האלה הלבנה במיתולוגיה היוונית - א'

Y. Welis

New member
האלה הלבנה במיתולוגיה היוונית - א'

אני מביא כאן חלק ממאמר שהכנתי לפני שנתיים וחצי, שעסק בסופר והמשורר הבריטי רוברט גרייבס (מחבר 'אני קלאודיוס' הנודע), ובפולחן האלה הלבנה שנודעה בזכותו. צריך לומר שגרייבס המציא אותה במידה רבה, אבל הוא נעזר במקורות אמיתיים. ספרו 'גיזת הזהב', שתורגם בכישרון רב ע"י משה דור (לפני 45 שנה), הוא דוגמא מצויינת לשליטתו במיתולוגיה היוונית. כדאי לחפש אותו בחנויות יד-שניה. הנקודה המעניינת שאני מעוניין להביא כאן היא טענתו של גרייבס על כך שהמיתולוגיה היוונית, כפי שהיא ידועה לנו, הינה בעצם תערובת של שתי תרבויות נפרדות, מטריכאלית ופטריכאלית. לדבריו, במיתוסים העתיקים לאלות נודע תפקיד חשוב יותר מאשר לאלים, וזאוס לא היה אלא נער קטן במטבחן... בתקוה שתמצאו עניין ולא תרתעו מהאורך... ******************************************************* גרייבס נגע לעומק במיתולוגיה היוונית לראשונה ב'גיזת הזהב' (1944). היה זה עיבוד מודרני לאגדת יאסון ונוסעי הספינה ארגו - אחת הבודדות שבאגדות המיתולוגיה, שנשתמרו בנוסח מלא (בחיבורו של אפולוניוס מרודוס, בן המאה השלישית לפני הספירה). היה זה בספר זה שגרייבס החל לפתח מיתוס משלו, אודות אלה עתיקה שקדמה לבני האולימפוס, ואשר קבעה בעצמה (דרך מדיאה) את גורלו של יאסון. כך היא מתוארת בתחילת הספר: ...אני הנני אם החיים המשולשת, גברת כל היסודות, שלטת האור והחושך, מלכת המתים, ואין אל אשר לא יעבדני. אני שוררת בשמי הכוכבים, בימים הירוקים הגועשים, באדמה רבת-הצבעים על כל עממיה, במחילות התת-קרקעיות האפילות. שמות אין מספר לי. בפיריגיה הנני קיבליי; בפניקיה - עשתורת; במצרים - איסיס; בקפריסין - מלכת קיפרוס; בסיקיליה - פרוסרפינה; בכרתים - ריאה; באתונה - פאלאס ו-אתנה; בקרב ההיפרבוראים יראי השמיים - סאמותיאה; אנו - בקרב עבדיהם השחומים. אחרים קראו לי דיאנה, אגדיסטיס, מאריאנאי, דינדימניי, הרה, יונו, מוזה, הקאטי. ובאורוות-השמש בקולכיס מעבר לים השחור, בצל הקווקז המתנשא….