האלבומים: שנות התשעים

Chocoholic

New member
האלבומים: שנות התשעים

1) Under The Red Sky - 1990 רוב המבקרים, וכמוהם גם המאזינים, רואים באלבום זה שפתח את שנות התשעים כאוסף של "שירי שטות". אין ספק שהשירים כאן,שכולם נכתבו ע"י דילן, נופלים רחוק מרוב החומר שכתב בקריירה שלו, אפילו בתקופות חלשות. בעייתו העיקרית של האלבום (ולצערנו גם לא היחידה) היא בחומר הלא ממוקד ולא ברור, הנע בין שירים בעלי זיקה לאגדות ילדים (‘Under The Red Sky’, ‘2X2’), שירי רוק שיכולים בקלות להיות חלק מרפרטואר של להקת בארים מקומית (‘Wiggle Wiggle’, ‘Handy Dandy’), ושירי הופעות החביבים על הקהל (‘Unbelievable’, ‘Cat’s In The Well’); נוצר הרושם שבוב החליט להשתמש בחריזה בכל מחיר, גם אם התוצאה היא יבשה ונדושה ברוב המקרים. מגרעה נוספת היא חוסר העניין שנראה מצידו של בוב, המתבטא גם בסגנון השירים וגם בדרך בה הוא שר. נכון שהוא לעולם לא השתייך לליגה של טום ג'ונס או אלביס פרסלי מבחינת הקול והשירה, אך אם תהיתם איך נשמע קולו ביום רע, זה באלבום הזה. למאזין הממוצע אין מה לחפש כאן; אפילו בקרב המעריצים הדעות חלוקות לגבי האלבום.בעוד שחלק אומרים "עד כאן" ומבחינתם זו חציית קו אדום, אחרים ימצאו חן מסוים ברוב השירים ואף ימצאו עניין וטעם בטקסטים, שהם לא בדיוק מה שיציג מרצה לספרות כשירצה ללמד על דילן (חלק טוענים לרמזים ברורים על מלחמת המפרץ הראשונה ונפילת ברית המועצות). למען האמת, יש לקבל את האלבום הזה כמו שהוא, ולא להתייחס אליו כאלבום של דילן מן השורה. מה שבוב עשה כאן זה שחרור לחץ וקיטור. הציפיות שנתלו עליו לאחר שנות השישים כבר נשחקו, לפחות בעיניו, ואין לו שום כוונה לעמוד בהן עד ליום מותו. במעמדו, הוא כבר יכול להרשות לעצמו מדי פעם להיכנס לאולפן עם כמה חברים ולעשות מה שבא לו, מבלי לחשוב יותר מדי על התוצאות, וזה בדיוק מה שהוא עשה. הוא אסף מקבץ לא קטן ודי מרשים של אמנים ידועים כמו George Harrison, David Crosby, Stevie Ray Vaughan, Elton John ו Al Kooper, המלווים אותו בכל השירים כאן. גם ההפקה זכתה לטיפול מסור ומקצועי כך שבכל זאת הוא ניתן להאזנה, וכמובן שלכל אלבום יש את הרגעים הבולטים שלו: דילן המוכר ואהוב נמצא בעיקר בשיר ‘T.V. Talkin’ Song’ המביע סלידה מהטלויזיה והתכנים שבה. היתכן שרוב השירים כאן הם בעלי משמעות יותר עמוקה ונחבאת? אולי. אך בוב בהחלט מקשה עלינו הפעם. שירים בולטים: ‘T.V. Talkin’ Song’ , ‘Cat’s In The Well’ , ’10,000 Men’. 