דתל"ש לשבת

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת קרח סיפורו של אף
קריאה מדוקדקת בטענות של דתן ואבירם, מעלה תמיהה על עורך הפרשיות: מדוע קטע פיסקה בת שני פסוקים לשניים, ע"י "שני"? בתחילת הפיסקה כתוב - "ויאמרו: לא נעלה! המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר, כי תשתרר עלינו גם השתרר". ובהמשך- "אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאותנו, ותתן לנו נחלת שדה וכרם, העיני האנשים ההם תנקר- לא נעלה". כלומר, יש כאן כלל, פרט וכלל.
הכלל הוא- לא נעלה. והפרט- השוואה בין מצרים כארץ זבת חלב ודבש ממנה הגענו, אל ארץ זבת חלב ודבש אחרת, ארץ ישראל, שהובטחה לנו אך אליה אין אנו אפילו מתקרבים.
והנה, עריכת הפרשה לשבעה עולים בשבת, קטעה את הנאום האופוזיציוני- ממש באמצע!
אני זוכר שכקורא צעיר בתורה, התקשיתי מאד בהתחלת "שני", שכן האף שבתחילת הפסוק השני, מוטעמת בפזר. נסו נא לומר "אמן אף" עם פזר ותראו עד כמה קשה המינעד הזה לקורא המתחיל! נדמה לי שההסבר האפשרי לחלוקה הזו, שחילק עורך הפרשה, טמון אכן במילה אף.

בעברית יש למילה אף מספר רב של מובנים, וצריך על פי ההקשר לנסות ולהבין למה הכוונה:
1. גם: "הנך יפה דודי אף נעים".
2. כעס: "ויתשם ה' מעל אדמתם, באף ובחימה ובקצף גדול".
3. למרות: "האף אמנם אלד, ואני זקנתי".
4. שלילה: "אף אחד לא קם".
5. חוטם: "אף להם ולא יריחון".
6. פני האדם: "אפך כמגדל הלבנון".
ועוד... ויש גם שימושים רבים בהשאלה – דחף את האף; עם האף באדמה; ארך אפיים; ועוד ועוד.
ובחזרה לשני הפסוקים שלנו: אונקלוס מתרגם אף = ברם. או בעברית שלנו- אולם. אבל.
הפירוש שלו עושה סדר בשני הפסוקים, וגם מסביר מדוע עורך הפרשה קטע את דבריהם באמצע!

על פי פירושו של אונקלוס לא רק שדבריהם של דתן ואבירם מתחילים ונגמרים ב – לא נעלה, אלא גם הטענה עצמה, הפרט, מחולקת לשניים בצורה סימטרית, הגיונית, ולכן מרושעת. ובין שני החלקים, חציצה – "כי תשתרר עלינו גם השתרר": כלומר, הוצאתָ אותנו מארץ מצרים, ארץ זבת חלב ודבש, אבל לא הבאתָ אותנו לארץ זבת חלב חדשה (= כנען). על פי הפירוש הזה, שבעל דעת מקרא מצדד בו, המבנה של הפסוק השני צריך להיות: אף לא הביאותנו אל ארץ זבת חלב ודבש ותתן לנו נחלת שדה וכרם... ואז ההקבלה לפסוק הראשון אפילו ברורה יותר: המעט- אף לא. כי העליתנו- לא הביאותנו. במדבר- נחלת שדה וכרם.

נדמה כי ההפסקה שכופה עלינו הקריאה בבית הכנסת, ע"י עליית הלוי לקריאה, מדגישה מצד אחד את ההקבלה ההופכית שבין שני הפסוקים, ומצד שני מאפשרת גם ביקורת על הצורה שבה נקטו דתן ואבירם בנסיונם לקעקע את מנהיגותו של משה.
 
שבת שלום לכולם


אומנם,מוקדם מלומר אך היום אני עובד בוקר ואיני יודע אם יהיה זמן.
 

