דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

שם ה' שנמחה על המים
כמובן שכל אדם הוא בחזקת חף מפשע עד שלא יוכח אחרת. אבל כשסניגורים צריכים להזכיר לנו את המשפט הזה שוב ושוב, אולי אנחנו פחות מאמינים בו. האם באמת אין עשן בלי אש? האם יכול להיות שכל הדברים האלו הם עורבא פרח, ובסופו של דבר יתברר שלא היה ולא נברא? השר זלמן ארן אמר פעם: "מעולם לא יצאתי זכאי בבית המשפט". כוונתו היתה שעדיף להיות אדם שלא התעוררו נגדו חשדות מאשר אדם שהתעוררו נגדו חשדות ויצא זכאי.
אבל לגבי אשה סוטה אומרת התורה: "וְאִם לֹא נִטְמְאָה הָאִשָּׁה... וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע". אומרת על כך הגמרא (ברכות לא, ב) שלאחר שהאשה שותה מהמים ומתברר שהחשד לא היה מוצדק האשה תהיה במצב טוב יותר משהיתה לפני שנחשדה. ר' עקיבא סובר שאם עד עכשיו היא היתה יולדת בצער, מעכשיו היא תלד עם פחות צער, ור' ישמעאל סובר שאפילו אם היא היתה עקרה, מרגע זה היא תזכה ללדת. ולכאורה צריך להבין: הרי אשה סוטה היא לא אשה שרק חושדים בה, אלא אשה שכבר פעלה בניגוד לחוקי הצניעות המקובלים, ויש עדות על כך שהיא נסתרה עם גבר זר למרות אזהרתו המפורשת של בעלה. והאם אשה כזו מגיע לה שכר? הרי גם אם היא לא זינתה בפועל, היא ודאי עשתה מעשה אשר לא ייעשה, ומדוע יש לתת לה שכר על כך?
התשובה היא שהנושא אינו האשה אלא הזוג. לכל אורך הפרשה מתייחסים חז"ל לאשה כאילו היא באמת זינתה, ולא עומדת לה חזקת החפות: הקרבן הוא קרבן של שעורים: "כשם שמעשיה מעשה בהמה, כך קרבנה מאכל בהמה" (משנה סוטה ב, א). בניגוד לשאר המנחות, קרבן זה בא בלי שמן ולבונה "כִּי מִנְחַת קְנָאֹת הוּא מִנְחַת זִכָּרוֹן מַזְכֶּרֶת עָוֹן". ומעיר רש"י: "שהשמן קרוי אור והיא עשתה בחושך... שהאמהות נקראו לבונה, והיא פרשה מדרכיהן". הכהן לוקח מים שנתקדשו בכיור "לפי שנעשה מנחושת מראות הצובאות וזו פרשה מדרכיהן". בכלי חרס - "היא השקתה את הנואף יין משובח בכוסות משובחים, לפיכך תשתה מים המרים במקדה בזויה של חרס". מטלטלין אותה ממקום למקום ומייגעין אותה כדי שהיא תודה שזינתה. פורעים את ראשה כדי לבזותה. ולבסוף, כשהכהן משביע אותה, הוא לא משאיר הרבה מקום לספק: "אִם לֹא שָׁכַב אִישׁ אֹתָךְ וְאִם לֹא שָׂטִית טֻמְאָה תַּחַת אִישֵׁךְ הִנָּקִי מִמֵּי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים הָאֵלֶּה. וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ וְכִי נִטְמֵאת".
למה עושים את כל הדברים האלה, אם אנחנו בכלל לא בטוחים שהאשה זינתה? - התשובה היא שגם אם היא לא זינתה, היא ודאי עשתה מעשה אסור. היא נסתרה עם גבר זר לאחר שהוזהרה. יכול להיות שהיא נשארה נאמנה לבעלה, ולמרות הפיתוי הגדול היא לא בגדה בו, אבל הוא לא יודע את זה. מרגע זה בעלה מרגיש שהוא אינו יכול לבטוח בה יותר. כל הפרוצדורה הזו נועדה לשקם את האמון בין בני הזוג. אם היא באמת זינתה, אין צורך בשיקום הזוגיות, ולכן גם אין טעם למחות את שם ה' על המים. עדיף שהיא תודֶה, והם ייפרדו. אבל אם היא נשארה נאמנה לבעלה למרות הפיתוי, הבעל צריך לדעת את זה, ויש סיכוי לשקם את האמון בין בני הזוג. לצורך כך עושים את הבדיקה הזו, שעיקרה לכתוב את הקללות - ובתוכן גם את שם ה' - על קלף, ולשים את זה במים. למרות האיסור לאבד את שם ה', כאן התירה התורה לעשות כן, ללמדנו "גדול השלום ששֵם שנכתב בקדושה נמחה על המים מפני שלום, בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו" (ספרי במדבר פיסקא מב). ואם האמון בין בני הזוג ישתקם לאחר המשבר הזה - מגיעה להם ברכה גדולה.
ואולי ההליכה לבית המקדש לא נועדה רק לבחון את האשה, אלא גם להכניס את הדברים לפרופורציה הנכונה. להבין שכשנפגע האמון בין בני הזוג, זו פגיעה בקודש - ממש כמו שם ה' שנמחה על המים. "איש ואשה, זכו - שכינה ביניהם" (סוטה יז,א). אבל מי שכל הזמן אפוף שכינה עלול להתרגל לזה. לפעמים קל יותר לאדם לחוש בקדושה של בית המקדש מאשר בקדושה של הבית שלו. לכן לוקחים את הבעל אל הכהן - האדם שכל הזמן נמצא בבית המקדש. שילמד מהכהן איך מתייחסים לקדושה. כל בוקר מקדשים ידיים ורגליים. שומרים על טהרה. מתרגשים כל פעם שעולים למזבח.
האם אנחנו יודעים להעריך את הקדושה שנמצאת אצלנו בבית? מסופר על ר' שלמה זלמן אויערבך שלפני שהוא היה נכנס הביתה הוא היה עומד לפני הדלת ומתקן את בגדיו. כשנפטרה אשתו הוא אמר בהלוייתה שהוא לא צריך לבקש ממנה מחילה כי הוא בטוח שהוא מעולם לא פגע בה. האם אנחנו יכולים להרגיש זאת? אם מבינים את הקדושה שבזוגיות, אפשר לפתור הרבה מריבות.
כשבני הזוג עומדים לפני הכהן והוא מוחה את שם ה' על המים הם מבינים את הפרופורציה: הזוגיות שלכם חשובה יותר משם ה'. חיזרו לביתכם, ואל תשכחו: אתם גרים בבית עם שכינה. כל שיחה עם האשה, היא עבודת קודש.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת נשא


