דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת תולדות העבר יתקדש והעתיד יתחדש "ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק"
פרשת חיי שרה מסתיימת כשהיא "סוגרת" את תולדות אברהם: שרה הלכה לעולמה ולכבודה קנה אברהם חלקת קבר לה, לו ולצאצאיו; נמצאה אישה ליצחק; אברהם נושא לאישה את קטורה, היא יולדת לו בנים, אבל אברהם נותן להם מתנות ומשלחם מעל יצחק, כפי ששילח את הגר עם ישמעאל; אברהם הולך לעולמו; ישמעאל מוליד בנים והם גרים מחוץ לארץ כנען; יצחק גר בארץ ישראל, מנותק מאחיו החורגים, ועליו להמשיך את דרכו של אביו, אברהם; לאחר בחירת נוח בין בני דורו ובחירת אברהם לאחר עשרה דורות, ממשיך תהליך המיון והבחירה בין בניו של אברהם.
פרשת תולדות עוסקת בתחילתה בלידת בניו של יצחק – עשו ויעקב, ומסתיימת בבחירת הבן הממשיך – יעקב. הבחירה אינה קלה ליצחק, ויש גם עניין לא פשוט בין האחים – עניין הבכורה. להבנתי, יצחק מכריע בסוגייה אחרי שעשו לוקח לו את הנשים ה"לא נכונות" לנשים. במסורת האברהמית נשיאת נשים נכריות היא שלילית, והראיה לכך היא שמכך בדיוק הזהיר אברהם את עבדו בבחירת אישה ליצחק. עם בחירתו של עשו לקחת נשים נכריות נפסקים לבטיו של יצחק, והוא מבין שביעקב ייקרא לו זרע.
ר' לוי יצחק מברדיצ'ב, בעל הקדושת לוי אומר שההבדל בין "תולדות" האבות ל"תולדות" הדורות שאחריהם הוא בכך שבניהם של האבות היו צריכים להוכיח את צדיקותם כדי להיקרא "הבן של". למרות שלאברהם היו בנים נוספים, רק על יצחק נאמר בתולדות "אברהם הוליד את יצחק", כביכול הוא היחיד, ורק אחרי האבות נקראו הבנים "זרע". דברים דומים אומר בעל העמק דבר בד"ה "אברהם הוליד את יצחק": "זהו (יצחק) מכלל תולדותיו. שבכל דרכיו והליכותיו היה ניכר ורשום שהוא בנו של אברהם, ולא כן ישמעאל, שהיה גם כן בן אברהם, אבל לא היה ניכר בהליכותיו שהוא בנו. ומספר הכתוב, שבשביל שהיה יצחק כל הליכותיו בן אברהם".
ספר היובלים, הטוען שהמצוות ניתנו כבר בספר בראשית, נותן מקום נרחב יחסית לאיסור נשיאת נשים זרות, והוא משתמש בפרק שבפרשת תולדות כדי להמחיש את הנזק שבכך. עוד לפני שמתחיל סיפור הברכות, מוקדש פרק שלם לתחינתה של רבקה לפני יצחק שלא יישא אישה מבנות כנען, כי הן מיררו את חייה: "ועתה בני שמע בקולי ועשה רצון אמך ואל תיקח לך אשה מבנות הארץ הזאת כי אם מבית אביך וברכך אל עליון והיו בניך דור צדק וזרעך קדוש". משהבין הקורא את הרעיון, יבין הוא מה עומד מאחורי ההכרעה של יצחק בבחירת יעקב.
בין שתי הפרשות, לידת בניהם של רבקה ויצחק, לסיפור המאבק על הבכורה/ הברכה, אנחנו קוראים על קורות יצחק , שהם מעין חזרה על חלק מקורות אברהם בארץ: התנהגות בעת רעב והמלחמה על המים.
שבעים פנים לתורה, והפן שניתן ללמוד מהסקירה הזאת הוא הפן החינוכי: לא ניתן לנתק את ההווה מעברנו. העבר הוא הבסיס להווה ולעתיד. בבחינת "העבר יתקדש והעתיד יתחדש". חינוך לחיים נטולי בסיס הוא חינוך עקר, צאו וראו מה בין יצחק לישמעאל, מה בין יעקב לעשו וכיצד המשכנו עד היום כבניו של אברהם, יצחק ויעקב. חלק מתוצר החינוך בימינו הוא תוצאה של ההתנערות מעברינו, ולא רק מההיבט הדתי של הקשר. חינוך המדגיש מדוע נאמר רק על יצחק שאברהם הוא מולידו, וכן על יעקב בן יצחק ועל שנים עשר השבטים שהם בני יעקב, על כל המשתמע מכך, הוא הקשר שלנו לעברינו ובונה את עתידינו האישי והלאומי.
 

