דת קיימת בכל ציוויליזציה אנושית
אם היינו רואים, למשל, שלכל יצור עלי אדמות יש איבר או תכונה מסויימת, מה היינו מסיקים?
עד כמה שאני רואה, יש 4 אפשרויות:
1. דת הכרחית להתפתחות וקיומן המתמשך של ציוויליזציות אנושית - במקרה זה דת בהכרח הייתה מועילה לאנושות.
2. דת היא תופעת לוואי הכרחית בהתפתחות או המשך קיומן של ציוויליזציות אנושית - זה כבר עניין של הגדרות, אבל הייתי אומר שגם אז דת הייתה תופעה חיובית (בהשאלה, ללכת לשירותים זה לא כיף גדול, אבל היכולת להוציא חומרים לא מועילים מהגוף היא מאוד חיובית).
3. דת נוצרה בנקודת זמן אחת, כשכל האנושות הייתה במקום אחד, ולא נעלמה אלא עברה שינויים - מאוד לא סביר בעיני. בטבע, איבר לא מועיל מתנוון ומפסיק לצרוך משאבים. אולי בעוד מאה או שתיים דת תהיה שריד מנוון, אבל לפני מאה או שתיים הדת הייתה רכיב מרכזי בכל חברה אנושית (ועודנה כזאת בחלק לא מבוטל מהן).
4. זה סתם צירוף מקרים שבכל החברות האנושיות התפתחה דת, ושברובן היא שיחקה תפקיד מרכזי - האפשרות הזאת נראית לא סבירה בעליל בעיני.
לדעתי המסקנה הבלתי נמנעת היא שדת הועילה לאנושות בשלב כלשהו, בין אם באופן ישיר ובין אם בצורה עקיפה.
 
לכן, אני חושב שהשאלה היא לא "האם דת הייתה מועילה", אלא "כיצד דת הועילה לאנושות?"
פאטון אוסוולד מאוד קרוב לדעה שלי בנושא, אבל המטרה קצת אחרת.
חברה אנושית מבוססת על שיתוף פעולה. אם אתה חלק מהחברה שלי, ואני חלק מהחברה שלך, בהכרח יש בינינו שיתוף פעולה כלשהו, אם רק כי חלק מהמיסים שלך שילמו עבור חלק מהשירותים הציבוריים שאני צורך ולהפך.
רוב (כל?) האתרפולוגים מסכימים שחברות אנושיות פרימטיביות כללו מספר מצומצם של אנשים. נניח, לא יותר מ-200 איש. שיתוף פעולה היה יחסית פשוט, כי כולם הכירו את כולם.
אבל ככל שתרבויות אנושיות התפתחו, כך גם מספר האנשים בחברה גדל. עד שהגענו לנקודה בה כל פרט בחברה לא יכל להכיר כל פרט אחר. בעיה.
למה זאת בעיה? כי חברה מוצלחת היא חברה בה כל פרט עושה את מה שהוא הכי טוב בו, והרבה פרטים מסוגלים לשתף פעולה בפרויקטים גדולים. לכן צריך ליצור יחסי אמון.
ומה צריך כדי ליצור יחסי אמון בין אנשים שלא מכירים אחד את השני? חוקים הניתנים לאכיפה, אמון שהחוקים יאכפו בפועל ואמון שגם לצד השני יש אמון שהחוקים יאכפו בפועל.
קבלת מערכת אמונות משותפת, שכוללת סט של מצוות עשה ואל תעשה, ערכים ומתן שכר ועונש באופן וודאי (אפילו אם אין עדות לשכר ועונש הזה) עונה בדיוק על התנאים האלה.