דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

pרשת דברים לא משאירים את ההיסטוריה בעבר
פרשת דברים נפתחת בנאומו הראשון של משה אל העם לפני מותו. חלקו הראשון של הנאום מוקדש לסקירה היסטורית של כמה מאירועי העבר שקרו לעם ישראל בדור הקודם. ההתייחסות של משה להיסטוריה הקרובה יחסית של עם ישראל מקבלת מקום מרכזי בפרשה שמבליט אולי מספר תפקידים שההיסטוריה ממלאת בחיינו.
כבר עמדו הפרשנים על כך שסיפור ההיסטוריה מפי משה שונה מהתיאור המקראי, זה שאנו מכירים, מעת ההתרחשות עצמה. מספיק להזכיר את פרשיית המרגלים שבה הדברים בולטים במספר פרטים כמו למשל: מי מעלה את הרצון לשליחת המרגלים? מי הם המרגלים? מהי המשימה המוצגת להם?
אחד ההבדלים שעולים בדברי משה הוא העברת האחריות לחטא המרגלים אל עם ישראל. משה אומר: "וישיבו אותנו דבר ויאמרו טובה הארץ אשר ה' אלקינו נותן לנו. ולא אביתם לעלות ותמרו את פי ה' א-להיכם"... (דברים א, כה-כו) ברור לנו שתגובת עם ישראל מתרחשת בעקבות דברי המרגלים שעוד לא הוזכרו, אולם הדרך שבה משה מספר לעם ישראל ולנו את הסיפור יש בה בכדי למתוח ביקורת על התנהגות העם בתגובתם לדברי המרגלים. משה משתמש בהיסטוריה כדי להעביר ביקורת, כדי להפיק לקחים, כדי ללמד את הדור הנוכחי מה נדרש ומה מצופה ממנו. זהו אחד הדברים שלומדים מההיסטוריה.
משה בוחר לפתוח את ספר דברים, את נאומיו האחרונים לעם לפני פרידתו-מותו ולפני כניסתם לארץ והמעבר לשלב הבא בתולדות עם ישראל, דווקא בסקירה היסטורית ולא בדיבור על אידיאלים גדולים או ערכים נשגבים. לפתיחת הנאום, כידוע, יש חשיבות גדולה לגביי המשך הנאום, הן מצד הדובר והן מצד הקהל. ייתכן שמשה פותח דווקא בסקירה היסטורית כדי לומר לעם שיש דבר מה שקושר אותם זה לזה, שיוצר זיקה ביניהם והדבר הזה הוא ההיסטוריה המשותפת שלהם. ההיסטוריה הקצרה של העם היהודי מאז היותו עם חופשי, היא ההיסטוריה המשותפת לכל הקהל שעומד מול משה. עם הכניסה וההתיישבות בארץ הדור שנולד במדבר עלול להתפצל ולפעול במסגרת שבטית ולא כעם מאוחד (כפי שקרה ברבות הימים, והניצנים נראים בפיצול שנים וחצי השבטים שנדרשים לגלות סולידאריות עם המסגרת הלאומית הכללית) ומשה רוצה בפתח דבריו לחזק את ה"דבק" הלאומי של העם, לפני הערכים והציפיות חשוב למשה לדאוג שעם ישראל אכן יהיה עם. ההיסטוריה מתפקדת בדברי משה כ"דבק" שיחבר את היחידים, את כל השבטים לעם אחד.
כיוון נוסף באשר לתפקידה של ההיסטוריה בחיי בני ישראל אז ובחיינו כיום, ניתן לראות בדברי הרב יונתן זקס, רבה הראשי לשעבר של בריטניה, וכך הוא כותב:
"הנני יהודי כיוון שבהכירי את סיפור בני עמי, אני שומע אותם מפצירים בי לכתוב את הפרק הבא. לא הגעתי משומקום, יש לי עבר, ואם עבר כלשהו יכול לצוות על מישהו, הרי שעבר זה מצווה עלי. הנני יהודי משום שרק אם איוותר יהודי, יוסיף לחיות בי סיפורם של מאה דורות לפני. אני ממשיך את מסעם מכיוון שלאחר שהגענו לנקודה זו לא אתן לזה ולהם להיכשל. אין באמתחתי תשובה פשוטה יותר, ואיני מכיר תשובה רבת-עוצמה ממנה"
('רדיקלית אז רדיקלית עכשיו', עמ' 30)
ההיסטוריה, על פי הרב זקס היא יותר מאשר "דבק", היא יוצרת מחויבות של הדור הנוכחי כלפי הדורות שלפניו, מחויבות לשמירת השרשרת. משה, בסקירתו ההיסטורית בפתיחת דבריו, רוצה אולי ליצור אצל קהל שומעיו מחויבות להמשיך את "הסיפור" היהודי, זה שהתחיל אך בדור הקודם, גם בשלב הבא – שלב הכניסה לארץ וההתיישבות בתוכה. משה מודע לקשיים שיעמדו בפני העם, למעבר הלא פשוט מהמדבר אל הארץ, המעבר מהנהגתו להנהגת יהושע והשופטים, ויודע כי כל הקשיים הללו יעמידו בפני העם את שאלת המחוייבות. ההיסטוריה שמציג כאן משה אמורה לתת להם את המענה.
ההיסטוריה היא עדיין חלק מחיינו, ובחינת עניינה על פי פתיחת ספר דברים מעוררת אותנו להסתכל ולבחון את ההיסטוריה מנקודות מבט נוספות מעבר לידיעתה בלבד.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת דברים


