דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת ויקרא אבל למה קורבנות?
פרשת הקורבנות היא דבר השם הראשון שנאמר מאוהל מועד וזאת מפני שמהות הקורבנות היא מהעניינים הרמים ביותר בתורה. כאלפיים שנה עברו מאז שחרב בית המקדש, פסקה עבודת הכהנים ולא הוקרבו קורבנות. אף אדם לא עסק בעבודת קודש זו במשך דורות. קשה לנו היום, ממרחק הזמן, המקום והתודעה לתפוס מה המשמעות לקיומו של בית מקדש – כהנים, קורבנות, ושכינה ששורה בגלוי – הכל נשמע כמעט דמיוני ח"ו. שאלות רבות עולות כאשר עוסקים בנושא וגם חז"ל שאלו על תכלית עבודת הקורבנות.

קורבן בא מלשון קירבה - את מה מקרב הקורבן? איך יכול קורבן גשמי של בהמה או עוף שנשחטים על המזבח לכפר על מעשיו של אדם? מעבר לזה, הרי התורה היא נצחית וכל המצוות שבה נצחיות, אם כך איך נוגעת לנו כיום עבודת הקורבנות ומה היא פועלת בנפש שלנו, כשאין לנו בית מקדש?

כאמור, דרשו חז"ל שקשה הדבר על דעתו של אדם, איך הוא יכול לרצות שע"י הקורבן שהוא מביא לקב"ה על עוון שעשה, יכופר לו אותו עוון, כאילו הקורבן הוא ח"ו שוחד או מתנה. הרי הקב"ה אינו זקוק לדבר. הבורא הוא אינסוף שמיטיב ומשפיע לכל. ח"ו לומר שיש לו איזה צורך או חיסרון, כי ממי יקבל?

טעם אחד
כל אדם צריך להתבונן תמיד בכל החסדים והטובות שעושה עימו הקב"ה בכל עת ולראות שכל מה שנוצר וקורה הוא רק לטובתו. לכן ציוה הקב"ה שאם אדם חוטא, יחזור בתשובה ויביא קורבן. כשאדם היה מביא את הקורבן לכהנים, הוא היה חייב כמובן לעשות חשבון נפש פנימי ולהרהר בתשובה. כמו כן, הוא היה מחויב לעמוד ולראות את כל מה שהכהן עושה לקורבן. הבהמה היתה עוברת למעשה תהליך השווה לארבע מיתות של בית דין - הכהן היה מפיל אותה, כנגד סקילה, שוחט אותה, כנגד הרג, אוחז בגרונה, כנגד חנק, ולבסוף שורף אותה על המזבח, כנגד שריפה. כך היה רואה האדם את העונשים שהיו מגיעים לו על עוונותיו, ומבין שהקב"ה רחום ורב חסד, והוא נותן ארכה לשוב בתשובה. לכן בכל הקורבנות המוזכרים בפרשה, אין הכתוב אומר קורבן לאלוקים, שהוא מידת הדין, אלא קורבן לה' שהוא שם הוי-ה, שהוא מידת הרחמים, כדי שיכיר האדם במידת החסד של הבורא שמאריך אפו לאפשר לאדם לתקן את מעשיו.

כשאדם היה רואה את הטיפול בבהמה, כשהיה שומע את שירת הלויים שניגנו ושרו בבית המקדש, היה ליבו נשבר בקרבו, ולמעשה, בזה היה כל העניין. הקב"ה אומר לאדם אל תחשוב שאני זקוק לקורבן שלך, כי כל החיות והבהמות והכל הוא שלי, ואל תחשוב שאני זקוק למזון הזה, אלא" זְבַח לֵאלֹקִים תּוֹדָה", תתוודה על מעשיך בלב נשבר, תאמר תודה ותשוב בתשובה.

שחיטת עצמי
רבנו יונה, בספרו "שערי עבודה", אומר שגדולת העבודה העילאית של הקורבנות היא שתהיה שחיטת הקורבן לפניך כאילו שחטתי את עצמי. מה פירוש? שלא רק שאדם יביט בקורבן ויחשוב שהקורבן מוקרב במקומו, אלא שממש ירגיש ככה בכל ליבו. ה"נתיבות שלום", מעלה את הנקודה:
"שכתוב 'אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם', כשלמעשה היה צריך להיות כתוב 'אדם מכם כי יקריב' והוא מפרש 'עיקר הקורבן בא מכם, היינו מעצמותכם, שתקריבו עצמכם להשי"ת... שלא ישאר שום אנוכיות, ישות ותאוות כלשהן, שום דבר, אין עוד מלבדו, שהכל בטל ומבוטל להשי"ת". ובלשונו של 'בעל הסולם': "שנלמד מסירות נפש, היינו למסור את כל הרצון לקבל שקיים בנו, שיהיה בעל מנת להשפיע לסביבה, וברצון להשפיע נחת רוח לבורא".

