האודיסיאה כטקס מעבר

Lakedaimon

New member
האודיסיאה כטקס מעבר

בעבודה שעשיתי לא מזמן על מיתוסי השיבות ליוון (nostoi), ניסיתי להעביר את הנקודה שבמיתוסים השתמשו כדי להורות למי שהאמין באלים היוונים על העונשים הכבדים על חטא הגאווה (היבריס) ועל הדרך הנכונה לקבל לוחם שחוזר הביתה ולהרגיל אותו אל חיי השיגרה, בניגוד לחיי המלחמה שהם שונים בתכלית. כמה עבודות נעשו בזמן האחרון על האודיסיאה והתווך הימי כאנלוגיה לטקסי מעבר (rite of passage)בין נערות לבגרות בדת היוונית והייתי מעוניין לקבל את חוות הדעת של הפורום בעניין הזה. התווך הימי מאפשר אנלוגיה לטקס מעבר מוצלח: ישו שהלך על המים, משה שעובר את ים סוף, אודיסיאוס המשייט בין האיים, ביוולף העובר בביצה ועוד. האם אתם חושבים שיש דברים בגו?
 
האם אתה רואה שינוי מובהק

באלה שהלכו על המים? עבור ישוע ההליכה על המים היתה נס ככל הניסים, הזדמנות לנזוף בפטרוס על חוסר אמונתו. דווקא על ההרים הוא עבר שינויים מרחיקי לכת- 40 ימי המבחן, ההשתנות וכמובן הדרשה מן ההר. לגבי בייוולף, הבייוולף היחיד המוכר לי הוא ביוולף שייפר של לארי ניבן. וגיבור יווני אחר, הרקלס, דווקא נבחן במשימות "יבשתיות" לחלוטין.
 

Lakedaimon

New member
אני חושב שטקס המעבר המימי

קשור ל"נס החזירים" שבו יש סערה בכינרת, לא? הפרטים של הב"ח קצת מתבלבלים לי, עבר לא מעט זמן מפעם האחרונה שלמדתי עליה. לגבי בייוולף, הביצה היא המדיום איתו הוא מגיע אל המפלצת ובאמצעותה הוא נהיה מלך הדנים. לגבי הראקלס (שהוא תחביב אחר שלי) הוא אכן מבצע משימות יבשתיות לחלוטין, אך כרונולוגית הוא אחד הארגונאוטים באמצע.
 

gady18

New member
ביולף היה גיבור סקנדינבי

שנלחם נגד גרגנדל אחד האפוסים הראשונים ביולף שפרד נקרא על שמו ונדמה שאפילו זה מוזכר בסיפורי המרחב המוכר. גם הרקולס כדי לנקות את אורוות איגיאס היטה נהר.
 
למעלה