דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת אחרי מות – קדושים במותם ציוו לנו את החיים – לאהוב את האחר...
את פרשת קדושים אנו פוגשים תמיד לאחר יום העצמאות. היא חלק מהמארג של ימי הזיכרון והשמחה בחיי העם היהודי בחודשים ניסן ואייר, החל מיום הזיכרון לשואה ולגבורה וכלה ביום ירושלים. או אז אנו פוגשים את הצווי: "קדושים תהיו" ומפרש רש"י :"פרושים תהיו" כלומר נבדלים משאר העמים. במה בדיוק?
התשובה: ברוח המיוחדת של עם ישראל ובמוסר, שהוא הביטוי האנושי לרוח זו. למשל מושג כמו "טוהר הנשק", להתנהג עם כלי שתפקידו להרוג כך שהתוצאה תהיה "טהרה". התנהגות זו נובעת מהעמדה של שני קטבים זה מול זה, או יותר נכון האחד בתוך השני. הביטוי לכך בתורה הוא :"ואהבת לרֵעך כמוך אני ה' ". אתה מצווה לאהוב כל יהודי, ובכלל זה הגרים, "כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך" .
הציווי הוא: עליך לאהוב כל יהודי, לא חשוב מאיזה מוצא הוא, מהי תרבותו וכיצד הוא מתנהג, בדיוק כמו שאתה אוהב את עצמך. ואם לא מובן לך איך בדיוק עושים זאת, מצטרף לציווי זה עוד חידוש - "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך", שמשמעותו – אתה מצווה גם לאהוב את האל עד כדי מסירת נפשך במידת הצורך. האם באמת אפשר לצוות על אהבת הרוחני המוחלט?
התרגומים והפרשנים עסקו בסוגיה זו בניסיון לתת תשובות לשאלות הללו. הרב אהרון שאר ישוב הכוהן טוען שרוב התרגומים, הישנים והחדשים, של יהודים כמו של הגויים, לא מדייקים בנוסח המסורה. לפי תרגום השבעים על האדם לאהוב את הרֵע כמו שהוא אוהב את עצמו. הברית החדשה מצטטת את הנוסח היווני אך ללא הסיפא: "אני ה'", שאכן מופיעה בתרגום השבעים. בעקבות מקורות אלו מפרשים גם התרגום הגרמני של לותר קינג וכן התרגום האנגלי והצרפתי.
מסתבר שגם הפרשנות הקלאסית היהודית מתקשה להשיב כיצד מצווים על רגש? ברמה של כמוך? הרמב"ן טוען שמדובר על אידיאל הקשה מאוד למימוש, במיוחד ביחס לפסיקתו של ר' עקיבא :" חייך קודמים לחיי חברך" (ב"מ סב ע"ב). בעל התורה תמימה (ר' ברוך לוי אפשטיין מפינסק) ריכך זאת בפרשו :"מה דעלך סני לחברך לא תעביד", כלומר – מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך.
הפרשנים המודרניים : נפתלי וסלי, הרש"ר הירש והרמן כהן, מנתבים את שתי האהבות הללו למישור הערכי. על פיהם המסר של התורה הוא : כל בני האדם שווים באשר נבראו בצלם אלוקים. גם בפירוש זה אנו רואים את הקשר של האחד בתוך השני בכך שצלם האדם הוא חלק א-לוה ממעל, המצוי בכל יצור אנושי. אנו לומדים זאת גם מדיוק הלשון: הצווי הוא לאהוב לרֵע , שזה בניגוד לפרשנותו של הרמב"ן, אינו צו מפליג, כי כאמור הכוונה לאדם שנברא בצלם. בעוד שלאהוב "את" פרושו לאהוב אהבה מפליגה – אהבת נפש. המסקנה: אהבת האדם היא יחסית – "ל", כלומר צריך לכבדו. אהבת האל היא מוחלטת – "את", צריך לאהוב אותו במלוא מובן המילה.
איך עושים זאת? מה קודם למה? האם אהבת האדם, שמשמעותה הבנת ערכו של כל אדם וכיבודו באשר נברא בצלם, תביא לאהבת האל או להיפך, האהבה השלמה לאל, ממילא תכלול בתוכה את כבוד ברואיו?
בעקבות סוקרטס ואפלטון טוען הרמן כהן שאהבת האדם מובילה לאהבת האל השלמה. לעומתו טוען מרטין בובר שאהבת האל קודמת לאהבת האדם ונובעת ממנה. שהאדם מצווה לאהוב את א-לוהים ורק בהקשר זה הוא מצווה לאהוב את אהוביו של האל, ובכלל זה הגרים. כלומר, כאשר האדם אוהב את א-לוהים, דרך אהבת הא-לוהים שלו מזומנים לאהבתו כל מי שהאל אוהבם. את א-לוהים האדם יכול לאהוב באמת מאותו הרגע שהוא יודע אותו. רגש חזק של האמונה באל גורם לאדם לרגש נוסף - לאהבת האדם.
אשר על כן בנו תלוי הדבר האם נלחץ על ההדק או לא וכן - האם התוצאה תהיה טהרה, או חס ושלום טומאה. בנו תלוי הדבר האם ללחוץ על דוושת הדלק, לעבור באור אדום או לחצות קו הפרדה. מה שברור הוא שידיעת האל או אהבת האדם חייבות להזכיר לנו "שבמותם צוו לנו את החיים".
 

