דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת משפטים - שקלים על יחודיות אחידות ואחדות

בפרשת שקלים, אותה אנו קוראים השבת, מופיע ציווי יוצא דופן "כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם ונתנו איש כופר נפשו לה' בפקוד אותם... זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל בשקל הקודש" (שמות ל, יב-יג). מפשט הכתוב עולה כי איסוף הכסף בא כדי למנוע את הנגף העלול לפקוד את הנמנים בספירה.

בסופה של הפרשיה אנו שומעים על ניצולו של כסף המניין לצורך "עבודת אוהל מועד" לצד שימוש בכסף לזיכרון לפני ה' על שכיפרו בני ישראל על נפשותם. התורה אינה מפרטת לאיזו "עבודת אוהל מועד" משמשות מחציות השקל. אולי משום שאין בכך כל צורך, שהרי השימוש הוא מטרה משנית של איסוף הכסף. מטרתו העיקרית היא כפרת הנפש והצבת זיכרון על כפרה זו.

גבייתו של כסף זה משמעותה פדיון נפשו של כל יחיד בעם, והבאתו למשכן היא כחלק מכפרת המשכן על נפשו של כל יחיד. בדומה לכך כל אחד שחטא צריך היה להביא קרבן חטאת לבית המקדש כדי לכפר על נפשו.

נחמיה, ממנהיגי שיבת ציון, האיש שמכונן את השלטון, הבטחון וסדרי עבודת המקדש, מחוקק חוק על פיו יש לאסוף סכום מכל אדם לצורך עבודת בית ה': "והעמדנו עלינו מצוות לתת שלישית השקל בשנה לעבודת בית א-להינו" (נחמיה יא ,לג). חוק זה זהה בשימושו להגדרה הכללית של ניצול כספי מחצית השקל שבפרשתנו, אולם הסכום נמוך מהסכום אותו קובעת הפרשה. ניתן לשער כי מצבם הכלכלי של עולי בבל לא איפשר הטלת מס גבוה על כל הציבור ולכן נחמיה קובע סכום נמוך מהתורה[1]. בנוסף נחמיה מחייב כל אדם לתת סכום זה פעם בשנה. אפשר להציע כי יש בחוק זה קשר למניין העם, אותו עורך נחמיה פעמים[2], אולם נחמיה אינו מסתפק בגבית הכסף באופן כללי אלא מייעד אותו לשימושים קונקרטיים בעבודת בית ה': "ללחם המערכת ומנחת התמיד ולעולת התמיד.. ולחטאות לכפר על בני ישראל, וכל מלאכת בית א-להינו" (נחמיה יא,לד).

נחמיה משמר את עקרונות הציווי, אך מפרש אותו ומכניסו למסגרת ההלכה המתאימה לדורו. כולם נותנים כסף, הכסף מיועד לצרכים קבועים אך הרעיון עודנו עומד – סכום אחיד לכל העם שמשמש לעבודת בית ה'. כאן יוצר נחמיה אחידות בכל שכבות העם. הוא קובע סכום אחיד – אך נמוך, והוא מייעד אותו לצרכים מוגדרים מראש.

המשנה במסכת שקלים קובעת "באחד באדר משמעים על השקלים ועל הכלאים" (שקלים,א,א). מדוע משמיעים על השקלים לפני ראש חודש אדר? על כך עונה הגמרא כי שקלים אלו צריכים להיאסף לצורך קורבנות הציבור, ועליהם להיות צבורים במקדש לפני ראש חודש ניסן, אז מתחילה שנה חדשה במניין השנים ויש להביא את הקורבנות מן הכסף החדש.

אם כך מעתה משמש הכסף רק עבור קורבנות ציבור. קורבנות הציבור הם הביטוי המשמעותי ביותר לאחדות העם. קורבנות אלו מובאים מכספו של כל העם, כסף זה נגבה בצורת מס קבוע מכל נפש, והקרבן עצמו מבטא את הקשר הלאומי העמוק בין העם לא-לוהיו.

