דמויות: זה בסדר לבסס אותן על עצמך? ולעשות אותן מניאקיות?

ויימס

New member
דמויות: זה בסדר לבסס אותן על עצמך? ולעשות אותן מניאקיות?

עקב העובדה שהשאלה הזו חוזרת על עצמה בראשי ובתנוכי אוזניי המעודנים מאז שאני מתעסקת בכתיבה, הבה נעמיק חפור.
בואו נפריד בין שתי השאלות.
דמויות: זה בסדר לבסס אותן על עצמך?
כותבים יכניסו את עצמם במידה מסוימת לתוך הדמויות שלהם, גם באופן לא מכוון. אבל זה כמו הורים: יצרת את האדם הזה מתוך דחף אנושי ואנוכי להעביר הלאה חלק מעצמך, סבבה. אבל עכשיו כשהוא בחוץ, תן לו להיות אדם בזכות עצמו.
זאת אומרת, אם אתם משתמשים ב "הדמות הראשית היא אני" כדרך להימנע מלשבת ולחשוב טוב על מי היא ומה היא, זה... חבל.
איפיון היא הפעולה של הענקת אופי לדמות, אופי של דמות הוא כל ההתנהגויות, המטרות, הפחדים, והאהבות שלה.
אני חושבת שאפיון טוב של דמות הוא לא רשימת מכולת של תכונות. הרי אף אחד במציאות הוא לא "חכם" במידה שווה ובאופן סטטי ובלתי משתנה לגבי כל המצבים האפשריים ובכל רגע נתון. אנשים מורכבים מניגודים. הם חכמים בתחומים מסוימים, טיפשים בתחומים אחרים, הם מרושעים במצבים מסוימים, מלאי חמלה במצבים אחרים, הם יכולים להתגאות במשהו אחד, ולהתבייש במשהו אחר, ולפעמים הם גאים ומתביישים באותו הדבר מסיבות מנוגדות.
סופרלטיבים כמו "הוא badass! הוא אפי!" זה בטח לא אפיון, זה כמו להגיד, "אני רוצה שהדמות שלי תהיה מגניבה!" אוקי, יופי, כולנו רוצים. עכשיו תעבוד על זה.
אז אם כבר הכנסנו את עצמנו לתוך דמות, זה בסדר, בתנאי שאנחנו לא משתמשים בזה בתור פטור אוטומטי מהעבודה של גילוי אופייה של הדמות.
דמויות: זה בסדר לעשות אותן מניאקיות?
לא, כן, אולי. תלוי.
דרכים שבהן אפשר לעשות את זה, וזה לא יגרום לקורא להעיף את הספר מהיד ולחזור לקרוא going postal בכיף:
1. הדמות היא אנטגוניסטית. הקוראים יכולים לשנוא אותה, לאהוב אותה, לשנוא ולאהוב אותה בו זמנית.
2. הגיבור מניאק, אבל הוא נגד אנטגוניסט שהוא כל כך הרבה יותר מעורר חלחלה, שהקוראים יעודדו את הגיבור מבלי לאהוב אותו.
3. הפרוטגוניסט והאנטגוניסט מעוררים סלידה במידה שווה, שניהם שמוקים קטנוניים ואנוכיים שימכרו את החתול שלהם תמורת זכייה באח הגדול, ואין לקוראים שום אינטרס להעדיף אחד מהם על פני השני... אבל הם נלחמים אחד בשני בדרכים כל כך מעניינות ויצירתיות, שזה פשוט כיף להסתכל על זה. בהצלחה לשני הצדדים.
4. הדמות המניאקית היא דמות משנה- כל השאר שונאים עליה ודורכים עליה, והיא אף פעם לא מצליחה עם המזימות הקטנות והמטופשות שלה. היא סובלת כל כך, שזה יגרום לקוראים לייחל לכך שהכותב ייתן להם לנצח, לפחות פעם אחת!
5. הדמות המניאקית היא הגיבור הראשי, והיא נמצאת במצבים מעוררי הזדהות. כמו נניח, תור בביטוח לאומי. אז אנחנו רוצים שהיא תצליח, כי אנחנו יודעים עד כמה זה מעצבן להיות במצבה, למרות שאנחנו לא אוהבים אותה.
6. הוא פשוט ממש מצחיק. עובד רק אם אתה בעצמך ממש מצחיק.

