דמות האישה בקולנוע

אסף נבו

New member
דמות האישה בקולנוע

ניפגש בהוליווד ואת תהיי כוכבת ``כואב לדעת את הכל / ברגעים של יחד / אולי יותר פשוט לזחול / להסתתר מתחת משפטים של אחרים / של שחקנים בסרט / סרטים פשוטים מהחיים`` {קרח תשע, `סרטים`} מציאות נושכת התביעה הפמיניסטית להפרדה דיכוטומית בין ריאליזם סימבולי לבין היפר-ריאליזם פנטסטי בייצוגי נשים בתרבות המערבית ובמדיומים הויזואליים המהווים חלק נכבד מתצורות התפוצה שלה, שהחלה בשנות השישים של המאה העשרים, נבעה מהניסיון הניאו-מרקסיסטי להגיע להגדרה דפניטיבית של ה``אישה`` ושל ה``נשיות`` ולייצר דמות נשית מיתולוגית, אבסולוטית וטוטאלית, אשר תוכל להוות מודל ממנו ייגזרו ייצוגי הנשים ה``נכונים`` וה``רצויים``, שיוכלו לתפוס את מקומם של הייצוגים הקיימים, ה``פסולים`` וה``מדכאים``. הביקורת הפמיניסטית ראתה בריאליזם את התרופה לסטריאוטיפים השליליים של תרבות המערב הקפיטליסטית והפטריארכלית ותבעה שיקוף המציאות תוך שימוש ב``מבט נשי``, אשר ישאף להציג אלטרנטיבה למבט הגברי כחלק מניסיון ההתחמקות מהשימוש המשתק שעושה בו הקולנוע. התביעה התרבותית הפמיניסטית ליצירת קולנוע ריאליסטי, כמו-דוקומנטרי, המשקף מציאות ``אמיתית``, נתקלת בקשיים תיאורטיים ומעשיים רבים. הקולנוע, כמדיום ויזואלי, מייצר ייצוגים מעצם קיומו ומהותו התקשורתית. גם כאשר שואפת המציאות הקולנועית הריאליסטית לשקף את המציאות ה``אמיתית`` היא נתונה עדיין לסמיוטיקה הבסיסית של הקולנוע, כמוצר תקשורתי ויזואלי המייצר דימויים ונושא משמעויות תרבותיות, פסיכולוגיות וחברתיות. היוצר הקולנועי משפיע מעצם עבודתו על המציאות הקולנועית הנגזרת מהמציאות אותה הוא מבקש לשקף. המוצר הקולנועי משתתף מעצם מופעו הפרפורמטיבי בשדה התרבותי והתקשורתי הכללי במשחקי המשמעויות האינסופיים. הצופה עשוי לפרש את המוצר הקולנועי כראות עיניו, מבלי שתהיה ליוצר הקולנועי שליטה או בקרה על מגוון הפרשנויות הרחב או על האופן בו הצופה קולט את המוצר, מעבד אותו ומפיק ממנו את המסר המשרת את המטרה לשמה ניסה היוצר לשקף את המציאות. מכאן ששיקוף המציאות הריאליסטי באמצעות מדיום הקולנוע עשוי שלא לשרת את המטרות הפמיניסטיות כאמצעי המתריע על המציאות השלילית, כיוון שדמות האישה הריאליסטית עשויה להיתפס כדימוי, כייצוג וכמודל לחיקוי. ``הריאליזם, כפי שרולאן בארת` טען פרדוקסאלית, מייצר מיתוס``, כתבה גלדהיל. גם טקסט קולנועי חתרני ריאליסטי השואף להעביר מסר פמיניסטי, עשוי להיתקל בקשיים בהפעלת מנגנון השיקוף משום שגם אם הנחת היסוד היא