דרכו של רש"י בפירוש התנ"ך

דרכו של רש"י בפירוש התנ"ך

רש"י, למעשה, מביא בפירושיו את דברי חז"ל, ולכאורה נראה הדבר שאין שום דבר מקורי בפירושו. אולם, מסתבר שרש"י "ברר" מתוך כמות אדירה של פירושים, מדרשים ודעות ובחר להציג דבר אחד שלקורא הפשוט (כמוני) נראה זה כאילו שזו היתה דעת חז"ל. המעניין ביותר היא לחקור את המקרים בהם רש"י מביא מספר פירושים ואינו מסתפק בפירוש אחד. לצורך הדגמה אביא את פירוש רש"י לפסוק הראשון בעקידת יצחק: "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיּאמֶר הִנֵּנִי: וַיּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אמַר אֵלֶיךָ:" (בראשית פרק כ"ב) סיפור עקידת יצחק הוא מן הסיפורים המרתקים והמזעזעים בספר הספרים שלנו. אלוהים מבקש מאברהם לקחת את בנו היחיד והאהוב משרה שנולד לאברהם בגיל 100 ולהקריבו על "מזבח האמונה". זהו הנסיון ה 10 והאחרון שאלוהים מנסה את אברהם בכדי לבדוק את אמונתו של אברהם. ------------------------------------- "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..." ------------------------------------- רש"י, בוחר בשני סיפורים מאוד מעניינים(מתוך כמות אדירה של סיפורים), ולמעשה, בסיפורים אלו בוחר רש"י להתחיל את פירושו לסיפור עקידת יצחק, והנה הסיפורים בלשון עממית קלה:
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..."
אחר דבריו של השטן! השטן בא לאלוהים ומתלונן על אברהם: "ראית איזה party עשה אברהם לכל החבר'ה לרגל הולדת הבן שלו, ואילו אותך הוא שכח ולא הקריב לך כלום" עונה לו אלהים: "על מה אתה מדבר? אם הייתי מבקש מאברהם להקריב את בנו למעני הוא היה מוכן בלי בעיות" והשטן קופץ על "המציאה"(כדרכו בקודש
) ועונה מבלי להתבלבל: "נווווווו! בוא נראה אותו! אני לא מאמין שאברהם עד כדי כך מאמין..." ולאחר הדברים האלו מבקש אלוהים מאברהם להקריב את יצחק.
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..."
אחר דבריו של ישמעאל. ישמעאל היה מתרברב לפני יצחק וכל הזמן היה מקניט אותו: "אני יותר צדיק ממך! לי עשו ברית מילה בגיל 13 ואני הסכמתי, ואילו לך עשו ברית מילה בגיל 8 ימים ולא יכולת להתנגד!" ענה לו יצחק: "לך חתכו איזו חתיכה קטנה והסכמת, אני מוכן להקריב את כולי" וסביר להניח שישמעאל קפץ על המציאה ואמר משו בסגנון: "יאאללה, בוא נראה אותך גבר!" ---------------------------------- הסיפור הראשון מכניס מימד אלוהי כהסבר לבקשת האלוהים, ועל פי מימד זה אברהם הוא העומד כאן לנסיון. הסיפור השני מכניס את המימד האנושי, ועל פי מימד זה יצחק הוא העומד כאן לנסיון. ---------------------------------- בלימוד התנ"ך ניתן לשאול שאלות רבות. השאלות יכולות להיות שאלות לשוניות שעוסקות בפירוש המילה או הביטוי וכו' השאלות יכולות להיות שאלות ענייניות שסותרות ידע קודם השאלות יכולות להיות שאלות הסטוריות שעוסקות במה קדם למה השאלות יכולות לעסוק בסתירות הגיונית וכן הלאה... בחיפוש אחר התשובות מומלץ להתבסס על הפסוקים. בסיפור עקידת יצחק מאוד קל לשאול שאלות, וברובן הן שאלות לא קלות, וברוב המקרים גם היה ניתן למצוא תשובות עם הוכחות לשאלות אלו. ישנן 2 שאלות שנתקשה מאוד לענות עליהן:
שאלה ראשונה.
מדוע אלוהים מנסה את אברהם מספר רב של פעמים? מתי אפשר לדעת שאין צורך לנסות יותר? באיזה שלב אנו בוטחים במישהו ויודעים שמשלב זה והלאה הוא יעשה הכל בשבילנו?
שאלה שניה.
מדוע אלוהים לא מבקש מאברהם להקריב את ישמעאל? מדוע הנסיון הזה בא דווקא על יצחק? ------------------------------------------------------------------- במאמר מוסגר חשוב לציין שמי שחושב שאברהם אהב את יצחק יותר מישמעאל טועה טעות חמורה! ------------------------------------------------------------------- אז מדוע הנסיון הוא דווקא לעקוד את יצחק ולא את ישמעאל? שני הסיפורים שהביא רש"י עונים על שאלות קשות אלו. מייד המשך....
 