ויש עוד דרכים, אני בטוחה, אבל זה מה שאני יכולה לחשוב עליו כרגע.

הדרך הפחות מומלצת אך משום מה נפוצה להחריד בקרב כותבים:
אה, אבל לא, אבל אני רוצה שהדמות הראשית תהיה ממש מניאקית- ושלא יהיו לה שום תכונות גואלות. הוא פשוט יהיה שמוק כלפי כולם מבלי סיבה. טוב, אני אמציא איזשהו תירוץ פרוידאני לכך שהוא מניאק. נניח, המרק שלו נשרף וחטפו את החתול שלו או משהו. וכל שאר הדמויות, במקום לשנוא אותו ולנגוח בו, יביטו בו בהערצה והתפעלות. כשהוא לא נמצא- הן ידברו עליו ועל כמה שהוא מוצלח! אני אשתמש בסופרלטיבים כמו "חזק" "קשוח" ו- "מחוספס" במקום להכיר בכך שהוא שמוק. הקורא ממש יעריך את זה. אני בטוח!

דמויות: זה בסדר לבסס אותן על עצמך ולעשות אותן מניאקיות?
הרשה לי לענות על השאלה שלך בשאלה משלי, קול בתוך הראש שלי: האם אתה מתכוון לתת להן להצליח רק כי הן מבוססות עליך? האם אתה מתכוון לתת לדמויות אחרות לאפשר להן להצליח רק כי הן מבוססות עליך? אל תגיד לי "הו, זה בסדר, יהיה לסיפור סוף רע," מה הולך לקרות בהתחלה?
או, ומניסיון של אדם שכתב הרבה דמויות שמוקיות, "הוא ממש אומלל ושונא את עצמו" פשוט לא מספיק. זו התחלה טובה, אבל זה לא מספיק.
 

ינשוFון

New member
אני לא מבין מה את מנסה לעשות פה

סליחה על האגוצנטריות, אבל יש לי רושם שאת מתייחסת אלי.
אני מבסס את הדמות הראשית שלי על אספקטים מסויימים של האישיות שלי. ואני לא עושה את הדמות שלי כמנייאק או כ-badass. אני כותב את עצמי, כאיך שאני הייתי יכול להיות אילו ספגתי אובדן מאוד גדול, כזה שלא הייתי חושב שאוכל להשלים איתו אי פעם.
מישהו היה יכול לקרוא לזה עצלנות, אני לא חושב ככה. אני חושב שאני יכול לכתוב דמות שמבוססת עלי בצורה טובה, ויש סופרים שתמיד הדמויות שלהם מבוססות על עצמם וכתבו אחלה ספרים ולא בגלל העלילה.
את עיקר האנרגיה שאני מקדיש למחשבה על הספר שמרתי לעלילה.
 

ויימס

New member
קסם. אני מנסה לעשות קסם. ^_^

בינתיים לא הצלחתי, אבל יום אחד...!

"את מתייחסת אלי." אממ... כן ולא.
השאלה הזו היא משהו שנתקלתי בו הרבה פעמים, גם בהקשר לכתיבה שלי, לכתיבה של אחרים, ולסרטים וסדרות שאני צופה בהם, אבל משהו בדברים שאתה אמרת גרם לי לחשוב, "מוטב שאני אנסח את זה פעם אחת כמו שצריך, כי אני בטח אתקל בזה עוד הרבה בעתיד."

אני יודעת שיש אנשים שחושבים על עלילה כמשהו שמנותק מהדמויות, כאילו הדמויות הולכות לסיור במוזיאון ומטיילות בין סצנה לסצנה. אני חושבת שבמצב הטוב ביותר, עלילה היא בלתי נפרדת מהדמויות, והדמויות מניעות אותה בכך שהן מבצעות זו על זו פעולות שנובעות ממי שהן, ומה שהן רוצות. אני מניחה שזה אפשרי לכתוב אחלה של עלילה עם דמויות סתמיות, אבל אני לא מצליחה לחשוב על דוגמא למקרה כזה, סתם ככה בשליפה מהשרוול.