אכונה 'האם בעלת ראש הציפור' או 'ברימו' או 'אשר לא תכונה בשם'. אנוכי אשר נתתי רוחי על גזר האוראקל הדלפי. [גיזת הזהב, עמ' 32-33]. (הקטע מזכיר במידה רבה את חזיון האלה איזיס, שתיאר לוקיוס אפוליאוס ב'חמור הזהב', מהמאה השניה לספירה - יצירה שגרייבס תרגם בשנת 1950). הופעתה של האלה עוררה בו השראה כה רבה עד שהוא החל, עוד בטרם השלים את 'גיזת הזהב', בכתיבת חיבור ארוך שהפך במהלך אותה שנה לספרו הידוע 'האלה הלבנה' (The White Goddess). הספר ראה אור לבסוף בשנת 1947, ועורר הדים רבים. ניתן לומר שהוא פתח תקופה חדשה בחשיבה המיסטית המערבית. בספר פרש גרייבס את המיתוס של הדחף היצירתי שלו כמשורר (כפי שגם התבטא בחייו הפרטיים בחיפושיו אחר 'מוזות', בגילומן של נשים צעירות): האלה תוארה כמוזה, והמשורר כמלך-השנה, שנישא מדי תחילתה לאלה-האם המשולשת, ומחליף את מלך השנה הקודמת המועלה לה קורבן, במחזור החיים העתיק בן שלושה עשר הירחים. יחסי המוזה עם המשורר, לפי גרייבס, מקבילים ליחסי האלה עם המלך, כהד למסורת עתיקה ונסתרת שבאה מעידנים קדומים: ...טענתי היא כי שפת המיתוס הפיוטית, שהיתה ידועה בארצות הים התיכון ובצפון אירופה היתה שפה מאגית, אשר שימשה בטקסים דתיים שקידשו את אלת-הלבנה, או המוזה - טקסים שמקורם עוד בתקופת האבן, אולם שפתם היא שפת השירה האמיתית. [הקדמה, עמ' 10]. ...תפקיד השירה הוא לעורר את המוזה כמו בתפילה; מעשה השירה הוא תחושת התעלות מעורבת באימה, אשר המוזה מעוררת. [הקדמה, עמ' 12]. כך הוא מתאר את המוזה: ...האלה הלבנה היא אשה יפיפיה, דקת-גיזרה שאפה מעוקל. פניה חיוורות כמוות; שפתיה אדומות כגרעיני חוזרר, עיניה כחולות וחודרות ושערה בהיר וארוך. היא מסוגלת להפוך עצמה כהרף-עין לחזירה, סוסה, כלבה, אתון, נקבת סמור, נחש או ינשוף, לזאבה או נמרה - לבתולת-ים או ישישה בלה. שמותיה רבים מספור; בסיפורי רוחות היא תתואר לרוב כ'גבירה הלבנה'. בדתות העתיקות, מהאיים הבריטיים ועד לקווקז, יהיה שמה 'האלה הלבנה'. אני מאמין כי לא היה משורר כלשהו מאז הומרוס, אשר לא תיאר את רישומה עליו. מבחנו של משורר, ניתן לומר, הוא בתיאור האלה הלבנה והאי עליו היא מושלת. היא הסיבה לשערות הסמורות, לעיניים הלחות, לגרון החנוק ולצמרמורות החולפת בשעת קריאה של שירה אמיתית. היא התעוררות המוזה, אם כל החי; כוח עתיק יומין של אימה ותשוקה - העכבישה או הדבורה אשר מגעה קטלני. [The White Goddess, עמ' 24]. בספר הוא מדגים את הדמיון שלדבריו קיים בין כמה