האם דין עדות להיפסל משום שהעד לא הוזהר לומר את האמת?

האם דין עדות להיפסל משום שהעד לא הוזהר לומר את האמת?

1. עורך דין דב דוניץ טוען, כי "הפסיקה קובעת, שאין לעדות כזאת משמעות". אבל אני לא מצאתי את הקביעה הזאת בפסיקה, גם לא בפסק הדין היחיד, שאליו מפנה דוניץ (ע”פ [י-ם] 30416/06, עיריית ירושלים נגד זאב מנחם ואח'). אמנם כן, צוין בו, כי המשיבים (הנאשמים) לא העידו תחת אזהרה, אך היה זה רק אחד מכמה טעמים לקבלת הערעור, ולדעתי, הזניח שבהם.
2. לעצם השאלה, הנה דברים שכתב פרופ' גבריאל הלוי בספרו "תורת דיני הראיות", מהדורת 2013, כרך ב', ע' 127:
“כפועל יוצא נראה, כי היעדר השבועה או היעדר האזהרה כשלעצמם אינם פוסלים את כשרותו להעיד של העד, אלא כי יש לבחון את הסיבה להיעדרן. אם העד מסרב לשבועה או לאזהרה, הרי שיש בכך כדי להעיד על היעדר מחויבותו למסירת עדות אמת, וכי קיים חשש ריאלי למסירת עדות שקר. מאחר שהכשרות להעיד היתה מיועדת בעיקרה למנוע את עדויות השקר, כי אז נטייתן של שיטות המשפט הנה שלא להתיר את העדות מכלתחילה. לעומת זאת, כאשר מדובר בטעות מצדו של בית המשפט או בהיעדר תשומת לב, אין העדר השבועה או העדר האזהרה מעידים על היעדר מחויבות למסירת עדות אמת, ואין לכך בהכרח השפעה ישירה על כשרותו של העד להעיד...”
3. וכך פסקה השופטת דליה דורנר ב-ע"פ [ב"ש] 284/84, גנון מאיר נגד מדינת ישראל:
“החוק אמנם מחייב להזהיר את העד, אך גם דברים שנאמרו לשם ראיה ללא אזהרה הם בגדר עדות, והוראת החוק בדבר מתן עדות שקר חלה עליה; זאת ניתן ללמוד מסעיף 236 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977, המגדיר כעדות לצורך עבירות הקשורות בשיבוש עשיית משפט, וביניהן עדות שקר, כ'אמרות בעל-פה או בכתב שנאמרו לשם ראיה', מבלי להתנות זאת באזהרה מוקדמת. זו גם ההשקפה המתבקשת מהפסיקה האמריקאית, שנקבע בה הכלל כי גם כאשר ברור הוא שהעד לא הושבע - אין בכך לשמש עילה לביטול הפסק אם בעל-הדין המבקש את פסילת העדות לא התנגד בעוד מועד להשמעתה בשל אי ההשבעה ולא איפשר בכך את תיקון הטעות. בנסיבות כאלה רואים באי ההתנגדות משום הסכמה, המונעת מן המתנגד להמתין לתוצאות המשפט ולהעלות את ההתנגדות בערכאת הערעור רק כשהתוצאות לא יהיו לרוחו... נראה לי כי אי-ההזהרה נופלת כרגיל בגדר הפגמים שאינם גורמים לעיוות דין, אם כי יש לשקול כל מקרה על-פי נסיבותיו, ובמסגרת זאת ראוי גם לשקול את עמדת המערער בערכאה הראשונה".

 
אפשר לדון בנושא גם בלי לרדת לפסים אישיים

ובלי להקים במה להנצחת טעות (לפי טענתך) כזו או אחרת.
בכל אופן, תגובות עוקצניות נמחקו משרשור זה.
 
אפשר לבקר בעלי מקצוע גם בלי "יצאת צדיק"

האם אתה שולל חשיפת רשלנות מקצועית בתוכניות כמו "יצאת צדיק", או שעורכי דין ראויים לדעתך לחסינות מפני ביקורת או, למצער, ליחס סלחני יותר מאשר בעלי מקצוע אחרים (מדוע)?

נ"ב - כשעורך דין כותב: “הפסיקה קובעת... ראה למשל...”, הוא יוצר רושם, שהקביעה הנדונה מצויה בכמה פסקי דין, ואם הסתמך רק על פסק דין אחד, הוא לא טעה, אלא הטעה ביודעין, אפילו בהנחה, שפרשנותו לאותו פסק נכונה.
 
זו דעתי

להעביר ביקורת בפורום אחד על שגיאה של איש מקצוע בפורום מקביל, נראה לי קצת לא הולם.
מצד שני, זכותך המלאה להעביר ביקורת כזו.
תגובות שכבר חרגו לתחום של לשון הרע כלפי אותו עו"ד, נמחקו.
 
האפשרות למתוח ביקורת שם מוגבלת

האתר ההוא מנוטר, כלומר: הודעות ותגובות מתפרסמות בו רק אם המערכת אישרה, ולא אוטומטית, אחרי הלחיצה על "שלח".
אתרים אחרים הם אמצעים שהמטרה מקדשת.
 
נכון

וגם את זה ציינתי בדיון קודם. ובאתרים שאינם מנוטרים חשיפת שגיאה של מנהל הפורום בדרך כלל תימחק, לאמור: מנהל הפורום יגן על כבודו ועל יוקרתו במחיר הטעיית השואלים.
 

ushi1

New member
עופר בן אברהם,אתה צודק לחלוטין

אוסיף ,שלדעתי,ולצערי גם מנסיון עבר,עורכי דין דופקים את הלקוחות שלהם על ימין ועל שמאל,והדברים לא מגיעים כלל לתביעות בגין רשלנות,ברוב המקרים.
רוב הלקוחות לא ממש שולטים בחומר,ונותנים לעורך הדין מרחב פעולה. המצב שנוצר: הרבה לקוחות משלמים ביוקר על עורכי דין,שלא הייתי סומך עליהם בכלום,מלבד חתימה על תצהיר.
 
למעלה