דתל"ש לשבת

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת שלח לך מצוות ציצית וזכירת המצוות
בשני מקומות התורה מצווה אותנו על עשיית ציצית. בספר דברים: 'גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך אשר תכסה בה' (כב, יב), ובספר במדבר: 'ועשו להם ציצית' (טו, לח). התורה עצמה מנמקת את מצוות ציצית: 'והיה לכם לציצית, וראיתם אותו, וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם' וכו'. ומתבקשת השאלה, כיצד הציצית גורמת לזכור את כל מצוות השם?
רש"י מסביר שהזכרון הוא בדרך זו: מנין ציצי"ת בגימטריא הוא 600, יחד עם חמשה קשרים ושמונה חוטים הרי 613. ר' אברהם אבן עזרא כותב שזוהי מצווה ש'כל מי שיש לו בגד בארבע כנפיים שיתכסה בו ביום תמיד, ולא יסירנו מעליו, למען יזכרו'. הציצית כבגד נועדה להזכיר לאדם בכל רגע את נוכחות השם. שויתי ה' לנגדי על ידי בגד קבוע שמזכיר לו זאת. לכן, אומר אבן עזרא 'לפי דעתי, יותר הוא חייב להתעטף בציצית בשאר השעות משעת התפילה, למען יזכור ולא ישגה ולא יעשה עבירה בכל שעה'. מאחר והציצית היא בגד שהוא סימן לזיכרון, הסימן צריך להיות בשעה שאדם עלול לשכוח. בשעת התפילה אנו מתעטפים בציצית משום שאנו קוראים את פרשת הציצית. בשעה זו, אנו ממילא עסוקים בדברי קדושה. ברם, בשעה שאדם יוצא לפועלו, בשעה שהוא עסוק בחיי שעה, דווקא אז אומר ר' אברהם אבן עזרא, זהו הזמן לשים ציצית כדי לזכור את נוכחות השם.
בדרך דומה פסע גם בעל ספר החינוך. לדעתו, הציצית היא סמל עבדות. 'כמו נושא חותם אדוניו קבוע בכסותו'. בדומה לדרך בה מסמנים רכוש, כך אדם לובש בגד המסמן לו עצמו את היותו עבד השם. אדם הלובש ציצית מבחירתו החופשית מעיד על עצמו שבחר להיות עבדו של מלך מלכי המלכים.
לעומת פרשנים אלו, הרמב"ן בפירושו על התורה מכוון למקום אחר. לדעתו, הזיכרון אינו בבגד הציצית אלא בחוט התכלת שבציצית. לכך התכוונו חכמים כשאמרו (מנחות מג ע"ב) שהתכלת דומה לים, והים לרקיע, והרקיע לכסא הכבוד. חוט התכלת נועד להזכיר לאדם את 'התכלת העליונה'. אפשר להציע שלדעתו, גם אם אדם יזכור שיש תכלת בשמים מעליו, וכי יש בבגדיו הארציים משהו שמיימי, יהא בזה לתועלתו של האדם.

לעניות דעתי, יש להוסיף הסבר העולה מתוך ההקשר בו מצוות ציצית מוזכרת בתורה.
בספר דברים הציצית מוזכרת בהקשר של מצוות הקשורות בביתו של האדם. אחרי שהתורה מתארת את המצוות אותן האדם פוגש בדרך כמו אבידת אחיך, חמורו או שורו הנופלים בדרך וקן ציפור, התורה עוברת למצוות הבית – מעקה, הכרם והשדה, והציצית. הציצית היא חלק מהלבוש המתאר את ביתו ואורח חייו של האדם בישראל.
לעומת זאת, בספר במדבר מצוות הציצית מופיעה לאחר חטא המרגלים שהוציאו דיבת הארץ רעה, חטא המקושש ביום השבת. אחרי שהיו מי ששכחו את הקב"ה, ופעלו בניגוד לרצונו. כאן למצוות ציצית יש תפקיד אחר. הציצית באה כניגוד וכתרופה. הציצית באה לתת לאדם את התובנה וההכרה המתמדת בנוכחותו של הקב"ה והיותנו עבדים לו. עבדות שהחלה בשחרור מעבדות מצרים, בה נשא הקב"ה על כנפי נשרים את ישראל, ומתגלה בכנפי הציצית ובחוט התכלת הדומה לרקיע. והיא זאת שעשויה להועיל לאדם לזכור את השם אשר הוציאנו מארץ מצרים, ולמנוע אותנו מן החטא.
נמצא שמחד – הציצית היא חלק מלבושו הטבעי של האדם מישראל, ומאידך – היא סמל ואמצעי זכרון להיותנו עבדי ה', הזוכרים את קיומו ונוכחותו כל שעה.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת שלח


מה בין לימוד למעשה?

בסוף פרשתנו מופיע אחד מהקטעים שאנו רגילים לקרא פעמיים ביום בקריאת שמע, המדובר בפרשת "ציצית". אך בגלל הפרשיה שפותחת את פרשתנו, פרשת המרגלים אנו נוטים לעבור על שאר הדברים בפרשתנו ברפרוף מה, ואין אנו שמים לב לקשיים שעולים מאותם פסוקים.

