דרגות קושי מול רמת ביצוע

דרגות קושי מול רמת ביצוע

דנו בכך כבר רבות, אך עדין יש מקום להתחבט בסוגייה הנ"ל לאור התחרויות שבסייקל האחרון, ובייחוד אליפות העולם.
נוסף על כך, ולדעתי בלי קשר, יש את נושא הארטיסטיות, שפת הגוף, שטף התרגיל, ההתאמה למוסיקה והגיוון. נושא זה מטופל לדעתי טוב מאוד בחוקה החדשה. המון חוקים נוספו בנושא הזה. הכיוון הוא בהחלט כיוון של דגש ארטיסטי. כל המתעמלות שראינו עם תרגילים "משעממים" או רובוטיים, בלתי משכנעים או נטולי כאריזמה- אני בטוחה ב-100% שהן שילמו על כך מחיר בניקוד הביצוע. למלאכת הארטיסטיות נשכרה המנהלת והמנטורית של קרקס השמש המהולל (שהייתה בעברה שופטת בינלאומית בהתעמלות מכשירים) פלוס צוות של מומחיות מתחום ההתעמלות האומנותית והמכשירים שכל תפקידן הוא לשבת בוועדה שתפקידה לשפר את הארטיסטיות בהתעמלות. כבר בחוקה האחרונה בוצעו שינויים בהתאם להחלטות הוועדה ואני בטוחה שבקרוב מאוד התוצאות כבר ייראו לעין בשטח.
לעניין דרגת קושי מול איכות ביצוע, ברור שהמצב האידיאלי הוא שילוב של השניים, בתוספת חן וארטיסטיות. כאשר צריך להתפשר, אף אחד מהמצבים לא יכול להתקיים בפני עצמו. כלומר, דרגת קושי גבוהה עם נפילות ושגיאות גסות אינה רצויה, כמו גם ביצוע מושלם אך בדרגת קושי נמוכה. לפיכך צריך כל הזמן למצוא את הדרך *לאזן* בין השניים, ולא לחזק כל פעם תחום אחד, כפי שבפועל קורה. את דרגת הקושי מאזנים על-ידי סובלנות כלפי שגיאות ביצוע, אשר מביאה לכך שאלמנטים קשים ומעניינים משתלמים, זה מעורר מוטיבציה למתעמלות ללמוד אלמנטים חדשים וקשים ולמאמנים לשלב כמה שיותר טריקים מסובכים וקשרים לתרגילים. את איכות הביצוע מאזנים על ידי הורדת ניקוד גדולה על כל שגיאה. זה אגב כרגע הכיוון העיקרי, החמרה עם שגיאות ביצוע.
לעניין חוסר ההפתעה של הזוכות, והזכיות עם נפילות ועם שגיאות גסות, לדעתי האישית אפשר לבטל את שיטת תחרויות המוקדמות והגמרים השונים. על-ידי קיום תחרות אחת בלבד, של 96 מתעמלות, מתוכן נקבעות בסיום התחרות אלופת הקרב-רב, אלופת המכשירים והקבוצה האלופה, מתעמלת שנופלת מפנה את מקומה לא רק לנותרות על המכשיר, אלא לכלל המתעמלות, שיכולות להצליח או להיכשל. זה הכי בולט בקפיצות. אם היום יש 8 קופצות, שתיים נופלות, שתיים כושלות בצורה אחרת (מצב אנושי ולא מופרך), שתיים מצטיינות, יש קרב בין שתי מתעמלות שיכולות להיות בינוניות להחריד ואחת מהן רק צריכה לעקוף את השנייה בקפיצה לא קשה במיוחד ולא מבוצעת באופן מושלם והיא מקבלת ארד. כך גם בקורה למשל. אם לעומת זאת התחרות הייתה לא בין 8 מתעמלות, אלא בין כולן, המצב היה אחר- והמתעמלת הטובה יותר לדעתי הייתה זוכה.
 

cubano1

New member
הפוסט שלך העלה אצלי כמה שאלות...

לא מסכים לגבי קיום תחרות אחת בלבד - צוות שיפוט לא יכול לשפוט בצורה אובייקטיבית ואפקטיבית 100 ומשהו מתעמלות לאורך יום שלם - חייב תהליך של סינון ראשוני בההחלטה הסופית מתקיימת לגבי מספר מוגבל יותר של מתעמלות - לאו דווקא 8...

אולי כמו פעם - היתה אליפות עולם למכשירים בודדים שכללה מוקדמות, חצי גמר ואז גמר?

