דיון: צה"ל והמנהגים
כתבתי קטע קצר מנקודת מבט אורתודוקסית בלבד. לדעתי קטע זה יכול להתחבר לדיון הקודם על גיוס חרדים לצה"ל. אמנם מצד אחד "ומנהג אבות תורה היא ואין לשנות" (המאור הקטן, ראש השנה, י"ב ע"א). בדברים בהם המנהג לא סותר את ההלכה (חוץ מעינייני ממון) יש חובה להישמע למנהג ולשמרו. התלמוד הירושלמי, דרך אגב, רואה את המנהג כשווה ערך למנהג. בירושלמי, מסכת יבמות פי"ב ה"א יב ע"ג, נשאלת השאלה מה הנעל שראוי לחלוץ בה. במהלך הדיון בין החכמים מוזכר גם המנהג הרווח והרושלמי מוסיף "והמנהג מבטל את ההלכה" שאפילו יבוא אליהו וירצה לשנות לא תהא סמכות בידיו. מצד שני, קיים איסור "לא תתגודדו" (רבע פסוק מדברים י"ד א'...) הפסוק כפשוטו עוסק באיסור שרטיה למת. אבל התנאים פירשו אותו כנגד התפלגויות כיתתיות, והאמוראים החילו אותו גם על חילופים בדינים ובמהנהגים בין אישים וקבוצות מישראל. חכמים אסרו להעשות "אגודות אגודות" כדי למנוע מחלוקות ודיברי ריבות בעם ישראל. כך פוסק הרמ"א: (ואני בוחר להדגיש נקודה זו) "ולא ינהגו בעיר אחת מקצת מנהג זה ומקצת מנהג זה משום לא תתגודדו" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תצג, סעיף ג') האם ניתן להחיל את דיברי הרמ"א גם בצה"ל, כלומר להגדיר את היחידה כקהילה, וכך כל עוד שלא תהיה סטיה מההלכה, אפשר יהיה 'לכופף' את המנהגים בצבא?
כתבתי קטע קצר מנקודת מבט אורתודוקסית בלבד. לדעתי קטע זה יכול להתחבר לדיון הקודם על גיוס חרדים לצה"ל. אמנם מצד אחד "ומנהג אבות תורה היא ואין לשנות" (המאור הקטן, ראש השנה, י"ב ע"א). בדברים בהם המנהג לא סותר את ההלכה (חוץ מעינייני ממון) יש חובה להישמע למנהג ולשמרו. התלמוד הירושלמי, דרך אגב, רואה את המנהג כשווה ערך למנהג. בירושלמי, מסכת יבמות פי"ב ה"א יב ע"ג, נשאלת השאלה מה הנעל שראוי לחלוץ בה. במהלך הדיון בין החכמים מוזכר גם המנהג הרווח והרושלמי מוסיף "והמנהג מבטל את ההלכה" שאפילו יבוא אליהו וירצה לשנות לא תהא סמכות בידיו. מצד שני, קיים איסור "לא תתגודדו" (רבע פסוק מדברים י"ד א'...) הפסוק כפשוטו עוסק באיסור שרטיה למת. אבל התנאים פירשו אותו כנגד התפלגויות כיתתיות, והאמוראים החילו אותו גם על חילופים בדינים ובמהנהגים בין אישים וקבוצות מישראל. חכמים אסרו להעשות "אגודות אגודות" כדי למנוע מחלוקות ודיברי ריבות בעם ישראל. כך פוסק הרמ"א: (ואני בוחר להדגיש נקודה זו) "ולא ינהגו בעיר אחת מקצת מנהג זה ומקצת מנהג זה משום לא תתגודדו" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תצג, סעיף ג') האם ניתן להחיל את דיברי הרמ"א גם בצה"ל, כלומר להגדיר את היחידה כקהילה, וכך כל עוד שלא תהיה סטיה מההלכה, אפשר יהיה 'לכופף' את המנהגים בצבא?