שהצופה מבין שמדובר בשיקוף ריאליסטי של אישה מציאותית, הדימוי שנוצר אצלו לגביה עלול להיות שלילי כיוון שהמציאות בה היא נתונה עשויה להיות שלילית. כמובן שאין לזלזל באינטליגנציה של הצופה וביכולתו הסבירה להבדיל בין אישה אמיתית לבין אישה ``אמיתית``, אולם אין להקל ראש בכוחה של המניפולציה התקשורתית, המתבצעת, במודע או שלא במודע, על ידי הגמוניה התרבותית הפאלוגוצנטרית, לספק לתעשיית התרבות שטף עצום של דימויי וייצוגי נשים במגוון גדול, אשר ממיינים ומקטלגים את הדמויות הנשיות השונות כפי שהן ניבטות מהמסך ונקלטות על ידי המבט הגברי המשולש, של השחקן, של הבמאי ושל הצופה. רצף ושטף של ייצוגים שליליים המופיעים בזה אחר זה בתעשיית התרבות לאורך שנים עשוי לקבע בעיני הצופה המנוסה ביותר דימוי סטריאוטיפי שלילי. וכך מבלי שיתכוון לכך, הופך הריאליזם ``החיובי`` לסטריאוטיפ ``שלילי``, משום שמודל השיקוף אינו עומד לאורך זמן בקשיי המעבר של המסר מהמוען לנמען. הריאליזם שנתפס כ``חיובי`` אינו יכול לעמוד במשימה. יתר על כן, מתברר כי הסטריאוטיפ אותו ניסתה החלוקה הדיכוטומית להציג כ``שלילי`` וכפועל כנגד הרעיון הפמיניסטי איננו מנותק מהמציאות הריאליסטית וככזה הוא עשוי לפעול למען הוצאת הביקורת והעשייה הפמיניסטית מהמלכודת אליה נכנסה בחלוקה הדיכוטומית עצמה ובמעבר משימוש במודל השיקוף לשימוש במודל הייצוג. כך לדוגמה סטריאוטיפ המציג את האישה כרגישה יותר מהגבר איננו מנותק מהמציאות כיוון שנשים, עד כמה שהוכיח המחקר המדעי, מורכבות מבחינה רגשית יותר מגברים. דווקא סטריאוטיפ זה עשוי לשמש את האידיאולוגיה הפמיניסטית בבואה להעמיד אלטרנטיבה לעולם הגברי ה``קר`` ונטול הרגשות. כישלון הריאליזם והאופציה ה``חיובית`` שמספק מנגנון הייצוג של הסטריאוטיפ מציב בפני הפמיניזם את הברירה לדרוש היווצרות מנגנון ייצוג הולם, שיחליף את מנגנוני הייצוג הקיימים הפועלים על פי האג`נדה הגברית. עתה תעשה הבחירה לא בין שיקוף לבין ייצוג אלא בין ייצוג לבין ייצוג וליתר דיוק בין סטריאוטיפ לסטריאוטיפ, כשברקע תהדהד שאלת הביצה והתרנגולת: האם דימוייה התרבותי-תקשורתי-חברתי של האישה הוא תוצר של המציאות, או שהוא חוזר ומזין אותה ובכך מקבע את מעמדה בלולאה אינסופית? אתגור הגישה הניאו-מרקסיסטית בשנות השבעים, שמקורותיו בקריסתו של מודל השיקוף הריאליסטי הקלאסי ובהכרה כי החיפוש הנואש אחר דמותה האחת של האישה המיתולוגית נדון לכישלון מפני הרב-תרבותיות שנכפתה על התרבות המערבית עם מעברה לפאזה הגלובאלית הפוסטמודרנית, הציב את הדרישה ליצירת מנגנון ייצוג