רוזהלי

New member
yoelnd

ויישר כח
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת אחרי מות-קדושים


מה ששנוא עליך - אל תעשה לחברך!

התורה בסוף פרשתנו מתארת לנו את התועבות שנעשו ע"י המצרים וע"י יושב הארץ הכנעני, ואומרת לנו בתחילת הדברים: "כמעשה ארץ מצרים ... וכמעשה ארץ כנען ... לא תעשו". לעומת זאת בסוף הדברים אומרת לנו התורה שכל התועבות האל עשה הגוי היושב בארץ בלי להזכיר את ארץ מצרים.

ונשאלת השאלה, מדוע בפתח הדברים, הוסיפה התורה גם "כמעשה ארץ מצרים", אך בסיום הדברים השמיטה קטע זה? דבר זה בא ללמדנו שני דברים: הראשון שברגע שניכנס לארץ ינתק הקשר מהמצריות ומתועבות מצרים, לכן כאשר מתיחסת התורה לדברים שמתרחשים בהמצאותנו בארצנו, לאחר כניסתנו לארץ, כבר אין צורך להזכיר את מעשה ארץ מצרים. דבר שני שבא ללמדנו הוא: שברגע שניתק הקשר מהמצריות, כבר אין אנו יכולים לחזור וליפול בדבר זה.

ומתוך כך אנו יכולים ללמוד עוד דבר שהוא לא פחות חשוב: התורה אומרת לנו, לא לעשות כתועבות יושב הארץ, פן תקיא אותנו הארץ, כפי שהקיאה את יושבי הארץ הכנענים מפנינו. רש"י מלמדנו שאין ארץ ישראל מקיימת עוברי עבירה אלא היא מקיאה אותם מקרבם.

מכאן אנו יכולים ללמד זכות גדולה על כל יושבי הארץ גם בימינו - אם הם נמצאים כאן סימן שאינם עוברי עבירה כפי שנדמה לנו, אלא "הנסתרות לה' אלקינו והנגלות לנו", אולי בעינינו "החפשיים" (החילונים כפי שבטעות נקראים), נראים לנו כמלאי עבירות אך כנראה שהקב"ה רואה דברים שלנו נסתרים, ואין הם נחשבים עוברי עבירה במובן של כוונת התורה ועומדת להם זכות של אהבת העם ואהבת ארץ ישראל כל זמן שיוקדת בהם אותה האהבה.

