דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת יתרו יחסי עם ישראל עם הגויים
פעמים רבות אנו שואלים את עצמנו מהו היחס הנכון שבין מדינת ישראל לבין המדינות הסובבות אותה. דומה כי פרשתנו יכולה לשפוך מעט אור על שאלה זו. תחילת הפרשה פוגשת את סופה של פרשת 'בשלח' בנקודת נושא דומה מאוד. בשני המקומות מתבררים יחסי עם ישראל הצעיר עם גורמים זרים וחיצוניים לו.
בסוף פרשת 'בשלח' מתמודד עם ישראל לראשונה (מלבד המצרים שתחתם הפך לעם), עם איום חיצוני בדמותו של עמלק. בתחילת פרשתנו פוגש עם ישראל אדם זר, כהן מדיני, כנראה בעל מעמד ובעל השפעה באיזור בדמותו של יתרו. שני המפגשים הללו מולידים שני סוגי יחסים: המפגש הראשון, בין עם ישראל לעמלק, עם המבקש לפגוע בעמ"י מוליד יחס של ניתוק ושל ניכור עד כדי ציווי למחות את זכרו. המפגש השני, זה שבין עם ישראל ליתרו מוליד יחס של הכרה ושל חיבור.
החיבור בין עמלק ליתרו יוצר רצף של נושאים חשובים: המלחמה בעמלק, בואו של יתרו ומעמד הר סיני. לדעת האבן עזרא אין כאן תיאור כרונולוגי של אירועים, שכן לדעתו יתרו הגיע לישראל רק בשנה השניה, לאחר בניית המשכן (הוא מביא את דעתו של רס"ג שאכן יש כאן תיאור כרונולוגי ויתרו הגיע למדבר לפני מעמד הר סיני, אך דוחה דעה זאת בכמה ראיות). אם-כן, מדוע הוצבה פרשת יתרו כחוצץ בין מלחמת עמלק למעמד הר סיני? לכך מתייחס אב"ע בהמשך דבריו:
ועתה אפרש למה נכנסה פרשת יתרו במקום הזה, בעבור שהזכיר למעלה הרעה שעשה עמלק לישראל, הזכיר כנגדו הטובה שעשה יתרו לישראל. וכתוב ויחד יתרו על כל הטובה (שמות יח ט), ונתן להם עצה טובה ונכונה למשה ולישראל, ומשה אמר לו, והיית לנו לעינים (במד' י, לא), והטעם שהאיר עיניהם (שמות י"ח, א).
אבן-עזרא מבין שמיקומה של פרשת 'יתרו' מבקש להציב מול עינינו שני מודלים של יחסים עם הגויים. יש הבאים עלינו ברעה ומבקשים להאבידנו, ויש שבאים עלינו בטובה ומבקשים לעוזרנו. אב"ע מוסיף ומדגיש את הקשר שבין יתרו לעמלק:
... ובעבור שכתוב למעלה מלחמה לה' בעמלק (שמות יז, טז), שישראל חייבים להלחם בו, כאשר יניח השם להם, הזכיר דבר יתרו, כי הם היו עם גוי עמלק, שיזכרו ישראל חסד אביהם, ולא יגעו בזרעו... (שם).
כמה מאות שנים מאוחר יותר, במלחמת שאול בעמלק, יזכור שאול את החסד שעשה יתרו עם ישראל ויבקש מן הקיני, שהוא מזרעו של יתרו, לסור מעמלק טרם שילחם בו:
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי לְכוּ סֻּרוּ רְדוּ מִתּוֹךְ עֲמָלֵקִי פֶּן אֹסִפְךָ עִמּוֹ וְאַתָּה עָשִׂיתָה חֶסֶד עִם כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּעֲלוֹתָם מִמִּצְרָיִם וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק (שמואל א, טו, ו).
לפי האב"ע, יתרו הגיע לאחר מעמד הר סיני, אלא שראה הכתוב צורך להכניסו כאן כדי ללמדנו על השוני בין יחסו של עמלק לישראל לבין יחסו של יתרו לישראל, ודוקא בגלל הקשרים העתידיים שיהיו בין עמלק ליתרו, לפחות אלו הגיאוגרפיים, מבקשת התורה להבחין ביניהם.
בקומה הראשונה, עמלק מבקש לפגוע בעם ישראל בצעדיו הראשונים, עוד בטרם גיבש את זהותו וייצב את יכולותיו כעם. כל עוד הוא בדרך ועדיין לא הגיע לשיאו במעמד הר סיני מבקש הוא לפגוע בו. לעומתו, יתרו מבקש לפגוש את ישראל בדרך, להיטיב עמו ולהורות לו את הדרך בה ילך ואת המעשה אשר יעשה. עמלק מבקש לפגוע בהכנות עמ"י לקבלת התורה. יתרו מבקש לסייע לעמ"י בתוצאות ובהשלכות של קבלת התורה.
בקומה השניה, שני סוגים של יחסים בין עם ישראל לאומות העולם מאז ועד היום. לאורך ההיסטוריה היהודית היו שבקשו לפגוע ולהאביד את עם ישראל, למצוא את נקודת התורפה ולנצל את חולשתו, במיוחד בהיותו במדבר הגלות. אף היום נשמעים עוד קולות של מלחמה. אך יש גם אחרים המבקשים להיטיב עם ישראל, להראות לו את הדרך ולהיות לו לעיניים.
זאת ועוד, יחסיו של עמ"י עם אומות העולם אינם רק מהם אליו, אלא גם הפוך – ממנו אליהם. לאחר שכהן מדין מצטרף לעם ישראל בחלק ממסעו במדבר, מתבקש עמ"י להיות ממלכת כהנים, עם סגולה וגוי קדוש. עמ"י מצטווה להיות, במידה מסויימת, אור לגויים, ולהביא את בשורת התורה והמוסר לכלל העמים. אך כיצד? איך נעשה זאת? כיצד נעביר את הבשורה? דומה שעם ישראל יכול להוות לא רק מוקד של עניין בגלל מיקומו הרגיש והמיוחד, אלא מוקד של מוסר, מודל לחיקוי לעמים רבים דרך התנהגות לאומית מסייעת לאחרים בעיתות של מצוקה ודרך אמירות משמעותיות המלוות במעשים ברורים של צדק ומשפט. דרך המעשה של היחיד ואף דרך המעשה של הכלל. כדברי הרש"ר הירש:
כל אחד ואחד מכם יהיה "כהן" על - ידי שיקבל עליו את "ממשלתי" בכל מעשה אשר יעשה, ועל - ידי שיקבל עליו עול מלכות שמים ויגשימו, ויפיץ דעת ה' וכניעה לה' על - ידי אמרי פיו ומופת מעשיו. ... "גוי קדוש": כשם שכלפי פנים יהיה כל אחד ואחד מכם כהן, כן תהיה הופעת קהלכם כלפי חוץ הופעה של קדושה לה'. גוי אחד ויחיד הוא יהיה בין הגויים, אשר אינו חי למען תהילת עצמו, גדולת עצמו ותפארת עצמו, אלא למען כינון מלכות שמים ותפארתה עלי אדמות.
מי תן ונדע להיות ראויים לממש את החזון והייעוד שנתן לנו ה'.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת יתרו


