דתות ממש אזוטריות- או ספרות כאמונה

suki da yo

New member
דתות ממש אזוטריות- או ספרות כאמונה

איך מאמינים בספרות מד"ב כאמונה? *אני לא הולכת לדון פה בעיקרי האמונה הטולקינאית. בעיקר כי אני לא בקיאה בחומר. אני הולכת להציג אמונה אחרת- האמונה בעולם שרוברט ג'ורדן מציג ב"מחזור כישור הזמן". למעשה, היות ואין לי שום ידע על הדת הזו, פרט לידיעה שהיא קיימת, אזוטרית הרבה יותר מוויקה או אסטרו, אפילו יותר מטולקינאיות, אני לא אדון בה ברמה התיאולוגית. אני הולכת לדון בדרך שאפשר ליישב את האמונה בספר פנטסטי עם המציאות, בדרך הסדרה המסוימת הזו. הדיון הזה שייך בחלקו לפורום ספרים, אבל גם לכאן. אני מאמינה שמי שלא מכיר את הסדרה הזו יתקשה לעקוב אחרי, אבל זו בכל מקרה סדרה מאוד מומלצת לקריאה.. הבורא בכישור הזמן הוא בורא פאסיבי לחלוטין. הוא, כמובן, הסמל של האור והטוב, אבל הוא לא חלק במלחמה התמידית בין הטוב והרע. הוא בורא את העולם, את מארג התבנית והעידנים, את היקומים המקבילים וכו'. אדון האופל גם הוא נברא ע"י הבורא, אבל, לפי הציטוטים הדתיים: (אין לי דרך אחרת לקרוא לזה, למרות שלא מדובר בציטוטים דתיים של ממש, אבל אני אעיר על זה בהמשך) "אדון האופל נכלא בשאיול גאל בידי הבורא ברגע הבריאה". כלומר- הבורא עשה משהו למנוע את שליטת האופל בעולם שהוא ברא. בזה מסתיימת המעורבות שלו. הבורא אינו משפיע, אינו מתערב, ובסדרה כולה אין אזכור למערכת דתית כלשהי, בודאי לא אחת שקשורה לבורא. אולי שלוש פעמים במשך 18 הספרים האחרונים מישהו התפלל, ובאף אחת מהפעמים לא היה מדובר באקט דתי-אמונתי, אלה בצורך נואש ברחמים מסיבה זו או אחרת, רחמים שאין סיכוי לקבלם- והבורא הופך למוצא אחרון, כזה שלא מאמינים ביעילותו. לעומת הקריאה העקרה לבורא, לקריאה בשם אדון האופל-שאי'טן- יש תוצאות הרות גורל- קריאה בשם מביאה עליך את מבטו של אדון האופל- ומביאה למזל רע. אלה הם האקטיים הדתיים ביותר בסדרה. יש חגים, אבל לא נראה שיש להם פן דתי כשלהו- בטח לא אחד שמקושר לבורא. אין כתב-קודש (פרט לנבואות הדרקון- המנבאות את הנבחר הנוכחי של הבורא, והן אינם דתיות כמעט בכלל, ולכמה משפטים מונוטוניים בנוגע לכליאת אדון האופל והארורים) לפי רוברט ג'ורדן "כישור הזמן סובב לו, עידנים באים וחולפים ומשאירים אחריהם זיכרונות שנעשים אגדה. האגדה נמוגה ונעשית מיתוס, ואף המיתוס נשכח לבסוף, כשחוזר העידן שנתן לו קיום." בתוספת עם מעין-תיאולוגיה מאולתרת מרחבי הסדרה, אפשר להבין את ההתרחשויות, הן בסדרה, והן במארג העידנים החוזר על עצמו, באופן הבא: מרגע הבריאה סובבים העידנים. כישור הזמן- גלגל הזמן כפי שנקרא באנגלית- סובב. העידנים כאילו מורכבים או מסומנים עליו, והם חוזרים במחזוריות. בתחילת הסיבוב (בעצם, כל נקודה יכולה להיות ההתחלה, אבל זוהי ההתחלה כפי שאני רואה אותה) אדון האופל נשכח מכל. אנשים אינם מאמינים בקיומו או אפילו זוכרים אותו כלל. בכלאו של אדון אופל נפרצת פרצה. מלחמות, עניינים. אדון האופל נכלא שוב, והעידנים עוברים עד לרגע שבו הכל מתחיל שוב. כמובן שעניין הסדרה הוא בחלק במעגל שבו אדון האופל פורץ, או עומד לפרוץ מכלאו. אבל זה לא קשור לנושא הדיון. לאדון האופל משרתים, כאלה שיעזרו לו במטרה לזכות בעוצמה וחיי נצח, אבל הוא בעל השליטה, ויותר מזה, הוא מפעיל, לפחות בחלקן, את ההתרחשויות. הבורא לעומת זאת אינו פעיל עדיין. "הנבחר"- האמור ללחום ובתקווה לנצח את אדון האופל- אינו קשור בקשר אישי לבורא. הוא אינו חווה התגלות באופן הנבואי אליו אנו רגילים מהתנ"ך. הוא אפילו לא חושב על עצמו כשליח הבורא- אלה כמגן העולם, האנושות וכו'. בסדרה כולה אין דבר אחד ויחיד שיאשש את האמונה בבורא. ככל שאנחנו יודעים, אולי הבורא כלל אינו קיים. אולי, בעצם, יש רק אדון אופל ואנשים. ובכל זאת, איש, מעולם, אינו מטיל ספק בקיום הבורא. אולי אין זה יוצא דופן בהתחשב בעובדה שאיש אינו מטיף לאמונה דתית. הכוח המפעיל את היקום- הכוח האחד, המעיין האמיתי, המחולק לסאידין וסאידר - הזכרי והנקבי- יכול להיות מתועל ע"י בני אדם. לא כולם ניחנים ביכולת, או ביכולת שווה בעוצמתה. אני בכוונה לא מפרטת בנוגע למהות התיעול ולדרך שהדבר נעשה. זה החלק הקשה ביותר לישוב עם המציאות. עד כאן מדובר בתיאולוגיה פשוטה- אפשר להאמין שאנחנו פשוט בעידן שבו אדון האופל ומאבקו נשכחו מכל. אבל מה עם הכוח האמיתי? אולי כל המתעלים אותו נשמדו באחת ממלחמות האור בצל, והבאים אחריהם לא מודעים לעוצמתם? הפתרון חייב להיות דומה. דבר בסדרה שמהווה, לדעתי, בסיס מצויין לבניית דת הוא העובדה שניצחון האור על האופל צריך לחזור על עצמו בכל פעם שכישור הזמן מגיע לנקדה זהה. לעומת זאת, אם ינצח הצל, אפילו פעם אחת, אין דרך חזרה. הצל ישלוט, אדון האופל ישלוט, והבורא יהיה חייב לצאת מאדישותו השקטה כדי לשנות את המצב. מה שאומר- שאין הזדמנות שניה. כל מעשה שלי, עכשיו, יכול להביא לניצחון הסופי של האופל. לתיקונים, הערות, הארות, ובכלל דיון בשילוב אמונה ומציאות- כשהאמונה שלך מבוססת על משהו שהסופר מגדיר כפנטסיה- אני אשמח לפתוח את השרשור הזה. כלום ממש שנאמר פה, אני מדגישה, לא מקיש על טולקינאיות, ואני חוזרת על זה כי הטענה אומרת שהם חמומי מוח, ולא בא לי למות... כהערה סופית אני רוצה מאוד להמליץ על הסדרה הזו- לא כחומר תיאולוגי, אבל בהחלט כספרות. לחסרי סבלנות מומלץ לוותר- 20 כרכים כבר יצאו בעברית (כל כרך באנגלית יוצא כשניים בעברית) והסוף עדיין לא נראה לעין.
 