ריאליסטי אשר יציג נשים כפי שהן ``באמת`` וכפי שהן יכולות או אמורות להיות. גם כאן תבעה האידיאולוגיה הפמיניסטית ייצוג היוצא כנגד המוסכמות התרבותיות הסטריאוטיפיות. התביעה לחלוקה דיכוטומית בין סטריאוטיפ ``ישן`` ו ``מדכא`` לבין סטריאוטיפ ``חדש`` ו ``משחרר`` מתבררת שוב כבעייתית וממלכדת, כיוון שהיא מניחה כי המעבר הטבעי לכאורה משיקוף ריאליסטי של המציאות ליצירת ייצוגי-על מכוננים של המיתוסים הנשיים ``החדשים``, כתחליף תרבותי לסטריאוטיפים הישנים וכתוצרים פיקטיביים של תעשיית התרבות, ישרת את המטרות הפוליטיות של האידיאולוגיה הפמיניסטית, כשואפת למטא-נראטיב נשי אחר. לא זו בלבד ששאיפה זו היא בעייתית, משום שנדמה כי היכולת לתמצת את הישות הנשית האוניברסלית לכדי כמה סיפורי-על מוטלת בספק, אלא שההנחה כולה שבה ומשחקת לידיו של המבט הפאלוצנטרי המפלה, אשר משתמש שוב במניפולציה ומשעבד לצרכיו גם את הדימויים הנשיים החדשים. ההגמוניה הגברית מניחה לתיאוריה ולעשייה הפמיניסטית לייצר לאישה דימויים חיוביים ואז מקצינה אותם עד להפיכת האישה לעליונה, אלוהית, ``נושא לפולחן של הערצה וסגידה``, כפי שטען גורביץ`. ניסיונותיהם של הניתוח והעשייה הפמיניסטיים לייצר מסטריאוטיפים ``חיוביים`` מודל נשי אופטימלי, ``WANNABE``, נתקלים בקשיים כיוון שהבחירה בשרשרת חדשה של ייצוגים ``חיוביים``, כתוצרי תרבות פיקטיביים, המציגים נשים כשולטות בחייהן {תלמה ולואיז}, כבעלות עוצמה {ניקיטה}, כאלוהיות {מרילין מונרו, גרטה גארבו} או כשילוב של השלוש {שרון סטון ב `אינסטינקט בסיסי`, מדונה}, פירושה לשוב וליפול למלכודת המבט הגברי המכפיף אותם לצרכיו כפי שעשה בעבר, בשלב השיקוף, לדימוי הנגטיבי של האישה הכנועה, ``האישה המתמסרת``. ייצוגים אלה מתפקדים כממלאי חסך באחד ממרכיבי הפנטזיה הגברית, פנטזיית ``האישה המסרסת``, הרעה או כפי ששרה מרדית` ברוקס: ``I’M A BITCH, I`M A LOVER`` וממשיכים לפעול כחלק נוסף במנגנון השליטה הגברית, במסגרת השדה התרבותי ההגמוני ``הישן והטוב``. הדגש, שניתן לייצוגים כתוצרי תרבות פיקטיביים במאבק הכפוי על מהות הייצוג הנשי, הניח אם כן לעשייה ולביקורת הפמיניסטית להשיב מלחמה במישור הסימבולי והתיאורטי ולייצר ייצוג הולם ו``חיובי``, אולם בד בבד הצליח להכניען במישור המעשי והיום יומי, על ידי כך שאפשר למבט הגברי להפריד שוב את ייצוג האישה מנוכחותה האמיתית, את דימוייה מפיזיותה, את המסמן מהמסומן ולהכפיפה למרותו המשתקת. רק חיבור שלם של האישה עם ייצוגה יאפשר לה לפתח אלטרנטיבה ראוייה לתרבות הגברית ההגמונית.
