דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת כי תשא שני חטאי עגל הזהב

חטא העגל הראשון - בפרשת יתרו אנו קוראים על מעמד הר סיני, בו נוכחים בני ישראל בהתגלות ה' ושומעים את עשרת הדברות. לאחר סירובם להמשיך ולשמוע את קול ה' מתוך הענן, בשל פחדם כי הם עלולים למות מעוצמת המחזה, מורה ה' למשה לעלות אליו להר על מנת לקבל את התורה כתובה על לוחות הברית: וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם (שמות כד). משה איננו יודע כמה זמן ישהה בהר, אך מבין כי הוא עולה לזמן ממושך: "וֶהְיֵה שָׁם", ועל כן ממנה את אהרון וחור להחליפו בהנהגת בני ישראל. ביום השביעי לאחר המתנה בתחתית ההר, נקרא משה לעלות ולהתוועד עם ה' ומקבל את ציוויי המשכן וכליו משיחת הכהנים ובגדיהם ובשבעה נספחים לציוויי המשכן. פרק ל"א נחתם בתיאור סוף דיבורו של ה' אל משה ומסירת לוחות האבן.

בתחילת פרק ל"ב המקרא "מעביר את המצלמה" מזירת הר סיני למחנה ישראל השוכן למרגלות הר סיני. בני ישראל, כמשה, אינם יודעים מתי משה אמור לרדת מהר ולחזור להנהיגם, אך נראה כי לאחר זמן מסוים הם מתייאשים. ניתן לטעון כי בני ישראל דורשים מאהרון תחליף יותר טוב למשה משום שלדעתם משה "האיש" התכלה, מעוצם המפגש עם ה' ולא יחזור להנהיגם. טענה זו גם מסבירה את העובדה שהם לא פונים לאהרון בבקשה להחליף את משה. הם רוצים מנהיגות על אנושית שאינה תלויה בחסדי ה' ושעלולה להיעלם להם. אהרון משתף פעולה ויוצר את דמותו של עגל זהב. בני ישראל מכתירים את העגל כאלוקיהם, ואהרון בונה למרגלותיו מזבח וקובע חג לה' למחרת.

ביום למחרת משכימים בני ישראל ומתחילים בפולחן לעגל הזהב על ידי הגשת שלמים ועולות ובשלב זה המקרא "מחזיר את המצלמה" לזירת הר סיני בה נדרש משה לגונן על עם ישראל מפני כיליון מוחלט ולפייס את ה' בטיעונים שונים עד התנחמותו. צריך לשים לב כי התנחמותו של ה' וחזרתו מגזירת הכיליון אינה מסמלת כפרה כלשהי על חטא העגל, וכעת נדרש משה לרדת אל העם ולטפל בחוטאים. הפעולה הראשונה אותה עושה משה לאחר רדתו מן ההר היא שבירת לוחות העדות. לשבירה שני תפקידים שונים: היא מסמלת את ניתוצו של ההסכם בין ה' לבני ישראל, שהרי הם כבר הפרו את החוזה בבוטות. כמו כן, יש במעשה שבירת הלוחות הכרזה כי כל רצונו של ה' לשכון בתוך בני ישראל בטל ומבוטל, שהרי לוחות העדות הם המשמשים כנקודת התורף של המשכן, וסביבם בנוי המשכן.

משה שורף את העגל, טוחן את שאריותיו עד דק, ומפזר את האפר לתוך מימיהם של בני ישראל על מנת להשקותם במים אלו. פעולותיו תמוהות וחז"ל והפרשנים נחלקו במשמעות המעשה – חלקם טוענים כי משה רצה לבטא את זלזולו בעבודת עגל הזהב, על ידי כך שהעגל, אותו הכתירו ישראל כאלוהיהם, יכנס למעיהם ויצא בצואתם בביזוי ובמיאוס. לדעת הרמב"ן מטרת שתיית המים המעורבים באפר היא ליצור אצל החוטאים אפקט של כאבי בטן שיסגירו אותם לבני לוי (בדומה לאפקט אותו יוצרים המים המאררים בבטנה של הסוטה).

על אף הפעולה המבטאת את ביטולו הגמור של עגל הזהב מן העולם, בני ישראל ממשיכים לנהוג בפראות ובמופרעות. משה מבין כי על מנת להשליט סדר במחנה עליו לעשות פעולה דרסטית יותר, ועל כן אוסף אליו את בני לוי ושולח אותם להרוג את המתפרעים בקהל ישראל. פעולה זו, שגבתה כשלושת אלפים הרוגים, מצליחה כנראה להחזיר את העם למצב של רגיעה, ולמחרת היום, בפעם הראשונה מאז ירידתו מההר, מדבר משה אל העם ומוכיח אותם על מעשיהם.