"יש סופרים שהדמויות שלהם מבוססות על עצמם וכתבו אחלה ספרים" ברוווור, וכשאתה קורא, אתה מנתח מה הם עשו ולמה זה עובד, נכון? אז תספר לי, אני רוצה להחכים.
 

ינשוFון

New member
מה הקשר לעלילה מנותקת מהדמויות ?

אני לא מרגיש שהעלילה מנותקת מהדמויות. עשיתי את ההפרדה המלאכותית הזו רק כדרך לנתח את העניין.
 

ינשוFון

New member
דוגמאות

אני חושב כרגע בעיקר על מישל וולבק, בעיקר כי אצלו זה כל כך ברור.
בחלק מהספרים הראשונים והכי טובים שלו אפילו קוראים לדמות מישל. למה זה עובד ? כי הוא יודע לתאר בצורה כל כך טובה את החוויה של להיות שכיר-צרכן-עובד מדינה חסר מוטיבציה בצרפת. והסלידה העצמית של מצב הקיום הזה אף פעם לא נמאסת. ואחר כך העלילה נכנסת לתמונה, בכל מיני דרכים, תלוי איזה ספר זה.
יש ספר ששני חצי אחים מייצגים את החצי האנליטי שלו ואת החצי שסוחב על הגב את כל הסטיות וההשפלות שמישהו יכול לעבור.
יש אפילו ספר שהוא כותב את עצמו כדמות משנה בגוף שלישי אל תוך העלילה, אבל דווקא עושה את עצמו מנייאק.
 

אלודאה

New member
המם...

"אני יודעת שיש אנשים שחושבים על עלילה כמשהו שמנותק מהדמויות, כאילו הדמויות הולכות לסיור במוזיאון ומטיילות בין סצנה לסצנה. אני חושבת שבמצב הטוב ביותר, עלילה היא בלתי נפרדת מהדמויות, והדמויות מניעות אותה בכך שהן מבצעות זו על זו פעולות שנובעות ממי שהן, ומה שהן רוצות."
&nbsp
טיגלנתי. אני מקווה.
 

בלגונה

New member
אמממ.... מה?

נראה לי שאולי לא הבנתי את השאלה.
מה הבעיה בלבסס דמויות על עצמך? מה הבעיה בלעשות דמויות מאניקיות?
כמו שאמרת, כשאת כותבת דמויות- הן כמו הילדים שלך. גם אם לא תתכווני, את מבססת את הדמויות שלך על עצמך. יכולות להיות לך באותו סיפור מגוון של דמויות, שכל אחת מהן שונה לחלוטין- אבל כולן הבנות שלך. כולן מבוססות עלייך.
מניאקיות- למה לא? דמויות יכולות להיות מצחיקות, חכמות, טיפשות, מעצבנות, טובות לב, פחדניות......למה לא מניאקיות?
 
לייק, בלגונה

אחד הדברים הנחמדים בכתיבה הוא שאתה הבוס של עצמך. אז אתה יכול לעשות מה שפאקינג בראש שלך.
חוץ מזה, מי כבר ידע שביססת את הדמות שלך על עצמך? ואם דמות מפליצה ביער, האם מישהו שומע?
 

בלגונה

New member


 
שלום!

הגעתם לתא הקולי של חתול. אני מעמידה פנים שאני לא קיימת. אנא הציעו לי אוכל מפתה ואז אופיע מחדש באורח פלא P:
 
יואו לגמרי!

ואלה כאילו, במקרה, שלושת המאכלים האהובים עלי (למרות שהעוגה צריכה תותים כדי להיות מושלמת
)
לא באמת כתבתי משהו כי אני בתקופת מבחנים וזה, אבל כן שרבטתי לי תמצותי סצינות כאלה שאולי אני ארצה להרחיב אחרי האפוקליפסה (ואולי אני ארצה פשוט לישון ממש המון).
אז אולי^^.
 

