האם היה פה כבר דיון על ספרו של גודמן?

מאור בר

New member
האם היה פה כבר דיון על ספרו של גודמן?

אני מתייחס לסודותיו של מורה הנבוכים. חיפשתי בפורום אבל לא מצאתי דיון משמעותי בנושא.
אני רק באמצע הספר, אבל מאחר והקריאה שלי היא משבת לשבת... יש לי זמן לחשוב על הרבה דברים לאורך הקריאה.
בעיקר מעניין אותי לדעת עד כמה מדובר בפרשנות אישית של גודמן למורה נבוכים או בחשיפת האמת (הסוד) של הרמב"ם.
אישית - כל חווית הקריאה עד כה כאילו מגבשת לכדי משנה סדורה, ברהיטות מופלאה, את כל מה שיכולתי להגדיר קודם רק כ"תחושת בטן".
למשל, תמיד אמרתי שהניהיליזם ההיידגריאני\ניטשאני זה הדבר הכי קרוב שקראתי לאמונה הדתית העמוקה ביותר...
.
 

u r i el

New member
גודמן הוזכר בפורום.

בשרשור הזה, וגם כאן.

אגב, בשני השרשורים הגבתי גם אני, בשמות שונים - ורק מה שאני כתבתי שווה באמת קריאה ... (
).
 

מאור בר

New member
תודה. אני מופתע שהספר לא עורר כאן קצת יותר

עניין (או בלאגן...). בעיניי זהו ספר מטלטל ממש.
 

u r i el

New member
כדי לדון בספר עיון

חובה לקרוא אותו היטב.
כדי להתייחס ברצינות הראויה לספר עיון שכזה צריך גם להכיר היטב את מו"נ, לפחות בשני תרגומים "קלאסיים", אחד מימה"ב והשני מהעת החדשה. אתה וודאי מכיר את ספרי השיחות של ל', תמיד יושבים שם אנשים עם כמה תרגומים ולעתים גם דוברי ערבית יהודית, וכך צריך. נראה לי שמעטים כאן אלה הקוראים ספרי עיון בזמנם הפנוי.
 

מאור בר

New member
זה קצת מייאש

אני חושב שעדיף לנהל דיון גם אין לכל אחד מאיתנו את מלוא ארגז הכלים שאתה מתאר. זה היופי באינטרנט, יש פה כח שכל אחד תורם למשהו גדול יותר. מקסימום טעיתי - מישהו כבר יתקן אותי...
 
<...>

בהרבה דברים הפרשנות של גודמן עולה בקנה אחד עם מסורות מחקריות שונות, אך בכל מה שנוגע להתמודדות עם הטקסט עצמו הוא עשה עבודה צולעת ביותר.


מה שמפליא בדברייך הוא הזיהוי בין הניהליזם של היידגר לזה של ניטשה. אין טעות גדולה מזו. ניטשה איננו ניהיליסט כלל, ולמעשה כל הגותו לא נוצרה אלא כדי להילחם בניהיליזם שחלש, לדעתו, על אירופה וכדי למצוא מרפא לדקדנס המודרני. היידגר, לעומת זאת, הגיע - החל מהגותו האמצעית - לניהיליזם קיומי. לכרוך את שתי ההגויות בכריכה את זה חטא כלפי הרוח ומעין רוקוקו של הטעם [כלשונו של ניטשה על כריכת הברית החדשה עם תורת היהודים].
 

מאור בר

New member
1. תוכל לתת לי דוגמאות היכן ההתמודדות צולעת?

2. לגבי ניטשה, אני מקבל, תודה על ניעור החלודה שלי :)
אולי אני נוטה לקשר בין ניטשה לניהיליזם בעקבות ההשפעה של הפנומנולוגיה של הוסרל. אם אני מבין נכון, הפרספקטיביזם הניטשאני מתאפשר בין היתר בזכות מהלך משחרר זה של הוסרל.
בכל אופן לטעמי, אין כל תוכן אמיתי (ערכי) שניטשה יוצק אל הריק הניהיליסטי. גם פה אשמח אם תדייק אותי.
 
