דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת בשלח אשירה לה'
ילד חוזר הביתה מפוחד ונרגש: "אמא... ראיתי בחוץ... אמא'לה, אני מפחד". בשל ההצפה הרגשית הדיבור של הילד קטוע ומגומגם. גם אצלנו, כשאנו כועסים או פוחדים, איננו מצליחים להתנסח בבהירות ומדברים בצורה מבולבלת ולא מאורגנת.
סביב קריעת הים בפרשה אנחנו פוגשים את סוג הדיבור המבולבל הזה. בני ישראל על שפת הים מפחדים מאוד. הם צועקים, והדיבור שלהם יוצא מבולבל ומלא חזרות: "המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר? מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים? הלא זה הדבר אשר דיברנו אליך במצרים לאמר: חדל ממנו ונעבדה את מצרים, כי טוב לנו עבוד את מצרים ממותנו במדבר" (שמות יד, פסוקים יא-יב). החרדה דוברת מפיהם: "וייראו מאוד ויצעקו" (שם, פסוק י). צעקה היא קול גולמי וראשוני. יכולת ההתנסחות נעלמת.
לעומת זאת, לאחר קריעת הים וטביעת המצרים אנו עדים לסוג דיבור הפוך לחלוטין: שירה. שירה היא שפה מאורגנת, בעלת משקל וקצב, שפה אסתטית ונשגבת.
הווה אומר, בפרשה מצויים שני קצוות בסקאלת הדיבור. דיבור אחד הינו חייתי ובלתי מעובד. השני – דיבור כשל 'נזר הבריאה'.
פרידריך ניטשה היה פילוסוף גרמני שהלך לעולמו ב-1900. ניטשה הגדיר שני צדדים המצויים בתרבות שלנו ובכל אחד מאיתנו: הצד הדיוניסי והצד האפוליני.
דיוניסוס הוא אל היין במיתולוגיה היוונית. דיוניסוס מזוהה עם מוזיקה, ריקוד אקסטטי והוללות ומייצג את הצד האנרגטי והמתפרץ.
אפולו הוא אל השמש וההיגיון. הוא מייצג את הצד המאורגן והמסודר, את החוק, הרציונל, את האדם המתורבת.
ניטשה העריך מאוד את הצד הדיוניסי באדם ובתרבות. זהו חלק באישיותנו ובתרבותנו שיש בו רצון ואנרגטיות והוא מדמה אותו לגל אדיר ממדים. עם זאת, אי אפשר לחיות רק באופן דיוניסי. ועל כן החיים הנכונים הם שילוב של עוצמה עם ארגון וכיוון.
הצעקה של בני ישראל מדגימה את הצד הדיוניסי: הצעקה היא עוצמה רגשית מתפרצת. כמו הים הסוער שלידם, גם בני ישראל סוערים ורוגשים. קריעת הים, התערבות הסדר האלוהי בתוך הכאוס, הרגיעה את העם, ומהמקום הזה אפשרה להם לקחת את הרגש העז – השמחה – ולהביע אותו באופן מעובד ויצירתי. בשירה יצוק רגש עוצמתי, אך הוא מצוי במסגרת אסתטית של תקבולות, מקצב ודימויים.
ניתן לשאול – למה נכנסה השירה לתורה? מדובר בטקסט ארוך, שאיננו תורם לנו מצווה או חוק. ניתן היה לומר: "וישמחו ישראל ויודו לה'". מלבד האסתטיקה – מה הערך של כל זה?
ניטשה סבר, שהתרבות שלנו אפולינית מידי: הכל אצלנו שקול, הגיוני ומאורגן. "חנטנו" את עצמנו. כשנקבל בשורה משמחת לא נקפוץ, וכשנשמע דבר עצוב – נגיב באיפוק. כל סטייה מזרם רגשות סביר גורמת לנו אי נוחות. אנו מתייחסים לתשוקות ולמשאלות שלנו כגחמות שיש לדכא וממהרים לחזור לתלם. אנחנו מבצרים את עצמנו בחומה של ערכים, מנהגים ונימוסים. ההיגיון והחוקים מעניקים לנו ביטחון: כיצד ראוי להתנהג ומה מקובל. תחושות חיים טבעיות ועוצמתיות מעוררות אי נוחות ב'אפולו', משום שיש בהן איום על הצורה והסדר ויציאה מהאיזון. למעשה, טוען ניטשה, יש כאן פחד לחיות. יש כאן רתיעה מממשות החיים.
השירה, שירת הים, שהתורה כוללת אותה בתוכה, היא אבטיפוס לביטוי יצירתי, אנרגטי ובעל מעוף. שירת הים מראה לנו, שאין לטשטש את הכוחות הללו, וראוי לבטא רגשות אדירים ועוצמות בכלים המתאימים.
 

רוזהלי

New member
yoelnd

ויישר כח
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת בשלח


פרשת בר מצווה ככלות הכל


נסים, נפלאות ואחריות

פרשתנו פותח בפסוק: "וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹקִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה", נשאלת השאלה: מדוע יציאת בני ישראל ממצרים נזקפת כאן כביכול לזכות פרעה? הלא ד' הוא אשר הוציא אותם משם, כפי שמעיד על כך הכתוב פעמים רבות? גם ידוע שלשון "ויהי" לשון צער הוא וכי לא היה מתאים יותר שתרמוז כאן התורה על שמחת הגאולה, כי איזה צער יש לעם קדוש שהקב"ה הולך בראשו ככתוב: "וד' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה: לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם". ועוד, מה פירוש הוא"ו בהמשך הפסוק "וְלֹא נָחָם אֱלֹקִים וגו'"? הלא היה נכון יותר לכתוב "לֹא נָחָם אֱלֹקִים"?