רוזהלי

New member
דה קומבינה

מה שלומכם?
אמש בעלי היה בעירך באזכרה לחבר שנפטר לפני 11 חודש.
היה קר מאד כמו אצלנו.
שבת שלום וחודש טוב עם בשורות טובות!
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת קרח


קרח ודור הפלגה

ישנה הסכמה גורפת בין כל החכמים על כך שיש תרי"ג מצות בתורה, וזאת למרות שאין שום מקור מפורש לדבר. לומדים הם את מספר התרי"ג על ידי דרשה: "תורה צוה לנו משה". המלה "תורה" בגימטריה תרי"א. שתי מצות, "אנכי" ו"לא יהיה לך" מפי הגבורה שמענום. יוצא איפה שהתורה כוללת תרי"א ועוד ב' בחינות אשר ביחד הן תרי"ג. ומשום שכתוב "צוה לנו משה" הרי שבחינות אלו הן הדרך אשר בה רצונו של הקב"ה נותן התורה מתקיים במציאות ע"י עשייתו של האדם, כמו שכתוב: "ועשיתם אותם". גם אמרו חז"ל שהתרי"ג מצות מתחלקות לרמ"ח מצות עשה כנגד רמ"ח איבריו של האדם ושס"ה מצות לא תעשה כנגד שס"ה גידים או שס"ה ימות החמה.

מתוך דרשות אלו, נראה כאילו כל התרי"ג מצות מוטלות על כל אחד ואחד מישראל החייב לקיימן. והרי ברור שהדבר בלתי אפשרי בעליל! לא רק מפני שיש מצות שאינן ב"קום עשה" ואם לא מזדמנות לנו אין עלינו ללכת ולחפש איך לקימן. אלא שיש מצות המוטלות על הבכורות ואם אני לא בכור, אין המצוה שייכת אלי. וכן יש מצות המוטלות על הכהנים או על הלויים ואני כזר לכהונה או ללויה אסור בהן, כפי שמוזכר גם בפרשתנו אחרי סיפור חטאם של קרח ועדתו ותוצאותיו: "ויאמר ד' אל אהרן אתה ובניך ובית אביך אתך תשאו את עון המקדש, ואתה ובניך אתך תשאו את עון כהונתכם", ופירש רש"י: "עליכם אני מטיל עונש הזרים שיחטאו בעסקי הדברים המקודשים המסורים לכם וכו'" ע"ש. וגם ברור שאשה אינה יכולה לקיים מצוות המיוחדות לגברים וגבר אינו יכול לקיים מצוות המיוחדות לנשים.

ולכן פשוט הוא שהתרי"ג מצות נתנו לישראל כעם ושרק העם בכללותו יכול לקיימן בשלמותם, בבחינת "כגוף אחד בלב אחד". וכך כתב הרב חרל"פ זצ"ל במי מרום על ספר במדבר, פרשת קרח, מאמר ל"ב: "אז מבינים שאם אהרן הכהן הוא הנכנס לפני ולפנים, הרי כאילו כל אחד ואחד מישראל הגיע לזה ונכנס עמו… כי כל הגדולה של אחד היא באמת של כל אחד ואחד." ומרחיב שם הרב את הדיבור להסביר שבכך בעצם מעידים אנו על אחדות ישראל שכל ישראל ערבים זה בזה (ולא כנוסח הידוע "ערבים זה לזה"), לא רק מלשון ערבות ועירבון אלא גם מלשון מעורבים. ומכאן גם הבחינה של העריבות שבדבר כמו שכתוב "וערבה לד' מנחת יהודה וירושלים". ידוע המנהג של הספרדים שגם החסידים קבלו על עצמם שלפני עשיית מצוה אומרים "לשם יחוד… בשם כל ישראל". כי כל מי שעושה לא רק לעצמו הוא עושה אלא לעם כולו.