ויימס

New member
אני חושבת שאמרתי מה הבעיה,

וגם אמרתי שאפשר להימנע ממנה, בהנחה שאתה מודע לאופי של הדמות שיצא לך, ושהדמויות מסביבה מגיבות בהתאם אליו, ולא בהתאם למה שאתה מדמיין שהאופי שלה.
אבל אולי הניסוח שלי היה כושל! (קורעת את הבגדים (לא בקטע סקסי, בקטע של אבלות))

דוגמא מחיי: לפני הרבה שנים כתבתי דמות ראשית שהתכוונתי שתהיה אדם ביישן, שקט, ומופנם, שרוצה בחברת בני אדם אך לא מסוגל להשיג אותה. כמה שנים מאוחר יותר, קראתי את הסיפור, ואמרתי לעצמי, "הבלים! הוא לא שקט וביישן. הוא חכמולוג יהיר, אין לו שום בעיה לתקשר עם בני אדם, הוא פשוט שונא אותם ובז להם." עכשיו, דמויות משנה התייחסו אליו כאילו הוא הדבר הראשון, ולא השני. וזה עצבן את כל הקוראים. מאוחר יותר, כשהוא עושה דברים נחמדים, הקוראים היו כזה, "אבל היי, כבר ביססת שהוא מניאק!"

ככל שהזמן עובר, אני מתחילה לחשוב שאנחנו לא מכירים את עצמנו טוב כמו שנדמה לנו.
 

אלודאה

New member
אני אוהבת את הניתוח שלך.

לא מסכימה איתו בכלל, כמובן, אבל עדיין שמחה שכתבת אותו.
&nbsp
לגבי ביסוס דמויות על עצמי:
ברור שדמות צריכה להיות עם אופי ייחודי, וברור שהיא צריכה להיות מלאה. אבל אני לא מכירה אף אדם טוב כמו שאני מכירה את עצמי. כל הדמויות שלי הן חלקים ממני במידה זו או אחרת. בפעם היחידה שניסיתי לבסס דמות על מישהו אחר הייתי צריכה להעיף אותה מהסיפור לגמרי, כי היא פשוט לא היתה אמינה.
&nbsp
לגבי דמות מניאקיות:
"מניאק" היא לא תכונת אופי. "מניאק" הוא קללה שילדים זורקים אחד על השני. אני לא בטוחה לאיזה סוג של דמות את מתכוונת, כי יש רצף שלם של דמויות שיכולות ליפול לקטגוריה הזו.
טיריון לאניסטר, למשל, הוא מניאק. גם טיווין לאניסטר הוא מניאק וגם ג'ופרי לאניסטר הוא מניאק. אבל כל אחד מהם מניאק בצורה שונה. למרות זאת הם כולם סבבה לגמרי כי הם דמויות מלאות. המניאקיות שלהם היא רק חלק פצפון מהאופי שלהם, ורק מהווה סמן לכל מה שקורה מתחת לפני השטח. המניאקיות שלהם מהווה שילוב של דמות נכלולית, מרושעת, חסרת מצפון, תככנית, נטולת מוסר ומתנשאת, אבל אצל כל אחד היחס בין החלקים האלה שונה.
&nbsp
אז כן, ברור שבסדר לעשות דמות נכלולית, מרושעת, חסרת מצפון, תככנית, נטולת מוסר ומתנשאת. הכל שאלה של היכולת להעניק עומק לדמות הזו.
&nbsp
האם זה בסדר לכתוב דמות שמבוססת על עצמך והיא גם מניאקית?
ובכן, כן. בתנאי שכותבים את זה טוב.
 

ויימס

New member
איזו טאוטולוגיה זאת!

"האם אפשר לכתוב X? אפשר בתנאי שכותבים את זה טוב."
אני מנסה להסביר לעצמי מה זה אומר לכתוב את זה טוב!
 

אלודאה

New member
ובכן, קחי שתי כפיות סוכר, ערבבי עם מרטיני...