 

אסף נבו

New member
דמות האישה בקולנוע 2

הסרט `אחד משלנו` בבימויים של אורי ובני ברבש עוסק רובו ככולו בסביבה הצבאית הישראלית, שהיא גברית כמעט לגמרי ומטפל ברוב שלביו במערכת היחסים הסבוכה והמפותלת הנרקמת בין הדמויות הראשיות הגבריות, תוך שהוא מתאר פרק נוסף בתהליך הקריסה של מיתוס הלוחם הישראלי, המתרחש בתקופת האינתיפאדה של סוף שנות השמונים. דמותה של תמר, הפקידה הפלוגתית של הפלוגה בה עוסקת העלילה, אותה מגלמת השחקנית דליה שימקו, מתבלטת כיוצאת דופן בסרט לא רק משום שהיא כמעט האישה היחידה בו, אלא בעיקר משום שהיא מצליחה ``להשתחרר`` מהמוסכמות הקובלות אותה, להיבדל מהמסגרת הנוקשה אליה היא משתייכת, לאתגר ערכית, דרמטית ופרפורמטיבית את הנוכחות הדומיננטית של הדמויות הגבריות בסביבתן ה ``טבעית`` ולייצר אלטרנטיבה נשית של ממש למשחק הגברי הדיאלקטי. בתחילת הסרט כפופה תמר לסטריאוטיפ השלילי, המאפיין את דמות החיילת הצה``לית ואת דמות האישה הקולנועית המקובלת בסרטי צבא ישראליים. כחברתו של יותם, מ``פ הפלוגה, היא משמשת אותו לצרכיו המיניים וכמו כן עסוקה בהקמת חדר זיכרון לאמיר, חברו שנהרג, כפי שעושות הנשים בסרטו של יקי יושע, `העיט`. בהמשך העלילה מכריזה תמר על ``עצמאות מחשבתית`` ומצליחה להשתחרר מהסטריאוטיפ השלילי כשהיא מנסה לברר את הסוד המסתתר בעברה של הפלוגה, תוך שהיא מעבירה ביקורת הן על חקירת המצ``ח שמנהל ראפא, חוקר המצ``ח שהיה פעם בפלוגה ושנשלח לחקור את מותו של המחבל שניסה לברוח והן על דרכי ההתמודדות של יותם ושל הפלוגה עם חקירה זו. למרות שבתחילת החקירה השתתפה תמר במשחק הדיאלקטי, במאבק בין הגברים, מבלי לשאול יותר מדי שאלות קשות, הרי משמתחילה להתברר לה האמת המרה, היא בוחרת לשים עצמה מחוץ לויכוח האישי ותחת זאת נוקטת עמדה מוסרית משלה. כך יוצרת לעצמה תמר ייצוג ``חיובי`` של מי שהשכילה לשים עצמה מעל הקונפליקט הגברי ה ``פרימיטיבי`` שעניינו מאבק ערכי בין ערכי הרעות, החברות והאמון לבין ערכי היושר, הצדק והאמת. תמר תופסת את מקומה של המקהלה היוונית, המביטה בדמויות הטראגיות מגבוה ומהווה עבורן סמן ימני של יושר וצדק. מכאן מבטה של תמר על המתרחש הוא גם מבטו של הצופה, הנחשף לאמת המרה בשעה שהיא נחשפת אליה ומתבקש כמוה לנקוט עמדה מוסרית ביחס לקונפליקט. הסיפור מסופר מזווית הראייה של המבט הנשי. לאחר מכן יוצרת תמר ייצוג ``חיובי`` נוסף, כשהיא נוטלת לעצמה תפקיד דרמטי משמעותי. היא משתמשת ברגישותה הנשית ומתייצבת לצדו של ראפא, חוקר המצ``ח שאינו מסכים לוותר לחבריו על האמת, כנגד יותם אהובה וכנגד הפלוגה כולה. היא מעבירה לראפא את הקסטה המפלילה, מטפלת