gwizard

New member
שאלה קטנה

מה הפואנטה של הסקירה אותו כתבת ? אני לא בדיוק הבנתי אם את אומרת שיש או אין אנשים אשר מאמינים בתאולוגיה של ג'ורדן כאמיתית. ואם יש, אז מה העניין שלך בהם. בבקשה תבהירי.
 

suki da yo

New member
יש. בהחלט יש

ואין לי עניין מיוחד בהם. יש לי עניין בלראות איך ספר פנטסיה, בלי שום יומרה דתית, הופך לתנ"ך של מישהו, ולמה. וג'ורדן, וזו הנקודה, לא כתב תאולוגיה. הוא כתב סיפור פנטסיה טוב, וכמו כל עולם פנטסטי, הוא היה חייב איזו שהיא מערכת אמונה . במקרה שלו היא מאוד בסיסית ומינימלית. אולי זה תורם לעובדה שמאמינים בה? האם ספר שמציג מערכת אמונות ברורה יותר הוא בעל סיכוי חות להפוך לאמונה של מישהו?
 

gwizard

New member
הממממ, אמר המשורר

לא ידעתי שיש כאלו המאמינים בעולם קישור הזמן כדת. מעניין. תוכלי לספק לינק לאתר (אם יש) ? כל ספר פנטסיה *טוב* (או מדע בדיוני) חייב להיות בעל מערכת אמונות כלשהי, אחרת זה הופך ללא מציאותי במקצת. (דעה שלי, אפשר להתווכח על זה, אך לא צריך.) וכל סיפור, אפילו המגוחך ביותר, מכיל בתוכו משלים ואמיתות מסויימות אשר אותם הכותב מבקש להציג ואותם קורא נבון אמור ללמוד. לדוגמה, "מחזור שער המוות" של וויס והיקמן מציגים (בין השאר) רעיון שהדואליות או הניגודים (סארטן ופיטרין) הם בעצם מרכיבים אחד ומשלימים זה את זה. בנפרד הם חלשים, ביחד הם בלתי מנוצחים. כמו שאמר מעלה באוב: הם שני הפנים של אותה המטבע. אנשים, מטבעם, מבולבלים ע"י המורכבות והניכור של דתות מודרניות מוכרות (יהדות, נצרות, איסלם), וכך הם מחפשים משהו אחר, אישי ופשוט להבנה. זו בעצם הסיבה שהפורום הזה קיים, לא ? יש אנשים שלא שמעו בחיים על משהו אחר חוץ מדתות אותם הזכרתי לעיל, וכך הם פונים לספרי פנטסיה ו"ממציעים" לעצם משהו להאמין בו. כי הם מה אנשים ללא אמונה ? אפילו האטאיסטים, למרות ששוללים את קיומו של אל או אלים, גם הם בעצם שואבים ממערכת כלשהי. לדוגמה, המדע. אין הרבה הבדלים בין מדע לדת מבחינה פילוסופית. (ולכל אלו שיקפצו לקטול אותי, אמרתי פילוסופית, לא מעשית). אדם ללא אמונה, הוא כצמח ללא מים. אדם חייב שתהיה מטרה לחייו, משהו להחזיק בו, אחרת אדם מאבד את אחיזתו בחיים, אין לו למה לשאוף, ואז הוא משול למת. ואני אגיד עוד יותר.....כל אדם זכאי להאמין במה שהוא רוצה ולקרוא לזה דת בתנאי שהוא נאמן לעצמו. כמובן שזה *לא* אומר שאדם אשר מאמין בקוסמולוגיה של קישור הזמן (לדוגמה) יתחיל לקרוא לעצמו פאגאני או כל קבוצה אחרת שמוגדרת ע"י קריטריונים מסויימים. (זה בעצם מחזיר אותנו לוויכוח על מי הוא פאגאן
) זהו, אני מקווה שזה עזר לך :) אלון.
 

Justin Angel

New member
יפה מאוד!

