דעה לא פופולרית לגבי נושא טעון במיוחד

nofi1456

New member
דעה לא פופולרית לגבי נושא טעון במיוחד

אני פשוט חייבת לפרוק...משהו שמציק לי.
פסיכומטרי הוא מבחן שנועד "לסנן" אנשים. הוא מראה מי יותר טוב ממי (הרי, הציון הוא יחסי) וככה אתה מתקבל או לא מתקבל למוסד הלימודים.
הוא לא בהכרח בודק חוכמה או איי-קיו, אלא יכולות כמו עמידה בלחץ של זמן, יכולת התנסחות טובה ויכולת קריאה והבנה של טקסטים מסובכים.
אז מישהו יכול להסביר לי למה לא כולם נבחנים בתנאים שווים? אני לא מדברת על "הוא קיבל כיסא ושולחן גדול ואני קיבלתי כיסא סטודנט" או על "למי היא נבחנת ברוסית ואני בעברית"..אלא על כאלה עם לקויות למידה שיש להם הקלות.
למה אותו אדם מקבל יותר זמן ממה שאני מקבלת?
אז ברור שכולם יקפצו ויגידו "אבל הרבה יותר קשה לו ממך!"....בדיוק.
יותר קשה לו ממני, אבל הוא קיבל תוספת זמן ועכשיו (לא בהכרח, אלא לצורך השוואה-) יש לנו ציונים שווים.
אז מה קרה פה בעצם? בא מישהו, שהוא פחות טוב בהפגנת היכולות שלו ממני (אני מדברת על היכולות שנבדקות במבחן), ובכל זאת קיבלנו ציונים שווים.
אז...מבחינת מוסדות הלימוד אנחנו שווים עכשיו? איך זה הגיוני?
כן, אני יודעת שגם באוניברסיטאות ובמכללות יש תוספות זמן והקלות...וזה גם נראה לי אבסורדי כשלעצמו.
הוא יקבל הקלות וכך שנינו נשקיע מאמץ שווה ונסיים עם אותה דיפלומה ביד.
כל זה למרות - שהוא הרבה פחות טוב בהפגת היכולות שלו מאשר אני.
גרירת ההקלות האלה נראית לי מיותרת. הרי, בסופו של דבר, אני והאדם עם הלקויות נצא לשוק העבודה.
נגיד, שנינו עובדים באיזשהו משרד וחייבים לתת תפוקת עבודה מסוימת.
כשיופעל עליו לחץ, מה הוא יגיד? "רגע! יש לי לקויות למידה! תנו לי עוד כמה שעות/ימים/חודשים"...נשמע לכם הגיוני? לי לא.
עוד דוגמא -
נגיד שנינו, במסגרת העבודה, חייבים לקרוא כמות גדולה של מלל (מסמכים, מיילים וכו')...מה הוא יגיד? "אה סליחה, יש לי לקויות למידה, אני צריך הקראה" או "אני לא יכול לקרוא את זה, יש לי הפרעות קשב וריכוז" או "תנו לי עוד כמה ימים לקרוא את זה"...וואלה, יצחקו לו בפנים..אין דבר כזה!
מה שאני מנסה להגיד -
למה לא מתחילים את הסינון הזה מראש? לא בבחינת "שכל לקויי הלמידה לא יייתקדמו במעגל העבודה ויעבדו בעבודות שלא דורשות תואר ובשכר מינימום" אלא שאם יש להם יכולות, שיוכיחו אותן בדיוק כמו שאני מוכיחה!
"אבל קשה לו"? אוקיי..אז במבחן קשה---> בעבודה לא יהיה קשה? בטח שיהיה קשה.
יש כאלה שאמרו לי "אבל בעבודה אתה לא נמצא במצב של לחץ ויש לך הרבה יותר זמן לעבוד על דברים"...
ממש לא נכון. יש הרבה מאוד מקומות עבודה שדורשים ריכוז עמוק, התמודדות עם לחץ ועומס, דורשים לקרוא מלל ודורשים לכתוב בצורה רהוטה (וכמובן לעיתים משלבים את כל הקשיים האלו ביחד).
היו גם כאלה שאמרו לי "לקויי למידה מראש לא ילכו למקומות עבודה כאלה"..
באמת? מי אמר? מי מבטיח? אם הם עושים פסיכומטרי ורוצים להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה, הם כנראה שואפים להגיע לעבודות שדורשות ממך להשקיע הרבה. מקומות שכן תצטרך לעבוד ולחשוב מהר והרבה ולא יהיו לך שום הקלות.

