דעה בקשר להורדה של החלק הפילוסופי בסרט.

WopiDasa

New member
דעה בקשר להורדה של החלק הפילוסופי בסרט.

קודם כל אני לא מעריץ הדוק של הסדרה, קראתי אותם "רק" פעם אחת לפני בערך שנתיים ואהבתי מאוד, אבל לא יותר מזה. ולכן יכול להיות לי כמה טעויות בקשר לדברים בסדרה. אני רואה לא מעט מקומות, כלל פה וכולל בביקורות על הסרט במדיה, שכל הזמן טוענים שהורידו את החלק הפילוסופי בסרט ובעקבות זאת הסרט נהיה ילדותי וחסר עומק. וכל פעם שאני רואה את זה אני פשוט לא מבין. אני באמת לא מבין את הטענה הזאת. למה שיהיה דיבורים פילוסופים בסרט? למה ציפיתם שהסרט יהיה מלא בדיאלוגים על מלחמה בסמכות? הרי זה לא ספר, זה סרט. סרט הוא מדיה בידורית, שמטרתה היא לגרום לך הנאה, אם באמצעות הומור, אימה, או דרמה - תמיד המטרה היא שתהנה, ולא יותר. אין סרט שכולו דיבורים פילוסופים (לפחות לא כזה שיהיה בקולנוע) מכיוון שלא לכך הקולנוע יועד. נכון, סרט טוב הוא סרט שגורם לך לחשוב עליו גם אחרי שנכבה המסך (וב"לחשוב עליו" אני לא מדבר על "איזה פיצוץ יפה היה בסוף" אלא על מחשבות עמוקות קצת יותר כמו "מה היה קורה אילו היה לי דמון"). אבל שום סרט לא מתייחס לתפיסה שלו כדבר המרכזי שעליו בנוי הסרט, כי הסרט בנוי על העלילה. ובמילים אחרות - הספר מצפן הזהב (וכנ"ל גם שאר הספרים בסדרה) הוא ספר שחלק גדול ממנו הוא פילוסופי מחשבתי. אבל בגלל שסרט, שלא כמו ספר, לא יכול להיות ברובו פילוסופי המצב זה היה חייב להשתנות במעבר למסך הגדול, ואני לא מבין מה הפליאה הגדולה. ואני לא מדבר פה על העובדה ששינו ציטוטים בסרט כדי לא לעצבן עת אחינו הנוצרים, זה מבחינתי נושא אחר לגמרי. לדעתי היו צריכים להיות כמה דיאלוגים ומשפטים בקשר למלחמה כמו בספר- אך לא יותר מזה. אף פעם לא היה צריך להיות דגש בסרט על תפיסת העולם של "חומריו", והסרט היה אמור להיות כמעט שרק החלק העלילתי של הספר, ואת זה הוא עושה מצויין. אני מקווה שהבנתם את הכוונה שלי, למרות שאני חושב שהניסוח שלי היה קצת בעייתי.אני גרוע בניסוחים...
 

נטעש

New member
כן, צודק.

צריך לזכור שסרט וספר הם שני 'דרכי בידור' שונים. צריך גם לזכור שסרט לעולם לא יהרוס ספר, אלא אם כן ישכתבו אותו לפי הסרט. אבל עדיין, זה ספר שהושפעתי ממנו ואני מאוד אוהבת אותו ותמיד אני רוצה שכל מה שקשור אליו יהיה מושלם...כשראיתי את הסרט, ניסיתי כמה שיותר להדחיק את העובדה שכבר קראתי את הספר, וניסיתי להנות ממנו כסרט. ניסיתי להנות, אבל הסרט היה שטחי, שטחי מדיי. החלק היחיד שנהנתי בו ממש היה המלחמה. מה עוד, לא הרגשתי שהאליתיומטר שיחק תפקיד גדול כמו בספר- ומזה קצת התאכזבתי.
 

Yo Yo 5

New member
צודק, אבל...

היי =] אתה צודק בהרבה ממה שאמרת, אבל- בגלל שמדובר כאן בפורום "חומריו האפלים" שמורכב ברובו ככולו מאנשים שהגיעו אליו בעקבות הספרים והאהבה שלהם אליהם הגיוני שהביקורות כאן יהיו כאלה. לי לפחות פשוט קשה לראות שהפכו את הספר הזה, שיש בו הרבה יותר מסתם ספר, לעוד סרט אקשן חסר תוכן משמעותי במיוחד. ברור שבסרט, שסך הכל מבחינת היוצרים שלו התפקיד שלו זה להצליח בקופות, אי אפשר להעביר את כל התוכן הפילוסופי והעמוק יותר שיש בספרים ובטח אנשים שלא קראו את הספר או קראו אותו ולא התעמקו בו חושבים שהסרט הוא סרט מצויין. תכלס, בתור סרט הוא די עושה את התפקיד שלו- הביקורות כאן נובעות מהשוני הכל כך גדול מהספר שסך הכל- הסרט מבוסס עליו. סוג של קנאות לאיכות של הספר, אני מניחה- קשה לראות אותו הופך לסרט כזה. זה פשוט תלוי איזה אנשים אתה שואל לדעתם על הסרט =] ערב מצויין, יעל (=
 

