חזרה על מה שפורסם אינה הגנה
1. סעיף 70 ל
חוק בתי המשפט, שדן באיסור פרסומים, אינו פוטר מאחריות את מי שפרסם שוב את מה שכבר פורסם. ויש טעם לכך, שהרי החזרה מעצימה את הפרסום ועלולה להחריף את הנזק למושאו. ומה גם שפטור למפרסם החוזר יעודד הפרת צווים. לדוגמה, עיתונאי, שיחפוץ לחשוף שם חשוד שפרסומו נאסר, יוכל לפרסם את השם, בלי להזדהות, באתר זניח כלשהו, ואחר כך לפרסמו בעיתונו בטענה המיתממת, שהשם כבר פורסם. עם זאת:
2. בהיקש מסעיף 19(1) ל
חוק איסור לשון הרע, חזרה על מה שפורסם בציון המקור עשויה להיות עילה להקלה בעונש.
3. “חבר הכנסת לא ישא באחריות פלילית או אזרחית, ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית, בשל הצבעה, או בשל הבעת דעה בעל פה או בכתב, או בשל מעשה שעשה - בכנסת או מחוצה לה - אם היו ההצבעה, הבעת הדעה או המעשה במילוי תפקידו, או למען מילוי תפקידו, כחבר הכנסת" (סעיף 1(א) ל
חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם).
4. אם חבר הכנסת עבר עבירה לא במילוי תפקידו או למען מילויו, אפשר להגיש נגדו כתב אישום, באישור היועץ המשפטי לממשלה, ובניגוד למה שהיה בעבר (לפני 26 ביולי 2005, שאז שוּנָה החוק), היועץ אינו צריך לבקש מהכנסת להסיר את החסינות, אלא להיפך: על חבר הכנסת החשוד, אם רצונו בכך, לבקש מהכנסת, שתקבע כי הוא חסין (סעיף 4 לחוק).
5. האם אמיר אוחנה הפר, לכאורה, את צו איסור הפרסום בעניין ניר חפץ במילוי תפקידו או למען מילויו?
היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, הבהיר, ב
חוות דעת מ- 18 בפברואר 2013, כי חבר הכנסת יהנה מחסינות על התבטאות אסורה אם במסגרת הפעילות המותרת והלגיטימית שלו הוא גלש, שלא מתוך תכנון מוקדם (למשל, בלהט הוויכוח או בתגובה לדברים שנאמרו לו) לאותו מתחם אסור של התבטאויות, שאזרח מן השורה היה נתבע או עומד בגינן לדין. ומכאן שעל התבטאות שתוכננה מראש, המהווה עבירה, אין חסינות, וניתן להעמיד חבר כנסת לדין בגינה.
חוות הדעת האמורה נסמכה כנראה (לא צוינו בה אסמכתאות), בין היתר, על פסיקת בית המשפט העליון מ- 28 בינואר 1996, שדנה במסמך צבאי סודי (מסמך שטאובר), שחשף חבר הכנסת בנימין נתניהו במליאת הכנסת. נפסק, כי נתניהו לא תכנן מראש את הקראת המסמך, אלא נגרר לכך בתגובה לטענה שהועלתה, ועל כן הוא חסין (בג"ץ 5151/95, ח"כ רן כהן נגד היועץ המשפטי לממשלה).