מה לגבי המוקדמות - פעם היתה להן השפעה מסוימת על התוצאה הסופית - אם מישהי גררה שגיאה מהמוקדמות זה השפיע על הציון הסופי שלה

ואני חושב ששום דבר לא הביא לידי ביטוי טוב יותר את הארטיסטיות כמו תרגילי החובה שהיו נהוגים פעם. ללא אלמנטים קשים וטריקים גדולים אפשר היה לדעת בדיוק מי מרגישה את המוזיקה, מי יודעת לרקוד, למי שפת גוף עשירה יותר, מי גמישה יותר, ומי בנתה לעצמה בסיס טכני איתן יותר...

אם לא להחזיר את המוקדמות, לפחות להכניס אלמנטים פשוטים שהם חובה לתרגילי הרשות???
 
אם לקחת את זה לזווית של אימוני ליגה

הרבה אנשים לא מבינים את החשיבות של איכות הביצוע, של הדיוק - זה מה שיפה בהתעמלות.
באים בטענות לשופטים ולשופטות איך זה שהילד/ה שלי קיבל מקום נמוך יותר ממישהו אחר - הרי הוא עשה בונוס כזה או אחר והשני לא עשה, ולא מבינים שגם אם ילד/ה לא עושה את כל הבונוסים אבל עושה תרגיל נקי - אפשר לזכות במדליה, כי זה תרגיל שתענוג לצפות בו.
 
אני לוקחת את זה צעד אחד רחוק יותר

בשנים האחרונות מתקיימות גם תחרויות חוגים, מתנסיאדה ונבחרות עממיות במקומות רבים.
באחת התחרויות שבה שפטתי, הגיעה ילדה מאוד מוכשרת למכשיר הקרקע. היא ביצעה ערבית סלטה, סלטה קדימה וערבית בלי ידיים, בתחרות של דרגה שבה היו צריכים לבצע משהו כמו ערבית פניה גלגל, עמידת ידיים גלגול וכיו'ב. אותה ילדה בכלל לא ביצעה את תרגילי החובה שנדרשו בפורמט התחרות, על דעת עצמה היא החליפה תרגילים, התרגיל כלל לא היה מותאם למוסיקה ולא הסתיים איתה, היא התבלבלה בתרגיל, חזרה על פסים פעמיים, עמדה במקום ועוד, והביצוע של האלמנטים היה רחוק מלהיות טוב, ואפילו מסוכן. אותה ילדה לא זכתה בתחרות, ובמקומות הראשונים זכו בנות שעשו ערבית פניה גלגלון. כמובן שבתרגיל שלה כל הקהל גם מחא כפיים, וזה היה תרגיל בולט. ואף אחד לא הבין איך היא לא זכתה...
 

Mrpops

New member
מסכים עם מספר נקודות שהעלית!

אני בהחלט חושב שיש מקום דווקא "להאריך" את התחרות ולחלק אותה למוקדמות+ חצי גמר + גמר מכמה סיבות:
ראשית, לפי השיטה הנוכחית יש מדינות רבות שבהן המתעמלות יודעות מראש שלמעשה אין להן סיכוי להגיע לגמר והן רואות באליפות העולם סוג של "עוד שלב בקריירה לצבירת נסיון". והרי, אליפות העולם לא אמורה להיות "עוד שלב לצבירת נסיון" - נכון? היא אמורה להיות הדבר האמיתי! (בנוסף לאולימפיאדה כמובן...)
עצוב לראות מתעמלות שמראש יודעות שאין להן סיכוי להגיע לסוג של הישג שיוכלו לחיות איתו בשלום. לכן, הוספת שלב בתחרות של חצי גמר יכולה לחזק את המוטיבציה של אותן מתעמלות שהצליחו להעפיל אליו. מה גם שכך יהיה אפשר להתמודד טוב יותר לדעתי עם שיטת הניקוד החדשה. ברגע שיש שלב של חצי גמר כל המתעמלות ה"בינוניות" יכולות להתחרות אחת בשניה על מקום מכובד בחצי גמר (וזה יכול להיחשב כהישג מכובד). ואיך עושים זאת? בדיוק כפי שנועה אמרה! שילוב בין ארטיסטיות דרגת קושי ואיכות ביצוע. מתעמלות שמראש יודעות שדרגת הקושי שלהן נמוכה - יתנו את כל כולן בחצי הגמר תוך שימת דגש על ה"כלים" שכן יש ברשותן. מי שאין לה לא דרגת קושי, לא ארטיסיטיות ולא איכות ביצוע - כנראה שלא תעפיל מלכתחילה לחצי הגמר. בסופו של דבר נקבל תחרות שמשקפת טוב יותר את הרמות השונות וכן תעניק מוטיבציה גבוהה יותר למתעמלות.

