האישה ביהדות והתרביות העולם

האישה ביהדות והתרביות העולם

שלום לכולם.
אני הייתי רוצה לשאול כמה שאלות בקשר למעמדה של האישה לפי השקפתם של הפילוסופים ובכלל מה הגישה לאישה הייתה בתרבות העולם.
העתיק עד המפכה הפמיניסטית, אני אתחיל כך : אני לפי ידעתי היחס לנשים היה כזה : אישה היא בן אנוש אבל עם פגם, אישה נחותה מהגבר.
אישה צריכה לטפל בילדים ולדואג לכלכלת הבית ועבודת הבית לא ללמוד באופן פורמלי -עד המאה ה19 אישה פחות שכלתנית יותר רגשית
לכן היא לא יכולה ללמוד מקצעות מדעים.גם הייתי רוצה לדעת מה הוביל לשנוי.

הפילוסופי או התרובתי לכך שהיתרו לאישה ללמוד במוסדות, שנית אני הייתי רוצה להבין דבר מסיום בקשר לאחר מהפכה המדעית לא חל
שיפור במצב של הנשים אלה הוא עמד במקום, וגם נתנו טיעונים כל מיני הוגי דעות למה אישה לא מתאים לה ללמוד מדע, ואיך לימוד מזיק
להיותה אמא, היא נחותה, כאלו בו נגיד שהחלה התקדמות בתפישה האנושית, אז למה אותה גישה חיובית כלפיה לא התפתחה? ועוד דבר
מה גרם לגבר מכתחילה להרגיש שהאישה היא לא לא טובה כמותו?, האם זה דבר אבלציוני, האם זה דבר שאפשר לשנות מבחינה
או לא וכמה זמן זה יקח עד שהיה שווין מלא לפי דעתכם. ומה מייחד את היהדות משאר אומות העולם ביחס לאישה, תודה מראש לעונים.
תרבותית באופן מלא? או שהפליות כנגד נשים היו קימות?, עכשיו ליהדות, ציפיתי בהרצאה של ישיעהו ליבוביץ בקשר לאישה, הוא בעצם
אומר כך בהקדמה שכתוב בתנך שכאשר בורא עולם ברא את האדם הוא קרא אותם אדם, וכלומר זה אומר שהיהדות החשיבה את האישה לאדם.
זה ידוע לי, אבל אז הוא ממשיך " דרכה של אישה לא לשבת בית דין" ואז הוא מסביר בעצם שזו לא הלכה ,ככה הבנתי אלה שפשוט זה לא הטבע
שלה. והוא יותר מדבר באופ כללי ואונברסלי על היחס וכו, עכשיו אני בתור תלמיד ישיבה לשעבר למדתי את מסכת סוטה א אני זוכר שהרב
דיבר על אישה שנשבה מבעלה הכהן ואין משיבים אותה על הבעל , אני כבר לא זוכר זה היה מזמן, ועוד דבר וזו טענה שאני זוכר ברור שנאמר
שדיברו על העניין של השופט אז שאמר שאישה באמצע האקט של האונס נהנת אז אמרו כאלו שזה כתוב באיזה מסכתה, האם זה נכון?, זה
היה לפני כמה שנים אני לא זוכר את המקרות, אבל אם באמת כל אותם דברים נכונים האם זה לא -בעייתי?, כי אני לא הבנתי את הגיון בזה
שלא צריך להחזיר את האישה לבעלה, ממש לא הבנתי, או שלגבר כן מותר לבגוד עם אישה גיוה ולאישה אסור ויש עונש וכו, כאלו מבחינה

הזאת לא הצלחתי להבין את הגמרא הזאת, זה לא ברור לי, אז רציתי לדעת לפי הלכה מה מעמדה של האישה? האם כיום למשל אישה
כן יכולה ללמוד, אני יודע שאין בעיה עם הורה אבל גם במוסד שאין בו פריצות או כמה שפחות, אז מה הדעה של הלכה כיום? שלישית
טענו לי טענה שהיהדות היא שובנסטית, בגלל שאישה לא צריכה ללמוד תורה, ועוד טענות שאין לה מקום בעולם התורני אין השפעה,
וכאלו טענות, בזמנו שמעתי טענה שאומרת שכתוב " שאישה הופכת את בעלה למלך ו8האיש הופך את האישה למלכה" ובעצם אותו
רב זה היה זמיר כהן כדומני, טען שיש הבדלים בין אישה לגבר לכן האישה לא יכולה להיות מחיובות בתלמוד תורה ועוד, ולכל אחד
יש את התפקיד שלו לפי הטבע שלו, עכשיו השאלה שלי היא כזאת : האם היהדות היא דת שמנסה להיות שווינת בין גברים לנשים
או לא, ומה מייחד את היהדות משאר אומות העולם ביחס לאישה, תודה מראש לעוזרים.
 