מסופר על הרה"ק מקוברין, שהתלהב בתפילת מוסף שבת, וכשקרא: ואת מוסף יום השבת הזה נעשה ונקריב לפניך אמר זאת בקול גדול והתעלף. אח"כ הסביר שצריך שאנחנו נעשה את עצמנו קורבן לפניך. כמו אדם שאוהב מישהו אהבה כה גדולה שהנשמה ממש פורחת ממנו, בנסותו לרצות את אהובו.

כיום יש לנו את התפילה בה אנו חוזרים ואומרים פרשיות המתארות את עבודת הקורבנות, ומוסיפים בכוונות שיחשב לנו כאילו הקרבנו את הקורבנות ממש, כמו שאומר הנביא הושע וּנְשַׁלְּמָה פָרִים, שְׂפָתֵינוּ. הכוח של עם ישראל הוא בפיו. יש אפשרות לתקן דרך התפילה לבורא עולם.

וכבר אמרנו שאחד הדברים החשובים בהקרבת הקורבנות היתה שאדם יתוודה ויודה על מעשיו, ויכיר בגדולת הבורא שממשיך להיטיב לו למרות מעשיו ומאפשר לו לתקן את הכלים שנפגמו, ולשוב בתשובה שלמה. בכל יום ניתנת מחדש האפשרות להתבונן במעשינו ולשוב ולתקן, בשיר, בהלל, בתודה, בקורבן אמיתי שהוא ליבו של האדם. המפתח לתיקון הוא השאיפה לאותה מידה נשגבת, מידת הענווה. זהו הקורבן שלנו – הקרבת כל הישות המנופחת שלנו, לעבודת ואהבת השם, לחיבור השלם בינינו לבין האור.
 
דבר תורה להולדת הבת

בע"ה

ב"ה נולדה לנו בת (תהילה אסתר). יש לך איזה רעיון שקשור שאפשר להגיד על שולחן שבת? לקשר איך שהוא בין הלידה ופרשת השבוע?

תודה רבה.
 
ממש ב- 2 מילים......

היי
במקרה נכנסתי שוב..... וזמני קצר
תחשבי על השם תהילה והקרבת הקורבנות., רוצה לומר, הקרבת הקורבנות זה מעין תהילה לעולם לבורא.
ראי בפירוש של ר' סעדיה גאון על התורה. ומפרשים אחרים שמרחיבים בכך.

נסי לעשות קצת גימטריה עם השם והפסוקים בפרשה, אני משוכנע שתמצאי דברים מדהימים


מתי תבואי עם הבת ללמוד עיסוי תינוקות? ע"ח הבית!
 

רוזהלי

New member
ענן עם קשת


הרבה בריאות ונחת
 
לענן וקשת הרבה מזל טוב להולדת הבת תהילה אסתר

רוב נחת ובריאות,ורפואה שלימה לקשת
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת ויקרא


אדם כי יקריב – מכם!

(א) וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ד' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַד' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם: (ויקרא פרק א)
רש"י (א) ויקרא אל משה - לכל דברות ולכל אמירות ולכל צוויים קדמה קריאה, לשון חבה, לשון שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר (ישעיה ו ג) וקרא זה אל זה, אבל לנביאי אומות העולם עכו"ם נגלה עליהן בלשון ארעי וטומאה, שנאמר (במדבר כ"ג ד') ויקר אלקים אל בלעם:
סוף ספר שמות גילה לנו שבניית המשכן איננה המטרה הסופית של יציאת מצרים. סיפור "דתי" גרידה היה מסיים את ספר שמות עם התוצאה הגרנדיוזית של השראת השכינה על אהל מועד:
וַיָּקֶם אֶת הֶחָצֵר סָבִיב לַמִּשְׁכָּן וְלַמִּזְבֵּחַ וַיִּתֵּן אֶת מָסַךְ שַׁעַר הֶחָצֵר וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה: פ וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ד' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן:

