דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת שמיני ויהי ביום השמיני
היום השמיני הוא היום שהתכוננו אליו הרבה מאוד זמן. כמה זמן? אולי מאז בריאת העולם, אולי מרגע שהסתיים מעמד הר סיני. כדברי הרמב"ן (שמות כ"ה ב') "וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר".
העם כולו עמל במשך תקופה ארוכה על בניית המשכן על מנת שתשרה שכינה בתוכו. הציבור נרתם למשימה בתרומות מרובות, רבים משתתפים במאמצי הבנייה הנרחבים. הכהנים לומדים את עבודתם ומתאמנים במשך שבעת ימי המילואים על דרך העבודה המדוייקת. האם המאמצים יצליחו? "לפי שכל שבעת ימי המלואים, שהעמידו משה למשכן ושמש בו ופרקו בכל יום, לא שרתה בו שכינה, והיו ישראל נכלמים ואומרים למשה משה רבינו, כל הטורח שטרחנו, שתשרה שכינה בינינו ונדע שנתכפר לנו עון העגל" (רש"י). עם ישראל רואה את השראת השכינה במשכן לא רק כהמשך למעמד הר סיני אלא כהוכחה לכך שאכן נתכפר עוון העגל .
מה צריך לקרות כדי שביום השמיני יתגלה הקב"ה לעם ישראל במשכן?
התשובה כתובה בתחילת הפרשה: קורבנות, חטאת ועולה של אהרן, חטאת עולה שלמים ומנחה של העם – "כִּי הַיּוֹם ה' נִרְאָה אֲלֵיכֶם".
האם יש כאן הבטחה? באופן שבו הדברים מוצגים על ידי משה התשובה לשאלה זו היא חיובית: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' תַּעֲשׂוּ וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד ה'", כלומר – אם כך תעשו, ירא אליכם כבוד ה'. הקורבנות מוקרבים, אהרן מבצע את חלקו בדייקנות – מקריב את קורבנותיו ואת קורבן העם "וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָיו אֶל הָעָם וַיְבָרְכֵם וַיֵּרֶד מֵעֲשֹׂת הַחַטָּאת וְהָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים", ועדיין לא נראה כבוד ה'. מה עושים?
שתי אפשרויות מוצגות בפסוקים: "וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה'". נדב ואביהוא מנסים לעשות דבר מה נוסף הקשור לעבודת המשכן, שלא נעשה עד כה, על מנת לגרום להשראת השכינה. הם מקטירים קטורת. ולעומתם משה ואהרן יוצאים מאהל מועד ומברכים את העם: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ וַיְבָרֲכוּ אֶת הָעָם". הם מבינים שמבחינת עבודת המשכן כל מה שצריך היה לעשות נעשה. ואם כן, על מנת לזכות בראיית כבוד ה' נדרש משהו אחר. לדעת רש"י הברכה היתה תפילה: "אמרו ויהי נועם ה' אלוהינו עלינו (תהלים צ יז), יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם". מה ההבדל בין הברכה שמברכים משה ואהרן, להקטרת הקטורת שנעשית על ידי נדב ואביהוא, סוף סוף לא נצטוו לא על זו ולא על זו?
כאן כדאי לחכות כמה שניות, לא להמשיך בקריאה ולחשוב: מה באמת ההבדל בין שני המעשים?
לדעתי ההבדל הוא בהבנת מהות השראת השכינה. נדב ואביהוא מבינים מדברי רבם משה שהשראת השכינה היא בידינו, בידי עם ישראל. שאם ייעשו המעשים הנכונים השכינה בוא תבוא, ואם לא זכינו להשראת השכינה, הדברים בידינו, ובידינו בלבד, ולכן יש לעשות מעשים נוספים, ובסופו של דבר השכינה תגיע. משה ואהרן לעומתם מבינים שהשראת השכינה לא תלויה רק בנו ובמעשינו אלא היא חסד מאת הקב"ה. אמנם נצטוינו על הפעולות הנדרשות על מנת שישרה שכינתו בתוכנו: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם", אבל קיום הבטחותיו של הקב"ה תלוי בו ובחסדו. התפילה היא הכרה של משה ואהרן בכך שלא הכל תלוי בעם ישראל, שהסליחה והכפרה על חטא העגל לא תלויים רק בנו ובמאמצינו אלא גם בחסדו של הקב"ה.
בימים אלה בהם אנחנו מציינים את עצמאותנו, את חזרתו של עם ישראל לארצו ולפעילות בזירה ההיסטורית. המשמעות הדתית של ימים אלה היא ההבנה שהרבה מאוד תלוי בנו ובמעשינו אך לא פחות מכך הרבה תלוי בכך שנזכה לברכת ה' ממעל: "ויהי נועם ה' אלוהינו עלינו, יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידינו".
יהי רצון שנשכיל לבנות, ליצור, להגן, אך גם להתפלל ולהתברך: "אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר".
 

רוזהלי

New member
yoelnd

 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת שמיני


ראשון למעשה בראשית, ראשון לחדשים

ויהי ביום השמיני קרא משה לאהרן ולבניו ולזקני ישראל. ויאמר אל-אהרן קח-לך עגל בן-בקר לחטאת ואיל לעולה תמימים והקרב לפני השם.