דיוניסוס הוא התוכן הערכי שלו

ערך השיכרון.
אצל ניטשה- "אלים הם ערכים".
הדיוניסוס בא ב"עיסקת חבילה" עם עוד ערכים- ערך החיים (מכיוון שהוא מורה על נשיאה בסבל למענם), ערך היופי (המביא לשיכרון חושים) ולכן כל ערכי האסתטיקה ואפשר לחשוב על כהנא וכהנא ערכים מתחייבים.
דיוניסוס מוצג אצלו כניגודו של אפולו, החלום (כך טען ב"מסות על חינוך לתרבות"). ערך החלום נשלל, אם כן. יתכן שאפשר לפרש את הגותו של ניטשה כניסיון לחייב מחדש, באמצעות רציונל הדיוניסוס, השיכרון, את הערכים התלויים בערך החלום. מעשה חיוב ערכי זה, אנטי ניהליסטי מובהק, מתבצע בקונטקסט התרבותי חברתי דתי של ניטשה עצמו- משמע בקונטקסט של המוסר הנוצרי. חיוב באמצעות ערך השיכרון מעניק לתופעות (חברתיות, תרבותיות, פרטיות) שערך החלום שבהן נשלל הסברים פסיכולוגיים מעמיקים המשלבים שיכרון וקונאטוס של רצון לעוצמה, אשר מבליעים תורות פסיכולוגיות שהתפתחו לאחר מכן וזכו לפופולאריות. ניטשה הוא לפיכך פסיכולוג דיוניסי.
מעבר לכך שהוא מחייב באמצעות הדיוניסוס- הוא גם תולה תקווה בבורא ערכים עתידי, שיברא ערכים חדשים. זה לכשלעצמו מעניין כי מדוע לא הסתפק בחיוב הדיוניסי? שמא גם בריאת ערכים חדשים היא אצלו מעשה דיוניסי!
 
על החלום

החלום שולל את ערכם של הדברים שבעירות.
דברים רבים הם חלום, ולכן הם שוללניים במהותם הערכית- אלוהים (שולל ערך האדם), עולם הבא (שולל ערך העולם), האמת המוחלטת (שוללת ערך המציאות).
גם אריסטו התייחס לנושא וטען "התקווה היא חלומם של הערים" (מצאתי באינטרנט ואינני יודע היכן טען זאת ואם באמת טען זאת)- כך שגם אצלו יש מודעות לבעייתיות של החלום. שלילת התקווה, משמע- נקיטה בפסימיזם (ולא בניהליזם) היא חלקו הראשון של המאמץ ההגותי הניטשיאני (שמא גם האריסטוטלי) אולם ניטשה מציע גם חיוב- ערך הדיוניסוס, ערך השיכרון אשר מחליף את ההיאחזות בתקווה. השיכרון- בין אם הוא מחושים, מסמים, מתשוקה, מפעולה, ממוסיקה, מאמנות וכ"ו הוא ערך לכשלעצמו (והוא מאציל את ערכו). ליוונים היתה מוזה שהוקדשה לשירה דיוניסית והם סגדו לה, משמע שירה שאמורה להביא לאכסטזה היא בעלת ערך בפני עצמה. מוזת המחול אף היא בעלת מימד דיוניסי. ניטשה אומר "אל מרקד מבעדי"- כלומר הוא משמש כנביא (האומר את הראוי להיות) של ערך השיכרון והריקוד הוא תפילתו. ריקוד במובן הרגיל אולם גם במובן של תנועה חיננית וריתמית בכל פעולותיו, גם בכתיבה.
 
אה, וסקס

לאו דווקא סקס למטרת רביה, אלא סקס למטרת שיכרון מסקס. סקס דיוניסי, הוא ערך מואצל מהדיוניסוס. אורגיות הן כלי מצויין להגשמת הערך הזה. ואכן היו נהוגות אורגיות דיוניסוס ביוון העתיקה ובעולם העתיק בכלל.
חג פורים הוא ניסיונה של הדת למסד ולמשמע, (בקיצור- להרוס את המסיבה) את אורגיות דיוניסוס הללו. "עד לא ידע"- עד שתגיע לדרגת שיכרון שבה תשכח מכל חלום.
 
