תשובה - ביאור הסוגיה
תשובתי לדבריך תתחלק לג' חלקים.
ראשית אבאר תמיהה גדולה שיש לי על דבריך.
שנית אראה שמתמיהה זו הקושיה על דברי החזון איש גדולה מאוד.
שלישית אבאר את דברי החזון איש
הוצרכתי לאריכות זו - כיוון שהייתה נימת זלזול בדבריך, ובנוסף הייתה בהם טעות, ולכן נזקקתי להעמיד הדברים על דיוקם.
א. כתבת שלדעת הספרדים ציצית צמר היא מדאורייתא, וכל השאר מדרבנן - ומכח אמירה זו התפלאת עלי איך מלאני ליבי לפסוק לכלל ישראל מכח חידושו של החזון איש.
ואולם דעת הספרדים שרק בבגד צמר (ופשתן - אלא שלא לובשים פשתן משום שעטנז) יוצאים י"ח מדאורייתא מקורה מסמיכות פסוקים בחומש דברים, שכתוב 'לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדיו גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך', ונחלקו חכמי ישראל האם יש ללמוד מכאן שרק בגדים מצמר ופשתים נקראים בגדים מדאורייתא, ובשאר בגדים החיוב הוא מדרבנן בלבד. או שמא אין ללמוד מסמיכות זו, וכל בגד חייב מדאורייתא.
ב. ובאמת מכח דברים אלו גדילה התמיהה לכאורה על דברי החזון איש, שהרי יוצא מדברי שלכולי עלמא בגד צמר חייב בציצית מדאורייתא, בין למאן דאמר שרק בגד צמר, ובין למאן דאמר שכל הבגדים חייבים מדאורייתא, אז איך אמר החזון איש הפוך, ועוד יתרה מזאת שהוא פטר את בגד הצמר לגמרי מציצית ולא אמר שחייבו מדרבנן.
ג. ובאמת ביאור דברי החזון איש הוא פשוט, שכל מה שדיברנו עד עתה הוא בשאלה 'בגד מאיזה חומר חייב בציצית', והחזון איש דן בשאלה אחרת לגמרי, הוא דן בשאלה 'מה נקרא בגד'.
דברי החזון איש (מובאים בהערות של הרב נבנצל על המשנה ברורה 'ביצחק יקרא') הם כך:
"החזון איש לא לבש טלית קטן של צמר, אמר שחם לו בטלית של צמר, ולכן לגביו אין לו שם בגד"
ולכן מכח דברי החזון איש האלה הערתי שלענ"ד אפוד שמירה הוא בכלל לא נקרא בכלל בגד, ופטור לגמרי מציצית.
אבל אני חושב שהלכה למעשה ראוי לעשות כדברי הרב שמואל אליהו (משום שסברא זו של החזון איש היא דעת יחיד ולא ראיתי עוד מי שהביא אותה. ומדובר בספק דאורייתא), ואולי רק להימנע מלברך עליה, שהרי ברכות לא מעכבות.
נ.ב.1 הערב חל הייארצייט של החזון איש, אשרינו שזכינו לעסוק בדברי תורתו.
נ.ב.2 השיעור שלי בהלכות ציצית נמצא ביוטיוב כאן. (דברי החזון איש מובאים לאחר כשעה של שיעור, ומיד לאחר מכן דיברנו על ההבדל בין בגד מיחידה אחת לבגד שעשוי שתי וערב - שעליו נסובים דברי הרב שמואל)