האם העיקר תואר ראשון? או לדחות את הלימודים...

הדססס

New member
האם העיקר תואר ראשון? או לדחות את הלימודים...

שלום, אני בת 22, נשואה. למדתי שנה אחת קולנוע וטלויזיה- מאוד נהניתי מהתחום, אך החלטתי לעזוב בעיקר בגלל שהלימודים היו רק תעודה ללא תואר ראשון, האווירה התחרותית בין הסטודנטים, והלחץ/האינטנסיביות בלי סוף (לימודים מ8 בבוקר עד 8 בערב כל יום, לא כולל ימי צילומים...). לאחר שעזבתי, החלטתי שאני רוצה ללמוד משהו לתואר ראשון. התלבטתי מאוד, והלכתי למכון להכוונה- ממנו יצאתי בהרגשה שעשיתי כל מה שיכולתי ובאמת הציעו לי מקצועות שדברו אלי: 1- חינוך לא פורמלי/ או חינוך יצירתי (יצירתי-פחות מעניין אותי) 2- פרסום/ יחסי ציבור 3- הנחיית קבוצות (רק אחרי תואר ראשון). היועצת התעסוקתית הגיעה למסקנה שאני מאוד אוהבת לעבוד מול אנשים- להדריך קבוצות (כמו הדרכת טיולים וכו'), להוביל קבוצה וכו', ומצד שני מאוד חשוב לי גם להביא את עצמי ואת היצירתיות שבי לתוך העבודה שלי (כמו עריכת סרט קולנוע-בו אני מבטאת את עצמי..) יצאתי מהמכון בהחלטה שאלמד חינוך לא פורמלי לתואר ראשון, ויותר מאוחר אלמד הנחיית קבוצות. כמעט התחלתי ללמוד כבר חינוך לא פורמלי, בשנה שעברה, אך בגלל שיקולים כלכליים (בעיקר) והקושי במעבר דירה פתאומי ומציאת עבודה- דחיתי את הלימודים. אני מאוד רוצה להתחיל ללמוד בשנה הבאה, אך מתלבטת האם כדאי לי ללכת לתחום הלא פורמלי/ הנחיית קבוצות, בעיקר מפני שהבנתי שרוב העבודה בתחומים אלו היא עבודת ערב. והרי אני נשואה, ומקווה שכשיהיו לי ילדים בע"ה אני אהיה בערב בבית, ולא אצא לעבודה בדיוק בזמן העיקרי בו אפשר להיות עם הילדים/משפחה. אני מודעת לכשרונות שבי, ויודעת שגם ללא תואר ראשון אני יכולה להסתדר לא רע בחיים, אך השאלה שלי היא- האם ללמוד חינוך לא פורמלי לתואר ראשון- רק בשביל התואר הראשון? למרות שרוב הסיכויים שלא אעבוד בתחום הזה? או לא ללמוד סתם לתואר, ולחכות עד שאמצא לימודים שגם מעניינים אותי וגם אמצא בהם תעסוקה? סליחה על אריכות הדברים...אשמח ואצפה לתגובה מהירה. תודה רבה, הדס.
 
האם לדחות את הלימודים?

שלום הדססס, הרבה פעמים כשיש לנו כמה אפשרויות אנו מתקשים לראות מעבר וכל מה שיש בעולם עבורנו אלה אותן שלוש אפשרויות שחשבנו עליהן. בואי ננסה להרחיב את נקודת המבט שלך ולבחון עוד אפשרויות. מה את יודעת שצריך להיות בעיסוק העתידי שלך? מה המרכיבים שחשוב לך מאד שיהיו ומה פחות חשוב? כתבי לפחות 5-6 מרכיבים. מה המשותף לחנוך בלתי פורמלי, פרסום ויחסי ציבור והנחיית קבוצות? חשוב שתעני מתוך עצמך ולא מתוך מה שאמרו לך במכון, לא בגלל שהמכון לא צודק אלא בגלל שבסופו של דבר ההחלטה היא שלך וחשוב שבתהליך תתבונני פנימה ותבחני מה את רוצה. אשמח להמשיך ולסייע בברכה אילת לבנון
 

הדססס

New member
תשובה...