אהבתי, גם נושא נהדר וגם כתיבה מצויינת. אז בעיקרו של דבר מדובר כאן ב"אתגר" מצד הבורא? בנושא ספרים כאמונה דתית, אני יכול להתחיל לדבר על זה במשך שעות. ישנם ה-מ-ו-ן ספרים שמציגים אמונה דתית כחלק מסיפורי "פנטזיה" אלו ואחרים. חלק מהדוגמאות שאני נזכר בהם כרגע הם: חולית של פרנק הרברט, סדרת וולדאמאר של לאקי מרדצס, ו... אהה... אני בטוח שיש את זה בעוד ספרים שלא נמצאים כרגע לידי :) (הפואנטה של ההודעה הזאת לקראת הסוף) אם אני אתחיל לדבר על חולית אז זה ייצא ספר נוסף, אז נדבר לשנייה על סדרת וולאדמאר של לאקי מרצדס ובפרט טרילוגיית The Last Herald Mage. בטרילוגיה ניתן לראות דמות ראשית שאין לה אמונה דתית ברורה, אבל הספרים עצמם עמוסים בהתייחסויות דתיות. בבית שבו ווניוּל גדל יש כומר, שווניול מגיע לעיר הבירה של וולדאמר ולומד שם הוא אומר שהוא "לומד על מגוון דתות שאינן מאזור האגם, מה שהאב לוריין היה מכנה אצלנו 'עובדי אלילים ארורים'", כמו כן אנו יודעים ומבינים במהלך הספר שיש כתריסר דתות מיוסדות בוולדאמאר ולוולדאמאר עצמה אין דת רשמית. במהלך הספר השלישי בסדרה, מדברים על ממלכה שכנה בשם "קאַרסייט" שלאחר מלחמה ארוכה עם וולדאמאר עוברת מהפכה דתית בעקבות הופעתו של "הנביא" שאומר שכל כשלונותיהם של הקארסייטים הם אשמת הקוסמים והמאגים שלהם ומכיוון והמפכה הדתית הקטנה הזאת מתרחשת דווקא בכנסיה\דת הרשמית של קארסייט אז מתחיל ג'יהאד קדוש נגד כל המאגים בקארסייט ונגד וולדאמאר הכופרים שמתמשים בקוסמים. זה היה כל ההתייחסויות גרידא לדת. אבל למשל התייחסות לאלים יש גם בשפע, ווניול מבקש מאלה של משהו שתעזור לו בדרך מתישהו בספר השני, לאחת הממלכות השכנות לוולדאמאר בשם אִיפטל יש "אל פטרון שלוקח עניין מאוד פעיל ברווחת הארץ שלו, ולכן אותם לא כדי לתקוף", ובערך כל פעם שמשהו מזעזע לחלוטין קורה בספרים (בערך כל עשר עמודים) הדמויות צועקות משהו בסגנון "Great gods!", "Good gods!", "Great good gods!" או "In the name of the lord and the lady!". התייחסויות לחיים אחרי המוות זה בכלל יש בכמויות: אחת ההדמויות שמתה חוזרת לאחר מכן בגלגול נשמות לדמות אחרת (ובצורה מאוד משכנעת), כל שליחי-המלך שמתים חוזרים לאחר מכן כזן מיוחד של סוסים קסומים, כל בני-השמש המתים בקארסייט באים בצורה של חתולים ענקיים וקסומים לעזרת קארסייט, כאשר אחת מהדמויות מתה היא עוברת לשכון באופן קבוע ביער בצפון וולדאמאר ומגינה משם על הגבול, כשווניול קרוב למוות הוא פוגש את מאהבת-הצללים שלו שנותנת לו לבחור אם לחיות או לא. ואני יכול להמשיך עוד ועוד :) מה עוד שאפשר גם לדבר על תוכניות טלוויזיה למשל הדת המינבארית ב-בבילון 5 או על הדת הבג'ורית בסטאר-טרק. בדת המינבארית יש למשל ההתייחסויות מאוד גדולה על מקומה של הנשמה: יש גלגול נשמות ולאחר שנשמה אנושית הופכת למינבארית לפני 1,000 שנה מתחילת הסדרה נשמות מינבאריות נולדות בבני אדם כדי לאזן המאזניים הקוסמיות, המינבארים מאמינים שהגוף הוא השתקפות של הנשמה והוא רק הצורה היחידה שאנו יכולים לתפוס את הנשמה (כמו שהאור על הקיר אינו באמת בקיר, אלא רק הדרך היחידה בה אנו יכולים לראות את האור), יש גם התייחסות שניתן "לגנוב נשמות" ועוד הרבה הרבה. מה שמעניין שבזמן שהחברה המינבארית ב-בבילון 5 היא מחולקת למעמדות של דתיים, עובדים ולוחמים, למעמד הדתי חוץ מקשר עמוק ורציני עם היקום (כמו הבודהיסטים) אין אלוהות לשמה, אלא שהם המומים ומרגישים את הצורך להגיד שם קדוש כלשהו (כמו אצלנו "בשם אלוהים!" או אצלי "בשם האלים!") אז הם אומרים את שמו של גיבור שלהם מלפני 1,000 שנים. יש גם עוד דתות בעולם בבילון 5, למשל הסנטאורית שאומרים בפירוש שהם פוליתאיסטים אבל למטרות רווח אישי - "יש לנו אלים לכל דבר! אלים לפי צורך, אלים לפי משקל, אלים לפי גודל וצורה! או כמה אלים יש לנו!" וגם מדברים על חלקם מדי פעם לפעם למשל אלת האהבה שיש לה אמצעי רבייה זכריים ונקביים או האל שומר הבית. גם לתרבות הנארנית יש דת, והכי מעניין לראות שזה לא דת אחידה ומושלמת לכל הגזע אלא שזה מגוון דתות בתוך התרבות הנארנית ובגיל 10 הילדים בוחרים לעצמם את הדת שלהם. אחד מהפרקים הכי קשורים לעניינו ב-בבילון 5 זה שהיה פרק שפשוט כל הגזעים הראו את האמונות הדתיות שלהם והדגימו טקסים, ובאמת חמוד שבסוף הפרק שהיה צריך להראות את האמונה האנושית הם הביאו חבר בכל דת בכ"א (וזאת היה שורה מ-א-ו-ד ארוכה של אנשים). ועכשיו, לפואנטה. אני לוקח אמונה מכל מה שמתחשק לי. אם זה נראה נכון, מרגיש נכון ומתאים לי, אז אני מהרהר על זה לעומק ושוקל אם יש לזה מקום בתוך החיים האישיים שלי. בין אם הסופר\משורר\במאי\... חשב על זה כפנטזיה, ייתכן והוא נגע בנקודות תאולוגיות או בכלליות התנהגותיות מענייניות. ייתכן ואותם נקודות מעניינות קוסמות לי וברצוני לשלב אותם בתוך החיים שלי. בסופו של היום אמונה לא באה מספרים, אבל אני לפחות ביססתי חלקים יפים מהאמונה על טקסטים כתובים שמתאימים בצורה נפלאה לצורת החיים, ולמעשה בעיניי אין שום הבדל בין לקרוא ספר תיאולוגי ולהחליט "הגישה הזאת מוצאת חן בעיניי!" לבין לקרוא ספר פנטזיה ולהגיד בדיוק אותו דבר. בסופו של היום, אני כחלק מהדת שלי לוקח מסיפוריי עם קלטים חלק מהבסיס לאמונה הדתית שלי (המחזור המיתי שמדבר על אלי הטואטה דה-דנאנן והוא למעשה אסופת סיפורים מתקופת האלים הקלטים באירלנד), ואולי זאת הסיבה שזה לא נראה לי כמו סיפור גדול לקחת לתוך הדת\אורח-החיים שלי מה שקוסם ומתאים לי. באותו אופן שהדרואידים העתיקים למדו רפואה, משפטים, מתמטיקה ומדעים בכלל כחלק מחווייה דתית ולפי דתי שלבו אותה כחלק מהדת שלהם, גם אני יכול להשתמש בנקודות מספרי פנטזיה, מסדרות טלווזיה ומסרטים טובים כחלק מאורח החיים שלי. ברכות זוהרות
 

suki da yo

New member
הדת הכי יפה שאי פעם קראתי

היא הדת שמוצגת ב"שיר של אש וקרח", במקרה הסדרת פנטסיה הכי מדהימה שקיימת. לא משנה. בכל מקרה, שלוש צורות אמונה שמשתלבות בסיפור- ואפילו מניעות אותו לפעמים. אולי אחד הספרים היחידים שלא רק מציגים דת אחת שמקיפה את העולם כולו, אלה מציגה באופן ברור שלוש דתות, שונות אחת מהשניה במידה עצומה. הדת הראשונה, הדת העתיקה היא מה שאני הכי אהבתי. האלים הישנים של ילדי היער מביטים מבין עצי הלב שבחורשות האלים. עץ הלב הוא עץ אדום שעל הגזע שלו מגולף פרצוף. המאמינים באלים העתיקים הם הצפוניים- השומרים על הדת העתיקה, צאצאי ראשוני האדם. השניה- האל בעל שבע הפנים- האם, העלמה, הזקנה (מזכיר למישהו משהו?), הנפח, הלוחם, האב והזר. ז קצת פחות נחמד. יש להם ספטים- כמו כנסיות אני מניחה- ותפילות שמנהל ספטון. השלישית- האל האחד. נחשו מי? אל אש, יחיד, ולוחמני. שוב, מזכיר לכם מישהו. שתי הדתות הראשונות חיו יחדיו בשלום- בדרום נשמרו חורשות האלים, ובצפון נבנו ספטים. והכל היה טוב. אפילו אין יחס של "אני יותר טוב ממכם" בין מאמינים לשני הדתות. הדת השלישית.... לפני שהספקנו להתחיל איתה, הכוהנת של האל הזה הספיקה להרוג זקן תמים, ללדת יליד צל שהרג עוד כמה אנשים טובים ולהוציא את אחד הלורדים הגדולים בממלכה למלחמת קודש ארורה. יום אחד אני אגלף על הגזע של א האפרסק בבית שלי פנים:)
 
סדרה מעולה!