ובכך שקרח בקש לעצמו כהונה גדולה, הוא בעצם מכחיש את אחדות ישראל. הוא גורם לפירוד בתוך ישראל, כאילו אין שום שייכות של אחד לשני וכאילו כל אחד מבודד בתוך עצמו ואין מעשיו מגיעים לאחרים. פירוד ופילוג זה מבטא שלדידו של קרח אין לאמיתו של דבר שום הבדל בין ישראל לעמים וכמו שבדור הפלגה נפלגה הארץ לע' אומות (ועיין בפירושו של רבנו בחיי בן אשר כאן) כך אין בכח ישראל היכולת לאחות את הקרע – אין כל משמעות לכך שאנו נקראים על שם אבי אבות האומה אברהם העברי משום שעבר, אבי פלג, היה הדור האחרון המייצג את אחדות האנושות לפני הפילוג בעקבות מגדל בבל. ורמז על זה אונקלוס בתרגומו ויקח קורח - ואתפלג לומר שיש במחלוקת קרח ועדתו משום חטא דור הפלגה.

חטאם של דור הפלגה היה המרד נגד ד' בראשותו של נמרוד. וכן קרח ועדתו, כפי מה שאומר להם משה: "אתה וכל עדתך הנועדים על ד'" וכמו שהתנגדותו של נמרוד לד' התבטא גם בנסיונו נגד אברהם. וכתבו על נמרוד שהיה יודע את רבונו של עולם ומתכוון למרוד בו. לכן לא ניסה משה להתווכח עם קרח ולהוכיח את טעותו. כי כאשר מישהו טועה ושואל בתמימות אפילו שאלות הנראות כאפיקורסיות, יש מקום להתדיין איתו ולנסות להסביר לו מה היא דעת תורה ויש תקוה שאור התורה יחזירנו למוטב. אבל כשהוא יודע את האמת ואינו מקבל אותה אלא טוען טענות של דופי להרשים את הפתיים אין טעם להכנס עמו במחלוקת ועל זה אמרו חז"ל: "איזו היא מחלוקת שאינה לשם שמים, זו מחלוקת קרח וכל עדתו", לומר שאין כאן כלל מחלוקת מצד משה, אלא קרח ועדתו לבדם מחזיקים במחלוקת, ומשה נשאר בבחינה האחדותית של ישראל המעידה על אחדות ד'. והיות שרק כאשר ישראל הם כולם ביחד יכולים הם לקיים את כל התורה כולה, שהיא תורת אמת, אין מקום לפשרות עם דברי שקר ומרמה. לכן אמרו חז"ל שעונשו של קרח הוא להודות ללא הרף שמשה אמת ותורתו אמת.

שבת שלום וחודש טוב
 

חוטהשני

New member
דברים לפרשת קרח http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=2556984

פרשת קרח

כמה מלים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת קרח (קורח) היא פרשת השבוע החמישית בספר במדבר, פרקים ט"ז-י"ח.

עיקר הפרשה היא מחלוקת קורח ועדתו ותוצאותיה. קורח בן יצהר בן קהת בן לוי, ועימו מאתיים וחמישים מנהיגים מבני ישראל ובנוסף דתן ואבירם בני שבט ראובן, קוראים תיגר על מנהיגותם של משה רבנו ואהרן הכהן. הם קובעים כי בעצם כולם יכולים להיות מנהיגים. ומדוע דווקא משה ואהרן נבחרו.

הפרשנים מונים מספר סיבות נוספות לפרוץ המרד:
לנשיא למשפחות הקהתי מונה אליצפן בן עוזיאל. עוזיאל הוא הצעיר מבני קהת ואילו יצהר אבי קרח היה הבן השני של קהת. הבכור במשפחה היה עמרם - בניו משה ואהרן, לכן על פי הסדר המתבקש היה קרח אמור לקבל את משרת הנשיא.

קרח טוען כלפי משה כי בדה מליבו חלק מהמצוות, ובהקשר זה מחלוקת שנוצרה על מצוות ציצית שהיא המצווה המוזכרת לפני פרשת קרח.

