דילגת על שאלתי מה-13.8 בנושא התאם

roniti987

New member
דילגת על שאלתי מה-13.8 בנושא התאם

צורה אלקטרוני למענה אודה
 

יעל כץ

New member
נכון, הנה התשובה

כיוון שהשאלה כבר נדחקה לעמוד אחר, הנה היא שוב: מאיזה גיל אמורים לדעת להכניס את הצורות בצדדים ולא מלמעלה? מה הוא סדר הזיהוי מבין שלושת הבאים צבע, צורה, מספרים ובאיזה גיל רוכשים את יכולת הזיהוי של כל אחד? תודה לגבי הכנסת צורות מהצדדים - הטווח הוא רחב. יש ילדים שמצליחים להכניס חלק מהקוביות בסביבות גיל שנה וחצי ויש שיעשו זאת כמה חודשים אחר כך. זה תלוי גם בדרך שבה מציגים להם את הצעצוע וגם במוטיבציה של הילד בנושא זה. יש ילדים שפשוט לא מתעניינים ולא רוצים לבצע משימות שכאלה. לגבי צבע, צורה ומספרים. כשאני מתייחסת ל'זיהוי' הכוונה היא: כשאת שואלת: איפה הכדור הכחול? או איפה הסיפרה '2'? והוא מצביע או לוקח את החפץ. ילדים מבחינים בצבעים ובצורות כבר בחודשים הראשונים לחייהם, אבל לומדים להבין כי צורה או צבע היא תכונה של חפצים רק במהלך השנה השניה לחייהם. במהלך השנה השניה אנחנו רואים ילדים מתנסים ומצליחים במשימות פשוטות שדורשות התייחסות לצורות וצבעים. למשל, פאזל הכרת הצבע, או פאזל צורות או - צעצוע כמו התאם צורה אלקטרוני שאת מדברת עליו. בשלב הזה הלמידה היא בדרך של ניסוי וטעיה. הם מנסים ומצליחים או מנסים בשקע אחר. בהדרגה לומדים להבין את הקשר שבין הצורה של השקע לצורה של הקוביה שביד שלהם (לגבי צורות למשל). בגיל 3 יש ציפייה שהילד ידע להתאים במהירות וביעילות את 4 הצורות הגיאומטריות הבסיסיות ועד גיל 4 יזהה ויגיד בשמם את צבעי היסוד ללא טעויות. לגבי מספרים וספרות - בסביבות גיל שנתיים מדברים על תחילת למידה של רצף המספרים. כך שיש ילדים, שנחשפו לנושא הספרות ויש להם מוטיבציה לכך, שיצליחו לזהות מספרים ראשונים גם קודם לכן, ויש ילדים שזה ממש לא יעניין אותם גם בגיל שנתיים. כאמור, חשיפה + מוטיבציה למושגים - משפיעה על גיל הרכישה. ילד שיש לו צעצועים שונים שעוסקים בצורות למשל, והוריו או מטפלים אחרים משחקים איתו, מראים לו ומגרים אותו ללמידה - סביר שיבין את המושג לפני ילד שלא נחשף לגירויים שכאלה.
 
למעלה