JustRain

New member
לא נכון

יש הרבה סרטים שהעבירו עמדה. 'המופע של טרומן', לדוגמה, טען שהתקשורת משתלטת על חיינו - לעיתים הרבה יותר משנדמה לנו. גם קראתי הקבלה מרתקת שלו לסיפור אדם וחוה. נכון, רוב הסרטים לא יהיו סתם דיבורים. אבל גם 'המצפן הזהוב' במקור הוא ספר הרפתקאות שמשולבת בו עמדה - כלומר, הוא לא רק הגיגים פילוסופיים. אגב, 'אמת מטרידה' הצליח יחסית (אבל חבל שלא יותר
) ואין בו שום דבר שמזכיר עלילה. יש הרבה סרטים שהעבירו מסר כלשהו. למרות שאני מעדיפה את הספרותית, המדיה הקולנועית היא בעלת פוטנציאל רחב הרבה יותר מהבהובים על מסך, מלחמות וחתונות. לאחרונה הקולנוע מוצף בקומדיות רומנטיות (שקו העלילה של כולן זהה: הם נפגשים במקרה ומביטים זה לזה בעיניים, נפגשים עוד פעם במקרה, פעם שלישית מתחילים לדבר, מתחילים לצאת, נדלקים ומתאהבים, מגלים סוד אפל אחד על השני ורבים, קולטים שלא מסוגלים לחיות בלי השני וחוזרים זה לזרועות זה, מתחתנים), אבל יש עוד דברים שאפשר לעשות עם קולנוע מלבדיהן ומלבד לייזרים ואורות. למצפן הזהוב היה פוטנציאל אדיר להפוך לאחד מהסרטים בעלי המשמעות, וחבל מאד שהוא התבזבז.
 
נקודה מעניינת, אך הרשה לי לחלוק עליך

אתה אמרת: "זה לא ספר, זה סרט. סרט הוא מדיה בידורית, שמטרתה היא לגרום לך הנאה, אם באמצעות הומור, אימה, או דרמה - תמיד המטרה היא שתהנה, ולא יותר" וזה כל כך לא נכון... סרט, בדיוק כמו ספר וכמו הצגה, ציור, מחול, מוזיקה ואפילו סדרת טלוויזיה, זו קודם כל יצירת אמנות. ויצירת אמנות טובה באמת היא יצירה שיש בתוכה רבדים ועומקים רבים ושאפשר לנתח אותה בדרכים רבות, וזה לחלוטין לא גורע מההנאה ממנה- להיפך. ספר שהוא רק עלילה, בלי עומק, הוא ספר גרוע. כך גם לגבי סרט. ההבדל הוא באופן בו מביעים את העומק הזה- בספר, עומק פילוסופי יכול לבוא דרך דיונים והסברים. בסרט, וכאן אני מסכים איתך, זה צריך להתבטא בדרכים אחרות, אבל זה לא אומר שלא לא צריך להתבטא בכלל, זה פשוט צריך להיראות יותר בפעולות, בסמלים, בהיבטים היותר ויזואליים של הסרט. לצערנו, ישנה תופעה של מסחרו בכל תחומי האמנות, וגם בקולנוע. אך העובדה שיש סרטים שנוצרים אך ורק לשם הבידור המסחרי, אינה אומרת כלל וכלל שזהו ייעודו של הקולנוע. בביקורת שכתבתי באתר שלנו הבאתי כדוגמה את הסרט "המבוך של פאן", שמראה כיצד ניתן ליצור סרט בעל עומק פילוסופי אך מרהיב ומהנה לא פחות, ובאמת חבל ש"חומריו" לא נעשה בצורה כזאת.
 

Yo Yo 5

New member
בעקבות מה שאמרת

גרמת לי לשנות את דעתי. בתשובה שלי חשבתי בעיקר על למה דווקא בפורום הזה היו תגובות כאלו ל"מצפן הזהב". אבל (ובתור מגמת קולנוע לשעבר אני בהחלט יודעת) סרטי קולנוע יכולים בהחלט להיות הרבה יותר מאקשן ללא הפסקה. הסרט מצפן הזהב יכל להיות הרבה יותר ממה שהוא ועדיין להצליח (ואולי אפילו להצליח יותר) בקופות. שינוי דעה =]
 
למעלה