להתמודד עם החריגים – להתמודד עם החיים

התורה מפסיקה באמצע הסדרי החניות והמסעות, וחלוקת תפקידי משפחות הלויים, היינו כל ההכנות למסע הגדול מהר סיני לארץ ישראל כדי לטפל בשני עניינים שאין להם לכאורה שום קשר עם הנושאים הנדונים: הסוטה והנזיר.

עניין הסוטה נראה לכתחילה מוגזם. אדם מקנא באשתו. למרות בקשותיו שלא להפגש עם אדם מסוים, היא ממשיכה להתראות איתו וגם נראית מתאחדת איתו. אין שום הוכחה שקרה דבר מעבר לזה. והנה נתנה התורה לבעל סמכות להכריח את אשתו לעבור טכס הנראה כמשפיל: היא חייבת לשתות את מי המרים המאררים כדי להוכיח את חפותה. אלא שחייבים לשים לב: כדי להכין את אותם המים המאררים, כותבים את כל פרשת הסוטה על קלף ומניחים אותו אל תוך המים ובכך נמחק שם השם הכתוב על הקלף. ומכאן שכל הענין הוא לסופו של דבר לטובתה להשכין שלום בין איש לאשתו ולהתירה לבעלה. וכן אמרה חנה בתפילתה: רבש"ע הרי כתבת בתורתך "ואם לא נטמאה האשה וטהורה היא ונקתה ונזרעה זרע". הנה אנוכי הולכת ומסתתרת תחת אישי והוא מקנא בי ושותה אני את המים המאררים כדין סוטה ואתה את תורתך תקיים.

