האם אנחנו מנצלים נכון את השטח המושכר בעסק?

האם אנחנו מנצלים נכון את השטח המושכר בעסק?

הוצאות שכר דירה של העסק/החברה הם הוצאה קבועה על פני השנה.
המשמעות היא שהוצאה זו, כמו הוצאות קבועות אחרות שחלות על העסק, יש לשלם ללא קשר למחזור ההכנסות שמפיקים.

לפיכך, עלינו לוודא שהשטח אותו אנו שוכרים מתאים פונקציונלית לצרכים שלנו ואין אנו נמצאים במצב של עודפי שטח לא מנוצלים. רוצים דוגמאות? בבקשה:

- נניח עסק מסחרי ששכר מחסן ענק. אומנם שכר הדירה איננו גבוה מאוד למ"ר, אבל מחצית משטח המחסן כלל אינה מנוצלת.
- לחילופין חישבו על משרד עורכי דין ששכר משרד שבו יש דרך קבע שני חדרים ריקים או מרפאה עם לובי גדול וריק.

המשותף לדוגמאות הללו הוא ניצול לא נכון של השטח שגורם לתשלום (קבוע) עודף.
מה ניתן לעשות במצבים כאלה?
ובכן, ישנן מס' אפשרויות:

1. לארגן בצורה פונקיונלית יותר את פעילות העסק במושכר. אם למשל מדובר בעסק מסחרי עם מחסן עודף וללא שטח תצוגה - נוכל להפוך השטח לעיל לתצוגה ובכך להפוך ליעילים יותר.

2. אם החלופה הראשונה אינה ישימה או מועילה, ואף ללא קשר לכך, נוכל לדאוג לכך שבחוזה השכירות שלנו תהיה אפשרות לשכירות משנה (Sub-Lease ) ואז נוכל אנחנו להכניס דייר משנה שישכור השטח העודף ויפחית העלויות שלנו. הסדר זה מקובל מאוד בשכירות משרדים, למשל.

3. אם שתי האפשרויות הללו לא ישימות, צריך לדאוג להחזיר שטחים עודפים לבעל הנכס (ולעגן גמישות מסויימת כבר בעת המו"מ על השכירות). כמובן שבמקרה הקיצוני יותר - אם אין כל גמישות - נצטרך לפנות את הנכס ולעבור למושכר המתאים למידות העסק ולצרכיו.
 
למעלה