המרכיבים שחשובים לי בעבודה עתידית: 1- אקשן/ אתגרים יום-יומיים, (בניגוד לעבודה משרדית שמבחינתי היא הדבר הכי משעמם בעולם) 2- עבודת צוות/ שיתוף פעולה ולא תחרותיות 3- גמישות בעבודה- גם מבחינת תוכן (למשל בהדרכות- שאוכל להכניס גוונים אישיים ולאו דווקא הכל לפי הספר), והן מבחינת שעות עבודה וכו'- אני מאוד מתקשה להיות צמודה למנהל כלשהו ולעשות בדיוק מה שהוא אומר לי. אני מעדיפה יותר חופשיות ויצירתיות בעבודה שלי. מצד שני עסק עצמאי לא בטוח שיתאים לי.. 4- עבודה בעיקר בשעות היום, ופחות בערב. (אלא אם כן ממש, אבל ממש לא תהיה ברירה...) 5- להוביל צוות/ להדריך- זה דבר שאני מאוד טובה בו/נהנית ממנו. המשותף לחינוך בלתי פורמלי/ יחסי ציבור/ הנחיית קבוצות, לדעתי: לדעתי משלב בערך את כל מה שכתבתי הרגע במרכיבים שחשובים לי... (וואו, רק עכשיו אני באמת רואה את זה מול העיניים ורואה שזה כמעט אחד לאחד). בעיקר מאפיין אותם- הובלה של פרויקט/קבוצה, והכנסת יצירתיות לתוכן... אשמח לדעת, האם את רואה מכנה משותף אחר? בוודאי יש מרכיבים נוספים שחשובים לי בעבודה, אך כרגע לא עולים לי לראש.. תודה!
 

הדססס

New member
דבר נוסף-בקשר לתנאי קבלה

בקשר לתנאי הקבלה שלי- יש לי פסיכומטרי ממש ממוצע... 578. ותעודת בגרות 98.5 אני ממש לא חושבת על האפשרות לשפר את הפסיכומטרי.... זה אחד הדברים הנוספים שכמובן מכוונים אותי ללימודים שאוכל להתקבל אליהם. אך ברור לי, שגם אם הפסיכומטרי שלי היה גבוה יותר- רוב הסיכויים שלא הייתי מתעניינת בלימודים אחרים. (עם סף קבלה יותר גבוה).
 
בואי נמשיך

הי הדססס, יופי שאת חושבת ועונה. יש לי עוד שאלות: יש כל מיני סוגי אתגריים- יש אנשים שעבורם האתגר הכי אהוב זה פיצוח של חידות ועבור אחרים האתגר הפיזי הוא הכי חשוב- לעשות את מה שהכי קשה להם ולהתגבר על קשיים פיזיים. יש עוד המון אתגרים. איזה סוג של אתגרים את אוהבת ? מחשבתיים? פיזיים? אחרים? את מחפשת מקום להביע את עצמך- שתהיה מסגרת אבל עם גמישות בתוכה ושתוכלי להביא את עצמך, את מי שאת ולא עבודה שמערבת יותר מדי ביורוקרטיה כובלת. האם הבנתי נכון? מדוע את כותבת שלא מתאים לך כ"כ להיות עצמאית? מה גורם לך לחשוב כך? מתוך הכרותך את עצמך- האם את יצירתית? איך היצירתיות מתבטאת ביומיום? מה מהנה אותך בעבודה שאת עושה היום מלבד ההדרכה עצמה? האם את אוהבת מחשבים? האם הדרכת מחשבים נתפסת כאתגר? מה אם היית עושה בתחום הזה כן היה נחשב אתגר עבורך? בברכה אילת לבנון
 

הדססס

New member
איילת- תודה על העזרה..