רוזהלי

New member
yoelnd - פרשת תולדות

ויישר כח
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - יעקב ועשו


יצחק אבינו גדל במתח שהיה קיים בבית אברהם בינו לבין "האח הגדול"; והוא זה שהלך להביא את ישמעאל שגורש מן הבית ואת הגר חזרה אל אביו ומנסה להביא בכך שלום בית. ואכן עשה ישמעאל תשובה והכיר בזכויות הבכור של יצחק והיה זה דוקא בחברון (עיין רש"י על בראשית כ"ה, ט).

לכן, כאשר נולדים לו תאומים, הוא קורא לבכור עשו שנולד עשוי ולאחיו יעקב על שם התלות שהוא רואה ומצפה שתהיה בין הקטן לגדול. (לכן אין רבקה יכולה להשתתף בנתינת השם ליעקב בעוד היא שותפה לקריאת שמו של עשו: "ויקרא שמו יעקב", לעומת "ויקראו שמו עשו" - שהרי כאשר שאלה את ד' נאמר לה "ורב יעבוד צעיר" ויודעת היא שיעקב גובר על עשו וסופו (עקבו) של זה תחילתו של זה.)

גם התורה אומרת, בפסוק המתאר מצב הנראה לנו נורא: "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב". איך יתכן שיאהב הורה בן אחד על פני בן אחר? אלא יצחק שמצפה שיזכה ושני בניו יוכלו להמשיך אותו ביחד באחוה ולא יצטרך לראות גם בביתו מה שקרה בבית אביו - שאח נדחה בפני אחיו הקטן, שימשיך את תולדות אברהם לבדו. שהרי שתי בחינות יש בעולם כפי שנאמר בפרשת בראשית: "לעבדה ולשמרה" - בחינת הארציות ובחינת הרוחניות. ולכן יצחק אוהב את עשו "אף כי" ציד בפיו, מבחינתו עצם היות עשו "איש יודע ציד איש שדה" אינו מונע ממנו שיוכל להמשיך ביחד עם אחיו הקטן "איש תם יושב אהלים", כי יצחק רואה רק את הטוב בשרשו ועוור למציאות של העולם הזה. אולם רבקה שיודעת גם מהיותה "בת בתואל אחות לבן" שהיתה צדקת בביתם של רשעים, וכן משום שראתה כי "ויבז עשו את הבכורה" וכן משום שיודעת מגילוי אלקי כי "רב יעבוד צעיר", שתיקונו של עולם לא יבא משילוב בין שני בניה, אלא רק בהסכמתו של יעקב לקחת על כתפיו הן את בחינת "לעבדה ולשמרה" שברוחניות והן את בחינת "לעבדה ולשמרה" שבגשמיות. לכן רבקה פעילה כ"כ בפרשת הברכות.

ולעשו שאמר בצעירותו "הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה" אומר יצחק "הנה נא זקנתי לא ידעתי יום מותי" ויצחק עדיין מקוה שיוכל שם ד' להתגלות גם דרך עשו (דבר זה מתגלה גם כאשר אומר יצחק לעשו "בעבור תברכך נפשי" ואילו רבקה אומרת ליעקב שנאמר לעשו "ואברככה לפני ד'") לכן כאשר נכנס יעקב בתחפושת עשו מקוה יצחק שהנה התגלה שצדק, כאשר "ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ד'", אולם כשאר בא עשו מן השדה ומתגלה שאותו שריח ד' בו הוא יעקב אין ליצחק ברירה אלא לאשש את מה שרבקה כבר ידעה ולאשר את ברכת החומר והארציות שנתנה ליעקב "גם ברוך יהיה".

ואמנם מה שהתחיל בפרשתנו במכירת הבכורה מעשו ליעקב יסתיים בפרשת ויצא במכירת הדודאים של ראובן מלאה לרחל, בשובו של יעקב מן השדה, בעבור הזכות להיות עם יעקב באותו הלילה ומזה יצאו יששכר וזבולון שבאמת יממשו את השותפות הזאת שקיוה יצחק שתהיה בין עשו ליעקב, כאשר זבולון מפרנס את יששכר ומכניס לתוך פיו ומאפשר לו ללמוד תורה ולזכותו בה . כך שהמלכות של יהודה בנויה גם מקשר זה, דבר שבא לידי ביטוי במחנות במדבר ובדגלים, כשאר יהודה יששכר וזבולון יוצרים מחנה אחד וצבע דגלו של יששכר שחור נוטה לכחול וזבולון צבעו לבן ויהודה בשילוב של שני הצבעים תכלת כשמים, דבר המבטא שרק בשילוב הרוח והחומר התורה ועבודת הכפיים תוכל המלכות להתקיים

שבת שלום
 
למעלה