פרשת ציצית באה בסוף הפרשיה הכואבת של חטא המרגלים ועלינו להבין מה הדבר המקשר בין שתי פרשיות אלו.
המרגלים חוזרים ממשימתם לרגל את הארץ שאליה אנו צריכים להכנס, לאחר צפיה ארוכה שנובעת מזכרונם של יוצאי מצרים מסיפורי בית אבא, על "הארץ המובטחת" (בדרך אגב, ראוי לציין שזה אינו ביטוי מסורתי כלל. הארץ נתונה היא לישראל ולא מובטחת בבחינת: תמתינו שיקיים הבטחתו). לאור זאת עלינו להבין מה הניע את המרגלים להוציא את דיבת הארץ רעה?

המרגלים נכנסים לארץ לתור אותה. לאחר שהם רגילים להנהגה הנסית שהיתה במדבר, כל מה שהיו ישראל צריכים לעשות במדבר היה ללמוד תורה, לא היו צריכים לדאוג לא למזון ולא ללבוש. במילים אחרות לא היו צריכים לעבוד ולכן יכלו לעסוק ולהגות בתורה יומם ולילה. כאשר הגיעו המרגלים לארץ וראו את טובה, ואת הערים אשר בה, הבינו שלא יוכלו להמשיך באותה צורת חיים שהורגלו בה במדבר. כדי שהארץ תתן את פירותיה יצטרכו לעבדה, יצטרכו לבנות בתים ולטפחם. כלומר הבינו המרגלים שההנהגה הנסית תפסק, ויצטרכו לחיות בהנהגה טבעית ולא יוכלו להיות עסוקים בלימוד תורה כל זמנם כי יהיו עסוקים גם בצרכי פרנסה. דבר זה "הפחיד" את המרגלים. טעותם היתה שחשבו שחיים תחת הנהגה טבעית שבה צריך "לעבדה ולשמרה", זו ירידת מדרגה לעומת ההנהגה הנסית שחיו בה במדבר.

על כן בסוף עניין המרגלים, מביאים לנו אות לזכרון על מנת שלא נחטא, אלו הן הציציות שלובשים אנו על גופנו.

כאשר אנו מסתכלים בפרשת ציצית עולות לפנינו כמה שאלות: למה חוזרת התורה שלש פעמים על מצות ציצית וכן במה הציצית מזכירה לנו את כל מצות ד' ומונעת מאיתנו לתור אחרי לבבנו. (מעניין הדבר שהפועל שמשתמשת בו התורה בפרשת ציצית להגדרת החטא הוא "לתור", כפועל שמשתמשת בו התורה כדי להגדיר את משימת המרגלים).

על מנת שנוכל להבין את השילוש בפרשת ציצית, יכולים אנו לעיין בפרקי אבות שם עקביא בן מהללאל מדבר גם על שלושה דברים שאם יסתכל האדם בהם לא יבא לידי עבירה: דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון. שלושה דברים אלו רמוזים לנו בפרשת ציצית. כאשר אומרת לנו התורה שלש פעמים את מצות ציצית, כל פעם באה כנגד אחד מהדברים שאומר עקביא בן מהללאל: ציצית זהו מלשון "מציץ מן החרכים", הסתכלות כפי שאומרת המשנה "הסתכל בשלושה דברים": "מאין באת" כנגדו מופיע "ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדודותם" כמ"ש "דור הולך ודור בא", צריך להבין שאני חלק ממשהו שהתחיל לפני. "ולאן אתה הולך" כנגדו מופיע: "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת" שלאן אתה הולך זהו תכלית האדם ותכלת שבציצית רומז לתכלית סוד העולם. "ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון" וכנגדו: "והיה לכם לציצית וראיתם אותו" - ואין אותו אלא הקב"ה.

על זה נאמר בפרשת ציצית "ולא תתורו אחרי לבבכם" - דהיינו המחשבה, "ואחרי עיניכם" - דהיינו הדמיון. אלא תזכו לתור את הארץ שהיא המנוחה שעליה נאמר "וארון ברית ד' נוסע לפניהם לתור להם מנוחה".

ואכן חטאם של המרגלים נבע מהשקפת עולם אשר בה לימוד תורה מופשט, גבוה בערכו מההתמודדות המעשית בחיי היומיום.
ההתמודדות המעשית היא העיסוק בתורה בפועל בעוד שהעיון אינו אלא תורה בכח. ולהתמודדות זו יש עוד מימד נוסף שאינו קיים במדבר, דהיינו בחוץ לארץ: הניסיון להקים ולנהל חברה אשר כל בחינותיה המדיניים והכלכליים יהיו מכוונים על פי רצונו של הקב"ה, או במילים אחרות, חברה אשר מקבלת על עצמה את האתגר להפוך את המוסר המוחלט - את הטוב - ליסוד חייה המדיניים והכלכליים ואשר קוראת לאתגר הזה: "דת".

שבת שלום
 
למעלה