דסקיות או מגזרות?

א רויטל

New member
דסקיות או מגזרות?

מכירים את חשבוניית הדיסקיות של שיטת "ועוד אחת" לכיתה ג' ללימוד המרה ופריטה ? ובכן לביתי זה מסובך. לעומת זאת לעבוד עם מגזרות נייר (שהיו בספר הלימוד בשלב מוקדם יותר) שמייצגות מאות (ריבוע גדול שמצויירים עליו 100 ריבועיםקטנים) ומייצגות עשרות (פס נייר שעליו מצוירים 10 ריבועים קטנים)וריבועים קטנים המייצגים יחידות. מגזרות הנייר ממחישות בצורה קונקרטית את משמעות ההמרה והפריטה ועוזרות לביתי להבין את הפעולה החשבונית. לעומת הדסקיות הצבעוניות שלביתי לא ברור למה 10 דסקיות צהובות שוות דיסקית 1 לבנה? ולמה הסיפור הארוך כי המורה של ביתי מגלה התנגדות עזה לאמצעי העזר הנ"ל. ומתעקשת שהיא צריכה ללמוד עם הדיסקיות. אנו בהמתנה לאבחון דדקטי (שייערך כנראה בפבואר)לאחר שבקשותי לבדוק אותה בבי"ס נענו בשלילה. (הקושי בחשבון בלט לי כבר מתחילת כיתה ב', למרות שציוניה היו טובים) האם יש סיבה הגיונית להתנגדות המורה? מה רע בלימוד קונקרטי שמביא להבנה עמוקה יותר ולא רק פיתרון טכני לתרגילים ?
 
פעם אמרו

שחשבון צריך ללמוד עם אמצעי המחשה, והיו נותנים אמצעים רבים. אחר כך הגיעו הבדידים - כולם למדו עם בדידים רחמנא לצלן... ואבוי למי שלא למד איתם. (לא היה חשוב אם הבין חשבון במילא או לא, את הבדידים היה חייב לעבור, ויש כאלו שזה היה להם סיוט). אחרי זמן מסוים, החליטו שצריך ללמד את ההמרה והפריטה עם הדיסקיות. ואני שואלת - ל מ ה ??? למה זה חובה ? כדי להסביר את העיקרון של פריטה והמרה, אפשר בכל דרך אפשרית. יש כאלו שטוב להם להמחיש, ויש שהשיטה להמחשה אינה אחת, יש כאלו שהשיטה צריכה להיות דווקא בהפשטה ולא בהמחשה, שם הם קולטים יותר טוב. ד.א. לא מזמן פגשתי תלמידה שאחד הסיוטים שלה היה - דיסקיות, כשהסברתי לה בעזרת בדידים (כן כן, אותם בדידים...) הבינה טוב יותר. לסלק את המפריעים מהחשבון והמתמטיקה. המתמטיקה - מדע טהור. יחד עם זאת, הוא נלמד גם כשימושי. יש העושים שעטנז... ומבלבלים. ומרוב לחץ שמא לא יצליחו להסביר - הם מעיקים עם הדיסקיות וכו'... לבדוק לגופו של עניין. הובנתי, נכון ? אפשר להביא את המורה לכאן ? אני מוכנה לעזור לה למצוא שיטה אחרת לחישובים... אם צריך. או... שאשתכנע שזו הדרך הנכונה ביותר...
 

papylove

New member
גם הבן שלי למד עם הדיסקיות

והבדידים והיה סיוט עוד לפני שגילינו כי הילד לקוי למידה בבית היינו עובדים איתו עם פריטים והדבר עזר המון להבנה. ולדוגמא את יכולה לקנות גולות או להשתמש בצבעי עפרון שיש בבית או טושים ישנה אפשרות לקנות גפרורים צבעוניים בחנויות למכשירי כתיבה חבילה של המון המון גפרורים צבעוניים עולה בערך שבעה שמונה שקלים. על ידי המחשה של המספרים הילד מבין הרבה יותר טוב את המושג המספרי ואז יותר קל לו להבין את זה גם על הדיסקיות. היום הבת שלי שלומדת בכיתה ב' התחילו ללמוד לפי שיטת סינגפור וגם שם עובדים המון המון בהמחשה של המספרים. תנסי להמחיש לילדה בעזרת כל מיני דברים את המספרים אפילו שלפעמים גם מגיעים לספרות גבוהות. עם הגפרורים למשל אפשר לקחת כל 10 גפרורים לאסוף עם גומי ולהסביר לילדה שזוהיא עשרת. למה עשרת כי יש עשר גפרורים וכך הלאה
 
למעלה