בפעם הראשונה מאז תום סיפור מעשה בראשית אנו נפגשים כאן עם נושא שבצורה מובהקת ממשיך את אותו הענין. יום זה שהוא יום הסיום של חנוכת המשכן, היה צריך להיות הכתרת ההיסתוריה או ליתר דיוק הכתרת הקב"ה כמלך בעולמו. מטרת מעשה בראשית ומטרת יציאת מצרים המשלימות זו את זו - ולכן כל המצוות הן זכר למעשה בראשית או זכר ליציאת מצרים, או שתיהן יחד - הושגו: ביקש הקב"ה לעשות לו דירה בתחתונים ואמר ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם ובני ישראל בנו את המשכן להשכנת השכינה והיום, א' בניסן, שנה לקידוש בחינת הזמן ע"י ההודעה המייסדת: החודש הזה לכם ראש חודשים, מתחילה להתגלם בחינת קדושת המקום, השטח, המרחב, על ידי חנוכת המשכן.

אותו יום, שמיני למילואים כותב רש"י, הוא ראש חודש ניסן שהוקם המשכן בו ביום, ונטל עשר עטרות השנויות בסדר עולם. עשר העטרות הנ"ל, שהן בחינת כתרים, מצביעות על כך שמדובר בעשרה ענינים העומדים בראש המערכות, שהרי בחינת עטרה היא בחינת כתר עומד והולך בראש. ואמרו חז"ל במסכת מגילה (י:): תניא - אותו היום היה שמחה להקב"ה כיום שנבראו בו שמים וארץ. כתיב הכא ויהי ביום השמיני וכתיב התם ויהי ערב ויהי בוקר.

על עשר העטרות השנויות בסדר עולם אנו לומדים גם במסכת שבת (פז): ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן תנא אותו יום נטל עשר עטרות. א. ראשון למעשה בראשית. ב. ראשון לנשיאים. ג. ראשון לכהונה. ד. ראשון לעבודה. ה. ראשון לירידת האש. ו. ראשון לאכילת קדשים. ז. ראשון לשכון שכינה. ח. ראשון לברך את ישראל. ט. ראשון לאיסור הבמות י. ראשון לחדשים.

רוב הענינים האלו מובנים באופן פשוט שתחילת חלותם הוא בא' בניסן של אותה השנה, חוץ מראשון למעשה בראשית שאין אנו מבינים לכתחילה איך שייך דבר זה לא' בניסן בשנה השניה לצאת בני ישראל מארץ מצרים. וההסבר הפשוט הוא שראשון למעשה בראשית היינו הקמת המשכן עצמו שהוא בבחינת מעשה בראשית ממש, אלא שהוא לכאורה שמיני ולא ראשון למעשה בראשית? וממה שנאמר גם ראשון לחודשים מובן שהכונה איננה על אותו יום ממש אלא על ראשון בניסן בכלל ולכן ראשון למעשה בראשית נראה פירושו לפי שיטת האומר בניסן נברא העולם. ושוב עדים אנו פה למפגש בין בחינת ראשית הזמן היינו ראשון לחודשים לבין בחינת ראשית המקום היינו ראשון למעשה בראשית.

ומצרוף עניינם, נראה לומר כי הכוונה של הפסוק "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה" מלמד שכך עתיד להיות טבעו של אותו היום, אבל בפועל נהיה כך ביום שהוקם בו המשכן, שהקמתו היא בבחינת המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. והיה צריך להודיע על כך בהיותם עדיין במצרים שהרי מאותו יום שנאמר בו החודש הזה היה להם לספור את הימים עד העשירי בו ואחר כך עד הארבע עשר בו. והנה מתברר מכאן שאותו יום שנטל עשר עטרות שהוא יום ראשון בניסן לשנה השנית ליציאת בני ישראל ממצרים משום שהוקם בו המשכן הוא היום עצמו שהוא שורש לתחילת ספירת הימים לקראת היציאה עצמה.

או במילים אחרות מתברר לנו שבכרונולוגיה של האירועים ההיסתוריים, סדר הדברים הוא: עבר, הווה, עתיד, והעבר הוא שורש העתיד, אבל בכרונולוגיה המשיחית, היינו בכרונולוגית המשמעות של אותם האירועים, העתיד הוא שורש ההווה, כפי שהקמת המשכן בא' בניסן לשנה השניה שהיא מטרת היציאה, קובעת ע"י כך את היציאה עצמה. ובאותה המידה ממש הופך אותו היום לראשון למעשה בראשית בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה. ולכן היתה לפניו ית' שמחה כיום שנברא בו העולם ואפשר לפרש את המילה "כיום" = "כמו אותו יום" אבל גם "בהיותו אותו יום" אשר בו נברא העולם. וכמו שאומרים חז"ל שכל מעשה בראשית היה תלוי ועומד עד שנברא האדם ולכן אנו אומרים היום הרת עולם על יום השישי שבו נברא אדם הראשון, אפשר לומר שעד הראשון בניסן של אותה שנה העולם היה כתלוי ועומד וביום השמיני שהוקם בו המשכן היה כ"זה היום תחילת מעשיך" ולכן נטל הוא את עשר העטרות של כלל ההתחלות.

שבת שלום
 
למעלה