2)1991 - The Bootleg Series Vol.1-3 זה ידוע שדילן היה אמן פורה מאוד, במיוחד בעשרים השנים הראשונות של עבודתו. השירים שהוקלטו ונכללו באלבומים היו רק חלק (לעתים חלק די קטן, תלוי בתקופה) ממה שנכתב, הוקלט באולפן או בוצע בהופעות ובתוכניות שונות. עובדה זו, ביחד עם הפופולריות שלו שרק הלכה וגדלה עם הזמן, הפכה את בוב לאחד האמנים ה"מובילים" בתחום הבוטלגים – ההקלטות (הלא חוקיות, כעיקרון). כמובן שמעריציו הם אלה שהביאו אותו לסטטוס הזה, ולבוב עצמו מן הסתם לא הייתה יד בדבר... עד לשנת 1991 (להוציא את ה Basement Tapes מ 1975). הקובץ הרשמי הראשון אשר מאגד שירים שלא ראו אור לפני כן, גרסאות מוקדמות/חלופיות או סתם דברים שנגנזו (ומדובר כאן על דילן בלבד, יש להבדיל מהקלטות המרתף שהן ברובן המכריע גרסאות כיסוי שביצעו דילן והלהקה בתקופה מצומצמת) הוא למעשה אוסף משולש (!) שמכיל לא פחות מ 58 שירים שונים, הנפרסים בין השנים 1961 ל 1991, רובם המכריע לא ראו אור לפני כן בצורה רשמית. רוב המשקל כאן (למעלה מחצי מהשירים) מתרכז בעשור הראשון לקריירה של דילן אך גם שנות השבעים והשמונים מקבלות ייצוג הולם. המעריצים קיבלו בחום את האוסף והתייחסו אליו כמכרה זהב, אך גם לחובבי דילן הפחות כבדים יש מה לשמוע כאן; הרושם שנוצר משמיעה ראשונה של האוסף, אפילו אם מדובר במספר שירים בלבד, הוא שהחומר כאן הוא שווה ערך לזה שהופיע באלבומים הרשמיים, ולעיתים אף עולה על זה. הרבה שירים כאן יכלו בקלות להיכלל באלבומים על חשבונם או בנוסף לשירים שיצאו, ולא פעם אנו תוהים מה הייתה הסיבה ששיר זה או אחר פשוט הושמט או נגנז. ניתן לראות את האוסף החשוב הזה גם כ"טיול" אלטרנטיבי לאורך שנות יצירתו של דילן, מעין נסיעה בשביל הצדדי, ה “scenic road” של הקריירה, לעומת נסיעה בכביש המהיר של האלבומים הרשמיים. יש לא מעט "שכיות חמדה", מסודרות לפי השנים, דבר שמקנה לאוסף זה יתרון על פני האוסף הקודם ‘Biograph’: החל מבתי הקפה של הוילג' בניו יורק, התפתחותו של דילן כמשורר, המעבר לרוק והשיא היצירתי של אמצע שנות השישים, הנסיגה אל ביתו ומשפחתו והשפל היצירתי, ה"קאמבק" של שנות השבעים, ההתקרבות לנצרות ושירי דת וגוספל, ולבסוף (עד לנקודה זו), התנערות מהדילן המוכר והידוע והיצירה השנויה במחלוקת של שנות השמונים. שירים בולטים: כל האלבום. 3) Good As I Been To You - 1992 דילן לעיתים נדירות הזדקק ליותר מגיטרה, מפוחית, והקול שלו כדי להיות מי שהוא, דילן הקלאסי. וכבר הזכרתי קודם שדילן תמיד מחדש את עצמו ולעולם לא משחזר את מה שעשה בעבר? המשפט הזה כבר מתחיל להישמע שחוק... אך הוא נכון. כמעט נכון. 30 שנים עברו מאז התחילה הקריירה של בוב... לפני 30 שנים זה היה בוב, הגיטרה שלו, המפוחית, ושירי הפולק שמילאו את בתי הקפה ב Greenwich Village; שלושים שנים מאוחר יותר, האלבום השלושים ומשהו של בוב מכיל בדיוק את אותו הדבר – גיטרה אקוסטית, מפוחית, ושירי עם ישנים ששרדו עשורים רבים, לעיתים מאות