התורה, יסוד החופש והבחירה

וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

אמרו חז"ל: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים", לא פחות ולא יותר. זאת אומרת שזו כל התורה כולה. אילו היה עם ישראל תואם את ההגדרה הנתנת באותה ממרה: "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ" לא היה צריך לפרט יותר, שהרי כבר נאמר "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי" (ברית עולה תרי"ג בגמטריא עם הכולל. אם היסוד המאחד את כל המצוות ביחד והופך אותן לכלל אחד חסר אין כאן שמירת הברית). אחרת, היה צריך להמשיך מיד" "ואלה דברי הברית..." ואין הדבר כן.

אבל כשהביא משה את דברי ד' אל העם, "וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ד' נַעֲשֶׂה", פירוש, אילו הקב"ה בכבודו ובעצמו היה מדבר אתנו, היינו שומעים לו לעשות את דברו, אבל מה שאתה משה אומר לנו, אין אנו בטוחים שאכן באמת "אֵלֶּה הַדְּבָרִים" אשר ד' דיבר. (וידוע עד כמה הספק הזה עדיין תקף אצל היהודים שמא הרבנים ממציאים דברים שאין להם דבר וחצי דבר עם תורת השם).

בסוף אותו פסוק, מביא משה את דברי העם אל השם. תשובתו של הקב"ה לא משאירה שום ספק בקשר למהות המצב, כל מה שיתרחש מעתה, הוא "בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם". דהיינו שמעמד הר סיני הוא האות הניתן כדי שמשה עבד השם יוכר על ידינו בני ישראל כמשה רבנו. במובן זה, "משה קיבל תורה מסיני" ולא "בסיני" מלמד אותנו שמסיני במובן של הזמן ולא של המקום, מאז מעמד הר סיני קיבל משה את הסמכות להיות מוסר התורה לישראל.