בקשר לאתגר- אני ממש לא ראש של מתמטיקה/חידות... אתגר בשבילי זה להוביל למשל איזשהו פרויקט. אני אספר לך קצת על העבר שלי... הדרכתי בצופים, ריכזתי שבט של צופים, הדרכתי טיולים (בשירות לאומי), ריכזתי קייטנות... זה בעיקר הדברים שעסקתי בהם בתקופת התיכון- עד לאחרונה. אתגר בשבילי זה להוביל קבוצה כשיש לי מטרה ברורה לנגד עיניי, או לתרום/להוביל למהלך של איזשהו פרויקט. (זה הניסוח/ההסבר שכרגע עולה בדעתי, ברור שיכולים להיות דברים נוספים) בקשר למקום עבודה עם גמישות שלא תכבול אותי וכו'- הבנת מעולה. בקשר לזה שלא מתאים לי להיות עצמאית- א. כי זה מה שאמרו לי במכון להכוונה... (וזה באמת לא בסדר שאני לוקחת את זה כעובדה כרגע...) ב. זה נראה לי כ"כ קשה ו8מורכב להקים עסק, בעיקר קשה כלכלית- ואולי אני פשוט לא יודעת במה זה מספיק כרוך... בקשר לשאלה האם אני יצירתית- בהדרכות בעבר הייתי יצירתית עד מאוד, בהפעלות השונות, ובהדרכת צוותי ההדרכה.... וכמובן שגם בסרטים שעשיתי בלימודי הקולנוע הייתי יצירתית (הרבה לפני שהתחלתי ללמוד כבר יצרתי סרטים...) למדתי מוסיקה ותקשורת בתיכון. אני יצירתית גם בתכנון (אני מאוד מסודרת ומאורגנת)- למשל של אירועים/מסיבות/ הפעלות וכו' בנוסף, אין לי בעיה בד"כ לבקש דברים/ לעמוד על שלי, כשזה ממש חשוב בשביל להגיע למטרה... בקשר לעבודה שלי היום- בלית ברירה אני עובדת בעבודה משרדית מול מחשב. ובשעות הערב אני מדריכה קורסים במחשבים למבוגרים/נוער, שזה קצת יותר מדבר אלי... אבל כמובן שהמחשב הוא רק אמצעי, וזה לא ה-דבר שאני מעוניינת לעשות בחיים. חשבתי כבר על עיצוב גרפי וכדו'- אך שוב, זו עבודה משעממת מול מחשב כל היום וזה לא כמו לעבוד עם אנשים... דבר נוסף וחשוב שלא הזכרתי מקודם- לפני מס' שנים נפצעתי ברגלי ומאז לא יכולתי יותר להדריך טיולים (מה שהיה חלום חיי...). זה דבר שמגביל אותי ביום-יום למשל בעמידה מרובה על הרגליים, או הליכה מרובה.זה לא דבר שרואים עלי חיצונית, אך הוא מפריע לי מאוד בתפקוד היום-יומי. לכן גם בבחירת מקום העבודה הזמני שכרגע אני עובדת בו, וגם בבחירת מקצוע לעתיד- אני מכניסה את זה בתור שיקול מאוד משמעותי. דבר נוסף, הגעתי למסקנה שלא אוכל ללמוד באוניברסיטה בגלל המרחקים העצומים בין כיתה לכיתה, ולכן אני מעדיפה ללמוד במכללה שזה מקום יותר קטן (וגם היחס יותר אישי). אני מספרת לך את זה, משום שברור לי שלולא הפציעה הייתי ממשיכה להדריך טיולים כל ימי חיי...... שוב תודה על הייעוץ והסבלנות. הדס :)
 

הדססס

New member
דבר נוסף

בכללי אני די הומאנית ולא ריאלית, מבחינה מקצועית. אני אוהבת סדר וארגון, וטובה מאוד בדברים מסוימים במחשבים, אך אין לי ראש טכני או מתמטי יותר מדי... אני הרבה הרבה יותר מתחברת לדברים אחרים שמדברים יותר לכיוון הכשרונות האומנותיים/יצירתיים שלי... (תרבות, תקשורת, מוסיקה, אנשים/ילדים...) בנוסף, אני ממש לא רוצה ללכת לכיוון של הוראה בבי"ס/ חינוך, למרות שמבחינת הלימוד (ללמד ילדים) זה מאוד מתאים לי. אני פשוט לא רוצה קשר למסגרת החינוך, זה גם עבודה מאוש קשה ולא מספקת מספיק לדעתי, גם השכר לא משהו, וגם עושה לי רע לחשוב על בי"ס/גן ....אני די אנטי בקטע הזה. אבל אני מאוד אוהבת ילדים וכו'.
 