חטא עגל הזהב השני - חטא העגל נצרב בתודעה הלאומית של ישראל כחטא איום כל כך, עד שכל עונש שאי פעם יושת על ישראל יהיה בו יותר משמץ של עונש גם על חטא העגל, או כפי שחז"ל מבטאים זאת: אמר רבי יצחק: אין לך כל פורענות ופורענות שבאה לעולם שאין בה אחד מעשרים וארבעה בהכרע ליטרא של עגל הראשון, שנאמר "וביום פקדי ופקדתי עלהם חטאתם" (תלמוד בבלי סנהדרין קב, א). נראה, כי מעתה והלאה לא יפלו בני לחטא מעין זה, אך מעיון קצר בתנ"ך ניתן לראות כי היה מלך בישראל שביסס את מלכותו על התנגדות למקום הפולחן המרכזי של עם ישראל, ולמד מפרשתינו ומפרשיות אחרות כיצד יש להציב אלטרנטיבה ראויה למקדש:

לאחר מות שלמה המלך, נחלקת ממלכת ישראל בין רחבעם בנו לבין ירבעם בן נבט. ירבעם שולט על האזור הצפוני של ארץ ישראל, קרי, מאזור בית אל וצפונה, ורחבעם על נחלתם של יהודה, שמעון ובנימין ובני לוי מכל השבטים נספחים לממלכתו על מנת לשמש במקדש. ירבעם מבין כי החיסרון העקרוני בממלכתו הצעירה, שאף יכול להביא להפלתה, הוא רצונם של בני ישראל לעלות למקדש ולעבוד שם את ה' כהרגלם מימים ימימה, ועל כן יוצר העתק מדוייק להפליא של עגל הזהב בהקמת שני עגלי זהב בדן ובבית אל, ביצירת מעמד לוויה אלטרנטיבי לבני שבט לוי ובקביעת חג חדש בישראל: וַיַּעַשׂ יָרָבְעָם חָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ כֶּחָג אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ כֵּן עָשָׂה בְּבֵית אֵל לְזַבֵּחַ לָעֲגָלִים אֲשֶׁר עָשָׂה וְהֶעֱמִיד בְּבֵית אֵל אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מִלִּבּוֹ וַיַּעַשׂ חָג לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר: (מלכים א, יב)

ניתן לומר כי ירבעם מבטא בעצם את ההתנגדות הקדומה של בני ישראל לאזור מתוחם לעבודת הא-ל על ידי אנשים ספציפיים, וזאת אף ניתן לראות מהשמות שהוא נותן לבניו- שמותיהם של שני הכהנים הדחויים מלעבוד המשכן: אביה ונדב. אך גם אז, כפי שניתן לראות בנבואות שונות, לא הייתה תוחלת בעבודת העגלים, והנביאים הוכיחו את העם על הליכתו אחרי מצג שווא של אלוהות מדומה: זָנַח עֶגְלֵךְ שֹׁמְרוֹן חָרָה אַפִּי בָּם עַד מָתַי לֹא יוּכְלוּ נִקָּיֹן כִּי מִיִּשְׂרָאֵל וְהוּא חָרָשׁ עָשָׂהוּ וְלֹא אֱלֹקים הוּא כִּי שְׁבָבִים יִהְיֶה עֵגֶל שֹׁמְרוֹן (הושע ח).
 

רוזהלי

New member
yoelnd

 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת כי תשא


ויחל משה

בסוף 40 יום על הר סיני, מודיע הקב"ה למשה שעם ישראל עשו עגל זהב לעבדו. ומיידע אותו באותו הזמן שבכוונתו להשמיד את העם וליצור ממנו (משה) אומה גדולה.

מיד, משה מתחיל להפיל תחנתו לפני הקב"ה כדי שיבטל גזירתו. יוזמה זו של משה מנוסחת ע"י התורה בלשון הבאה: "ויחל משה את פני ד' אלקיו". הפועל "ויחל" הוא יחידני בכל התורה כולה. אנו יודעים כבר שאין המדובר בתפילה ולא בתחינה ולא שום מונח שרגילים בו, וזאת לצורך השגת הסליחה על חטא העגל.

באופן פרדוכסלי, ייחודיותו של ביטוי זה הביא את חכמינו לתת שורה של הסברים ופירושים המבוססים על ההשוואה בין מילים שונות בעלות אותו השורש. זאת , כדי למקד את תגובתו המדהימה של משה אל מול האל.

במילים אחרות, מצד אחד חומרתו של חטא העגל דורש המצאת תפלה שעד כה הינה לא מוכרת, אולם מצד שני המונח שמבטא אותה מלא במשמעויות שונות מתוך זהותה עם מילים אחרות המורכבות משתי האותיות ל' וח' (כמו חול, חלל, חולי).