<>

הספר הזה אינו אלא איגוד של דברים ידועים שדשו בהם עד דק בפרשנות ובמחקר, המסורתיים והמודרניים גם יחד, ללא כל חשיפה של "סוד" כלשהו, ובזה לא אמרתי שהוא טועה בכל. אני לא אומר שזה לא ספר נחמד. סך הכל הוא עורך סיור קצר לגבי מצב המחקר של המורה ופותח צוהר לזה שרוצה להציץ אל תוכו. בעצם, השם שניתן לספר תואם את תכנו: יותר משהוא חושף סוד מסודות המורה, הוא [רק] דן על כך שיש למורה סוד ושהוא מוצנע בצורה כזו וכזו, ושצריך לחשפו כך או כך, ותו לא מידי. בנוסף, ליצור מצע פרשני על המתח שמתקיים בין האל לדת לא רק שאינו תואם את מהות המורה אלא הוא חותר תחתיה. הדבר האחרון שהרמב"ם היה אומר זה שישנו מתח בין האל לדת! איפכא מינה: המסר המרכזי של הרב הוא שהאמת שוכנת ב[כתבי ה] הדת, ושאנשי הדת השלמים הורו אותה. גם ההשוואה בין הפרקים של המורה לא נעשתה בצורה מעמיקה, ויש עשרות מקורות שנעלמו מעין המחבר בשעת ההשוואות. לדוגמא, בקצרה: הצלבה בין א, ב; א, כז; א, נד עם ג, לא-לב-נא-נד, והשוואה של הנ"ל עם א, לד. גם האופן בו הוא מפרש את הנבואה לא פתר את הבעייתיות שעולה עם לב מהשני, והדברים ארוכים.

לגבי ניטשה, הוא מלכתחילה לא שאף להכניס תוכן ערכי אל הריק. ה-תוכן אינו מעלה ואינו מוריד. בשלבי הגותו המוקדמים ניטשה הסמיך את רעיונותיו על מצע שופנהאורי, ואז עוד אולי ניתן היה לחפש איזשהו תוכן. אך שעה שהוא החליף את המצע הזה במצע הירקלייטי, התהליך הפך לתוכן עצמו. כך שיהיה אשר יהיה התוכן, כל עוד התהליך עוזר לאינדיביד לבגוד בעצמו, הרי שהוא צולח את עצמו. אני סבורשצודקים אלו שטוענים שניטשה הוא אבי האקזיסטנציאליזם ואבי החשיבה הפוסט מודרנית כאחד, וזה היופי בפואטיקה של הגותו: האדם נכרע לדבוק בעצמו, כשבפועל אין כל 'עצמו', ומה שנותר הוא יצירה בלבד.
 

מאור בר

New member
אני צריך ללמוד את התגובות יותר מאת הספר :)

יקח לי קצת זמן לרדת לעומק הדברים. אבל בינתיים אומר תודה על התגובות.

האם הזיקה שאני רואה בין הניהיליזם למשנת הרמב"ם (לפחות כפי שמוצגת בספרו של גודמן) קיימת גם בעיניכם?
בר אוריין, השורה האחרונה שכתבת: "האדם נכרע לדבוק בעצמו, כשבפועל אין כל 'עצמו', ומה שנותר הוא יצירה בלבד."
הרי זה דומה לתפיסת האדם של הרמב"ם, בעיקר לאחר שהוא מעקר את התפיסות המסורתיות של האדם, האל, הנבואה.
כמו כן ההתייחסות לבניית אישיותו של האדם כיצירה הגדולה של חייו.
 
יתגבר

"וזה הסוד אשר החיות עצמה לחשה באזני: 'ראה' - כה אמרה - 'אנכי הדבר הנאלץ לגבור על עצמו תמיד'" [ניטשה, כה אמר זרתוסתרא: "על ההתגברות העצמית"].