כל השאלות שלך, אני חושבת, מתנקזות לשאלה "איך כותבים דמות טוב?" שזו, ובכן, השאלה הבסיסית בכתיבה. טוב שלא שאלת איך כותבים עולם טוב, או איך בונים סצינה טובה...
&nbsp
יש כאלה שממליצים על שימוש באנשים אמיתיים. אני משתדלת להמנע מזה, אלא אם יש לי סיבה ממש טובה לבסס את הדמויות על אדם אמיתי.
הדרך שבה אני בונה דמות, וזה לגמרי לגמרי פסיכוזה אישית שלי, היא להשתמש במשקפיים של מציאות מדומה. אני "מרכיבה" אותם על הראש, ומתחילה להסתכל מסביב. איפה אני חיה? מאיפה באתי? לאן אני הולכת? על מה אני חושבת? באיזה עולם אני נמצאת?
כמות הפרטים תלויה בדמות. אם זו דמות חולפת, מספיק לי לשרטט אותה בקווים כללים. אם זו דמות מרכזית, אני חייבת 'לבלות' בראש שלה יותר זמן ולהכיר אותה טוב יותר. כאשר אני כבר מעבירה אותה לפיקסלים כתובים, אני מכירה אותה מספיק טוב על מנת שזה יעבוד. וכן, הן כולן אני, או, לפחות "אני" שהיתה חיה בעולם אחר עם נסיבות אחרות. אני חושבת שכתבתי איפושהו שכדי לכתוב דמות אני חייבת לכתוב אותה מהבטן, ולזה אני מתכוונת.
&nbsp
ואם להתייחס לחלק השני של השאלה שלך...
דמות לא יכולה להיות "מניאקית". מניאק זה לא תיאור. זו אפילו לא תכונה. זה כמו לשאול אם לדמות יכולה להיות תספורת מאלט אפילו אם היא חיה בימי הביניים.
דמות צריכה להגיב למה שקורה מסביב, והיא תמיד חייבת להיות נאמנה לעצמה. אם כותבים מישהו שהוא כמו רובספייר, למשל, אז כלפי חוץ הוא היה האדם הנורא ביותר בעולם. כלפי פנים הוא האמין שהוא מציל את המדינה. כאשר כותבים אותו (או את טיווין / ג/ופרי וכו') השאלה היא מאיפה מגיעה הדמות הזו. המניאקיות של המעשים שלה קשורה למקום ממנו הדמות מגיעה. ל"בטן" שלה. אם כותבים את ה"בטן" נכון, הדמות תעשה את הדברים שלה והם אפילו יהיו הגיוניים.
 
מנסה להשיב

זה בסדר לבסס דמות על כל דבר שהוא, רק לא לשכוח שמרגע שהדמות השתלבה בסיפור, יש לה קיום נפרד משל עצמה. אם קראת לדמות על שם החבר שלך, ובמהלך הספר הוא הוחלף, אני לא מצפה למצוא בהמשך הספר ששמו השתנה. (קרה לי עם ספר שקראתי לאחרונה, בה דמותו של הגרוש של הגיבורה מהפרק הראשון, הפך לפרוד שלה בפרק 22, (בלי שהיא התחתנה שוב), ושמו משתנה מ"פטריק" ל"סטיבן" תוך שמירה על ההיסטוריה המשותפת (ילד משותף, אותו הילד במהלך כל הספר).
&nbsp
בד"כ שבונים דמות, נותנים לה היסטוריה כלשהי. ההיסטוריה של הדמות חייבת להשפיע על הדמות גם אם הדמות מבוססת על אדם אמיתי. לדוגמה - גם אם "יוסי" מבוסס על "יוני" שהוא אדם אמיתי, העובדה ש"יוני" נולד ב-25 בפברואר ואילו "יוסי" נכתב שנולד בארבעה ביוני, אז האופי שלו יושפע גם מהבדיחות ("35 במאי"), וגם מארועים אחרים שקרו ביום ההולדת שלו (דוגמת מלחמת ששת הימים).
&nbsp
גם אם דמות מסויימת בתחילת דרכה מתבססת עלי, הרי שמהר מאד היא "יוצאת לחיים משלה", כמו כל דמות אחרת שאני כותב. הדמות צוברת צלקות משלה, חוויות משלה, והאופי משתנה בהתאם.
 
למעלה