הר הקודש הוא ירושלים

פרשת דברים נקראת תמיד בשבת שלפני תשעה באב. כאילו פתיחתה של הפרשה ושל ספר דברים כולו צריכה להוות לנו מעין תרופה הקודמת למכה. פתיחה זו מדגישה עד כמה כל מה שמסופר פה היה יכול להתרחש לפני ארבעים שנה או ליתר דיוק בשנה השניה לצאתם של בני ישראל מארץ מצרים. "אחד עשר יום מחרב דרך הר שעיר" שאז לא היה אדום מסרב לתת לנו לעבור בארצו, לא היה צורך במלחמות היינו שכניסת ישראל בארצו תגרום להתנגדות האומות. כי אכן כן, הדבר העיקרי המחליש את תוקף טענתנו לבעלותנו על הארץ היא סירובו של העם לבוא לרשת אותה. ובמילים אחרות, אם מקיימים אנו במלוא מובן המילים את הציווי של "באו ורשו את-הארץ" המופנה אל כלל ישראל בכל הדורות אזי ט' באב, "צום החמישי", שיהיה אחרי זה, יהיה לבית-יהודה כדברי הנביא זכריה: "לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו".

עלינו להבין היטב על מה אנו מתאבלים, וגם מה משמעות התנהגות זו של מיעוט השמחה עד כדי ביטולה המוחלט. מה טוב זה עושה? או שמא אין כאן כוונה להטיב? שמא אין כאן בחינה של "אם תטיב שאת"? אילו היה זה נכון, כי אז לא היה שום טעם לאבלותנו. מס שפתים ויציאה בזול: צמים יום אחד לזכר ימים עברו על תפארתנו האבודה וחוזרים לשגרה - עסקים כרגיל. ומובן גם כי אז אנו מקבלים את הדין והגזירה כדברים מוגמרים שאין לערער ולא להרהר אחריהם. ככה זה בלוח השנה העברי: בימים אלו שמחים ובימים אלו מתאבלים וחוזר הגלגל חלילה. חז"ל אמרו בירושלמי: "כל דור שאינו נבנה ביהמ"ק בימיו מעלין עליו כאילו הוא החריבו."

לא על עברנו האבוד אנו בוכים ומתאבלים, אלא על כך שעדין לא זכינו לבנותו. לא על העבר אלא על ההווה. ומתוך ההתעוררות על כך יכולים לבוא הכח והרצון לתקן את המעוות. נכון שתורה ומעשים טובים חשובים הם חשיבות ממדרגה ראשונה. אבל אף אחד לא אמר שהמרגלים לא היו שומרי תורה ומצות! וכן כל אותו הדור. ובכל זאת אומר להם משה: "ובדבר הזה - אינכם מאמינים!" הדבר הזה, הסירוב להכנס לארץ ישראל, מגלה שאינכם מאמינים, על אף כל תורתכם ומצוותיכם.

דבר דומה אנו למדים בפרשתנו. כידוע, כמבוא למשנה תורה, נותן משה רבנו לישראל שיעור בהסתוריה. לא סתם שיעור המזכיר את דברי ימי ישראל, גלגול מאורעות, אלא מן שיעור בהבנת הנקרא והמקרא מתוך ההיסתוריה; לא האירוע עיקר אלא משמעותו. האם יש כאן רמז לכך שתורה מנותקת מההיסתוריה אינה יכולה להיות תורת אמת? ומזכיר מרע"ה: ד' אלקינו דבר אתנו בחרב לאמר". צודק! מה טוב יותר מלהתחיל באיזכור מעמד הר סיני. אבל לא. כאילו מישהו בלבל את דפי הספר. עשרת הדברות לא מופיעות כאן. נמתין עד פרשת ואתחנן. מה אם כן דיבר ד' אלקינו אלינו בחרב? התשובה היא פשוטה. היא אף כתובה מפורשות בתורה: "רב-לכם שבת בהר הזה! פנו וסעו לכם ובאו … ורשו את-הארץ." וזהו אשר "הואיל משה באר את התורה הזאת" לאמר לדורות כי מאבקנו על ארץ ישראל מלחמתה של תורה הוא.

יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ולא יהיה דורנו נחשב כאילו החריבו ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים והשתחוו לד' בהר הקדש בירושלים!

הר הקודש איננו "ההר הזה". ככל שחשוב לנו הר סיני הרי שאין מעלתו כהר האמורי וכל שכניו. אף רש"י מעיר: "רב לכם", יש להבין אותו קודם כל כפשוטו. ופשוטו הוא "די, מספיק!" ואמנם, "יש מדרשי אגדה הרבה" אשר מפרשים רב לכם על הזכות הרבה שצברו ישראל בשבתם בהר סיני: "גדולה לכם ושכר על ישיבתכם בהר הזה עשיתם משכן מנורה וכלים קבלתם תורה מניתם לכם סנהדרין שרי אלפים ושרי מאות:" אבל בין כך ובין כך, הוא איננו היעד הסופי. כפי שאמרו רז"ל במדרש רבה, למרות שהר סיני הוא "ההר חמד אלקים לשבתו: וירד ד' על הר סיני. אף על פי כן אף ד' ישכון לנצח בבית עולמים".

על כך מתנבא ישעיהו: והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית-ד' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל-הגוים: והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל-הר-ד' אל-בית אלהי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר-ד' מירושלים, בב"א.

שבת שלום
 
למעלה