משה מורה למורדים לקחת מחתות ולהקטיר בהן קטורת. ה' יראה מי מתוך כל האנשים הללו ישרת בקודש. ה' נראה אל כל העדה ומבקש להשמיד את העם כולו; אך משה ואהרן מתחננים לפניו: "האיש אחד יחטא, ועל כל העדה תקצוף?". בסופו של דבר פותחת האדמה את פיה ובולעת את קרח ומשפחתו ואת דתן ואבירם. שאר מקטירי הקטורת נשרפים באש שיצאה מאת ה'. משה מצווה את אלעזר בן אהרן לקחת את מחתותיהם ולעשות מהן ציפוי למזבח.

מחלוקתו של קרח במשה הפכה ביהדות לסמל של מחלוקת שלא לשם שמים אלא לצרכים אנוכיים.

ועוד בפרשה - העם ממשיכים להתלונן למשה ולאהרן וקובעים: "אתם המיתם את עם ה'". בתגובה לכך פורצת מגפה בעם, ואהרן עוצר אותה על ידי הקטרת קטורת הסמים.

כדי לחזק עוד יותר את בחירתו של אהרן מצווה ה' לקחת שנים עשר מטות, מטה לכל נשיא מנשיאי השבטים, ולשים אותם באוהל מועד. למחרת נתגלה כי מטהו של אהרן הוא היחיד שהעלה פרחים ושקדים. ה' מצווה לשמור על המטה ליד ארון הברית לעדות.

בהמשך הפרשה מובאים ציוויים הלכתיים, שרובם קשורים לעניין הכהונה: ציווי על שמירת המקדש על ידי הלוויים ופירוט של מתנות הכהונה והלוויה, ובהן תרומה, ביכורים, חרמות, קורבן בכור ותרומת מעשר.



ולדבר התורה:



משהו שמצאתי ונראה לי מעניין

"והנה פרח מטה אהרן לבית לוי" (במדבר י"ז; כ"ג)

רבנו האלשיך הקדוש זצ"ל הביא סיפור מהזוהר הקדוש.

מעשה ברבי אחא שנקלע לכפר טרשא באו לפניו בני המקום וזעקו על אסונם- מגיפה קוטלת בהם מזה שבעה ימים והולכת וגוברת מיום ליום.

אמר: "נעלה לבית הכנסת ונבקש רחמים לפני הבורא. עד שהם הולכים, באו ואמרו שפלוני ופלוני חולים ונוטים למות. אמר להם: "אפ כך, אין פנאי והשעה דחוקה, קראו לי ארבעים מנבחרי העיר וילכו עשרה עשרה לארבע רוחותיה ויאמרו בכונת הלב פרשת הקטורת שנתן הקב"ה למשה ופרשת הקרבנות עמו.

עשו כן שלש פעמים ושלחם לבתי הגוססים שיאמרו כן, גם שם והמגפה נעצרה.

אמרו לרבי אחא ממרום: "אם עשית כן עשה זאת אפוא, לך ואמור להם שישובו בתשובה, כי חייבים הם בדינם.

הלך והחזירם בתשובה שלמה וקיבלו עליהם שלא להתבטל מדברי תורה לעולם ושינו שם המקום וקראוהו; 'מתא מחסיא' ('ברכות' יז) עיר המחסה וההצלה (ע"פ הזוהר הקדוש)

כך; כשהתרעמו בני ישראל על כהונת אהרן ובחירת הלווים החל בהם הנגף, מיהר אהרן להקטיר קטורת ולעצור המגפה. אבל בכך לא די, כפי שראינו במעשה ברבי אחא, כי הקיטרוג עדין קיים ויש להחזירם בתשובה, לכן לקח מטה מכל נשיא והראה להם שמטה אהרן לבדו הוא שפרח, כי בו בחר ה' וניחמו על תלונתם, שבו בתשובה וביטלו את הקיטרוג..



שתהיה לכולם שבת שלום.



זמני כניסת השבת:

ירושלים- 19:08. תל-אביב- 19:23. באר-שבע- 19:24. חיפה- 19:16



זמני יציאת השבת:

ירושלים- 20:26. תל-אביב- 20:28. באר-שבע- 20:27. חיפה- 20:30

רבנו תם- 21:00

http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=2556960
 
למעלה