אין תימה שדברי ניטשה מזכירים לך את דברי הרמב"ם, מכיוון שעצתם הרעיון של "האדם השלם" הוא רעיון הלניסטי שהשפיע על שניהם [ראה "אתיקה ניקומאכית" לאריסטו, ספר רביעי]. במובנים אלו, הרמב"ם וניטשה אינם תלמידים של משה ועזרא וגם לא של סולון ופריקלס: הם צידדו בעמדות של מתנגדי הדמוקרטיה ביוון: מעבר להיבטים העיוניים במשנתו [שגם בהם, המעמיק יבחין שהוא יותר אפלטוני מאשר אריסטוטלי], בעקבות אלפראבי הרמב"ם אחז בתפיסה פוליטית אפלטונית. שלטון החכמים, ה"שקר האציל", ההלכה כחוקה אקסוטרית לתורה, כל אלו שאילות אפלטוניות [יש מאן דאמר בר הכי שטען שהרמב"ם לא קרא את "פוליטיקה" של אריסטו וכן הכיר את ה"הפוליטיאה" של אפלטון]. והוא הדין אצל ניטשה: ההבחנה בין איש-המעלה לבין ההמון עברה מיוון גם אל הרומים, אשר הבחינו בין הפטריקים לפלאבס, ומשם ניטשה לקח את הבסיס לעיוניו האנתרופו-פסיכולוגיים. ניטשה ניסה לבחון את הגורמים שהובילו לניוון התרבותי באירופה וחיפש את התרופה לתחלואיה. כידוע, הוא סבר כי מערכת הערכים הנוצרית היא הסיבה לדקדנס של ימיו. אין לראות בניצחון הנצרות סימן לגדולתה הרוחנית היות שלרוב העבד מנצח את האדון, נאום ניטשה; אליבא דידו, יש"ו הוא הנקמה של היהודים ברומא, וכך יוצא שהיהודים הם האחראים למרד העבדים בשדה המוסר [פתיחתא ד"לגניאולוגיה של המוסר"]. דווקא המוסר היווני-רומי שהפסיד הוא שנתפס בעיני ניטשה כעליון יותר. בדבר זה הרמב"ם וניטשה תמימי דעים. גם הרמב"ם ביכר את בני העלייה המועטים וסבר שכל המון כוזב.

אולם ישנו הבדל רב משמעות בין ניטשה לרמב"ם: האוברמנש של ניטשה מוכרח לכבוש את עצמו כל פעם מחדש. הוא עושה מה שלא בא לו כשיטה [לפום צערא אגרא.] את ניטשה פחות עניינו התכנים המוסריים כשלעצמם, הוא התעניין ביצירה העצמית של אינדיבידואל "אדנותי", כזה שיוכל תמיד להשיל את "בגדיו" מעל עצמו. למעשה, בעיני ניטשה, לאחר שמרדת במי שאתה ברגע נתון, אין כל בעיה שתאמץ איזו שיטת מוסר שלא תהיה, אפילו את המוסר הנוצרי. כיצד אתה נהיה מה שאתה? על-ידי שאתה פוסק להיות מה שאתה לא! הדבר העקבי היחיד בפסיכולוגיית המוסר של ניטשה היא הקביעה שאתה אחראי לאישיות/יצירה שלך. "שיהיה אדם מטביע 'סגנון' לאופיו שלו - אכן זו אמנות רבה ונדירה!" [מ"ע 290; "שופנהאואר כמחנך" 25; "זרתוסתרא" פרק ב, "על ההתגברות העצמית"; מעבר לטו"ר 42, 30; ראה גם אצל יעקב גולומב "אביר האמונה וגיבור הכפירה" פרק ה']. התמורה הדיוניסית חסרת המהות, היא ה"פאנטה ראי" בו ניטשה דגל.

בניגוד לכך, אצל הרמב"ם איש המעלה מגיע לאטרקסיה וליציבות. ברגע שאדם הוציא את שכלו מהכח אל הפועל הרי שהוא מוכרח להגיע לאמתות מאוד מסוימות. ייתכן שההבדל הסזה ביניהם נובע מהעובדה שניטשה חי בעידן בתר קנטיאני, ואכמ"ל. אמנם גם אצל הרמב"ם בשלמות האחרונה אין מעשים ולא מידות, ומכאן - לכאורה - מודעא רבה לפרשנות ניהיליסטית, אך דווקא לשם כך הוא כתב את פרק יב בחלק השלישי במורה נבוכים, לאפוקי מדעת הניהיליסטים.
 
למעלה