דרכו של רש"י בפירוש התנ"ך
רש"י, למעשה, מביא בפירושיו את דברי חז"ל, ולכאורה נראה הדבר שאין שום דבר מקורי בפירושו. אולם, מסתבר שרש"י "ברר" מתוך כמות אדירה של פירושים, מדרשים ודעות ובחר להציג דבר אחד שלקורא הפשוט (כמוני) נראה זה כאילו שזו היתה דעת חז"ל. המעניין ביותר היא לחקור את המקרים בהם רש"י מביא מספר פירושים ואינו מסתפק בפירוש אחד. לצורך הדגמה אביא את פירוש רש"י לפסוק הראשון בעקידת יצחק: "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיּאמֶר הִנֵּנִי: וַיּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אמַר אֵלֶיךָ:" (בראשית פרק כ"ב) סיפור עקידת יצחק הוא מן הסיפורים המרתקים והמזעזעים בספר הספרים שלנו. אלוהים מבקש מאברהם לקחת את בנו היחיד והאהוב משרה שנולד לאברהם בגיל 100 ולהקריבו על "מזבח האמונה". זהו הנסיון ה 10 והאחרון שאלוהים מנסה את אברהם בכדי לבדוק את אמונתו של אברהם. ------------------------------------- "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..." ------------------------------------- רש"י, בוחר בשני סיפורים מאוד מעניינים(מתוך כמות אדירה של סיפורים), ולמעשה, בסיפורים אלו בוחר רש"י להתחיל את פירושו לסיפור עקידת יצחק, והנה הסיפורים בלשון עממית קלה:
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..."
אחר דבריו של השטן! השטן בא לאלוהים ומתלונן על אברהם: "ראית איזה party עשה אברהם לכל החבר'ה לרגל הולדת הבן שלו, ואילו אותך הוא שכח ולא הקריב לך כלום" עונה לו אלהים: "על מה אתה מדבר? אם הייתי מבקש מאברהם להקריב את בנו למעני הוא היה מוכן בלי בעיות" והשטן קופץ על "המציאה"(כדרכו בקודש
) ועונה מבלי להתבלבל: "נווווווו! בוא נראה אותו! אני לא מאמין שאברהם עד כדי כך מאמין..." ולאחר הדברים האלו מבקש אלוהים מאברהם להקריב את יצחק.
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..."
אחר דבריו של ישמעאל. ישמעאל היה מתרברב לפני יצחק וכל הזמן היה מקניט אותו: "אני יותר צדיק ממך! לי עשו ברית מילה בגיל 13 ואני הסכמתי, ואילו לך עשו ברית מילה בגיל 8 ימים ולא יכולת להתנגד!" ענה לו יצחק: "לך חתכו איזו חתיכה קטנה והסכמת, אני מוכן להקריב את כולי" וסביר להניח שישמעאל קפץ על המציאה ואמר משו בסגנון: "יאאללה, בוא נראה אותך גבר!" ---------------------------------- הסיפור הראשון מכניס מימד אלוהי כהסבר לבקשת האלוהים, ועל פי מימד זה אברהם הוא העומד כאן לנסיון. הסיפור השני מכניס את המימד האנושי, ועל פי מימד זה יצחק הוא העומד כאן לנסיון. ---------------------------------- בלימוד התנ"ך ניתן לשאול שאלות רבות. השאלות יכולות להיות שאלות לשוניות שעוסקות בפירוש המילה או הביטוי וכו' השאלות יכולות להיות שאלות ענייניות שסותרות ידע קודם השאלות יכולות להיות שאלות הסטוריות שעוסקות במה קדם למה השאלות יכולות לעסוק בסתירות הגיונית וכן הלאה... בחיפוש אחר התשובות מומלץ להתבסס על הפסוקים. בסיפור עקידת יצחק מאוד קל לשאול שאלות, וברובן הן שאלות לא קלות, וברוב המקרים גם היה ניתן למצוא תשובות עם הוכחות לשאלות אלו. ישנן 2 שאלות שנתקשה מאוד לענות עליהן:
שאלה ראשונה.
מדוע אלוהים מנסה את אברהם מספר רב של פעמים? מתי אפשר לדעת שאין צורך לנסות יותר? באיזה שלב אנו בוטחים במישהו ויודעים שמשלב זה והלאה הוא יעשה הכל בשבילנו?
שאלה שניה.
מדוע אלוהים לא מבקש מאברהם להקריב את ישמעאל? מדוע הנסיון הזה בא דווקא על יצחק? ------------------------------------------------------------------- במאמר מוסגר חשוב לציין שמי שחושב שאברהם אהב את יצחק יותר מישמעאל טועה טעות חמורה! ------------------------------------------------------------------- אז מדוע הנסיון הוא דווקא לעקוד את יצחק ולא את ישמעאל? שני הסיפורים שהביא רש"י עונים על שאלות קשות אלו. מייד המשך....
רש"י, למעשה, מביא בפירושיו את דברי חז"ל, ולכאורה נראה הדבר שאין שום דבר מקורי בפירושו. אולם, מסתבר שרש"י "ברר" מתוך כמות אדירה של פירושים, מדרשים ודעות ובחר להציג דבר אחד שלקורא הפשוט (כמוני) נראה זה כאילו שזו היתה דעת חז"ל. המעניין ביותר היא לחקור את המקרים בהם רש"י מביא מספר פירושים ואינו מסתפק בפירוש אחד. לצורך הדגמה אביא את פירוש רש"י לפסוק הראשון בעקידת יצחק: "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיּאמֶר הִנֵּנִי: וַיּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אמַר אֵלֶיךָ:" (בראשית פרק כ"ב) סיפור עקידת יצחק הוא מן הסיפורים המרתקים והמזעזעים בספר הספרים שלנו. אלוהים מבקש מאברהם לקחת את בנו היחיד והאהוב משרה שנולד לאברהם בגיל 100 ולהקריבו על "מזבח האמונה". זהו הנסיון ה 10 והאחרון שאלוהים מנסה את אברהם בכדי לבדוק את אמונתו של אברהם. ------------------------------------- "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה..." ------------------------------------- רש"י, בוחר בשני סיפורים מאוד מעניינים(מתוך כמות אדירה של סיפורים), ולמעשה, בסיפורים אלו בוחר רש"י להתחיל את פירושו לסיפור עקידת יצחק, והנה הסיפורים בלשון עממית קלה: