דתית אל לא דתית

mudita

New member
דתית אל לא דתית

הדיון הארוך לגבי דתיות או אי-דתיות היוגה.. הוביל אותי למחשבה אם יכול להיות שהיוגה כגישה לא-דתית דואלית ובעלת רעיונות מטאפיזיים (לפי פטנג'לי) צמחה דווקא בהודו המאמינה והאדוקה.לכאורה "דרשנת" היוגה צמחה מתוך ההינדואיזם ואם זאת היא מנוגדת לה במספר אספקטים (בהצייחסות הלא דתית כמובן)פטנג'לי היה אתאיסט? היה בכלל אטיאזם בתקופתו? אשמח לתגובות ומחשבות אחרות....
 

yogaoflove

New member
יוגה מעל לדת

שים לב שבבהגוד-גיתא, הנחשבת לאחד מכתבי היוגה העיקריים, ישנה התייחסות לשאלה זו במספר מקומות. באופן כללי, קרישנה מעודד את ארג'ונה לתפיסה תיאיסטית-דואליסטית (ובו זמנית גם מוניסטית, אך לא אכנס לקטע זה כדי לא לבלבל) המתעלה מדת ארצית. "הוֵדות דנות בעיקר בשלוש מידות הטבע [דת ארצית]. הו ארג'וּנה, התעלה מעל לשלוש המידות הללו, השתחרר מכל שניות לרווח ובטחון, והתבסס בעצמי." (בהגוד-גיתא 2.45) מבואר יותר מאוחר (פרק 12, למשל), שההתבססות בעצמי משמעה גם היא התבססות ביחסים עם האל. לכן יש להגדיר יחסים עם האל במסגרת דתית, ומעבר לדת. דת מוגדרת כאן כקשר עם האל לטובת האגו החומרי ולצורך ההגדרות והצרכים החומריים, והתעלות מהדת מוגדרת כקשר עם האל ללא אגו חומרי, משמע למענו, לאושרו. הודו המאמינה והאדוקה היתה (והינה עד היום) מקור לכל רמות התודעה. כל הספרות הרוחנית שלה בנויה על פי רמות תודעה. יש החפצים בקשר עם האל במסגרת הדת, ויש החפצים בקשר עם האל שמעבר למגבלות הדת. האבולוציה של התודעה מתחילה מדת ארצית, ומסתיימת ביחסים אהבה ספונטאניים על האל שמעבר לדת ומגבלותיה. ניתן למצוא הרחבה מסויימת בנושא זה במאמרי באתר יוגה של אהבה (האבולוציה האנושית - מאנוכיות לאהבה). כל טוב, גד
 
למעלה