אני כן חושבת שלהקלות יש יתרונות.
לדעתי הן חשובות (ואפילו הכרחיות) לאורך בין הספר, כשהתלמיד רוכש את הידע הבסיסי שלו ואת הכלים להצליח.
אבל כשהוא צריך להוכיח את ההצלחה שלו? פה זה כבר סיפור אחר, במיוחד במקומות שזה בא על חשבון הצלחה של אחרים.

רק עוד דבר קטן -
החבר הכי טוב שלי ואח שלי הם שני מקרים, לדעתי בין החמורים ביותר, של לקויות למידה. יש להם גם דיסלקציה וגם הפרעות קשב וריכוז. שניהם עברו ריטלין וקונצרטה (בלי להיכנס לדיון הטעון על ההשפעה שלהם) והיו להם תוספות זמן, הקראות ומה לא. שניהם סיימו תיכון עם תעודת בגרות וסביר להניח שללא ההקלות הם לא היו מסיימים עם תעודת בגרות, אפילו לא קרובים לזה.
החבר הכי טוב שלי עושה פסיכומטרי. וגם אני עושה. במקרה יצא במקביל (לא באותו מכון). אני רואה כמה הקלות הוא קיבל ואני לא יודעת אם בא לי לצחוק או לבכות. יש הרבה דברים שהוא פשוט יכול לוותר עליהם בלמידה כמו עמידה בזמנים (כי יש תוספת זמן) ושיפור הקריאה (כי יש הקראה)...ואלו שני הדברים העיקריים הנדרשים להצלחה במבחן. אני מרגישה שזה פשוט לא פייר.

מעניין אותי לדעת מה אתם חושבים. סליחה אם פגעתי במישהו.
 