שלמות. דילן נוהג, כאמור, להמציא את עצמו מחדש, ולאחר שלבים רבים בקריירה והתנסויות עם סוגים שונים ורבים של מוסיקה, הוא החליט לחזור, אולי כמעין מחווה, אל השירים שהיוו עמוד תווך ביצירתו המוקדמת ולמעשה השפיעו עליו להיות מי שהוא כיום. אין כאן באלבום אף שיר שהוא מקורי, כל 13 השירים הם עממיים, ומהווים אוסף מיוחד של שירים שרווחו באימפריה הבריטית הישנה; החל מ ‘Froggie Went A-Courtin’ החותם את האלבום, שיר ילדים אנגלי שגרסאותיו הראשונות מגיעות עד למאה ה 16, בלדות אמריקאיות ישנות המעלות ניחוח של המערב הפרוע והחלוצי, כמו ‘Little Magie’ ו ‘Frankie And Albert’, שירי בלוז מוקדמים, עוד לפני שבכלל נקראו בלוז, כמו ‘Sitting On Top Of The World’ ו ‘Step It Up And Go’, ועד לסטנדרטים אירים ( ‘Arthur McBride’ ) ואוסטרלים (‘Jim Jones’). זוהי אמנם חזרה לשורשיו של דילן, לימיו הראשונים כזמר המחפש את דרכו ומנסה להתבסס, אולם לא ניתן להשוות ולראות את האלבום הזה באותה רמה של אלבומיו הראשונים, במיוחד לראשון שהיה ברובו שירי עם; בתור זמר מתחיל, בוב אמנם הצליח בד"כ לשיר שירים אלה בצורה משכנעת, אך הוא נהג בד"כ לתבל אותם בהומור או ב"רשלנות" מקסימה ותמימה, האופיינית לזמר צעיר. באלבום הזה, הוא מציג את השירים העתיקים כמו שהם – פשוטים, אמיתיים, אולי מעט מאובקים אך בעלי ערך עצום ויותר מכל – נצחיים. שירים בולטים: ‘Frankie & Albert’ , ‘Step It Up And Go’, ‘Blackjack Davey’, ‘You’re Gonna Quit Me’.
 

Chocoholic

New member
שנות התשעים - חלק ב'

4)1993 – The 30th Anniversary Concert Celebration העשור הרביעי בקריירה של דילן סימן את תחילתה של תקופה חדשה, תקופה שבה קצר דילן את פירות ההצלחה בצורה הרבה יותר ברורה וגורפת מלפני כן, תקופה בה הוא זכה להוקרות, מחוות והכרות תודה מצד אמנים אחרים, ובעיקר – הזמן בו החל האמן, וגם מעריציו, להסתכל לאחור, להעריך ולסכם את מה שהיה עד עכשיו. ב 16.10.1992 נאספה קבוצה לא קטנה של מיטב האמנים מהשורה הראשונה, אשר נתנו הופעה של פעם בחיים, הופעת מחווה לדילן. ההופעה נערכה ב Madison Square Garden בניו יורק ואורגנה ע"י חברת Columbia שבה חתום דילן, לציון 30 שנות פעילות ויצירה. ההופעה , שנכחו בה כ 18,000 איש, הייתה חגיגה לאוזניים, גם עבור אלה שלא מכירים את שיריו של דילן. יש משהו מושך ומעניין בביצועים של אמנים אחרים לשיריו, ואלה שהופיעו בערב הזה (כשלושים), בהחלט נתנו הופעה משכנעת ומעולה; היו אף כאלה שאמרו שחלקם התעלו על עצמם ולא נראו או נשמעו יותר טוב מזה לפני או אחרי כן... מה שקיים באוסף הזה (שהשמיט מסיבה לא ברורה מקצת השירים), זה 29 שירים שנכתבו ע"י דילן ומבוצעים בצורה נהדרת ע"י קשת רחבה של אמנים: סטיבי וונדר בגרסת soul ל ‘Blowin’ In The Wind’, אריק קלפטון בגרסת בלוז מעולה ל ‘Don’t Think Twice, It’s Alright’,לו ריד בביצוע עתיר אנרגיות של ‘Foot Of Pride’, ניל יאנג בגרסה רוקיסטית ל ‘All Along The Watchtower’, ג'וני קאש ואשתו בגרסת קאונטרי ל‘It Ain’t Me Babe’, ועוד רבים וטובים. בודדים הם הביצועים הבינוניים כאן, רובם המכריע הם ממש מעולים ויוצאי דופן, דבר שרק מעלה את הדירוג של האלבום שכבר נמצא במקום גבוה בגלל תוכנו המיוחד והחד פעמי. וכמובן שבסוף ההופעה נאספים כל האמנים שהופיעו , תחילה בהרכב מצומצם שכלל את דילן, רוג'ר מקגווין, טום פטי, ניל יאנג, אריק קלפטון וג'ורג' האריסון המבצעים את ‘My Back Pages’ , ולאחר מכן בהרכב מלא, מבצעים (בצורה מעט לא מסודרת, יש לציין) את ‘Knockin’ On Heavens Door’. למרות שהאלבום יצא קרוב לשנה לאחר ההופעה, לאחר עריכות מיותרות ברוב המקרים והשמטת חלק מהשירים בהופעה, הוא עדיין שבר קופות ונחשב עד היום למוצלח. שירים בולטים: כל האלבום. 5)World Gone Wrong - 1993 דילן עדיין במחוזות הפולק; לאחר ‘Good As I Been To You’ הוא שב עם אלבום נוסף שכולו שירים עממיים מתקופות שונות, ללא כל חומר מקורי. אך אין זה עוד אלבום של שירי פולקלור אמריקאי; דילן לעולם לא יעשה דבר פעמיים ולא ישחזר במדויק את מה שכבר עשה, ולכן שתי הברירות שתמיד עמדו בפני דילן היו: להחליף סגנון, או לשכלל ולשפר את מה שעשה לפני כן. הפעם הוא בחר את האפשרות השניה. אך מכיוון שקשה מאוד לשכלל שירים עממיים, הוא שיפר איתם. באופן מרשים ובצורה היחודית לדילן, הביצועים שלו לשירי הפולק שבחר לאלבום הם יוצאים מן הכלל.הוא גורם לשירים להישמע ישנים מאוד וחדשים כאחד; הוא מפיח אותם בחיים וממלא אותם ברגש; הוא יודע להתאים את קולו המחוספס ואת הנגינה המעולה שלו בגיטרה לכל שיר בנפרד, בהתאם לסיפור שמוצג בו, עובדה שהופכת את האלבום למעט יותר מגוון ופחות אחיד לעומת קודמו; יש בו גם יותר בלוז מאשר באלבום הקודם. זה כלל לא מפתיע שהאלבום הזה גרף פרס Grammy. יש שיאמרו כי האלבום הזה נשמע יותר מדי אותנטי, יותר מדי תקוע בעבר; אחרים יתלוננו על כך שהוא מסרב להקליט חומר מקורי, מחשד שאולי כבר אזלו לו הכשרון והיצירתיות, ולכן הוא חוזר לבצע פולק. הנקודה העיקרית, הרעיון של כל האלבום הוא הפשטות, החזרה אל הבסיס, על פי עיקרון “Less Is More”; המינימליזם שבביצועים (גם כאן אין יותר מגיטרה אקוסטית, מפוחית, ובוב) ועשרת השירים כאן, הם ההשתקפות הברורה ביותר של נפשו של דילן. גם אם חסר כאן חומר מקורי, הביצוע הטהור של דילן לשירים המהווים את היסודות של כל הקריירה שלו מרכיבים אלבום אמיתי ומיוחד. שירים בולטים: ‘Ragged & Dirty’, ‘Broke Down Engine’, ‘Two Soldiers’, ‘Stack A Lee’ , ‘World Gone Wrong’. 