ניתן לראות בהלכה זו סגירת מעגל לציווי בספר שמות. כפרת נפש היחיד כחלק מעם ישראל, המחייבת הבאת מחצית השקל, הופכת למס קבוע המתאים לכל נפש בזמן נחמיה, ויוצרת אחידות המבטאת את הרצון להתחשב בכל אחד וביכולותיו הכלכליות של העם כולו, ובכל זאת יוצרת שיתוף לצורך עבודת בית ה', ואילו במעגל הנוסף אחידות זו יוצרת אחדות כאשר המס מופנה אך ורק לביטויו של הקשר הציבורי הלאומי בין העם לקב"ה.
במעגלי חיינו הקהילתיים והלאומיים אנו נעים פעמים רבות במעגלים אלו – היחיד, הרצון לאחידות והאחדות היכולה להיווצר מכך. כח אלה יחד תלויים במטרה לשמה נפנה את משאבינו- הכלכליים והרוחניים.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת משפטים


יהיו נא הדברים לע"נ השופט בדימוס מנחם אלון ז"ל שנפטר אתמול. אביו של מו"ר הרב מרדכי אלון, ושל הרב בני אלון, השופט ספי אלון, ושל ארי אלון וטלי. היה תלמיד חכם גדול, "אדון המשפט העברי", שהפך אותו מתחום זנוח יחסית, שעמד בשוליים, למקצוע ראשי במדעי היהדות ובעולם המשפט.
ת.נ.צ.ב.ה

בית ד' או בית עבדים

הדיבר הראשון מעשרת הדברות "אָנֹכִי יְ-הֹ-וָ-ה אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים", משמעותה כראש ושורש לכל המצוות הינה מצוות האמונה ביחודו ית', כפי שמסביר זאת רש"י באומרו: "לפי שנגלה בים כגיבור מלחמה ונגלה כאן כזקן מלא רחמים [...] הואיל ואני משתנה במראות אל תאמרו שתי רשויות הן, אנכי הוא אשר הוצאתיך ממצרים ועל הים". וכוונתו לומר שמי שנותן לנו את התורה, הוא הוא מי שהוציא אותנו ממצרים, דהיינו שאי אפשר להפריד בין מהלך ההיסתוריה ובין ההתנהגות ההלכתית ומי שעושה זאת כאילו אומר בפועל "שתי רשויות הן" אף על פי שמצהיר מהפה ללחוץ "שמע ישראל ד' אלקינו ד' אחד".
תוכן הדיבר מודיע לנו שאי אפשר לאדם להיות עבד ד' בעוד שהוא משועבד לרשות אחרת. לכן אפשר לפרש אותו כך: היות והוצאתי אתכם מבית עבדים, אתם כעת חופשיים ופנויים לעבודתי.

דבר זה יאפשר לנו להבין מדוע פרשת משפטים מתחילה דוקא בענין עבד עברי. נזכיר קודם נקודה הלכתית: עבד עברי פטור ממצוות עשה שהזמן גרמן, שהרי זמנו קנוי לאדונו (כמו שמפרשים על הפסוק "וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת אָזְנוֹ", אוזן ששמעה על הר סיני: כי לי בני ישראל עבדים, והלך וקנה אדון לעצמו, תרצע.

אם נשים לב לכתוב בתורה בענין העבד העברי, נווכח שעיקר הענין איננו עוסק לא בחובות העבד לאדונו ולא בחובות האדון לעבדו, אלא דווקא בתהליך ותנאי שחרורו וכאמור בחומרת סירובו של העבד להשתחרר. אם כן, אפשר לומר שפרשת משפטים מקבילה במצוותה הראשונה לדיבר הראשון: מה הוא ית' הוציא אותנו מעבדות לחירות, במימד ההיסתורי, כך עלינו לפעול במימד המוסר החברתי להוצאת העבד העברי לחופשי חינם, בתנאים שיאפשרו לו לרכוש לעצמו את כבודו האבוד, כבודו שנאבד ממנו לא בגלל היותו עבד, אלא בגלל הנסיבות שהביאו אותו למצב זה, דהיינו שנכשל בשימוש שעשה בחירותו.