זרוביי

New member
לגבי הפופלריות - אין לי מושג

לגבי נושא הבחינות המותאמות - קצת יותר מושג.
&nbsp
קודם כל דעי שדיברת על אחד הנושאים הבעייתיים ביותר בתחום של דירוג וסינון המועמדים לחוגים מאד מבוקשים באוניברסיטאות. הבעיה מתחילה בבית הספר היסודי והתיכון. במשך הרבה מאד שנים אנשים שסבלו מכל מיני לקויות פשוט נחשבו לסתומים שאינם מסוגלים להגיע להישגים כלשהם בלימודים והופנו למקצועות שלא דרשו השכלה רבה. ברגע שגילו שישנן לקויות שאם מוצאים דרך לפצות עליהן - אפשר לקדם את הסובלים מהן - החלו לנסות לסייע.
&nbsp
כל זמן שהסיוע לבעלי הלקויות הסתכם בעזרה בלימודים ופיתוח אסטרטגיות למידה - כולם היו מרוצים והכל היה נעים. הבעיה החלה ברגע שהתחילו לתת לבעלי לקויות מסויימות תוספות זמן לבחינות, הקראה ועוד. כמו כל דבר אצל בני אדם - כאשר מקימים מערכת המסייעת לאנשים הזקוקים לסיוע - מיד עולים על העגלה טרמפיסטים שלא מגיע להם הסיוע. אם בשוגג או בעורמה הטרמפיסטים האלה לא מקבלים עזרה שתשווה את מצבם לשאר הלומדים אלא מתחילים לקבל סיוע הנותן להם יתרון על אחרים.
&nbsp
כשכל זה קורה בבתי הספר במהלך הלימודים - הבעיה היא "רק" בהוצאה הציבורית הגדלה והולכת במתן סיוע למעט אנשים הזקוקים לו ולהרבה טרמפיסטים שמנצלים זאת. הבעיה האמיתית מתחילה כאשר מגיעים לסוף התיכון ועושים את בחינות הבגרות שמעבר להיותן מכשיר מוטיבציה לגרום לתלמידים ללמוד בתיכון - משמשות כאחד משני המסננים העיקריים ללימודים אקדמיים. כיום, בבחינות הבגרות, מקבלים חלק לא מבוטל מהנבחנים תנאים מפליגים של תוספות זמן, הקראות, פטור מחלקים מסויימים. נדמה לי שכל בוגרי מערכת החינוך מכירים את אלה שקיבלו הקלות מרחיקות לכת בבחינות הבגרות - למרות שלפחות לחלק מהן זה לא ממש הגיע. הדרך לעשות זאת היא ללכת למאבחן, לשלם עבור אבחון ולקבל המלצות להקלות בבחינות.
&nbsp
במרכז הארצי האחראי על הפסיכומטרי יודעים את כל הכתוב למעלה ולכן הקימו יחידה של מומחים בנושא לקויות למידה והתפקיד של העובדים ביחידה זו הוא לבדוק כל אבחון ואבחון המגיע מהנבחנים, לנסות לבדוק האם הוא באמת מצביע על ליקוי אמיתי, ולנסות להתאים את תנאי הבחינה לליקוי.
&nbsp
שימי לב שהשתמשתי במונח "התאמה" ולא "הקלה" בהקשר של הבחינה הפסיכומטרית. אנשי המרכז הארצי מודעים לכך שציוני הבחינה הם יחסיים והם משמשים לצורך דירוג המועמדים (יחד עם הבגרות) בקבלה למקצועות הנדרשים ביותר כמו רפואה, מדעי המחשב, משפטים, הנדסות למיניהן ועוד. לכן בבחינה הפסיכומטרית נתנות התאמות בבחינה (ולא הקלות) בצורה שתמנע ככל האפשר מתן של יתרון למועמדים שקיבלו התאמות אלו - תוך נסיון למנוע מצב שהדבר יקנה להם יתרון בלתי הוגן על אלה שלא קיבלו את ההתאמות.
&nbsp
המרכז הארצי (למיטב ידיעתי) הוא הגוף היחיד במערכת החינוך שמשקיע מאמצים רבים ביותר כדי לנסות לנטר את כל נושא האבחונים וההתאמות בבחינה. לכן כשאת מדברת על ההקלות שהחבר הכי טוב שלך מקבל - אני תוהה אם את מדברת על ההקלות במערכת החינוך - כולל בגרויות, ההקלות בקורס ההכנה לבחינה - שזה טפשי או על ה"הקלות" שהוא קיבל בבחינה הפסיכוממטרית. באחרונה - אין הקלות. יש התאמות תוך שימת לב קפדנית שלא להעניק למקבלים אותן יתרון.
&nbsp
הבחינה הפסיכומטרית אמורה לנבא הצלחה בלימודים באוניברסיטה. נעשה מחקר מעמיק לגבי תוקף הבחינה (עד כמה הציון בבחינה מנבא את ההצלחה בלימודים) בקרב מקבלי התאמות בבחינה הפסיכומטרית - לעומת אלה שלא קיבלו. נמצא כי תוקף הבחינה אינו שונה בין הקבוצות. לדעתי זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שה"הקלות" לא משפרות את סיכויי המקבלים באופן בלתי הוגן.
 

nofi1456

New member
כמה דברים

אני דיברתי על ההקלות (או התאמות, לא משנה כרגע) שהוא קיבל בבחינה הפסיכומטרית.
יהיה לו מבחן ממוחשב, תהיה לו הקראה ותהיה לו תוספת זמן.
לפי מה שהבנתי - מבחן ממוחשב..4 דקות לשאלה (זה כתוב פה בפורום כתגובה למישהו).
בכל מקרה..הוא כל הזמן אומר לי שהוא לא צריך בכלל לתרגל זמנים כי יש לו מלא זמן והפסקות בין הפרקים.
אתה רוצה להגיד לי שזה לא משפר את סיכויי ההצלחה שלו? בטח שכן! ובטח שבאופן בלתי הוגן!
אם יצא מצב שהוא פותר שאלות בזמן נוח ואין לו לחץ...אז כבר וויתרו לו על אלמנט אחד שנועד לבדוק את העמידה שלו בלחץ.

אני באמת חושבת על זה..4 דקות לשאלה במקום פחות מדקה?!
הפסקות בין הפרקים??? יש לו זמן לשתות ללכת לשירותים לאכול איזה שוקולד??
וואלה תקשיב..זה לא שמתאימים לו לחץ של זמן שיהיה רלוונטי לגביו..אלא פשוט מבטלים לו אותו לגמרי.

