עם או בלי קסדה, זאת השאלה.
(החפירה) מבחינתי קסדה היא חובה. קסדה היא כובע שמציל את החיים. מבחינתי, אצל תלמידים מתחילים, רכיבה עם קסדה היא חובה. הם עוד לא מיומנים. עוד לא יודעים מה בדיוק מותר ומה בדיוק אסור, עוד לא שולטים לגמרי בישיבה (דגש: עקבים למטה), לא יודעים מה עושים אם סוס מתפרע, לא יודעים איך נופלים נכון. בלי קסדה, גם נפילה פשוטה יכולה להיגמר בפגיעה בראש. אצל תלמידים יותר מתקדמים- גם עם קסדה. הם עדיין לא יודעים את כל תורת הרכיבה במלואה, וגם אצלם הרבה יותר בטוחה רכיבה עם קסדה. לסיכום בקשר לתלמידים: בין אם מתחילים או מתקדמים, חובה קסדה. תלמידים עוד לא יודעים את כל הרכיבה. לא תמיד יודעים מה עושים במצבי חירום, אם סוס מתפרע ומשתולל, ובמקרה שלהם הקסדה הרבה יותר משמעותית. מה הכוונה המשמעותית? שאצלם, גם אם הם יעשו טעויות קריטיות שמדריך לא יעשה, כמו למשוך אחורה חזק במושכות כשסוס מתרומם על שתי רגליים, הקסדה תגן על חייהם. ועכשיו בקשר בקשר למדריכים. אצל מדריכים העניין הוא שונה. קודם כל, מבחינה חוקית, החוק נותן אישור לרכיבה בלי קסדה מעל גיל 18. המדריכים יודעים לרכב הרבה יותר טוב. הם עברו קורס מדריכים, הם יודעים מה מותר ומה אסור, הם יודעים הרבה יותר טוב לרכב ולהגיב במצבי חירום עם הסוס. הידע הזה מקנה להם ביטחון, מכיוון שבמקרה חירום הם לא יעשו טעויות אלא ינהגו בצורה כזו שיכולה למנוע מהסוס להמשיך להתפרע, להשתולל, לדהור (במקרה של פריצה) וכדומה. וככה ימנעו מהם סיכוי לנפילות שיכולות להיגמר באסון. אבל, גם כל הידע שבעולם, לא יכול תמיד לרסן סוס. סוס מבוהל לא תמיד יקשיב להוראות, והתוצאה יכולה להיות נפילה. כאמור, למדריכים אין ציפוי מתכת שמגן על הראש, למדריכים אין כוח קסם שהופך את הראש שלהם לבלתי פגיע. מכאן, שגם המדריכים יכולים להיפגע בנפילות, ולא רק להיפגע, אלא לשלם בחייהם. לכן, השיקול של אם לרכב עם או בלי קסדה, נתון לבחירה ע"י המדריך, או הרוכב שמחליט לרכב בלי קסדה, שיחליט האם הוא באמת חושב שהוא יכול למנוע נפילות ותאונות בעזרת הידע שיש לו, או האם גם הוא
לא יכול למנוע נפילה למרות הידע שיש לו. זה מבחינתי שיקול ראשון שכל רוכב שמחליט לרכב בלי קסדה צריך לקחת- בין אם מדריך או לא. עוד נקודה שרכיבה בלי קסדה נותנת, היא הנוחות. הרבה יותר נוח לרכב בלי קסדה, הראש לא מתחמם (במיוחד בקיץ), ולא מרגישים שהראש נתון באיזו מסגרת ביכולה להעיק בצורה מסויימת. הנקודה הזו מובילה לעוד שיקול שהרוכב שמחליט לרכב בלי קסדה צריך לקחת- האם אני מוכן לקחת סיכון בשביל הנוחות? או האם הבטיחות קודמת לכל וזה כולל את הנוחות? הבטיחות אינה קשורה רק לרמת ידע ומקצועיות. אפשר להביט על זה מבחינה מדעית, ולראות לפי גילים: כשצעירים, זה אומר עוד לפני גיל ההתבגרות ובתחילתו, הגולגולת עדיין לא סיימה להתפתח. אין לה את רמת החוזק שיש לגולגולת של מבוגר. זה בגלל שעל עצמות הגולגולת עוד להתפתח ולהתחזק. הנקודה הזו מקנה יותר סיכון לצעירים בנפילות- בגלל שהגולגולת עוד לא חזקה ומפותחת לגמרי, היא לא יכולה להגן על המוח כמו שגולגולת של מבוגר תגן, ולכן יש יותר סיכוי לפגיעה מוחית. במקרה כזה הקסדה יכולה להציל חיים, ולכן חשוב מאוד
כן לחבוש קסדה. כשמתבגרים- במהלך גיל ההתבגרות ואחריו- הגולגולת מסיימת להתפתח. הגולגולת הרבה יותר חזקה, ומקנה הרבה יותר ביטחון למוח ששוכן בתוכה. ואז, במקרה של נפילה, הגולגולת מגנה על המוח הרבה יותר, ולכן יש פחות סיכוי לפגיעה מוחית. ואז, למרות שעדיין יש סיכוי לפגיעה, ניתן לפנות לשיקול הבטיחותי: האם אני מוכן לקחת את הסיכון שבנפילה ולרכב ללא קסדה? או שהבטיחות קודמת מעל לכל ואני ארכב ללא קסדה? לסיכום: הבחירה האם לרכב עם קסדה או ללא קסדה תלויה במספר גורמים, ולא רק באחד. רצוי לקחת את כל הגורמים בחשבון. ישנם גורמים יותר חשובים מאחרים, למשל שהגיל (חוזק הגולגולת) יותר חשוב מהנוחות. אבל כל אחד וסדרי העדיפויות שלו. זו דעתי