hmmm..... אולי ה"פרקטיות" ?
בישראל כמו בישראל, אנשים רוצים "רווח" מהעיסוק שלהם. רק תשאל את האזרח הממוצע מע דעתו על המקצוע "ספורטאי", ותבין על מה מדובר: אנשים לא רואים בזה פרנסה. האמא היהודיה מעדיפה ילד שילמד "מקצוע" מאשר שילך לשחק כדורסל, כי באחד פרנסה בטוחה יותר. שילוב בין קריירה וספורט בד"כ לא ניתן כמעט למימוש. זו סיבה אפשרית אחת. לגבי מסורת האימון, זה סיפור אחר. אנשים לא מפנימים את עקרון ה kung fu - משמעותו בסינית היא "מיומנות הנרכשת על ידי עבודה קשה ומאומצת". זה מתפרש בכל תחום - לא רק באמנויות לחימה: בין אם ילדה שמנגנת בפסנתר מגיל 6 (ומתאמנת שעות ביום), בין אם ספורטאי שמתאמן מספר שעות דומה, או שף שמכין את אותה מנה עשרות פעמים עד שזה יוצא מושלם (מכירים את iron chef ?
) אני זוכר את זה על בשרי ממורה שהיתה לי בקונסרבטוריון העירוני: היא היתה ווירטואוזית מדהימה, וזכרה יצירות ארוכות וקשות מאד וביצעה אותן בטעם, אופי, ודיוק מרשים (גם 20 שנים אחרי שלא ראתה אותן). היא יכלה לקרוא ולנגן ישירות מדף תווים (משהו שכבר לא נפוץ בקרב מוסיקאים). ההבדל בינה לבין מורים אחרים בקונסרבטוריון היא העובדה שהיא גם ניגנה והתאמנה, ולא עסקה רק בהוראה, ולכן היתה בכמה רמות מעל. כמו נזיר במקדש שאולין, או מתעמלת מברה"מ שמתאמנת לאולימפיאדה, או ג'ודוקא בקודוקאן - כולם מתאמנים שעות ומשקיעים הכל. ככה גם בספורט. זה לא שאין פה כשרונות - יש גם יש. אבל מה ? בישראל סומכים יותר על הכשרון ולא על התרגול. הנוסחה היא בגדול "הצלחה = כשרון*מאמץ", והמוח שלנו בארץ הקודש יודע שככל שהכשרון גדל, המאמץ קטן (מבלי לשים לב שאם נשקיע גם מאאמץ, ההצלחה תגדל). ככה... קל למתוח ביקורת
השאלה - איך משנים את זה ? עוד נקודה: אין פה חינוך למצויינות. לכל אדם יש כשרון, רק שבאף מקום לא מעודדים אותו לפתח אותו. מציגים בפני ילד מגוון צר של נתיבים, ואם הוא לא מתאים לאף אחד מהם אז הוא nobody. כשרונות בספורט יכולים להתגלות על ידי גופים חינוכיים שבאים במגע עם הילדים. ואני רוצה לשאול אותך שאלה: תסתכל היום בבתי ספר, יש מעט מאד מורים לחינוך גופני שזכאים להקרא "מורים". אצלי, פרט למורה אחד שהיה מדהים, כולם היו כלומניקים שמנים, מעשנים, ודפ"רים ברמה (שדוגמה אישית לא היוו). המורה הטוב שהיה לי יצא מנקודת הנחה שכל אדם בעל ביצועים שונים, והמטרה שלו היא להחדיר משמעת עצמית ושיפור במהלך שנת הלימודים. אז במקום להריץ את כל הכיתה 2000 באופן סדיר (כשחצי ממנה לא מסיימת בכלל 2000) הוא היה עובד עם שכבות. החלשים עבדו על שיפור כושר לב ריאה בסקאלה שלהם (כשהמטרות היו ריאליות: אם אתה לא רץ 1000, אין טעם לאמן אותך לרוץ 2000 ב 7 דקות). החזקים שיפרו את הזמנים. המורה גם לא היה זורק לנו הוראות ויושב ומסתכל מהצד, אלא רץ עם כל התלמידים ונותן עצות ("להרים רגליים", "לא לשכוח לנשום"). יתרה מכך, הוא גם היה מתאמן עם התלמידים אחרי צהריים (למי שרצה לשפר את עצמו). באופן הזה התחלתי בתור מישהו שלא יכל לרוץ חצי קילומטר, לסיום של 2000 בקצת יותר מ 6.5 דקות (שזה זמן טוב למיטב הבנתי) אבל זו דוגמה נדירה מאד, והמציאות היא עצובה - שאר המורים לספורט שהיו לי היו במקרה הטוב מריצים אותנו בסיבובים, ובמקרה הפחות טוב זורקים כדורגל (שנעסיק את עצמנו) והלכו לשתות קפה וסיגריה בחדר מורים. מצד שני, אני לא יודע איך זה בחו"ל. זה הכל להערב