כי יש לתמוה על כך שהדבר הראשון שהתורה אומרת לנו אחרי יציאת מצרים ומתן תורה, הוא שיהיה מצב כזה שבו אדם ימכר לעבד. בין שגנב שאין לו ממה לשלם את קרן גנבתו ימכר על ידי בית דין ויעבוד תמורת חובו עד מקסימום שש שנים, ובין מי שאינו מסוגל לפרנס את עצמו ואת משפחתו או ירד מנכסיו וכדי לחלץ את עצמו ממצוקתו הוא מוכר את עצמו (ובשני המקרים חייב אדונו גם בפרנסת אשתו ובניו של העבד).

רואים אנו מכאן שאין לתורה אשליות: יציאת מצרים ומתן תורה הן התחלתו של תהליך ארוך וקשה, שדרכו, על האדם לשחרר את עצמו אחרי שהקב"ה עשה עבורו כביכול מחצית העבודה בהוציאו מעבדות לחירות בבת אחת, כדי ללמדו את הדרך כביכול, כפי שבעל מלאכה מראה לשוליה המתלמד איך עושים, ואחר כך אומר לו "עכשיו תורך, תתחיל מההתחלה ותעשה את הכל בעצמך".

כל הענין מתחבר גם עם פתיחת התורה בפרשת בראשית. ישנו פירוש של הגר"א מוילנה שאמר שכל חמשה חומשי תורה כלולים בספר בראשית, וספר בראשית כלול בפרשת בראשית, ופרשת בראשית כלולה בפרק הראשון, ופרק הראשון בפסוק הראשון והפסוק הראשון במילה בראשית ומילה בראשית כלולה בבי"ת של בראשית. נמצאת כל התורה כולה כלולה בבי"ת של בראשית. האות בי"ת רומזת על כך שהתוצאה של בריאת העולם היא שיש עכשיו שנים בעוד שעד עכשיו היה רק אחד. תוצאת בריאת העולם היא הזולתיות, בין אם במישור של בין אדם למקום ובין במישור של בין אדם לחבירו, ותפקידו של האדם הוא להתמודד עם הבעיות הנובעות מהזולתיות. אם הוא מצליח, עושה הוא על ידי כך את העולם לבית ד'. ואם הוא נכשל, הופך הוא את העולם לבית עבדים. ואין שום אפשרות אחרת. אין באמצע, ואין כאילו, לא אולי ולא אבל.

עד יציאת מצרים, סדרת כשלונותיהם של בני האדם הביאו את העולם להיות בית עבדים. היה צריך שהאנושות תדע לאן מובילים מעשיה. ואותו העם, צאצאי האבות, היה צריך לדעת זאת מבפנים כדי לדעת כנגד מה נלחמו אבותיו ומה הוא האתגר המוטל לפניו. לכן, הדבר הראשון שאומר לו הקב"ה, הוא כביכול: בהוציאך מארץ מצרים, הוצאתי אותך מאותו המצב שבו הבי"ת של בראשית הפך להיות בי"ת עבדים. המשימה, אמנם, היא לבנות את בי"ת השם, לזאת באה אחר כך פרשת תרומה. בין פרשת מתן תורה לפרשת תרומה, פרשת משפטים (שהיא האחרונה של השובבי"ם) מפרטת את מבחר המצבים הבעייתיים של החברה כשכללי המוסר נפגמים. אלו הם המצבים שעל האדם להתמודד איתם ולפתור אותם, ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם כדי שידעו שאין דרך אחרת: כשכל הבעיות המפורטות בפרשת משפטים תפטרנה, העולם יתוקן ויהיה הוא בי"ת השם. ועד אז, צריך גם קודם כל משכן ואחר כך בית מקדש במקום אשר בחר ד' לשכן שמו שם, שישמש כמעבדה או תבנית של ההרמוניה, וגם כאמצעי לכפרת העוונות, כדי לתת את הזמן הדרוש להגיע להצלחה.

וידוע היטב שלפני אור בוקר, כשכבר נכבה אור הכוכבים ואור השמש טרם בקע, נדמה שהחושך כסה את העולם. וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר יְ-הֹ-וָ-ה צְבָאוֹת.

שבת שלום
 
למעלה