חוץ מזה..מעניין אותי המחקר הזה שדיברת עליו.
ברור שתוקף הבחינות לא השתנה בין אלה שמקבלים התאמות לאלה שלא.
מי שאין לו מבחן מותאם בפסיכומטרי---> אין לו הקלות באוניברסיטה.
מי שיש לו מבחן מותאם בפסיכומטרי---> יש לו הקלות גם באוניברסיטה..
(אני מניחה ככה, כן? לא עשיתי איזה מחקר משלי חח)
אם כל החיים ייתנו לו הקלות...ברור שכל החיים המגמה שלו תישאר זהה (כמובן תלוי ברמת ההשקעה שלו..).
 

זרוביי

New member
דבר דבר

1. מבחן ממוחשב: אין לו 4 דקות במקום פחות מדקה. הציון במבחן הממוחשב לא ניתן על סמך מספר השאלות שהספקת בזמן נתון כמו בציון במבחן נייר ועיפרון. העובדה שבמבחן הממוחשב כל נושא הזמן מטופל בצורה אחרת - לא אומר שהוא קיבל הקלה. ההגדרה הטובה ביותר לכך היא שבמבחן הממוחשב, ניתן לעשות מה שאי אפשר לעשות במבחן נייר ועיפרון, והוא להפוך את הזמן ללא רלוונטי. לא אכנס להסברים כיצד זה ניתן אבל הדבר נבדק הרבה מאד פעמים ומי שמקבל מבחן ממוחשב - מקבל פחות או יותר אותו ציון כמו מי שמקבל מבחן נייר ועיפרון. אז למה כולם לא מקבלים מבחן ממוחשב כזה? כי זה מאד מאד (ותוסיפי עוד המון מאד'ים כאלה) יקר, ויש עוד כמה סיבות.
&nbsp
2. בבחינה הרגילה אין שום בדיקה של אלמנט הלחץ למרות מה שחושבים ולכן אין לאלה שנבחנים בבחינה הממוחשבת יתרון. יש להם בסך הכל נטרול של אלמנט - שלאנשים עם הפרעות מסויימות, הוא הופך את הבחינה הרגילה לבלתי מתאימה.
&nbsp
3. כשתלמדי באוניברסיטה תגלי שה"הקלות" כמו תוספת הזמן, לא באמת עוזרות למי שלא זקוק להן. רוב הבחינות באוניברסיטה אינן באמת לחוצות בזמן. זה שנותנים תוספות זמן לאלה שזקוקים להן - רק מאפשר להם להתמודד עם מה שהאחרים מתמודדים באותה רמה. החיים הם לא תחרות התלויה באמת בלחץ זמן (ובמקומות שכן - בהחלט יש לאלה שסובלים מליקויים - נחיתות). הצלחה בחיים נמדדת בצורה משתנה. הבחינה מנסה לנבא הצלחה בלימודים אקדמיים - והיא עושה את זה בצורה טובה.
 

nofi1456

New member
אני מקווה שמה שכתבת באמת עובד כמו שהוא אמור לעבוד

תראה..אתה נשמע כאילו אתה מביא את מה שאתה כותב ממקור אמין ומוסמך, אבל על פניו זה פשוט לא נשמע הגיוני..
(לא ממקום של תקיפה..פשוט קשה לי להיפתח לזה ולהבין)
לא בודקים לחץ? להפוך את הזמן ללא רלוונטי?
אם כל אלה לא נחשבים..מה בדיוק המבחן הזה בודק?
וחוץ מזה...
אמרת שהדבר נבדק הרבה ומי שמקבל מבחן ממוחשב, מקבל פחות או יותר אותו ציון כמו מי שקיבל מבחן של דף ועיפרון.
זה בדיוק מה שהתכוונתי אליו!
תנאים שונים...ציונים שווים.
לא פייר! הרי אנחנו (אני והאדם עם ההקלות) לא באמת שווים ביכולתינו.
אם היו תנאים שווים...אז באמת היה ניתן לראות את הפער (אמיתי ככל שיהיה, בהתאם להשקעה וכו') בין הנבחנים.
 