אם מבקשים אנו לקרא את הפסוק ע"פ המתגלה לנו דרך שאלות אלו, התוצאה המתקבלת היא שהיה צער גדול (ויהי) היות ופרעה גירש את בני ישראל (בשלח פרעה…) וגם בגלל ש-(מסיבה המובאת בהמשך הפסוק) לא נחה אותם אלקים דרך ארץ פלישתים - היינו בגלל שלא היה אפשרי להביאם ישר לארץ ישראל. הבאנו כאן בשנים קודמות את ההסבר על כך שהמילה "העם" באופן כללי מתייחס דוקא לערב רב ועליו כתוב "פֶּן יִנָּחֵם הָעָם". והצער הוא שהשפעתו של "העם" על בני ישראל הוא כזה ש-"בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה" (ולא בראותו מלחמה - כי לסופו של דבר, מאי אכפת לן שהערב רב ישוב למצרים? אלא בראותם, הערב רב ובני ישראל ביחד היות וגורלם משותף) יגרור הערב רב את ישראל לשוב למצרים.

ואכן כבר כתוב: "וַיֹּאמֶר ד' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצו". וזהו המתרחש עתה: "וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה".

אנחנו צריכים לחזור כל שנה - כל פעם שאנו קוראים את הפרשה הזאת - על תמיהתנו הגדולה, וחלילה לנו להתרגל לדבר להפוך להיות אדיש לה, איך אפשר להבין שאחרי כל מה שקרה בשנה האחרונה במצרים, אחרי קריעת ים סוף, מיד אחרי השירה הגדולה שחשיבותה כה רבה שחז"ל קבעו כי אין דבר מתאים ממנה לסיום פסוקי דזמרה כפתיחה לקבלת עול מלכות שמים של קריאת שמע, מתחילה סדרה בלתי פוסקת של תלונות על כל קושי קטן או גדול שפוגעים בו בדרך? ואין לזלזל בחומרת התלונות. הן מביאות בסוף למפגש עם עמלק המסופר בסוף הפרשה. או ליתר דיוק, הן גורמות לנו מחד להיות פגיעים במפגש הזה, ומאידך הן גורמות לנו לא להצליח לנצח אותו אלא רק להחליש אותו לפי שעה עד שיבוא יום. מו"ר הרב אשכנזי זצ"ל היה רגיל לומר שקשה מאד להחליט מה תמוה יותר: שסיפור התורה דומה כל כך למתרחש בימינו או שהמתרחש בימינו מזכיר כל כך את מה שמסופר בתורה? והיה מוסיף שלפחות נחמה פורתא יש לנו בכך שדבר זה מעיד על כך שהיהודים, אף על פי כן ולמרות הכל, בני ישראל הם שהרי כדברי שלמה המלך ע"ה "מה שהיה (ביציאת מצרים) הוא שיהיה (בכל תהליכי הגאולה).

אין כוונת התורה להסתיר לנו את האמת. להיפך, לגלות את האמת היא באה. היא אינה מספרת לנו סיפורים על עצמנו. נסביר: ישראל עם סגולה על כל כבודו ותפארתו הוא איננו מיתוס. במיתוס היה עם ישראל כזה מתואר כשיא השלמות. זאת אומרת ששלמות זו היתה מתוארת כאילו כבר קיימת. שלמות זו היתה כביכול מופיעה בתחילת דרכו ולא כיעד להשגה. שלמות זו היתה מתוארת כסיבת והצדקת בחירתו. ואז היינו יודעים גם בבירור שכל מה שהיה כתוב ב"תורה" שכזו הוא מיתולוגיה. סיפור סמלי של מאבקים מופשטים בין ערכים תיאורטיים. ולא היא! עם בני ישראל היוצא ממצרים הוא עם של בני אדם אמיתיים, בשר ודם, צדיקים יותר וצדיקים פחות, רשעים יותר ורשעים פחות. עם שצריך להתמודד עם מציאות אמיתית. לא היה שום קושי בלהוציא את בני ישראל ממצרים ולהביאם לארץ ישראל "על כנפי נשרים", דרך ניסים גלויים ונסתרים. וכמו שהמדרש מספר שעמוד הענן ההולך בפני ישראל היה משפיל גאים ומגביה שפלים ליישר בפניהם הדרך, היה אפשר לפתור כל בעיה אפשרית טרם הופעתה.

אבל ההולכה במדבר צריכה דוקא להכין אותנו לכניסתנו לארץ ישראל. זאת אומרת שאוניברסיטת המדבר צריכה ללמדנו פרק בדרכי ההשגחה. ובמיוחד שההיסתוריה של עם ישראל היא כולה נסית ויחד עם זאת, זו היסתוריה שבה על האדם להתמודד עם בעיות ולהתגבר עליהן בעצמו. לא את הכל עושה הקב"ה: הוא אינו מתערב בכל רגע. וכפי שפירשו רז"ל: על ג' דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים, לשון "וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל". עלינו לצאת בהדרגתיות מהשקפת עולם ילדותית בה ההורים פותרים את כל הבעיות ועושים את כל רצוננו באהבתם לנו, ולהגמל מהחסדים כדי לקחת אחריות על מעשינו.
.
שבת שלום
 
למעלה