכנזים שהיו מעורבים בתפילות כפי שתיארתי לא הכירו את הפסיקה שהצעת? או שמא בחרו במודע לצפצף עליה? לי נראה שאחת משתיים: או שהפסיקה הזו לא הפכה לקונצנזוס, או שפשוט הוצאת דברים מהקשרם. סביר שהכוונה היתה שבאותה קהילה לא יתחיל כל ראש קבוצה לעשות דין לעצמו ולהוסיף מנהגים, אלא שכולם ילכו לפי הקונצנזוס של הקהילה המקומית. למשל: יצירת תת-כשרויות כפי שקורה כיום. אבל אין הכוונה למחוק מנהגים עתיקי יומין של קהילות ממוסדות שאיתרע שבניהן הזדמנו למקום אחד.
 

נריה_ה

New member
אני הדגשתי שבנושא זה קיימת מחלוקת.

והדגשתי שיש כאלה שנותנים יותר דגש למנהגים ע"ע ירושלמי. גם אני לא תלמיד ישיבה, אבל אני טוען שמבחנים היסטוריים אינם תקפים כלל בנושאים הלכתיים. מה שחשוב הוא מה שהרבנים פסקו. הרמב"ם מחזק את הדברים של הרמ"א "אבל אסור להם מנין אחר משום לא תתגודדו משום לא תעשו אגודות אגודות אלא כך חייבים כל בית ישראל הנקראים בשם יעקב המחזיקים בדת משה רבינו ע"ה להיות כל עדה וקהל מישראל אגודה אחת ולא תהיה ביניהם מחלוקת בשום דבר בעולם. ואת חכמים ונבונים ויודעים מהו עונש המחלוקת וכמה רעות גורמת" (תשובות הרמב"ם, מהדורת בלאו, ב, סימן רסב, עמוד 597. הרמב"ם עוסק בשאלה כיצד יש לנהוג בעיר בה מקובל לשבת בעת אמירת קדושת היוצר ובא אליה חכם והוא עומד וחלק מן הציבור נמשך אחריו ועומד גם הוא. בכל מקרה כאן אני לא רוצה לדון ב"לא תתגודדו" מול "מנהג אבותינו תורה" - אני יכול ללכת לפורום דתיים או שאל את הרב... אני רוצה לשאול האם ניתן להחיל את הכלל של "לא תתגודדו" לצה"ל וכך לאפשר את שילוב החרדים גם כאשר מנהגיהם שונים מההלכה ומחמירים יותר. (ויגידו אנשים לא מאפשרים את שילובם בצבא...)?
 

פלסטיק

New member
אני מנסה להבין בשפה פשוטה

אתה אומר שבעצם מה שכתוב אומר 1. הרבנים התנגדו לפילוג בעם הם אמרו שיש לנהוג מנהג אחד (אסרו על מספר מנהגים) 2. הדבר כתוב בשולחן ערוך ומחייב את כל עם ישראל 3. מכאן שכל מי שמתגייס לצה"ל כל המנהגים (החמרות) שתקפים לגביו באזרחות ואינם חלק מההלכה אלא רק מנהג אינן תקפים בקהילה הצבאית, ולכן: 4. כל עוד כללי ההלכה מתקיימים בקהילה הצבאית אין מניעה מאף קבוצה (כולל החרדים לחצרותיהם) לשרת בצבא רעיון מעניין, ולא רק שמעניין הוא גם הגיוני
 

פלסטיק

New member
האם זו הסיבה שבגללה עובדיה יוסף

חושב שכולנו בארץ ספרדים? כי הקהיליה היתה במקור ספרדית ולכן כל מי שמצטרף אליה גם אם הוא אשכנזי הופך לספרדי? מישהו יודע?
 

מתנדב

New member
פלסטיק, הרב עובדיה יוסף לא חושב

שכולם צרכים להיות ספרדים, אמנם יש לו ציבור גדול, שחלק מהציבור הספרדי חושב שכך זה צריך להיות ושהדרך בה הם הולכים כולם צרכים לנהוג לפיה, אבל זה לא הרב עובדיה יוסף חושב כך, זה חלק מהציבור שלו....
 

פלסטיק

New member
אני קראתי פסק שלו עצמו

אבל לא חשוב, חשבתי שמישהו יודע, כנראה שלא
 

מתנדב

New member
פלסטיק, ומה הפסק שקראת?

אולי תביא את זה גם לי שאני אדע, אולי אני טועה.... והיכן ראית את הפסק הזה?
 

פלסטיק

New member
אם הייתי זוכר במדויק לא הייתי שואל

דומני שזה היה ב"יחווה דעה" אבל אני לא זוכר
 
למעלה