6)1994 – Bob Dylan’s Greatest Hits Vol. 3 למעלה מעשרים שנים חלפו מאז האוסף האחרון (הרשמי) של המיטב של דילן. החלק השלישי (והאחרון בסדרה זו) בא בזמן מתאים, אך כמו קודמו, עורר ויכוח לגבי מדוע שיר מסוים נבחר לאוסף ושיר אחר לא. האוסף כולל את רוב השירים המוכרים של דילן בתקופה שבין אמצע שנות השבעים עד לתחילת שנות התשעים ומה שחשוב זה שהוא דוגם את כל התקופות, הסגנונות והשינויים שדילן עבר בשנים אלה. מתוך 14 השירים כאן, היחיד שלא ראה אור לפני כן הוא ‘Dignity’, שארית מההקלטות של האלבום ‘Oh Mercy’ מ 89', שעתיד להיהפך ללהיט לא קטן הודות לאלבום זה וגם האלבום שאחריו. שיר נוסף מאותו מעמד שנכלל כאן הוא ‘Series Of Dreams’, אך זה כבר ראה אור באוסף הבוטלגים ב 91'. מאז האוסף הזה כבר יצאו אוספים יותר טובים ומקיפים כך שהוא איבד מערכו, וגם השמטתם של לא מעט קלאסיקות משנות השבעים כמו ‘Sara’ , ‘Shelter From The Storm’ ו ‘One More Cup Of Coffee (Valley Below) מפחיתים מהדירוג הסופי של האלבום. שירים בולטים: כל האלבום. 7)MTV Unplugged - 1995 המסורת של ערוץ המוסיקה MTV לארח אמנים גדולים וידועים במופעים אקוסטיים (חלקם אינם אקוסטיים כלל או רק חלקית, כמו זה), תופעה שהשתרשה בשנות התשעים, לא פסחה על דילן. בהופעה נדירה ומעולה זו, בוב נותן את כולו ב 11 שירים, 8 מתוכם הם משנות השישים (‘John Brown’ נכתב ב 63' אך ראה אור לראשונה רק באלבום זה). לא ברור אם דילן בחר את השירים שישיר בהופעה זו, אך היא נראית בהחלט מותאמת לקהל היעד של MTV – קהל שברובו לא היה קיים בתקופות השיא של דילן. כל השירים כאן הם "להיטים" כאשר הדגש הוא, כאמור, על שנות השישים. כמובן שהם לא נשמעים בדיוק כמו באלבומים. הביצועים לשירים חזקים ונוקבים, כמו ‘The Times They Are A-Changin’ ו ‘With God On Our Side’, מתעדנים ומאבדים מעט מהעוצמה הרגשית שהם הביעו בשנות השישים (למרות שבאופן מפתיע, בוב מבצע את ‘With God On Our Side’ כמעט מבלי לשנות את המלודיה כפי שהוא רגיל לעשות) אך השירים האחרים מקבלים חידוש מרענן, שגם "שומר על הגחלת" וגם מעדכן את הצליל כדי שלא ישמעו נדושים וממוחזרים; ‘All Along The Watchtower’ הוא דוגמה טובה לכך. שני השירים החדשים (יחסית) שזכו להיכלל בהופעה הם ‘Shooting Star’ ו ‘Dignity’, שהיה גנוז עד לפני כשנה. דילן אינו מציג בהופעה זו ביצועים שונים במיוחד לשיריו, כפי שניתן היה לצפות ממנו (או בכלל מהופעת “Unplugged” ב MTV ) אך זו עדיין הופעה טובה המוכיחה כי באמצע שנות התשעים, עדיין "יש לו את זה". שירים בולטים: ‘Tombstone Blues’ , ‘All Along The Watchtowr’ , ‘Knockin’ On Heaven’s Door’ , ‘Dignity’.