Souffle01

New member
שלום נתנאל

אני חייב לומר לך,שמאוד מקשה עליי הקריאה בכתיבתך.

אני חושב שאתה ממהר,לרשום הודעה(זה הרושם שלי),לא נראה לי שמהווה לך בעיה לכתוב הודעה באופן מסודר.

אם לא איכפת לך,אני כן אתייחס לאשכול שפתחת.

בוא נחשוב ביחד לפני שאנחנו פותחים ספרי פילוסופיה,וספרים תורנים,או לקרוא את הרב הזה או אחר.

כיצד אנחנו רואים את עצמנו,כיישות בפני עצמה,וכיצד אנו מתייחסים לסובב לנו.

כפי שאני מבין,אתה מתעניין לגבי בריה זכרית והן לבריה נקבית.

אלו מונחים שאנו משתמשים בהם,זכר ונקבה,בשפה העברית.

אתה מסכים שנמשיך לדון בשפה העברית?
 
מה לא ברור?

השאלה שלי היא בסך הכל מה השקפתם של הפילוסופים בקשר לנקבה מהעט העתיקה עד המפכה הפמיניסטית, ומה גרם
לשנוי ולמה זה לא התפתח לפני, לי זה נראה מאוד ברור, אבל כנראה אני התחלתי לפרט יותר מידי בזה אתה צודק, אני
העתיק לפה הודעה קצרה, וזה היה יותר ברור, וגם עוד שאלה היא מה גרם מהתחילה לגברים לראות בנקבה כנחותה
מהזכר, ומה דעתה של הלכה בקשר לאישה, והאם יש כיום התקדמות מבחינה שיויונת בין הזכר לנקבה על פי הלכה.
כלומר האם הלכה שינתה את עצמה במהלך הדורות, והתאימה את עצמה לתקופה : או שהיא נשארה עומדת במקום, זה
סך הכול השאלות באופן מתומצת מקווה שעכשיו יותר ברור..
 
הודעעה חדשה יותר ברורה וקצרה.

שלום לכולם.
אני הייתי רוצה לשאול כמה שאלות בקשר למעמדה של האישה לפי השקפתם של הפילוסופים ובכלל מה הגישה לאישה הייתה בתרבות העולם.
העתיק עד המפכה הפמיניסטית, אני אתחיל כך : אני לפי ידעתי היחס לנשים היה כזה : אישה היא בת אנוש אבל עם פגם, אישה נחותה מהגבר.
אישה צריכה לטפל בילדים ולדואג לכלכלת הבית ועבודת הבית לא ללמוד באופן פורמלי -עד המאה ה19 אישה פחות שכלתנית יותר רגשית
לכן היא לא יכולה ללמוד מקצעות מדעים.גם הייתי רוצה לדעת מה הוביל לשנוי.

הפילוסופי או התרובתי לכך שהיתרו לאישה ללמוד במוסדות, שנית אני הייתי רוצה להבין דבר מסיום בקשר לאחר מהפכה המדעית לא חל
שיפור במצב של הנשים אלה הוא עמד במקום, וגם נתנו טיעונים כל מיני הוגי דעות למה אישה לא מתאים לה ללמוד מדע, ואיך לימוד מזיק
להיותה אמא, היא נחותה, כאלו בו נגיד שהחלה התקדמות בתפישה האנושית, אז למה אותה גישה חיובית כלפיה לא התפתחה? ועוד דבר
מה גרם לגבר מכתחילה להרגיש שהאישה היא- לא טובה כמותו?, האם זה דבר אבלציוני, האם זה דבר שאפשר לשנות מבחינה מבחינה
תרבותית וכמה זמן זה יקח עד שהיה שווין מלא לפי דעתכם. ומה מייחד את היהדות משאר אומות העולם ביחס לאישה, תודה מראש לעונים.
 

