האוהל האדום, ועוד מספר שאלות...

squishi

New member
האוהל האדום, ועוד מספר שאלות...

האוהל האדום - זהו ספרה של אניטה דיאמנט אני יודעת כי הסיפור עצמו הוא סיפור דמיוני המבוסס על דמויות אמיתיות, אך לפי מה שהבנתי גם חלק מהאירועים אמיתיים, כלומר כתובים בתנ"ך. ברצוני לדעת אילו אירועים? לדוגמא - האם הטבח של בני יעקב את אנשי העיר שכם זה משהו שקרה? וכל מה שקרה במצרים עם הבן של דינה, רה-משה? 2. מתי ריכוז הפולחן פסק? האם לאחר חורבן בית שני? 3. מתי הופסק מנהג הקרבת עלות וזבחים לה'? ומדוע? 4. בביקור בבית הכנסת אתמול, בצאת יום כיפור , הבחנתי כי בקריאת שמע כיסו המתפללים את עיניהם. הסבירו לי כי זה מפני יראת ה', שמאמינים שכך הוא בעצם "נכנס" למקום, והרי אסור לראות את ה'. ושאלתי היא - האם ה' אינו זה שמחליט מי יראה אותו ומי לא? אז האם יש בכלל טעם בלכסות את העיניים? תודה רבה מראש! :) ניצן
 

tzimisce

New member
אונס דינה - בראשית ל"ד

סיפור אונס דינה , עליו מתבסס סיםרה של אניטה דיאמנט הוא אכן כתוב בתורה אולם ספרה הוא יותר בדיוני מאשפר מציאותי. את כל השאלות למה היה באמת ומה היא "המציאה" את יכולה בקלות לראות בעצמך אם תקראי את בראשית ל"ד . לשאלותיך , בני יעקב אכן טבחו תושבי שכם ע"פ הסיםור המקראי אולם בקשר לשאלה השניה , לגבי מה שקורה עם בנו של דינה במצרים , כל זה בדיוני , שכן במקרא , לדינה אין בן , היא אינה נישאת לשכם כלל . לגבי מי ריכוז הפולחן פסק ואם זה היה לאחר חורבן בית שני , אולם התכוון לשאול מתי הוא החל ? ייתכן שאיני מבינה את שאלתך . במהלך בית שני אכן היה ריכוז פולחן ולאחר חורבן הבית הפולחן אכן נפסק שכן כבר לא היה מקום לעבוד את השם ובמקום העבודה , קרי הקורבנות , באה התפילה הנהוגה עד היום. לגבי קריאת שמע וכיסויי העיננים איני יודעת לענות , אולי אחרים יוכלו , מקווה שעזרתי. אם יש לך עוד שאלות על אונס דינה , אשמח לעזור , עסקתי הרבה בנושא.
 

squishi

New member
אונס דינה ושאלה נוספת

אז בעצם אניטה דיאמנט שנתה בספרה את הארוע, והראתה כי מה שבאמת היה, כביכול, הוא שדינה נאנסה רק בעיני יעקב ובניו - שמבחינתם היא נאנסה ובגדר טמאה כיוון ששכבה בעוד היא איננה נשואה, לא כן? כאשר מה שכן מתואר לנו הוא ספור האהבה שנרקם בין דינה לשלם. שאלה נוספת שעלתה לי בעקבות הספר היא לגבי האמונה בה'. לא נראה כלל כי בני יעקב עובדים ומאמינים את ה'. הם מבחינתם מזכירים מדי פעם את "אלוהי אבינו" או "אלוהי אברהם" - ולא כאלהיהם. הם אף מזכירים רבות אלילים אחרים... האם בתנ"ך בתקופה זו האמונה בה' עוד לא רווחה בקרב יהודים רבים? עוד לא היו ממש יראי ה'? שכן בספר לא נראה כי הם מפחדים ממעשיהם מחשש של מה האל יעשה להם... את מבינה את כוונתי? אולי בכללי תוכלי לומר לי מתי החלה האמונה והעבודה של ה' ובעקבות מה? ולגבי הקורבנות - הלא לפני בית המקדש קורבנות היו בכל מקום, אז מדוע לאחר החורבן זה הוחלף בתפילות? המון המון תודה!!!
 