אומרת על כך הגמרא: "אמר רבי אלעזר מלמד שהתפלל משה עד שהוחלה". הרב קוק בפירושו עין אי"ה אומר כך בהקשר זה. משה חש בהיקפו של חטא העגל עד כדי שהבין שתפלה רגילה לא תצליח לעצור החלטה שמימית. הוא היה צריך להתערב בעצמו מעבר לגבולות יכולתו בכדי למנוע את ההדרדרות של העם שהיתה עלולה להוביל למחיקתו. מאמץ אבסולוטיבי מעבר לכוחותיו החליש את משה והפכו לחולה.

התכנית להעלים את ישראל בשל חטא העגל בא לידי ביטוי בלשון נדר. נדר של צמצום או של ביטול יחסים בין אנשים אינם מומלצים ע"י חכמינו. עדיף להתירם בכדי לא לקיימם. לשם כך, יש למצא סיבה חזקה יותר מזו שנתנה מקום מלכתחילה לנדירת הנדר. מוצאים ברצונו העמוק של הנודר הצטערות מוחלטת וכנה. אומרים אז שהנדר מחול.

משה שכנע את הקב"ה לחזור בו מהחלטתו למחות את ישראל. גם במחיר המרה בסנקציה ענישתית אחרת כמו פיזורם בגלות ועוד. היות והעולם כולו ירויח מכך. לא משנה המצב בו ישראל ימשיך להתקיים הוא יפיץ את הערכים המוסריים, משמעותם ומציאותם וכך יגלה את מציאותו יתברך.

זכותו של משה מצדיק את קיומו. אך היות והוא הבין שהקב"ה הציע לו להפכו לאומה גדולה, הוא היה מוכן לאבד מרמת ולהצטרף לגורלו של עם ישראל במסירות נפש הכלולה במונח ויחל.

כל מה שטוב לתפקודם התקין והטבעי של יצורים שונים מתאימים לעולם החול. בעוד מה שעוזר להתפתחותם של הכוחות המוסריים, של גילוי האמת וקידוש הערכים נקרא קודש.

משה "מסביר" כביכול לקב"ה שהתנהגותו ביחס לעם ישראל לא תשרת את מטרת עילוי הבסיס המוסרי האוניברסאלי. מתוך כך זה יהיה מעשה שלא ניתן לקטלגו בעולם הקדושה

לסיכום חכמי התלמוד ראו במונח זה של ויחל את האינטנסיביות של הסנגוריה של משה רבנו לפני כסא הכבוד. התעלותו מעל כוחותיו הוא, ראייתו של קץ ההיסטוריה האוניברסאלית, אהבתו לעם ישראל ודאגתו להצלחת עולם הקדושה, הצליחו לבטל את רצון הדין שאיים על ישראל.

המדרש מספר שהקב"ה בחר במשה בגלל דאגתו לזה אובד עת נהג את צאן יתאר עבר המדבר. הנה מי שידע להוביל את עם ישראל ולדאוג לו כראוי. כל טענותיו של משה הרי ידועות הן לקב"ה. השאלה היא עד כמה יהיה משה מוכן לעמוד מאחורי החלטתו האישית, אותה יוזמה שלקח על עצמו להעלות את הערב רב שגרם החטא לישראל. הקב"ה אמר למשה "לך רד כי שיחת עמך". ירידתו של העם שבשבילו עלה לגדולה גורמת למשה עצמו לרדת מגדולתו. עתה לוקח הוא על עצמו לעלות אל ד' ככתוב "ועתה אעלה אל ד'" ולהעלות את כל עמו יחד איתו.

הקב"ה בעצמו מעיד על הצלחתו של משה בזאת: "וידבר ד' אל משה לך עלה מזה אתה והעם ... אל הארץ אשר נשבעתי לאברהם ליצחק וליעקב לאמר לזרעך אתננה." רש"י מפרש: "כלפי מה שאמר לו בשעת הכעס 'לך רד' אמר לו בשעת רצון 'לך עלה'." מכאן אפשר להסיק קודם כל שזמן עליה לארץ ישראל שהיא למעלה מכל הארצות הוא שעת רצון. זה גם מה שמקשר בין חטא העגל וחטא המרגלים. כלומר, עלייתם של ישראל לארץ ישראל הינה כנגד ירידתם הדרדרותם עת אשר עשו את העגל. הסירוב להכנס לארץ מחזיר אותם לאותו המצב התחלתי ממנו משה הצליח להוציאם בזכות הזכרת הבטחתו של ד' לאבות, ככתוב "זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך... וכל הארץ הזאת אתן לזרעכם ונחלו לעולם.

גם את הדבר הזה חייבים אנו לזכור ולהזכיר, עת אשר שוב מאיימת על עם ישראל סכנת כוונה נסיגה מן הארץ.

שבת שלום
 

מיקי*

New member
לעילוי נשמת

יהיו נא הדברים לע"נ קרובת משפחתי שמחה בת מזל שנספתה שבוע שעבר בתאונת דרכים.
ולהבדיל בין המתים לחיים, לרפואתו השלמה של בנה אליאב בן שמחה ומיכאל.
שנשמע ונתבשר בשורות טובות, אמן!
 
למעלה