 

Chocoholic

New member
שנות התשעים - חלק ג'

8) The Best Of Bob Dylan - 1997 זה אינו האוסף הראשון של דילן, אך מנקודה זו מתחיל מסע של אלבומי אוסף שונים ומשונים שיעטרו את מדפי החנויות מעתה ועד עולם. רובם יצאו בשיווק חברות מקומיות ויהיו מיועדים להפצה במדינות מסוימות, אולם האוסף הזה הוא אוסף רשמי של חברת קולומביה ויועד להוות תחליף הולם ועדכני לשלושת אלבומי ה ‘The Very Best Of’ שיצאו בשלושה עשורים שונים. על פני 18 שירים, 76 דקות ושלושה עשורים, המאזין מקבל את התמצית של המיטב של דילן; כן, זו רק התמצית, משום ששום אוסף בגודל סביר לא יכול להכיל את המיטב של בוב, אפילו אם הוא מתמקד בתקופה מסוימת או עשור אחד. אך זו התחלה טובה למדי לכל מי שזה עתה נכנס לעולם המוסיקה הרחב של דילן. אין צורך להרחיב על השירים כאן, למעט על השיר החותם את האוסף – ‘Shelter From The Storm’ שלמעשה מופיע כאן בגרסתו האלטרנטיבית ולא זו המוכרת, מהאלבום ‘Blood On The Tracks’ מ 1975. שירים בולטים: כל האלבום. 9) Time Out Of Mind - 1997 שבע שנים חלפו מאז האלבום האחרון של דילן שהכיל חומר מקורי. שבע שנים! אבל היה שווה לחכות. דילן שב עם אלבום אישי ומעט מלנכולי, רוח הבלוז שוררת בחלק גדול מהשירים כאן, וההרגשה לאורך רוב האלבום היא אפלה במידה מסוימת. הוא בחר שוב ב Daniel Lanois בתור המפיק, האיש שאחראי על הצליל המיוחד של האלבום, שקטף פרס Grammy. האלבום אינו דומה בתוכנו כמעט לשום דבר שכתב דילן לפני כן (האלבום ‘Blood On The Tracks מ 1975 הוא אולי היחיד שקרוב לזה). רוב השירים כאן מציגים את דילן מאוד מהורהר ורגיש. המילים בהרבה מקרים מציגות אדם הפוחד להזדקן,חושש מהעתיד ולא חי בהרמוניה עם ההווה (‘Not Dark Yet’) ובמקביל ישנם גם "עדויות" על כך שהוא מתחיל לטאטא את הרצפה משברי זכרונותיו וקורותיו במשך קרוב ל 40 שנות יצירה, וחותם בסוף אלבום החיים (‘Tryin’ To Get To Heaven’ הוא דוגמה מעולה לכך, אף כי מעט מוריבידית; דילן היה בסכנת מוות זמן לא רב לאחר שיצא האלבום, עקב בעיה בלב). שירי האהבה של דילן אינם עוד רומנטיים במלוא מובן המילה; הם כאילו נכתבו לאחר מערכת יחסים ממושכת ומורכבת, כצפוי מאדם בגילו. בעוד ששירים כמו ‘Love Sick’ הפותח את האלבום, או ‘Million Miles’ מביעים ריחוק, פגיעה ואהבה נכזבת, ישנם שירים כמו ‘Can’t Wait’ ו ‘Standing In The Doorway’ , המציגים נקודה קריטית במערכת יחסים ארוכה, אולי עימות כלשהו, שהדובר מנסה לפתור ע"י חשיפת ה"צד שלו" והעלאת זכרונות. מי שמכיר את דילן בפסגת יצירתו משנות השישים, או השבעים, יגלה כאן משהו שונה למדי. קולו המחוספס והסדוק כבר מעיד על שנים של שירה וסיגריות; זה כבר לא אותו נער שאהב להשתעשע עם משחקי מילים, לסובב את הגב למעריצים ולתת "אצבע משולשת" לעבר הממסד, על כל צורותיו ושלוחותיו. השירה והדמיון אינם פורחים כאן (אם כי לא ניתן להתעלם מהרוח הפואטית היחודית לו); מה שחשוב כאן היא הדרך הפשוטה שבה בחר דילן להציג בפני הקהל את נפשו. שירים בולטים: ‘Love Sick’ , ‘Tryin’ To Get To Heaven’ , ‘Not Dark Yet’, ‘Dirt Road Blues’ , ‘Highlands’. 