מהשירים הוולשיים העתיקים (המרמזים על פולחנים קלטיים), לבין המיתוס שמאחורי אגדות המיתולוגיה היוונית, ששורשיו מצויים מאחורי כל אגדת עם עתיקה, ושפתו היא המקור ליופי שבשירה. הספר אמנם חסר מראי מקום (דבר שתרם במידה רבה להחרמתו בקרב חוגים אקדמאיים בתקופתו), ובלא ספק מייצג דחף יצירתי נעלה מעל כל צורך בסימוך מדעי, אולם ניתן לזהות בו השפעות מסיפור מיתוס דיאנה, כפי שתואר במחקרו הידוע והחלוצי של פרייזר The Golden Bough משנת 1890, בו השוו לראשונה מיתוסים ואגדות עם מאירופה, אסיה ואפריקה, וכן ספרים נוספים שהופיעו בתחילת המאה ועסקו במיתוס המטריאכלי, כמו למשל Prologomeny to the study of Greek Mythology מאת ג'יין האריסון (J. Harrison), משנת 1912. מאותה תקופה ואילך, האלה ניכרה בכל כתביו; כך למשל בשנת 1949 הוא פירסם רומן אוטופי בשם 'רוח מצפון' (Seven days in new Crete), בו תיאר ביקור של משורר מההווה באי כרתים שבעתיד הרחוק, ואת רשמיו על חברה אוטופית הסוגדת לאלה הלבנה. בתחילת שנות ה-50' הוא התבקש על ידי הוצאת 'פנגווין' להכין מילון משלו למיתולוגיה היוונית. בספר, שראה אור בשנת 1955 בשם The Greek Myths, שילב גרייבס את אמונתו במיתוס המטריאכלי הקדום, לצד ניתוח מעמיק של המקורות הקלאסיים, בנסיון להציג גירסה 'אותנטית' יותר לאותן אגדות וסיפורים. האלה מתוארת בספר מנקודת מבט אנתרופולוגית יותר: ....האלה הגדולה נחשבה נצחית, בלתי-משתנית, ומושלת בכל. מושג האבהות לא היה מוכר במחשבה הדתית. היא לקחה לה מאהבים לסיפוקה שלה, ולא על מנת להבטיח אבות לילדיה; גברים יראו והעריצו את הכוהנת הגדולה שמשלה בשמה. האש עליה השגיחה, אם במחסה מערה או בביקתה, היתה המרכז החברתי הראשון שלהם, והאימהות היתה עבורם מיסתורין שאין לעמוד על טיבו. משום כך הקורבן הראשון בטקסי הפולחן ביוון הוצע תמיד להסטיה, אשר על האש המבוערת (Greek Myths, עמ' 11). דומה שהוא שאב השראה ממחקר שהופיע באותה תקופה (1950) מאת מרטין נילסון (M. Nilsson) The Minoan-Mycenaean Religion & its survival in Greek religion, שבתורו התבסס על מחקרו הארכיאולוגי החלוצי של סיר ריצ'ארד אוואנס, שנערך בתחילת המאה בכרתים, בו נחשפה לראשונה התרבות המינואית העתיקה שמשלה על רבים מהאיים היוונים ואשר מרכזה היה באי.
 