בנוסף, אני מסכים עם החזרת תרגילי החובה. תרגילי החובה זה הבסיס ובכך האליפות בעצם קובעת סוג של רף מסוים שיכול להיחשב גם כצפייה בסיסית מהמתעמלות לעמוד בו. זה אומנם יכול לשעמם אבל בהחלט מעלה לדעתי את איכות התחרות.

מה שאני לא ממש מסכים זה נושא השגיאות מהמוקדמות והערך שלהן בהמשך. חצי הגמר (בשאיפה) או הגמר (במצב הנוכחי) אמור לתת הזדמנות שווה לאלו שכן הצליחו להעפיל אליו ולא להכביד מנטלית על מתעמלות שסוחבות איתן שגיאות מהמוקדמות. תארו לעצמכם מה היה קורה למוסטפינה אם השגיאות שביצעה במוקדמות היו משפיעות על הגמרים שבהם השתתפה? גם ככה העומס המנטלי רב, אין טעם להכביד יותר לדעתי.

ועוד נקודה אחת בקשר למה שנועה אמרה: אני בהחלט חושב שצריכים למצוא דרך לאזן בין דרגת קושי לביצוע וארטיסטיות. זה מאוד לא נעים לראות מתעמלת שכושלת בביצוע אבל מראש יודעת שגם אם תיכשל היא עדיין נשארת בתמונת התחרות רק בגלל שהגישה מראש דרגת ביצוע גבוהה. זה פוגע באלמנט התחרותיות. יש לאזן את זה על ידי מתן משקל גדול יותר לניקוד הביצוע באלמנטים מסוימים. מה שבטוח שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך כי אם הוא כן ימשך מדינות חזקות כמו ארה"ב ימשיכו לנפק לנו רובוטיות עם דרגת קושי בשמיים וכל השאר יפלו בין הכיסאות. בשיטה הנוכחית לארה"ב יש יתרון בולט והיתרון משרת אותם גם בעתיד. האבן המתגלגלת הזאת סופה שתרסק את ההתעמלות של פעם - אותה התעמלות שכל כך נהננו לראות בשנות ה80 וה90. בנוסף לזה, אם ארה"ב אכן תהיה המעצמה היחידה בענף עם דרגת קושי בשמיים - מעצמות אחרות ילכו בעקבותיה מה שיגרור גם למעט שנשאר להיעלם ויגדיל את כמות הפציעות חסרת התקדים שהיינו עדים לה לאחרונה.
 

TTתמרTT

New member
חשבתי על זה קצת

והגעתי למסקנה..
אני באמת אוהבת את המתעמלות האמריקאיות רואים שהן משקיעות המון מאמץ והמון השקעה וכך גם המאמנים שלהן והתוכנית שאיתה עובדים באמריקה. אבל שכחו שם קצת את הארטיסטיות..
אני לא יכולה לחשוב בראש על סיניורית אחת בארה''ב ש"יש לה את זה", מבחינת ריקוד ותזוזה וגמישות..
הכל נורא רובוטי נורא טכני נורא מהוקצע.. רק כמה שיותר דרגת קושי כמה שיותר טכניקה
מה שמוביל אותי...לחשוב דווקא על הרומניות על הסיניות הרוסיות שלא איבדו את זה. תחשבו על הביצועים של מוסטפינה וקומובה בלונדון.. זה היה מהמם. והדרגות קושי שלהן בכלל לא נפלו מהאמריקיאיות. פשוט הרוסיות יודעות לאזן .
כנ''ל הרומניות לא איבדו את הקסם הרומני שכבר שנים מוטבע.
אני חושבת שהחמרנו עם החוקה החדשה.. היא בסדר ..פשוט צריך להתחיל לתגמל פחות את המתעמלות האמריקאיות ולתת עונשים גדולים יותר על חוסר זרימה בתרגיל ורובוטיות יתר..
נראה לכם הגיוני..??? או שסתם קשקשתי..

אגבבבב!! נסטיה ליוקין היא דוגמה מצוינת למתעמלת אמריקאית שהיה בה הכל.
 

אמא לה3

New member
יותר ממסכימה איתך

לדעתי דייקת בכל מה שאמרת כולל נסטיה לויקין...
 
למעלה