Souffle01

New member
לעניות דעתי נתנאל

לעניות דעתי נתנאל,(אומר רק את דעתי).

לדוגמא יש הרבה ספרי פילוסופיה,ואני משער שישנם הרבה עם דעות שונות.
חשבתי שאולי כדאי לפתוח בסביבה התרבותית שלנו,כאן "במקומנו אנו"
חשבתי שלא תוכל לקבל תשובה שרואה מכלול שלם.

לכן באתי ואמרתי,שאולי כדאי לנסות להבין באיזו שפה אנחנו מדברים,ואם היא בכלל רלוונטית.
 
אוקי, אני אנסה שנתחיל לאט לאט, שאלה אחת ונראה לאן זה התפתח.

אני מסתמך על הידע שקיבלתי מערך בוקיפידה כולל מאותו שיעור של ישיעהו ליבוביץ, מבחינה עובדתית האישה עד
למאה התשע עשרה לא יכלה להתקבל למוסדות - אקדמים זאת עובדה, אומנם גם היו כאלו בימי הביינים שכן היו משכילות
אבל לפי הבנתי זה לא היה מקובל. שנית לפי ידעתי ואני מסתמך על הידע היסטורי בלבד לא בקיא בכתבים : היחס לאישה
היה כזה אצל רוב הפילוסופים והוגי הדעות מעט העתיקה עד המפכה הפמינסטית, אם אני טועה אשמח שתקנו אותי, וכמובן
שאתה צודק יש המון דעות : אני רציתי לפתוח דיון, על הנושא הזה באופן כללי, נתחיל משאלה אחת ונעבור הלאה, מה גרם
לזכר להרגיש תחושת עלינות על הנקבה? והאם זה אבולציוני? נתחיל עם זה ,בעני זאת שאלה לא רעה ומעניינת, אז מי
שחושב שהוא יכול לענות לי בקצרה: מה דעתו אני אשמח, והשפה שאנחנו מדברים היא פילוסופית אני רוצה להבין
את החשיבה את הלוגיקה של אותם הוגי דעות זה מה שמעניין אותי, נעזוב את היסטוריה ואת כל השאר נתמקד
בפילוסופיה כרגע.המשך יום טוב
 

Souffle01

New member
מה זאת פילוסופיה?

בדיוק היום,יצא לי להכנס לאשכול של ההקלטות של מורה נבוכים לרמב"ם,השיחות המוקלטות של ליבוביץ.

לא שהתמקדתי אלה סתם זיפזפתי,כך לרגע,ובדיוק שמעתי אם זרוני אינו מטעה אותי,ליבוביץ אומר אם אינני טועה,שהזקן הוא החכם.

כשאמרת פילוסופיה,התכוונת לאהבת החכמה? זה הפירוש?

ליבביץ אומר,שהזיקנה היא החכמה,כאשר היצרים פחות בוערים.

אז אולי נשאל מהי זיקנה בכלל? מה כ"כ חכם בלהיות זקן?

אז נשאל שאלה פילוסופית

פילוסופיה=זיקנה,ע"פ הרמב"ם?
 
זאת שאלה שאני לא יודע לענות עליה

אני מתכוון : שלענות על פי החשיבה הפילוסופית המוכרת לנו על פי אותם כללים, ולהסביר מה פילוסופים אחרים
אמרו ומה דעתך על מה שאמרו, קטונתי מלהגדיר מזה פילוסופיה, אפשר לטוען שזה הסברה של נושאים כמו: הטבע/ בני אדם
אל,וכל מה שידוע לנו מבחינת שכלית/ רגישית -על פי טיעונים לוגים, אולי זאת הגדרה, אבל אני לא בטוח, כך לפחות אני
רואה את הפילוסופיה, כמין תחום שמנסה לבהר דברים בעזרת השפה ושיש בו שיטה או מסכומות שעוברים מדור לדור.
עד שצצה השקפה אחרת שמושפעת באופן כזה או אחר על השקפה שקדמה לה, זה לפחות דעתי.
 

Souffle01

New member
אז בו נדבר על חיים

מהם החיים?

אז נחזור לשאלה שלך בהתחלה.

זכר ונקבה.

בוא נראה במה מדובר.