Y. Welis

New member
האלה הלבנה במיתולוגיה היוונית - ב'

היתה זו התרבות המטריאכלית העשירה ביותר שנתגלתה עד אז. היא פרחה בין השנים 2800 ל-1450 לפני הספירה (ומוזכרת על ידי הומרוס), ומרכזה פולחן אלת הפיריון - שלבשה לרוב דמות אשה מעוטרת נחשים, או בעלת ראש (או מסיכה) של ציפור. המספר שלוש היה משמעותי בהקשר הזה - בעיטורים שענדה ובלבושה. הציפורים שעוצבו באומנות היו תמיד עופות-מים, ורמזו על אלוהות הקשורה למים ולאויר. אחד ממרכזיה של התרבות היה המקדש הגדול בקנוסוס שבכרתים, בו נתגלו מתארים של מאות חדרים, שככל הנראה סיפקו את ההשראה לסיפור המינוטאור והמבוך. התרבות המינואית נעלמה באחת, במה שנראה כמו רעידת אדמה מאסיבית (ואולי המקור לאגדת אטלאנטיס) או אולי בפלישה מהיבשת, בה שלטה התרבות המיקנית: למקדשים לא היו חומות, ונראה שההגנה העיקרית היתה באמצעות ספינות. בתחילת האלף השני לפני הספירה החלה עליית התרבות המיקנית ביוון עצמה (תקופה אליה משוייכת גם העיר טרויה שנחשפה במאה הקודמת). היתה זו תרבותם של המהגרים שבאו מצפון, בני השבט ההודו-אירופאי שהביאו עימם את שפתם ואת אמונתם באל שמים לו הם קראו זאוס, ובאלת הארץ, גאיה, אשר מנישואיהם באו כל הדברים. גם בתרבות זו הופיעו פסלים וציורים של האלה, שנשתמרו אפילו בצלמיות האלה אתנה, שלעיתים היא בעלת כנפיים או מופיעה בצורת ציפור-מים. השילוב שנוצר בין שתי האמונות והפולחנים השונים (בעקבותיו הפך זאוס לבנה של ריאה, אחד משמותיה של האלה, ומקום לידתו עבר לכרתים), היה למקור ההשראה שמאחורי המיתולוגיה היוונית. גרייבס הציג בתחילת הספר את מיתוס הבריאה הפלגסיאני (על שם אחד העמים שבכרתים), המבוסס ברובו על קטע קצר מתוך הארגונאוטיקה של אפולוניוס מרודוס (בן המאה השלישית לפנה"ס) בו מסופר, ....כיצד בראשית הדברים אופיון ואורינומה, בת האוקיאנוס, משלו באולימפוס המושלג, וכיצד בכוח הזרוע אולצו לוותר על הבכורה לטובת קרונוס וריאה [הטיטאנים], וכיצד נפלו אל בין גלי האוקיאנוס. שני אלה האחרונים משלו בינתיים על הטיטאנים, האלים המבורכים, בעוד זאוס [בנם] אינו אלא ילד פעוט, החי במערה [בכרתים]... (הארגונאוטיקה, ספר ראשון, שורות 502-7, לפי הנוסח האנגלי של R.C. Seaton, 1912). על פי עדות זו ואחרות, כמו גם הרקע האנתרופולוגי שהוזכר, פיתח גרייבס את מיתוס היצירה הקדום, המטריאכלי, בו סיפר על אורינומה, אלת כל הקיים, שהפרידה בין המים לשמים, ויצרה את אופיון הנחש מרוח הצפון: רוח הצפון (שקרויה גם בוריאס) היא שהביאה להריונה. על כן סוסות לרוב יפנו את אחוריהן לעבר הרוח ויילדו סייחים מבלי שיורבעו. כך התעברה גם אורינומה. היא שינתה אז צורתה ליונה, ודגרה מעל הגלים; ומשבאה העת הטילה את הביצה הראשונה. למצוותה כרך עצמו אופיון סביב הביצה שבע פעמים עד אשר נבקעה לשניים. מתוכה יצאו ובאו כל הדברים אשר בעולם, הלא הם ילדיה: השמש, הלבנה, כוכבי הלכת וכוכבי השבת; הארץ על הריה ונהרותיה, עציה, צמחיה והיצורים החיים בה. (Greek Myths, עמ' 29). אורינומה ואופיון קבעו את משכנם על האולימפוס וישבו שם, עד שאופיון ניסה ליטול לעצמו את תהילת הבריאה וגורש לתחתיות הארץ. לאחר מכן יצרה אורינומה שבעה זוגות טיטאנים וטיטאניות, לפי מספר כוכבי הלכת. על פי גרייבס, אורינומה ('הנודדת למרחקים') היה שמה של אלת הלבנה. זהו כאמור מיתוס שונה מאוד מזה שהובא ב'תיאוגניה' של הסיודוס, בן המאה השביעית לפני הספירה. לפי גירסה זו, המוקדמת