היות וישנה נימה של נזיפה כלפי ישראל בדברי השם, בא משה, סנגורם של ישראל וכביכול מסביר "וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ד'" (רש"י כבר פירש למעלה, על הכתוב "ויבא משה את דברי העם אל ד'" שזוהי מידה של דרך ארץ ולא פטר משה את עצמו מאחריות באומרו שבלאו הכי הקב"ה יודע הכל ולכן אין לי מה לומר או לעשות. כי מה שחשוב זה לא שהקב"ה הוא כל יכול ויודע הכל, בוחן כליות ולב, אלא מה שחשוב, זה מה שאני האדם עושה בזמן ובמקום שבהם אני נמצא, בבחינת "השתדל להיות איש". לכן אין לנו לתמוה על כך שמשה "מסביר" כביכול את המצב לד' (ועוד יש דברים בגו ואין כאן מקומם). רש"י מפתח בשבילנו את תוכן ההגדה הזאת: "תשובה על דבר זה שמעתי מהם שרצונם לשמוע ממך אינו דומה השומע מפי השליח לשומע מפי המלך, רצוננו לראות את מלכנו". בחלק האחרון "רצוננו" משתתף כביכול משה למה שבהתחלה היה "רצונם". הרצון בהתחלה הוא לשמוע ובסוף לראות, ושני הדברים יתקיימו שהרי כתוב בהמשך "וכל העם רואים את הקולות".

כמו כן, לאחר עשרת הדברות, כאשר התורה מספרת על תגובתם של ישראל, היינו שהם הבינו שאינם עדיין ברמה המאפשרת להם קרבה יתירה עם השם ושהגישה אל הקודש דורשת לשמור על מרחק מסוים המגן על האדם. ביחסים בין האדם למקום יש שני כיוונים: מלמעלה למטה ומלמטה למעלה. הדיבור מלמעלה למטה הוא הנבואה. הדיבור מלמטה למעלה, הוא התפילה. התורה מלמדת אותנו – ובזאת מסתיימת פרשתנו, שבכיוון מלמטה למעלה אין שום אמצעי ולא מתווך בין האדם למקום. אבל בכיוון מלמעלה למטה, כל עוד אין האדם מוכן ומסוגל, יש צורך להגן עליו כדי שלא ייפגע מקרבת אלקים. זהו פירושו של הפסוק "כי שמש ומגן ד' אלקים". השמש מחממת ומאירה. אבל אם אין הגנה נגד הקרינה, כאש היא עלולה לשרוף במקום לחמם ולסנוור במקום להאיר. ההויה היא בבחינת "שמש" והאלקות היא בבחינת מגן.

לכן "וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק". "וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים" דהיינו שהערפל משמש תפקיד של מגן. אבל מי שמדבר אל משה, הוא השם ולא אלקים: "וַיֹּאמֶר ד' אֶל מֹשֶׁה...". כמו כן לפני מתן תורה, "וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו ד'".
על אף שדבר השם הגיע אליהם, ואם כן נמצא הוא על הארץ, עלינו לדעת שאין דבר השם בא מן הארץ. על התורה נאמר "לא בשמים היא", אבל היא "מן השמים". אחד הפירושים של ענין "האומר אין תורה מן השמים" הוא שהיות והתורה נמצאת איתנו, היא בעצם שייכת לעולם התחתון ואין מקורה מחוץ לתודעת האדם אלא דוקא מתוך תודעתו. כשלילת הדבר בא הפסוק לומר לנו "אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם". לא "שמעתם" אלא "ראיתם". דהיינו חוויה מיידית שבה כל הפרטים נתפסים בו זמנית, בחינת חוכמה, בעוד שבשמיעה הדברים נתפסים בזה אחר זה, ויש צורך בפעולה שכלית המחברת את הפרטים המחולקים בכדי לבנות את המשמעות של הדבר, בחינת בינה.

לפני מתן תורה אמרו ישראל "כל אשר דיבר ד' נעשה". לאחר מתן תורה אומרים ישראל למשה "דבר אתה עמנו ונשמעה". ה"נעשה ונשמע" מבטא גם את עצם קישורנו את התורה: אנחנו מקיימים ב"נעשה" את רצון השם, על אף שאת ביטוי הרצון אנו שומעים ממשה.

הדגם של המפגש בין שתי הבחינות הוא דוקא בית המקדש: "בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי" ומסביר רש"י "שאתן לך רשות להזכיר את שמי", היינו העבודה והתפילה מלמטה למעלה; ומלמעלה למטה: "אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ". וזהו "בית הבחירה" כדברי משה, היינו שבית המקדש הוא הביטוי העליון לבחירתו החופשית של האדם, כמו שנאמר על התורה עצמה "אל תקרא חרות אלא חירות".

שבת שלום
 
למעלה