יש כאן חברה נוספים אולי יוכלו לעזור להבין מה זה.
 
לא שאלתי מה הם החיים, שאלתי למה המעמד של הנקבה בתרבות

ו היה נחות משל הגברים זה הכול, זאת הסיבה שפתחתי את האשכול, אבל אפשר לדבר גם על זה אם אתה רוצה.
ומי שרוצה לומר דבר מה על זה שיאומר ,אין לי בעיה ,אבל השאלה שלי נראת לי מאוד ברורה ספיציפית.
 

Souffle01

New member
אתה יודע,נקבה זה מלשון נקב

הבנתי שאתה לומד גמרא.
אז אתה בטח יודע את נוסח התפילה,נקבים נקבים חלולים חלולים.

אם נתייחס למילה נקב.

כיצד התייחסו לנקב.

מהי ההיסטוריה של הנקב?
 
כן זה מתוך נוסח תפילה

והאמת אני לא כל כך מבין מה הולך פה, אני לא רוצה להיות חצוף, אבל לא מצליח להבין מה הולך פה, ומזה קשור עלי.
ומה הקשר של היסטוריה לנושא שאני מדבר עליו, אז אני אפסיק את הדיון פה, ואחכה לקבל תשובות משאר חברי הפורום.
 
אני אשמח שתסביר למה אתה מתכוון, כי אני לא מבין.

תכתוב לי בהירות ובאופן מופרט : כי זה מאוד סתום לפחות בשבילי מ שאתה אומר, לא מצליח להבין.
 
עזר כנגדו

להבנתי בצמד מילים אלה מונח הכול. האישה במעשיה היא עזר. בתודעתה היא כנגדו = שווה לגבר. דווקא שונותה בפונקציונליות מאפשר לכרות עימה ברית נישואין על סמך אנושיותה בלבד ולא על סמך אינטרסים. זו דעתי.
ל' טען שפעם היה שינוי במעמד האישה כי החברה הייתה חקלאית ולאישה אין כוח פיזי להיות חקלאית אבל יש לה כוח לעבוד בהייטק.
לא יודע עד כמה תפיסה זו מחזיקה מים. היו חברות שהנשים עסקו בחקלאות. יש גם גברים חלשלושים. ההפרדה של ל' בין הלכה למטא הלכה (מה שההלכה מניחה כמובן מאליו) גם לא ברורה. ההנחה של ל' היא שההנחה של חז"ל שאישה לא יושבת בבתי דין מבוססת על תפיסתם את המציאות. כפי שכתבתי המציאות היא שהיו נשים חקלאיות ושנשים תמיד היו מוכשרות (בפוטנציה) להיות שופטות כמו היום. לכן לכאורה המטא הלכה היא ערכית אלא שחז"ל בכלל לא רואים צורך להסביר זאת.
השוויון המערבי בתפקידי הגבר והאישה הביא לכרסום במוסד המשפחה שמסוגל לאהבה אחווה שלום ורעות ושמחה כאדם בגן עדן מקדם.
 
תודה על התשובה, מה שמעניין אותי מה גרם לחשיבה הזאת .

על העניין הפיזי גם אני חשבתי, אבל אותי מעניינת השאלה מה גרם לכך שהגבר חשב שהאישה נחותה ממנו מהתחלה.
זה שאלה שאותי מעניינת, אני לא יודע איך אפשר לענות עליה, כאלו מבחינה פסיכולוגית מה גרם מהתחלה לגבר לחשוב
שהאישה נחותה ממנו : זה שאלה שאותי מרתקת, ואין לי תשובה : אז אם למי שהוא מחברי הפורום יש איזו תבונה על
הנושא הזה אני אשמח לשמוע,תודה מראש.
 
כן אני יודע את זה

אבל אני כאלו מדבר בשטח : לא על החשיבה עצמה כאלו מבחינה מודרנית האם היהדות נחשבת דת שוויונת
אני הבנתי שאתה חושב שהיא -שווינת, אבל הייתי רוצה לדעת קצת יותר מבחינה הלכתית אם יש חומר על
הנושא הזה אני אשמח שתפנו אותי : למקרות או לספרים, זה נורא שמעניין אותי החשיבה של הלכה על האישה.
לא רק מבחינת שווין אלה בכלל..
 
אוקי.


 
למעלה