הדססס

New member
הפעם אני אקח מה שאמרו לי במכון....

ואני מסכימה לגמרי לדעתי עם מה שאמרו לי שם- (ובאמת חשבתי בהתחלה קצת לכיוון של תרפיה בבע"ח) שלא מתאים לי טיפול של אחד על אחד, כי זה תהליך מאוד איטי בד"כ של מטפל-מטופל, דבר שיכול לשעמם אותי, ובנוסף אין את האקשן והפידבק שמקבלים מקבוצה כל הזמן. אני מאוד בן-אדם של -לעמוד מול קהל, ואני גם רואה את זה בשיעורי המחשב שאני מעבירה, בקורסים שהם בקבוצות אני הרבה יותר מרגישה מאותגרת, ומרגישה הרבה יותר סיפוק וכיף, מאשר שיעורים פרטיים בהם הכל הרבה יותר אישי וכמובן איטי בד"כ, וללא פידבק של קבוצה... השאלה אם כל מקצועות התרפיה הם תחומים של "אחד על אחד", כי אני יודעת שגם את זה אפשר לעשות בקבוצות. אבל השאלה באיזו מידה זה ככה...
 

דנה1233

New member
תראפיה בתנועה למשל נעשית לרוב בקבוצות

כנל תראפיה באמנות . וגם סוגים אחרים. כתבתי לך דברים נוספים בשירשור אחר.
 

הדססס

New member
השאלה מבחינה פיזית

אם לא תהיה לי בעיה. כתבתי בשרשור על הפציעה שיש לי ברגל, שמאז אני לא יכולה לטייל/להדריך טיולים יותר, וגם בכל עבודה שאני מחפשת/בוחרת אני צריכה עבודה שלא צריך לעמוד/ללכת בה הרבה. תרפיה בתנועה- נשמע לי פיזי מדי...
 

הדססס

New member
ובכל מקרה צריך תואר ראשון לפני תרפיה

הרי בכל מקרה אני צריכה תואר ראשון- לפני לימודים של תראפיה כלשהי, אז השאלה אם ללכת על חינוך לא פורמלי למרות שאני לא רוצה לעסוק בזה כ"כ... ואח"כ כבר אראה לאן אתקדם משם,או שכדאי לי מלכתחילה ללכת לתואר ראשון שתכל'ס גם אעבוד בתחום שלו...?
 
איך בוחרים מקצוע?

הי הדססס, נראה שאת עושה עבודת חשיבה רצינית וברור לך מאד מה את רוצה- עבודה בחוץ מאד טובה לך, קשה לך לשבת במשרד ולעשות עבודות מונוטוניות את אוהבת אנשים, הדרכה, הובלה עבודה שתאפשר לך להביא כל מיני צדדים שלך, רעיונות ואתגרים עבודה שאינה פיזית מדי בשל המגבלות שלך. אכן הדרכת טיולים מאד מתאימה לכל הצרכים שלך אך יש מגבלות וצריך להתחשב בהן כמובן. נראה לי שלאור כל זאת חינוך בלתי פורמלי יכול להתאים בהחלט. נכון שמרבית העבודה היא אחה"צ אך אפשר לקיים בהחלט משפחה גם בתנאים כאלה. הכל שאלה של סדרי עדיפויות. לגבי חינוך בלתי פורמלי- מדובר בעבודה עם ילדים ונערים והשאלה היא האם את אוהבת לעבוד עם ילדים או מעדיפה מבוגרים. גם ייעוץ חינוכי יכול להתאים אך העבודה היא בבתי ספר. יועצת חינוכית עובדת עבודה מערכתית- גם עם הילדים, גם עם המורים, גם עם ההורים, גם עם שרותי הרווחה במקרים מסוימים, קציני ביקור סדיר ועוד..- חלק מהעבודה היא באחד על אחד, חלק ממנה היא בקבוצות והעבודה מאד מגוונת. אמנם צריך ללמד מכסת שעות מסוימת אך בד"כ המכסה קטנה. למודי הנחיית קבוצות היא המשך טבעי של לימודי ייעוץ חינוכי. ייעוץ חינוכי אינו טיפול ממש כמו פסיכולוג או מטפל בתנועה. אפשר ליצוק המון תכנים משלך לפגישות ולסדנאות שתעבירי. אם תלמדי חינוך בלתי פורמלי ותרצי להשתלב בעבודה עם נוער במסגרות בלתי פורמליות זה בהחלט אפשרי. לגבי האופציה לחכות שנה- מה יכול לשנות את החלטתך ללמוד חינוך בלתי פורמלי? אופציה נוספת היא ייעוץ ארגוני שמשלב ייעוץ אחד על אחד וסדנאות ועבודה עם גורמים שונים במקומות שונים, מאד דינמית אך הלמודים הם לתואר שני בלבד ולכן כרגע זה לא על הפרק. בברכה אילת לבנון
 