tzimisce

New member
אל תנסי ללמוד סיפורי

מקרא מספרי בידיוניים. הגישה המסורתית גורסת שדינה אכן נאנסה ממש , כלומר בוצעו בה יחסי מין בכפיה ושלא מרצונה (ישנם גישות במחקר שאיני רוצה להיכנס אליהם האומרות שלא היה שם אונס ממש). לגבי אומנתם של יעקב ובניו בד'. הם היו מאמינים גדולים בד' , ורק בד'. אניטה דיאמנט מציגה אותם כאילו הם היו גם עובדי אלילים אולם בתקופתם , והחל מאברהם אבינו , סביו של יעקב , החלה האומנה בד' , ורק בד'. והצורה שאניטה דיאמנט מציגה את אומנתם היא פיקציה שלה ולא הצורה שאומונתם עולה מהמקרא. אלוהי אבינו , אלוהי אברהם , וכולי , היא דרך מקובלת לכנות את ד' .אמונתם הייתה גדולה מאוד , לגבי שאלתך אם האמונה רווחה בקרב יהודים יש לזכור כי קהל היהודים היה מצומצם מאוד , רק יעקב ובניו והנלווים אליהם אולם אמונתם הייתה גדולה מאוד. . האמונה בד' החלה מאברהם אבינו , אבי היהדות , המשיכה לבנו יצחק , לנכדו יעקב ומשם לשנים עשר בניו. יעקב- ישראל ואנו בני ישראל - היהודים . אכן הייתה תקופה שנהגו להקריב קורבנות אולם זה היה נגד רצון ד' ודמה למנהגי האלילים . בתקופת האבות הקורבו קורבנות בכל מני מקומות אולם לאחר מכן , עם הציווים בתורה נגזר שיש להקריב קורבנות רק במקום שד' מייעד וכך החל ריכוז הפולחן. נאסר לאחר מתן תורה להקריב קורבנות במקומות ארעיים אלא רק במקום שד' מייעד , ולכן לאחר חורבן הבית , כבר לא היה היכן להקריב את הקורבנות ונותרנו עם התפילה שתחליף אותה. מקווה שעזרתי .
 

mgb

New member
תשובות

בס"ד שלום לך ניצן! 1) בני יעקוב שמעון ולוי הרגו את אנשי שכם(טבח?? ואלי נתן להגדיר כך במונחים אקטואליים) 2)לא ברור לי מי זה הבן של דינה . אם הכוונה לבתה של דינה זו אסנת. היא נישאה ליוסף במצרים. ולא למשה. 3)(לא אהבתי את המונח פולחן המונח המקורי הוא "עבודתאו הקרבת הקרבנות) ב-4 תקופות היתה נהוגה הקרבת קרבנות: א. לפני מתן תורה ע"י נח והאבות ב.לאחר מתן תורה במשכן במשך 40 שנות ההליכה לאר"י. ועוד כ-380 שנה לאחר מכן ב-10 מקומות שונים בארץ. כמו גלגל שילו ועוד. ג. בזמן בית המקדש שבנה שלמה המלך ע"ה (עמד 410 שנה) ד. בזמן בית המקדש שבנה עזרא הסופר.(עמד 420 שנה) זה כבר 1937 שנים מאז החורבן!! יהי רצון שנזכה מהרה לראות בניין בית המקדש השלישי והאחרון! ה. כיסוי העיניים אינו בגלל האיסור לראות את ה' שממילא לא ניתן לראותו אלא ישנם מספר טעמים: א. קריאת שמע הוא הסמל היהודי המובהק ביותר לקבלת עול מלכות שמיים. קבלת עול מלכות שמיים באה תוך ביטול כל המוחשי והנראה לנו בעינינו. אנו מכסים להראות שאיננו "מתרשמים" מהנראה לנו אלא מקבלים את עול המלכות בשלימות ובתמימות עוד טעם על מנת להיות מאוחדים ברגע מאוד מרוכז של מחשבה להתחבר עם בורא עולם. וכן להיות ללא הסחת הדעת ברגע חשוב זה. בהצלחה רבה
 
למעלה