אחר כך דנה התורה בנזיר. הרי זה מי שאינו מסתפק בסדרי הקדושה שהם חלקו של כל אדם בישראל. הוא מבקש להתעלות מעל הכלל באיסורים על פי נדר. והיות וכתוב "ויין ישמח לבב אנוש ולחם לבב אנוש יסעד", הרי שזה מבקש כביכול להתרחק מן השמחה כאומר "ולשמחה מה זו עושה". כידוע, הדבר נחשב לו גם לזכות גדולה וגם כחטא שהרי נתחייב בקורבן חטאת בסוף ימי נזרו.
ומיד אחרי שתי הפרשיות הללו, מביאה התורה את פרשת ברכת הכהנים המפורסמת שהיא היחידה מכל עבודת הכהנים והלויים שנוהגת ללא הפסק בכל זמן ובכל מקום ללא הגבלה של טומאה וטהרה. וכאילו אין הברכה הזאת מתאפשרת כל זמן שהיא אינה יכולה לחול על כל ישראל, כולל החריגים לכתחילה לשלילה והחריגים לכתחילה לחיוב, אלה היוצאים מן הכלל אבל מתברר שלא ללמד זכות על עצמם בלבד יצאו אלא ללמד זכות על הכלל כולו יצאו.

שהרי עם ישראל לדורותיו נראה כאישה סוטה שמתריעים עליה הנביאים. והיות והסוטה אסורה לבעלה והקב"ה חוזר לקחתה הרי שהיא חפה מכל פשע ועוון ואחרי שבאו בתוכינו מי המים המאררים כוס התרעלה חזרנו לגבולנו וכתוב בנו "רני עקרה לא ילדה פצחי רינה וצהלי לא חלה כי רבים בני שוממה מבני בעולה אמר ד': הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך יטו אל תחשכי האריכי מיתריך ויתדותיך חזקי: כי ימין ושמאל תפרוצי וזרעך גוים יירש וערים נשמות יושיבו". והנה, לא על חינם דיברו הנביאים, ויודעים אנו כי אשמנו אבל לא במה שרוצים להאשים אותנו. מאותה הבחינה יודעים אנו שחפים אנו מכל פשע וכי אלינו דברו הנביאים כי הקב"ה מדקדק עם צדיקים כחוט השערה. והיום כתמול שלשום שכרו עלינו את בלעם הרשע ודכוותיה לקללנו למנוע מאתנו להתנחל בארצנו ובטוחים אנו בד' אלקינו ואלקי אבותינו שיהפוך לנו את הקללה לברכה.

אותה ברכת כהנים מחברת את שני חלקי הפרשה, הראשונה המדברת על עבודת הלויים, עבודת הקודש, והשניה העוסקת בחנוכת המזבח ע"י הנשיאים הבאה מן עבודת כפיים, העשיה בחול. בא הכתוב להביננו שאף על פי שיש צורך בהבדלה בין קודש לחול כמו בין ישראל לעמים אין פירוש הבדלה זו שהחול פסול. אכן, בגלל הסכנה שיש בעבודה בחול שהיא עצמה היתה לכתחילה עבודת הקודש בבחינת לעבדה ולשמרה, ישנו צורך בעבודת הקודש ככפרה על כשלונות החול ויחד עם זאת, הקורבנות, בדק הבית והחזקתו באים מדברי חול שהוקדשו ולרמוז על דבר זה באות מתנות הנשיאים. ועוד יש להוסיף שעל אף שהמתנות שוות אצל כולם, מפרטת התורה את קורבנו של כל אחד ואחד לחוד, ואחר כך חוזרת היא לסכם את הכל על אף שלכאורה אין בכלל אלא מה שכבר היה בפרטים. אלא שהבאת כל אחד נחשבת בפני עצמה – ההבאה אינה מסתכמת בדבר המובא, בחיצוניות הנראית לעין וכפי שאין השבטים מתבטלים לעם אלא העם בנוי מהשבטים המתאחדים בו תוך כדי שמירת כל אחד על אופיו ומקומו, כן קורבנות הנשיאים. וכמו שהכלל כולל את הפרטים ומבחינה חומרית הרי הוא רק סיכום הפרטים בחינת הכלליות שבכלל הנה דבר ד' מתעלה על הסיכום עצמו.

הלב מחיה ומקיים את הגוף ובתוך כך הוא מחיה ומקיים את עצמו ואין הוא חלק נפרד ממנו. הדם המזוהם על ידי סיבובו בגוף בהביאו לאיברים את המזון שמתקבל ממערכת העיכול, עבודת החול, מיטהר בלב ומשם שוב יוצא לדרכו וחוזר חלילה. היה מקום לחשוב שדי במשיחת המזבח כדי להכינו לעבודה, או שהמשיחה היא שתהיה השיא של התהליך. אבל חנוכת המזבח על ידי הנשיאים אחרי המשח אותו באה ללמדנו שהמזבח המשמש לעבודת השם, עבודה לצורך גבוה, הנו בלב ליבה של האומה כולה.

שבת שלום
 
למעלה