הדססס

New member
תודה רבה! את ממש משקיעה בתשובות

את ממש עוזרת לי, באמת תודה! לגבי חינוך לא פורמלי- באמת נראה לי שזה מה שאלמד לתואר ראשון, החל משנה הבאה אני מקווה. לגבי ייעוץ ארגוני- זה אחד הדברים שחשבתי עליהם באמת (אך זה רק לתואר שני...אז אולי בהמשך). ולגבי ייעוץ חינוכי- אני ממש לא רוצה את זה, אני מכירה את זה מקרוב... (מהמשפחה), וידוע לי שזה עבודה מאוד מאוד קשה, מה גם שזה בתוך מסגרת של בי"ס שזה גם פחות רצוי מבחינתי. ממש המון תודות על העזרה! :)
 
הדס, רוצה לתת לך עוד נקודה למחשבה

שמחה להתוודע לפורום המקסים. אני מנהלת מערכת חינוך בלתי פורמלי גדולה מאוד באחת הערים. בעברי עסקתי בהנחיית קבוצות כולל קבוצות הכנה לעולם ההשכלה והתעסוקה. (יש לי עוד כמה כובעים...אבל לאט לאט...) בכל אופן, הבנתי שאת בדרכך ללמוד חינוך בלתי פורמלי, אני מבינה בין השורות שאת דתיה (גם אני) ואני יודעת שבעולמינו יש לעיתים אנטי למקצועות ה"כולמיים" כלומר, אלו שכולן (בהכללה גסה כמובן...)לומדות. ובכל זאת חשוב לי להראות לך שללמוד חינוך בלתי פורמלי לטעמי לא מקדם לשום מקום. עם תואר בתחום זה תמצאי את עצמך מתמודדת בעוד 4 שנים על אותן משרות שתתמודדי היום. בתחום הזה, לעיתים מחפשים תואר לשם תואר אולם לרוב אם תהיי מישהי מרשימה ממך גם ללא תואר יש סיכוי שיקחו אותה. מה שאני אומרת, במילים אחרות, הוא שכדאי לחשוב על העתיד, ועל מה יוסיף התואר להרחבת מעגל מודעות הדרושים אליהן תוכלי לענות. וכן, אני מדברת בזכות לימודי המקצוע-כלומר: מקצוע ממש ולא לימודים כלליים או כאלו שצריך תואר שני כדי לעסוק בהם ברצינות. בקיצור, מציעה לך ללמוד עבודה סוציאלית. אם תרצי להתפחת בהנחיית קבוצות זה בסיס טוב. אם תרצי להדריך , הרי שזה תואר ראשון כמו כל תואר, ובתחום ההדרכה משחקים בעיקר הניסיון והכריזמה... ואם תרצי לעבוד במקצוע- יהיה לך מקצוע. הוא מגוון, מעניין ויש בו המון כיוונים. מה דעתך?
 

הדססס

New member
לגבי עבודה עם ילדים ונוער

אני בהחלט מעדיפה הדרכת ילדים ונוער, למרות שיש לי עכשיו נסיון גם בהדרכת מבוגרים- כך שהכל בא בחשבון, אך עם ילדים אני יותר נהנית לדעתי.
 
למעלה