ביותר למיתולוגיה, כאוס התהווה ראשון, ואחריו גאיה, אמא-אדמה הפוריה, אשר בבסיס הכל והמשתרעת לכל עבר. אחריה טארטארוס האפל אשר בתחתיות הארץ, וארוס אל-האהבה, שאין יפה ממנו בין האלים בני-האלמוות: הוא שגורם לרפיון באיבריהם ומועקה בלבותיהם של בני אדם ואלים גם יחד. מתוך הכאוס באו ארבוס [חשכת טארטארוס] ועלטת-הלילה, ומהלילה וארבוס נולדו האתר (האויר העליון) והיום. גאיה ילדה אז את אוראנוס (השמים) משובץ הכוכבים, שהיה שווה לה בערכו, למען יקיף אותה מכל עבר ויהיה משכן-תמיד בטוח לאלים הברוכים. (תיאוגניה, שורות 115-128, מתוך Classical Mythology). מזיווגם של גאיה ואוראנוס נוצרו תריסר הטיטאנים, הקיקלופים (יוצרי הברק והרעם), וההקאטונכירים (שלושה ענקים מפלצתיים). הזיווג שבין אלת הארץ לאל השמים התבטא בהמשך באיחוד שבין הטיטאנים קרונוס וריאה, ואצל האלים זאוס והרה (אף שיש הטוענים שגם הן מייצגות, לצד אלות נוספות, התגלמויות מאוחרות של האלה הקדומה). במיתוס המאוחר הזה נדחקה האלה היוצרת אורינומה למדרגה פחותה, והיתה לבתם של הטיטאנים תטיס ואוקיאנוס, ולאמן של הכאריטות מזאוס (הן הגראציות בציורו הידוע של בוטיצ'לי). דומה שגאיה ירשה את מקומה בקרב היוונים, ומשהו מחשיבותה הפולחנית עוד מופיע בהימנון ההומרי מס' 30, המוקדש לאם הגדולה. The Greek Myths זכה להצלחה רבה בקרב הקוראים, אבל התקבל בקרירות בשורות האקדמיה (לפחות בכל הקשור לפרשנותו על המיתוסים). דומה שרק בשנים האחרונות זוכה הפרשנות שלו למקום משלה, כמו באחד מספרי הלימוד המקובלים, Classical Mythology של מורפורד ולנארדון, המצטטים את דבריו בדבר התקיימותו של המיתוס בפולחן, שהובאו בהקדמה לספר. בשנת 1964 פרסם גרייבס ספר מיתוסים נוסף, הפעם על היהדות (בעזרת החוקר היהודי רפאל פאטאי) בשם 'מיתוסים עבריים' (The Hebrew Myths), שניסה לעקוב אחר מקורם של המיתוסים המובאים בספר בראשית, ועל פרשנותם המאוחרת בספרות התלמודית. זהו מחקר מרתק על הדרך בה השתנתה משמעותם של המיתוסים הקדומים של ספר בראשית, אבל גם הפעם ניסה גרייבס למצוא שורשים מטריאכליים מאחוריהם, בהצלחה פחותה משהו מבאלה היווניים. פרשנותו של גרייבס למיתוסים היוונים ונסיונו לעגן את מיתוס האלה השפיעו רבות על משוררים ויוצרים במחצית השניה של המאה העשרים, וסיפקו השראה לניאו פאגאניזם שהחל לפרוח בשנות השישים, ומאז הלך והתחזק עם כל עשור. הוא גם תרם לחשיבותה של נקודת המבט האנתרופולוגית בחקר הדתות והאמונות העתיקות, וחשוב מכל, להפצת סיפורי המיתולוגיה לקהל הרחב.
 

Thestral

New member
זה מאמר ממש יפה../images/Emo70.gif../images/Emo45.gif../images/Emo108.gif

אכניס אותו למאמרים
 

plasTc

New member
לא צריך...../images/Emo157.gif

העיקר שיהיו מעניינים כמו זה...
 

ToryMaster

New member
שני דברים

1. עוד לא הבנתי, האלה הלבנה היא ההתגלמות של כל האלות (נשים) ביחד? 2. המאמר הזה מתאים גם לפורום פאגאניזם בישראל, אז אם הוא עוד לא שם...
 

Y. Welis

New member
לדעת גרייבס היא התגשמות האלות כולן

או האלה שנתנה השראה לכל השאר. לדעתו היתה אלה אחת במקור, שאח"כ התפצלה לכמה, כאשר כולן בעצם מייצגות אותה (אפרודיטה, הסטיה והקאטה הן 3 השלבים בחייה של אשה: נערות, בגרות וזיקנה). זה באמת מתאים גם לפאגאניזם (המודרני), שחב הרבה מאוד לגרייבס ודמיונו העשיר. זו אולי המורשת הגדולה שלו שתיזכר בעתיד, יותר מכל שאר כתביו.
 
למעלה