זרוביי

New member
עובד, עובד

כדי לסבר קצת יותר את האוזן:
בואי נניח שבבחינה הפסיכומטרית הרגילה ישנן שאלות שלחץ הזמן משפיע עליהן (בז'רגון המקצועי נקראות שאלות speed) וישנן שאלות שלחץ הזמן לא משפיע עליהן (בז'רגון המקצועי נקראות שאלות power). לא משפיע הכוונה היא שאם תתני את השאלה לאדם, לא משנה אם תתני לו דקה אחת או ארבע דקות - אם הוא יודע, הוא יענה נכון ואם לא, לא יענה נכון.
&nbsp
בואי נניח שלצורך הבחינה הממוחשבת מרכזים רק שאלות שלחץ הזמן אינו משפיע עליהן (שאלות power). בבחינה כזו ניתן לתת זמן ארוך מאד לכל שאלה - ולא לתת יתרון כלשהו למי שמקבל את הבחינה מכיוון שאו שהוא יודע את התשובה או שהוא לא יודע.
&nbsp
דבר כזה ניתן לבצע רק בבחינה ממוחשבת אדפיטיבית שבה מוצגת כל שאלה לחוד, בזמן שלה, ואי אפשר לחזור עליה אחרי שענית עליה.
&nbsp
מבחן כזה יבדוק בדיוק מה שבודקת בחינה פסיכומטרית וזה סיכויי ההצלחה בלימודים. כאן לא באמת חשוב מה את חושבת שהבחינה בודקת (שאני מבין מתוך דברייך שאת חושבת שהבחינה בודקת עמידה בלחץ זמנים וכו'). כאן חשוב מה באמת נבדק ובעיקר איך זה מתואם עם הצלחה בלימודים באוניברסיטה.
 

nofi1456

New member
אוקיי..זה בהחלט קצת יותר מסבר את האוזן...וגם-

אתמול אני ואותו חבר נפגשנו כדי ללמוד. גם בשביל שאני אעזור לו קצת וגם בשביל שתהיה לו משמעת לימודים (כי אין לו).
אני יכולה להעיד על כמעט כל השאלות שהוא ניסה לפתור...שלא הספיקה לו דקה, לא הספיקה 4 דקות וגם לא הספיקו 10 דקות..
בודדות השאלות שבכלל היה לו כיוון לפיתרון..
אני תוהה אם זה בגלל הלקויות למידה או בכלל שהבנאדם פשוט לא משקיע בלימודים (התיאוצים שלו: "אני לא מסוגל לשבת ללמוד" , "ויתרתי על הנושא מראש", "אני יודע את נושא X טוב בגלל זה לא לומד אותו"...מליון תירוצים)...
כל החוסר השקעה...זה מה שהביא אותי להתמרמר פה על הלקויות..הייתי בטוחה שבזכות ההתאמות הוא יכול להרשות לעצמו לא ללמוד.
אתמול נוכחתי לדעת שזה לא נכון..
 

זרוביי

New member
הוא טמבל
סתאאאאאם, בצחוק

זה בדיוק כך.
&nbsp
מקריאה נוספת של דברייך ראיתי שלא הסברתי משהו כמו שצריך:
הכוונה היא שאם אותו אדם (שאינו סובל מליקוי למידה) יעשה בחינת נייר ועיפרון (פסיכומטרי רגיל) ובחינה ממוחשבת (עם הזמן ה"כביכול" לא מוגבל) הוא יקבל ציונים דומים מאד. זה נבדק על מדגמים גדולים מאד. כלומר - הבחינה לא נותנת לאדם כלשהו יתרון.
&nbsp
לעומת זאת - אדם הסובל מליקוי למידה הגורם לאיטיות בקריאה, מבלי שהליקוי פגע באמת ביכולת האינטלקטואלית שלו, יעשה את הבחינה הרגילה והבחינה הממוחשבת - ציונו בבחינה הממוחשבת יהיה גבוה יותר בדרך כלל.
&nbsp
בעצם זה כלי קסמים, במידה מסויימת, שמאפשר להשתמש בו על כל אדם. אם הוא לא צריך את הפיצוי - הוא גם לא מקבל אותו וזה לא נותן לו יתרון (בניגוד לתוספת זמן בבחינה רגילה שאם תינתן לאדם הלא נכון - זה עלול לתת לו יתרון). אם העולם היה יותר נחמד, ולא היו שיקולים כלכליים ואחרים, היה עדיף לתת לכולם את הבחינה הזו ואז לא היה צורך לתת התאמות בנושא זמן הבחינה. לצערי זה בלתי אפשרי מסיבות שאני באמת לא רוצה להכנס אליהן.
 
למעלה