דרכו של רש"י - המשך

הסיפור הראשון עוזר לנו להתמודד עם משהו שכולנו נתקלים בו ביום יום. אברהם, לאחר 9 נסיונות קשים שבהם הוא עומד בגבורה, עדיין נשאר על ידי השטן אדם שאינו מאמין. תמיד יהיו האנשים האלו שלא משנה מה שתעשה הם יזלזלו במעשיך. תמיד יהיו האנשים האלו שיגידו: "אההההההה, זו לא חוכמה גדולה! אם הוא היה צריך לעשות משהו יותר קשה הוא לא היה עומד בזה!" אנשים שמזלזלים במעשיהם הטובים של אנשים אחרים הם מיוצגים כשטן! אלוהים, לא צריך הוכחה נוספת שאברהם מאמין. אלוהים כבר יודע בוודאות שאמונתו של אברהם שלמה כי "כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (שמואל א', ט"ז, ז'). אולם, אלוהים יודע שחלק מבני האדם אכזריים הם ואינם יודעים לפרגן, ושביום מן הימים יקומו אנשים רעים ויאמרו שאברהם – אבי האומה היהודית לא היה באמת אדם גדול. אלוהים גם יודע שכל מטרת הנסיון היא להשתיק את ה"שטן" – את אותם האנשים שיזלזלו בעוצמת אמונתו של אברהם ולכן אלוהים מנסה אותו שוב ושוב ושוב עד לנקודה שאפילו השטן ישתתק ויהנהן בראשו להסכמה כאשר ידברו על צדקתו של אברהם. אלוהים מבקש מאברהם להקריב את בנו האהוב! ביננו, גם בשלב זה יהיו כאלו שיהפכו את אברהם למטורף ולפנאט, ולא יראו את גדולת אמונתו. אני בטוח שגם בשלב זה יקומו שטניים למינהם ויאמרו: "נראה את אברהם מקריב את עצמו לאלוהים! חכם גדול לשחוט את הבן שלו" כנראה שלדבר הזה אין סוף ומי שמחפש אותך תמיד ימצא אותך. אבל לפחות, כך נוכל להבחין באותם אנשים שטניים שמסתובבים בינותינו. הבקשה לקטוע את ההמשכיות של האדם היא הבקשה הקשה ביותר! אדם שלא מנחיל אחרי מותו משהו לדורות הבאים כאילו לא חי מעולם. אם אדם מוכן לוותר על ההמשכיות למענך, הוא יוותר על הכל. לאחר הנסיון הזה אלוהים מוכיח לאנשי השטן שאמונתו של אברהם מושלמת. הסיפור השני כבר נוגע לקרב ההסטורי. הסיפור השני כבר נוגע למלחמה הקשה בין "יצחק" לבין "ישמעאל" לדורותיהם... הסיפור השני כבר מתייחס לקרב הקשה ביותר - לקרב הצאצאים.(ההמשכיות) לולא נסיון עקידת יצחק, ידם של בני ישמעאל היתה תמיד על העליונה בנושא האמונה. שערו בנפשכם שחז"ל, לפני אלפיים שנה, שנים רבות טרם הולדת האיסלאם, ידעו שתהיה "מלחמה אמונית" בין ישמעאל לבין יצחק. לולא הנסיון העשירי, יצחק היה תמיד צריך להצדיק את אמונתו המעשית בבורא עולם בו בזמן שישמעאל הוכיח שהוא כבר עשה את שלו. יצחק, כביכול, אומר לאחיו, ישמעאל: אתה אומנם הסכמת בשם האמונה לחתוך "מעט" מאיבר מינך שהוא מסמל את ההמשכיות, אבל עדיין לא איבדת את ההמשכיות! ואילו אני, יצחק, מוכן לאבד את ההמשכיות לחלוטין על "מזבח האמונה". ------------------------------------------------ אין ספק שעוצמת פירושו של רש"י מתבטאת בכך שהוא בחר להשתמש דווקא בשני סיפורים אלו מתוך מגוון אדיר של פירושים שהיו פרושים לפניו ומה שייחד סיפורים אלו שהם עונים על שאלות הרות גורל שלתשובות שלהם לא נוכל למצוא סימוכין בפסוקים. מעבר לכך, סיפורים אלו שופכים אור על נושאים "כבדים" אשר ישמשו אותנו בכל עת. רש"י רצה ללמד אותנו כלל חשוב: אנשי השטן לעולם לא יאמינו בך גם אם תעשה הכל בשבילם - חבל על המאמץ. שימרו נפשכם מן השטניים. אנשים אלו יכולים בקלות לפגוע ביקר לנו מכל - בילדים שלנו. אנשים טובים לא צריכים הרבה מעשים והוכחות כדי להאמין בך. הביטו מסביב... דעו מיהם האנשים הטובים ואמצו אותם אל לבכם. הם יעזרו לנו לשמור על היקר לנו מכל.
 

קתרזיס

New member
נראה לי

תמוה משהו לייחס לאלוהים התערבות עם מקטרג... תכונות של עקרת בית שמפקפקת באהבת בעלה אחרי יום שלם שהוא לא אמר לה שהוא אוהב אותה..
 
למעלה