בו רפואית לאחר שהוכה על ידי חיילי הפלוגה ובכך מצילה אותו מסכנת מוות. רגישותה והבנתה את הנפשות הפועלות ואת מערכת היחסים שביניהן מאפשרות לה להשפיע באופן מוחשי על מהלך העלילה ולקרב את הסוף ה``טוב``. עצמאותה הנשית והתחמקותה מהמבט הגברי באה לידי ביטוי גם באכזבתה מיותם, בנטישתו וברמזים על התקרבותה הרגשית לראפא, הדמות הגברית המורכבת, הרגישה, העדינה והאצילה ביותר בפסיפס הסרט. בסיום הסרט, כאשר משלבת תמר פעילות פרפורמטיבית דרמטית עצמאית, ממשית ומשמעותית עם ייצוגים חיוביים הנגזרים מסטריאוטיפים נשיים מקובלים ועם השקפת עולם נורמטיבית, ריאליסטית ומנומקת, מגיעה דמותה לכדי שלמות סימבולית. הצגתה כאופציה נוספת ``אחרת`` להתבוננות הגברית יכולה להוות בסיס לשיתוף פעולה אפשרי בין השיח הפמיניסטי לשיח הפוסט-ציוני במאבקם במיליטריזם הישראלי. תמר מצליחה להשתחרר מהסטריאוטיפ ה``שלילי`` אליו היא משויכת, קונה לה ייצוג ``חיובי`` כפול, הנגזר בדיעבד מהיותה אישה, לוקחת לעצמה תפקיד דרמטי משמעותי בשלבים המכריעים של העלילה ומתייצבת בסופה כדמות היחידה הנשארת מוסרית, מפוכחת ושפויה ושוב - הודות לזהותה הנשית. תמר היא היחידה שאיננה מאבדת עצמה לדעת, ערכית, אנושית ומוסרית ובכך היא מהווה ``מייצגת מרכזית של רעיון השונות, הנבדלות והאחרות`` (כפי שניסח זאת גורביץ`), האופציה האלטרנטיבית השפויה היחידה לטירוף הצבאי הגברי.
 

אסף נבו

New member
דמות האישה בקולנוע 3

את, אני והמלחמה הבאה הניתוח הפמיניסטי של הקולנוע, ככל דיון ביקורתי בתוצרים תרבותיים ותקשורתיים, חייב להתייחס לקשת הרחבה של ההקשרים החברתיים, התרבותיים והפוליטיים בהם נוצרים, פועלים ונצרכים תוצרי התרבות, כיוון שכל טקסט תרבותי-תקשורתי טומן בחובו אמירה, אשר בהקשרים הנכונים ניתן לזהותה עם אג`נדה חברתית-תרבותית מסוימת ולשייך לה משמעות פוליטית כלשהי. הניתוח הפמיניסטי של הקולנוע יכיל אם כן גורמים שונים, המתבדלים על פי חלוקתה של קלייר ג`ונסטון לכאלה המשתייכים למקום שנתפס על ידי הסובייקט בשפה ובטקסט ולכאלה המתקשרים לתהליכים ההיסטוריים והחברתיים המשפיעים עליו. התמקדות בניתוח הפמיניסטי של הקולנוע בהקשרים ההיסטוריים והחברתיים, כפי שמציעה ג`ונסטון לעשות, תאפשר לביקורת הפמיניסטית בחינה מחודשת של מנגנוני הדיכוי הגבריים, ניסוח עמדות חדשות ותכנון דרכי פעולה אחרות בניסיון ``לשחרר`` את דמות האישה הקולנועית מהמוסכמות הקיימות. התמקדות זו עשויה לחלץ את ביקורת הקולנוע הפמיניסטית מהמלכודות הז`אנריות-טקסטואליות, שמקורן בהבניה מוכתבת של ייצוגים ודימויים קולנועיים נשיים ידועים מראש כתוצאה מהכפפת