10)The Bootleg Series Vol.4 – Bob Dylan: Live 1966 – 1998 הפרק הרביעי (או השני, תלוי איך מסתכלים על זה) בסדרת הבוטלגים וההקלטות הגנוזות שיוצאות לאור (שלושת הפרקים הראשונים יצאו כחלק אחד ב 1991), הביא לאוויר העולם את אחד הבוטלגים הידועים והמבוקשים עד אז, ההופעה ב Royal Albert Hall של דילן ולהקתו, מאי 1966. בתקופה זו דילן היה בשיא יצירתי שסחף אחריו את אמריקה, אירופה ואוסטרליה; הופעותיו הרבות לוו בהתלהבות רבה מצד הקהל, בנוסף לבוז ודחייה לנוכח הביצועים החשמליים, אשר נתפסו ע"י חלק גדול ממעריציו כבגידה ברוח וערכי הפולק. קצב העבודה שלו ושל האנשים סביבו היה מטורף וכלל עשרות הופעות והקלטות, שבהן הונצחה יצירתו הייחודית. המופע הזה היה חלק מסיבוב הופעות באנגליה, שהיה חלק מסיבוב הופעות הרבה יותר גדול שהחל בארה"ב, עבר לאוסטרליה ומשם לאירופה. חברת קולומביה הקליטה 4 הופעות שנערכו באדמת בריטניה (שתיים באנגליה ושתיים בסקוטלנד) במאי 1966; ההופעה הזו התרחשה למעשה במנצ'סטר, ולא בלונדון, ולכן קיימות בשמו השני של האלבום – ‘The “Royal Albert Hall” Concert’, מרכאות מעל שם המקום. ההקלטה לא ראתה אור, כאמור (ולא ברור אם בכלל יועדה לכך) אך כעבור זמן לא רב לאחר מכן החלו עותקים של ההקלטות להסתובב ולהגיע לידי הקהל; ביולי 66' דילן בודד את עצמו מעיני העולם למשך יותר משנה לאחר ששבר את צווארו בתאונת אופנוע, ואילו ההופעה הזו נתפסה בטעות כהופעתו האחרונה, שנערכה בלונדון בסוף מאי. במשך שנים הבוטלג הזה נשא את השם ‘The Royal Albert Hall Concert’, עד שבירור מעמיק יותר, שנבע גם מהרצון להוציא רשמית את ההופעה לציבור, חשף את הפרטים האמיתיים. הופעה זו הינה בעלת ערך גבוה לא רק בגלל היותה היחידה שנשארה בשלמותה וכמעט ללא רעשים והפרעות, אלא גם בגלל תוכנה המיוחד. היא לא הייתה יוצאת דופן במיוחד משאר ההופעות בסיבוב של 66', אך היא הנציחה את כל הרעש וההמולה שיצרו דילן ולהקת הליווי שלו (שעתידה להיקרא ‘The Band’) באותם הופעות, וחשוב מכל, את דילן עצמו ושיא יצירתו, באמצע שנות השישים. ההופעות בימים ההם חולקו לחלק ראשון אקוסטי שבו דילן הופיע לבד עם גיטרה ומפוחית, ולאחר מכן לחלק "מחושמל", מחוספס ובועט, שבו הצטרפה להקת הליווי. בחלק הראשון של הופעה זו מופיע בוב עם שבעה שירים, כולם חדשים יחסית, וכולם למעט האחרון (‘Mr.Tambourine Man’) מבוצעים באלבום עם להקה וכלים חשמליים, כך שכאן אנו זוכים לשמוע אותם בביצוע אקוסטי. הקהל בחלק הראשון היה שקט, מכבד ומעריך, אך כשהגיע החלק השני ולהקת הליווי עלתה לבמה, חלק גדול מהקהל יצא משלוותו. לכל אורך שמונת השירים שבחלק השני ניתן לשמוע צעקות, קריאות בוז ושאר דברים לא מחמיאים, כאשר השיא מגיע לפני השיר האחרון, מעיין דקת שיא שבמהלכה נשמע מישהו מהקהל צועק בקול “Judas” לעבר דילן (וע"י כך השווה אותו ליהודה איש קריות שבגד בישו), דילן עונה לו בחזרה “You’re a liar” ופונה לעבר הלהקה שפוצחת, לפי בקשתו, בביצוע בומבסטי ומחריש אוזניים ל ‘Like A Rolling Stone’. שירים בולטים: כל האלבום.
 
למעלה