אני מחכה בקוצר רוח לספר הרביעי בסדרה (באנגלית כמובן). לגבי אל האש - יש גם את הצד השני שלו, כמובן, אבל אני לא יודע אם קראת את שני הכרכים של הספר השלישי, כך שאני מנוע מלגלות לך מה קורה בדיוק, אך נראה בינתיים (ורק נראה, כי ר. מרטין הזה, הוא לא צפוי. בדיוק כשלומדים לאהוב דמות מסויימת...) כי יש לו יותר מפרצוף אחד, שאותו מייצגת אותה כהנת. לדעתי, גם כאן (ובכלל, בשאר סיפורי הפנטזיה בהן יש דתות מומצאות), משתמש הסופר בהסטוריה. כשם שלמלחמה הוא משתמש ברקע ההסטורי של "מלחמת הורדים", ניתן לראות מוטיבים מסויימים בדתות עצמן - הדת העתיקה היא מעין מקבילה לאמונות הקלטיות טרם רומא, הספטים מייצגים (בעיני לפחות) את הדת הרומית המאורגנת יותר והעירונית יותר ולעומתן הדת של "אל האש" אשר באה מן המזרח (גם חלוקת העולם מזכירה משהו את עולמנו שלנו, לא?).
 

suki da yo

New member
קראתי בהחלט

ג'ורג' מרטן מארור. אני אוהבת את הטובים! והוא הרס לי. אני שונאת את רוב הטובים בספר הארור. :) אבל אני לא מסוגלת לחשוב על שום דבר טוב שקשור במליסנדרה. חוץ מזה שהיא חלק משרשרת המזון, אבל זה עדיין לא ביא לי תועלת...
 
אני אוהב אצלו

שאין ממש רע וטוב. גם ה"טובים" עושים דברים "רעים" וגם ההיפך. גם לומדים לאט לאט את המניעים של אנשים ומצבים שהובילו אותם להתנהג כפי שהם מתנהגים. אני אישית אוהב את טיריון, ומזדהה עם המלכה שמעבר לים. ואת הזאבים, כמובן. מצחיק, בדיוק היום התלבטתי אם לקרוא שוב הכל מהתחלה ועמדתי כמה דקות מול ארון הספרים עד שהחלטתי לקרוא משהו אחר. יש את הכהן, הבחור ששכחתי איך קוראים לו כרגע שהוא גם כהן של אל האש, שחי עכשיו עם פורעי החוק (או מה שהם לא יהיו). אבל זה כבר ממש חורג מהנושא.
 

suki da yo

New member
טיריון הוא מותק:)

ואפילו את ג'יים למדתי לחבב אחרי הספר השלישי. הכוהן של אל האש נקרא תורוס ממיר והוא קצת הזוי:)
 
וכמו שמוסורסקי אמר,

זה כבר חורג מהנושא (מה שלא כ"כ גרוע. הבעיה היא שזה גובל בספויילר, ואלה ספרים שאני מתכנן לקרוא...).
 

suki da yo

New member
תשמע, השרשור כבר פה..

זה לא שפתחתי את הקישור הזה רק כדי לדון על שיר של... ובכל מקרה, רק שפמנון שמע ממני ספויילרים- אני מאוד מקפידה בנושא:) מאוד מומלץ לקרוא- אבל אם אתה יכול לעשות את זה באנגלית- אני הרבה יותר ממליצה. למרות שהתרגום באמת טוב, לג'ורג' מרטין יש אנגלית מדהימה וחבל לפספס...
 

טלה בר

New member
ספרות ומיתוסים

טולקין איננו מד"ב אלא פנטסיה, ורוב ספרות הפנטסיה בנויה על המיתוסים הקדומים, כפי שהראיתי בכמה מאמרים שכתבתי בהאייל וב-BSH - כמו, למשל, גם במאמר שלי על דרקונים באתר הזה.
 
למעלה