המסגרת הז`אנרית על צורות הטקסט הקולנועי השונות ומהמלכודות הפסיכואנליטיות והסמיוטיות, שמקורן באימוץ מודלים של שיקוף וייצוג, בשימוש בניתוח פסיכולוגיסטי וסקסיסטי ובהאדרת חשיבות הסובייקט בתהליך פרשנות הטקסט. הביקורת החדשה שמציעה ג`ונסטון תבדוק מיהי הדמות הנשית הקולנועית, מהו מעמדה החברתי, מהו מצבה הכלכלי, מהי האג`נדה התרבותית והפוליטית שלה ומה מניע אותה לפעול בהקשרים אלה. ביקורת זו תבקש להעתיק את דמות האישה מהקיבעון הז`אנרי בו היא נתונה, תשאף לשחררה מההתבוננות הפסיכואנליטית הפאלוצנטרית ותנסה לנתק אותה ממנגנוני השיקוף והייצוג הכופים עליה לשאת מסר ומשמעות סימבוליים. תחת זאת תרצה הביקורת החדשה לראות בדמות האישה חלק ממשפחה, ממקום עבודה, מקהילה, מציבור, מאומה ולהסביר באמצעות חשיפת מנגנונים מדכאים אחרים, כגון מנגנון הדרת המיקום החברתי אותו חשפה אורלי לובין, את בעיית הייצוג הנשי הקולנועי. בדומה לג`ונסטון, טוענת לובין במחקרה כי הביקורת התיאורטית צריכה לפעול כנגד מוסכמות העולם הנורמטיבי בו פועל הקולנוע, אולם גורסת כי יש להפעיל את האתגור המעשי כנגד מנגנון הדיכוי החלש יותר, על פי תפיסתה, הוא מנגנון המבט החודר. הצעתה המעשית של לובין היא כי יצירת הסביבה הנורמטיבית החדשה צריכה להתבצע באמצעות יצירת ייצוגים לא-הגמוניים. זרם אחר בביקורת הקולנוע הפמיניסטית, זרם הניתוח הפסיכואנליטי, אותו מייצגת לורה מאלווי, מתמקד במנגנון הצפייה, תוך שהוא מבקש לחשוף את המכניזמים דרכם נקלט המסר הקולנועי בממד הויזואלי הנגיש. מאלווי טוענת כי מנגנון ההתבוננות הקולנועי הוא גברי מיסודו, כיוון שמבני ההסתכלות שיוצר הקולנוע משמשים ליצירת הקשר להסבת הנאה אסטתית וסקסואלית, כך שהגבר יתפקד כסובייקט המתבונן והאישה כאובייקט הנצפה. גם תהליך הצפייה בקולנוע, טוענת מאלווי, הוא גברי מיסודו, כיוון ששלוש זוויות המבט הקולנועיות מתאחדות למבט אחד, מבטו של הגיבור על המתרחש בסרט. מאלווי מצביעה על הניתוח הפסיכואנליטי של פרויד, שטען כי מבט זה מתחלק לשניים, המבט המציצני, הוויוריסטי והמבט המחפיץ, הפטישיסטי, המפעילים את מנגנון הצפייה השוביניסטי. מאלווי טוענת כי הן שפת הקולנוע עצמה והן תהליך הצפייה בו מהווים שני מנגנוני – על מדכאים, השואבים את כוחם מהפסיכולוגיה ומהפיזיולוגיה האנושיות. גישה נטולת הקשר זו מנוגדת לגישה ההיסטורית – חברתית של ג`ונסטון בנוגע לתהליך הצפייה בקולנוע בכך שהיא מניחה כי כל הגברים וכל הנשים, תמיד ובכל סביבה חברתית, יצפו באותו סרט קולנוע באופן דומה, משום שהמבנה הפסיכולוגי והפיזיולוגי שלהם דומה ומתעלמת מגורמים חשובים כמו חברה, חינוך ותרבות.
