מנסה...../images/Emo39.gif
קודם כל - שיר נפלא בעיניי. קצר ומדוייק. בעיקר מדוייק. יפה בעיניי שאפשר ששיר, עם האמצעים האמנותיים שבו, יהיה כל כך מדוייק. אתחיל מהרעיון - אינני בטוחה שהרעיון הבסיסי הוא חד משמעי (ואין בכך סתירה לדיוק). כלומר - הרעיון כן, אבל החוח איננו מסמל לדעתי דמות מסויימת או בהכרח דבר אחד. בוודאי החוח אינו חייב להיות המשוררת עצמה, גם אם היתה אשה בודדה, ואולי היתה משוררת מוערכת ויחידה בים של משוררים גברים באותה תקופה (אלתרמן, פן...). אפשר שהחוח הוא השירה עצמה, או שיר מסויים, הוא יכול להיות דמות מסויימת, ואפילו יכול להיות משל לארץ ישראל... אינני חושבת שזה באמת משנה - החוח הוא מי שמראה לנו, בעצם קיומו, בעצם הצלחתו ועמידתו (כנגד חוק השממה, עמידה נזירית, זחוחה, ללא סליחה...), את החרפה שלנו: את הדקדנטיות, והנהנתנות, וההתברגנות, והעדריות... בקיצור, החוח הוא משל המשבח את מה שלא הולך עם הזרם, את מה שאמיץ ועומד על עקרונותיו, את מה שלא נעתר לחומר ולהנאה, את מה שבוחר להיות לבד, כנגד כל הסיכויים, ובלבד שלא ידבק בו מהצביעות והנהנתנות וההתמסחרות מסביב. (תוך כדי דיבור, אני חושבת שהאפשרות של המשוררת עצמה היא אפשרות סבירה, אבל, שוב - לא בתור "הנה, תראו אותי..." אלא כדמות המסמלת אשה מצליחה ללא פשרות בעולם של גברים). ועכשיו, לאמצעים האמנותיים - קודם כל אהבתי איך שהרעיון בשיר מתפתח. הבית הראשון מתאר את החוח כישות עצמאית מוערכת. מעין שיר הלל. הקורא "לא יודע מה מצפה לו"... בבית השני - התאור הוא כבר לא בא ממקום תמים ומשבח כי אם ממקום מוכיח, מתריס, עוקץ. הקורא לא יכול שלא לקרוא בעצם על עצמו, בין השורות: "מה זה אומר עליי? האם אני החוח, או משתייך לאלה שחרפתם נגלתה?" 1. חריזה: הנה דוגמא לשיר שבו החריזה נהדרת. לא מאולצת חס וחלילה. לא מטופשת. עונג אמיתי. 2. השאלה, אנלוגיה: כל השיר הוא השאלה. מתואר חוח - והקורא שואל את עצמו על מי מדברים פה. 3. דימויים: "כנביא שגילה חרפתכם" - דימוי אחד וכל כך מדוייק. כל קורא מבין לדעתי מה הכוונה. 4. האנשה והענקת פעולות אקטיביות לחוח. 5. מטפורה - חוק השממה.