ונראה שזהו היסוד של הסנגוריא על ישראל שהתורה מפליגה בה כל כך: לא לשפוט לפי ראות העין וכאילו נגמר הדין לפני שהתחיל המשפט. ענין זה מובא ביתר שאת בפרשת קדושים שגם אותה אנו קוראים השבת היות והפרשיות מחוברות.
בפרשתינו מופיע אחד מהעקרונות החשובים של חיינו, בעניינים שבין אדם לחברו.

"ואהבת לרעך כמוך", על דבר זה אמר רבי עקיבא בירושלמי ש"זהו כלל גדול בתורה". והלל הזקן הרחיב, על דרך השלילה, שהרי הפסוק התחיל במצוות לא תעשה לפיכך המשיך על דרך זו - מה זה לאהוב את חברי כמוני זהו: "מה דעלך סני לחברך לא תעביד" - ובדרל כלל, מפרשים זאת לפי תרגום פשטני: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך.

מזה עולה שמה שאסור לי לעשות לחברי, זה הדבר השנוא עלי. ומה לגבי דבר השנוא עליו? בשימי את עצמי כאמת מידה של מה לעשות ומה לא לעשות כלפי חברי, אני בעצם ממעיט בחשיבותם ומעלה בערך עצמי במידה רעה של גאווה. והנה, זאת בדיוק היתה טעותו של אדם הראשון ובזה הוא נכשל: האכילה מעץ הדעת באופן האסור הינו קביעת הטוב והרע לפי ראות עיני. אני קובע את הכללים, אני אמת המידה. אני מחליט מה טוב ומה רע, לי ולחברי.

לכן, עלינו להבין שמשמעותו האמיתית של הסברו של הלל הזקן - לפי פשטי הלשון - מונחת מחד בהבנת המילה "עלך", ומאידך על פיסוק הכון של המשפט.

הארה חשובה לפתרון התעלומה בוא תבוא לנו כרגיל מדפי הגמרא: במשנה במסכת קידושין ובגמ' לאחר מכן: "כל מצות הבן על האב", וכאן אין הבן נושא אלא נשוא: מדובר בכל המצוות המוטלות על האב לעשות לבנו, דהיינו מצוות (הקשורות ל).הבן (והמוטלות) על האב.

כך הוא גם הפירוש של כוונתו של הלל הזקן, זאת אל תעשה.- וכך הוא הפיסוק הנכון: מה דעלך - מה שתלוי בך ושידוע לך שהוא, סני לחברך - שנוא לחברך, אל תעביד - אל תעשה. כלומר מה שבמעשים שלך שנוא על חברך, זאת אל תעשה, דהיינו, למשל, אם ידוע לך שחברך לא אוהב שקוראים לו בשם מסויים, אסור לך לקראו באותו השם, וכך כל דבר שידוע ששנוא עליו.

הבחינה הזאת - או אם תרצו המבחן הזה - של אהבת הזולת מובא בתורה דווקא בלשון אהבת הריע. התורה מבליטה פה את העובדה שדוקא מי שקרוב אלי קשה יותר לאהוב כראוי. אכן אהבת הזולת זה מושג מופשט. לא קשה להשכים לעקרון התיאורתי של האהבה ולדרוש עליה דרשות נלהבות. וכמה שהוא רחוק יותר, נאהוב אותו יותר ונהיה מוכנים להאבק את מאבקו. אבל הריע? השכן? הקרוב? לדעת לאהבו על אף הקרבה, דהיינו שהקרבה לא תעוור אותנו ולא תביא אותנו לכלל זלזול מחוסר התחשבות כי "בינינו זה לא חשוב! הרי הוא אחד משלנו!"

לכן מסתיים הפסוק באיזכור: אני השם! כדי שנזכור כי הריע, לסופו של דבר, הינו גם יחד הכי קרוב והכי רחוק וכי דרכו אני מתחבר לשם.

שבת שלום
 
למעלה