 

אסף נבו

New member
דמות האישה בקולנוע 4

הביקורת הפמיניסטית על הקולנוע הישראלי תבקש לראות בדמות האישה הישראלית סובייקט היסטורי הנתון להשפעתו, העצומה עד כדי כך שהפכה כמעט מובנת מאליה, של המטא – נראטיב הציוני, בו נכללים מלבד הציונות מראשיתה כתנועה אידיאולוגית, שיבת העם היהודי לארצו והקמת הבית הלאומי, סיפורי - על נוספים כגון המעבר התודעתי מתחושת הרדיפה, שסיפקו השואה ושני העשורים הראשונים לקיום המדינה לתחושת הכוח שהלכה והתפתחה עם צמיחת כוחות המגן העבריים והקמת צה``ל והגיעה לשיאה במלחמת ששת הימים. על אף הסבל המשותף, על אף הנשיאה המשותפת בעול ועל אף ששורשיה האידיאולוגיים של ישראל הצעירה היו בעיקרם ליברלים - סוציאליסטיים, לא זכתה האישה לייצוג הולם כיוון שהצורך להגן על הישות הציונית היה להכרח טוטאלי. דמות האישה, כך תאמר הביקורת הפמיניסטית, נרמסה כמעט עד כלות תחת כובד משקל של הנעל הצבאית. המיליטריזם הישראלי כפה על האישה את סטריאוטיפ האישה הדואגת, הקטנה והמסכנה, המחכה בבית לגבר שיצא להגן עליה בקרב, מבלי שתהיה בידיה אפשרות אמיתית להשפיע על המציאות. המולדת הישראלית זכתה אף היא לדימוי נשי כנזקקת להגנתו של צה``ל, המסמל את הגבריות הישראלית. גם אחריתה של הדרמה הייתה נתונה כולה בידיו של הגבר ובתוצאות שיביא עמו משדה הקרב. במקרה ה ``טוב`` עלה בגורלה של האישה להתמסר לו ולתשוקותיו עת חזר הביתה חי מהמלחמה ובמקרה ה ``רע`` הכתיב לה הגורל הצטרפות רשמית לדמותה המיתולוגית של אלמנת המלחמה, כחלק מהמיתוס הציוני. ביקורת פמיניסטית מקבילה תראה בדמות האישה בקולנוע הישראלי סובייקט חברתי – תרבותי אשר נופל קורבן לשימוש שעושה ההגמוניה הגברית במנגנוני המיקום החברתי וההדרה הקהילתית שמקורם במוסכמות החברתיות המערביות, שפעילותם בהקשר הישראלי מושפעת בהכרח מתהליכי השינוי החברתיים, הכלכליים והתרבותיים המתרחשים בישראל. המצב המשפחתי ומעמדה של האישה בבית, משלח ידה וכמות הפרנסה שהיא מביאה, מעמדה בקהילה ויכולתה להתערב ולדאוג לסביבה החברתית, הפוליטית והמוניציפלית בה היא חיה, נגזרים, על פי הביקורת הפמיניסטית החדשה, מתהליכי השינוי הכלליים: כישלון החינוך, קריסת מודל כור ההיתוך, ניתוץ המיתוסים המיליטריסטיים ושחיתת הפרות הפוליטיות הקדושות, המשך תקפותם של שלושת השסעים העיקריים, היהודי-ערבי, הספרדי-אשכנזי והדתי-חילוני, צמיחתה של פוליטיקת ששת השבטים, סוף עידן הדיאלקטיקה שמאל – ימין והכניסה לעידן הפוסט-אידיאולוגי והפוסטמודרני. הביקורת הפמיניסטית עשויה אף להצביע על אחד התהליכים החברתיים-תרבותיים המשמעותיים ביותר העוברים על החברה הישראלית, הוא היכולת, על אף הקשיים האובייקטיביים והסובייקטיביים הרבים, לקבל את ה ``אחר``, כתהליך החברתי-תרבותי העיקרי בדרך לייצוג ודימוי הולם לאישה בקולנוע הישראלי. הרבדים אותם מציע הקולנוע לחקירת השפעת התהליכים ההיסטוריים, החברתיים והתרבותיים על משחקי המיקום של האישה הישראלית יהיו הרובד המשפחתי בהקשרו הרחב -יחסי הגומלין שבין היחסים שבתוך המשפחה לבין