ועוד תשובות
הרמב"ם מונה חמישה חלקים לנפש, אך הוא טורח להדגיש כי אין המדובר בחלקים במובן של פיצול. אלא הכל חטיבה אחת. והביטוי חלקים יסודו בהעדר היכולת שלנו לתאר דבר מה שאינו ניתן לראיה. לאור זאת חמישה חלקים פירושו חמישה כחות ותפקידים שונים. והוא מונה את הפונקציות הבאות: כח הזן,(=תזונה וצמיחה של הגוף) המרגיש,(תחושות) המדמה, (=דמיון, חלומות) המתעורר (=הרצון) השכלי. עם זאת יש גישה אחרת הגורסת שיש שלושה נפשות באדם, כאשר כל נפש שולטת על תחום נפרד. יש את הנפש טבעית,(=גדילה וצמיחה של האדם) חיונית,(=התחושות) ונפשית,(=השכלית) הבסיס למחלוקת זו קשורה להתבוננות בפעולות הקיימים באדם. ניתן להבחין במספר דברים שלכאורה נראים שונים ונבדלים למאוד. כך יש באדם כחות גדילה וצמיחה, ויש בו כחות תאוותנייים, ויש בו כחות שכליים. וכאן השאלה היא: כיצד אנו מגדירים את הגורם לפעולות השונות של האדם, האם הכל נובע ממקור אחד, או שמא יש מספר גורמים? הרמב"ם משיב על כך, כי הכל גורם אחד וממנו מתפצלים כחות לשאר הפונקציות. בעוד לפי הגישה האחרת יש שלושה גורמים. ניתן להמחיש את המחלוקת באופן הבא: אור מנורה הדולק, ובו בעת המחשב דולק, וגם הרדיו. לשיטת הרמב"ם יש כאן מנגנון אחד המפעיל את הכל והוא שעון החשמל, מנגד לגישה האחרת ההסבר שיש כאן שלושה גורמים. דבר אחד מופעל למשל ע"י סוללה, והשני, ע"י החשמל, והשלישי ע"י גנרטור. לכאורה ניתן לשאול מהו הבדל בין אם אומרים שיש שלוש או אחת? אבל לפי הרמב"ם יש לכך השלכה רבה. למשל בתחום של הריסון העצמי. אם נטען כי החלק היצרי שבאדם נשלט ע"י גורם אחד, והחלק השכלי ע"י גורם אחר, אזי הדרך לרסון העצמי הינו ע"י דיכוי הכח היצרי וצמצומו בפרישות מופלגת ובצומות וכיוצא בזה. מאידך אם הכל הינו גורם אחד, אזי אין מקום לדיכוי היצר,שהרי בו בעת נפגע הכל, כלומר גם ביתר הכחות. מבחינת הרמב"ם הנפש היא דף נייר. אם מצאנו טעות בדף אחד, לא נקרע את הנייר כי בכך, נמחק גם את הכתוב מעבר לדף.מה שאין כן לגישה הגורסת שיש מספר נפשות. השלכה נוספת להבחנה זו, קשורה לאמונה בגילגול. לפי השיטה שיש נפש אחת, אין מקום כלל לגילגול. כי לא ניתן לדבר על חזרת חלק מהנפש או ניצוץ ממנו, כי הכל קשור אחד בשני. מאידך אם גורסים שיש כמה נפשות ניתן לומר כי אין חלק אחד קשור בשני, ואפשר להניח כי יש חלק שב להשלים את תיקונו. זה מה שנראה לגבי ההשלכות של המחלוקת בעניין.