אבל מעבר לכך שיש עוד פסוק אחד השייך לענין שנראה לנו קצת מינורי לעומת התפארת שבפסוק זה, וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ד' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן - מה גם שיש בו משום חזרה על הנאמר כבר - ספר שמות מכיל עוד מספר פסוקים המראים בעליל כי המסע לארץ ישראל והכניסה לארץ הוא אשר ישלים את תהליך יציאת מצרים. בקיצור נמרץ, המטרה הסופית של יציאת מצרים היא בנית המקדש ככתוב: ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. מקדש זה, שהוא מקדש של קבע, ייבנה בירושלים. אבל בינתיים, נראה כי מיד אחרי מתן תורה מתברר שיש להתחיל בבניית משכן עראי שיהווה מין אב-טיפוס למקדש, כאשר המקדש עצמו הוא כעין אב-טיפוס של עולם מתוקן הוא העולם הבא.

כי מסמיכות הפסוקים היינו נוטים לחשוב כי "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה" רק שייך לכך שהיות "וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן", הקב"ה היה צריך לקרא לו כדי שיכנס. אמנם נכון שאחרי שבעלי המלאכה סיימו לבנות את הבית ובעל הבית נכנס לתוכו, שוב אינם יכולים להכנס ללא רשותו כפי שהיו עושים עד אז. אבל היות והפסוקים מרוחקים אלו מאלו, חייב להיות טעם ל"ויקרא" במקומו וללא קשר מחוייב עם הכתוב למעלה, מה גם שכאן מתחיל ספר חדש ולא רק פרשה חדשה שמשמעות חלוקתה היא רק לצורך הקריאה בציבור לפי המחזור השנתי.

ספר חדש, אשר כל מהותו מתבטא באותה הקריאה. נכון הוא שהמשמעות הראשונה היא שמשה כביכול "קרוא אל המלך". שדרך קריאה זו מוזמן כל אדם להתקרב אל הקודש, להכנס אל הקודש פנימה ולהטהר ולהתקדש לצורך כך. אבל קריאה זו יכולה היתה להיות פתאומית, ללא הכנה. היינו יכולים לחשוב שהקריאה בכלל דיבור, אמירה או ציווי, שהרי כדי לקרוא למי שהוא, צריך לדבר אליו!

הקריאה, מפרש רש"י, עומדת בפני עצמה כהקדמה לכל דיבור, אמירה או ציווי. וזו מפני שקריאה זו היא לשון חיבה. הקריאה להתקדש כדי להתקרב נובעת מאהבתו של הקב"ה לבריותיו. הפניה אל משה בשמו, בהדגשה שהשמות קודמים לקריאה, מורה על התייחסות שוויונית אליו כזולת ולא רק כדיבור של אדון לעבדו. הדוגמא המובאת ע"י רש"י נועזת ביותר: "לשון שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר וקרא זה אל זה". מלאכי השרת הקוראים זה לזה גם שווים זה לזה במעלתם, על אף שתפקידיהם שונים זה מזה. אין סוף להתעלותו של הקב"ה - לעילא ולעילא מכל ברכתא ושירתא תושבחתא ונחמתא - מעל שיעור קומתה של הבריאה הכי נעלה. והנה כשהוא פונה אל הבריאה הוא קורא לה לפני שמדבר אליה, כך שיכולה הבריאה גם מצידה לפנות אליו ית'. זה חלקו של כל אדם הנמצא באותה המסגרת המוגדרת בפסוק הבא: "אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַד'", היינו כל מי שהקירבה הזו יקרה לו.
ואל נביאי אומות העולם הפניה הזו חייבת להיות "בלשון ארעי וטומאה"? הרי הם בכלל "אדם כי יקריב מכם"? אלא שמי שטמא, ורוצה בטומאה, הקריאה עצמה נחשבת כארעית. אין הוא יכול להסכים לכך שתהיה השגחה פרטית אמיתית שהיא ההיפך המוחלט של עולם הנתון לחוקתיות עוורת אשר בו לא יכולה להיות פניה אישית של ריבון כל העולמים למי שלא יהיה.

על סף ספר ויקרא לימוד זה חשוב ביותר. הדרישה לקדושה ולטהרה גורמת לנו לחיות בעולם מסוכן שהפכם הרבה יותר שכיח. חשוב לנו לדעת שמתוך חיבה באה אלינו קריאה זו להתגבר על המפריד כדי להתקרב, שֶהַקְרָבָה זו קרבת אלקים היא פנים אל פנים ומשמעותה חיים עד עולם.

שבת שלום
 
למעלה