היחסים שמחוצה לה, כשהם באים לידי ביטוי בהקשר חברתי או פוליטי כלשהו {`מעבר לים`, `שחור`, `הבחור של שולי`}; הרובד המקצועי כמצביע על תהליכי שינוי ושיפור מעמדה של האישה שהם תלויי תהליכים כלכליים ותרבותיים {`שירת הסירנה`, `סיפורי ת``א`, `חולה אהבה משיכון ג``}; הרובד הקהילתי-חברתי המציג את דמות האישה כמשמעותית מבחינה חברתית , כמסמן נשי המייצג קהילה בחברה או כדמות נשית המייצגת קבוצת נשים מסויימת בחברה {`החיים ע``פ אגפא`, `לילסדה`, `שמיכה חשמלית ושמה משה`}. `מעבר לים` בבימויו של יענקל`ה גולדווסר, עוסק במשפחה של ניצולי שואה מפולין בתחילת שנות השישים, המתחבטת בבעיות פרנסה, חינוך הילדים ושאלת ההישארות בארץ או הירידה לקנדה, בתקווה לעתיד טוב יותר. הנראטיב הציוני מעיב על חייה של משפחת גולדפרב בשלושה צללים עיקריים. תחושת הרדיפה הקשה ממשיכה ורודפת אותם כאשר הם נדרשים לשלם מס הכנסה למדינה ומצטרפת לפחד הקיומי מפני מלחמה עם מדינות ערב. מצד שני קושרים אותם לארץ זכרונו של אהרל`ה, אחיה של האם רוזה, שנהרג כצנחן בפעולות התגמול, האידיאולוגיה הציונית והרומנטיקה של המחתרות ושל יחידת ה 101 עליה גדלו הילדים. דמותה של רוזה, אם המשפחה, בגילומה של דפנה רכטר, מנקזת לתוכה את הקונפליקט המשפחתי המדובר ונושאת על גבה את הדילמה הציונית הגדולה של המחצית השנייה של המאה העשרים, דילמת הבית הלאומי. רוזה היא האם היהודיה החזקה, המגדלת את ילדיה לצניעות, ציונות ודרך ארץ וקובעת את הסדרים בבית. היא שותפה מלאה לפרנסת המשפחה בחנות המשפחתית ומצילה לא פעם את בעלה, מנחם, מתקלות מביכות. רוזה מייצגת כמובן גם את מיתוס האישה השכולה, אשר נשארת קשורה לאדמה עליה נהרג אחיה. היא אישה פקחית ודומיננטית המקבלת את ההחלטות החשובות בבית. הפמיניזם שהיא מייצגת הוא מהסוג הליברלי. היא משתווה ואף עולה על בעלה בתחומים רבים, אולם איננה מנסה להתנער מהסדר החברתי הקיים, כיוון שבמציאות חייה, הגירה טראומתית והיקלטות בארץ אוכלת יושביה, הסדר החברתי והסדר המשפחתי הם אלה המונעים ממנה להתפרק לחתיכות, הם תכלית חייה. רוזה מתייצבת מול בעלה למאבק גלוי רק כאשר הקונפליקט הפנים משפחתי מתחדד, כאלגוריה לדילמה הציונית ההולכת וצוברת תאוצה ככל שמתקדמת עלילת הסרט. הלחץ הכלכלי גובר ואיתו הפיתוי הגדול לרדת מהארץ. רוזה ממשיכה להתנגד לנסיעה בנימוק שהגויים ישארו תמיד אנטישמיים, אולם נכנעת לבסוף לרצונו העז של בעלה לנסות את מזלם בקנדה, כיוון שכל רצונה הוא שכל המשפחה תחיה יחד ובשקט בשלום-בית. כמושפעת מתהליכים היסטוריים וחברתיים מהווה דמותה של רוזה סינתזה מופתית בין הייצוגים הרבים שנכפו עליה – ניצולת שואה, אם ורעיה, אישה שכולה ואישה מפרנסת. רוזה היא אלגוריה לדמות היהודי המהגר והשורד, המוכן לעשות הכל על מנת לשמור על שלמות המשפחה, אולם היא גם העוגן הציוני העיקש שלבסוף מצליח להשאיר את המשפחה בארץ ישראל. ``קם ולוקח סם / אותך בתוך תיבה / שלוליות של אהבה / גם אם רצית להיות יותר מסרט זול / בשבילי תהיי הכל`` {קרח תשע, `סרטים`}
 
למעלה