האם הצעד הראשון בתקשורת מקרבת הוא

פוEט

New member
האם הצעד הראשון בתקשורת מקרבת הוא

קודם כל להכנס לנעליו של הצד השני?
 
לדעתי זה תלוי מה מצבך בנעליך שלך

אם אתה מיומן בכניסה לנעליים, אז אפשר להתחיל בכניסה לנעלי הזולת. אבל אם אינך יודע להיכנס לנעליים, אז איך תנסה להיכנס לנעליו? כל צעד הוא פעולה (הרמת רגל והנחתה) שנעשית בכיוון מוגדר. כדי לעשות את הצעד הראשון צריך לדעת לעשות תנועה מסוימת, אבל את התנועה עושים תמיד בכיוון מסוים. לכן הצעד הראשון בתקשורת המקרבת הוא פעולה וכיוון גם יחד: הפעולה: להתחיל לחדד את ההבחנות בין מה ההתרחשות בשטח, מה הצרכים, מה הרגשות העולים וכמסקנה -- מה הבקשות שמבקשים.... הכיוון של הפעולה: הוא לא רק בהתבוננות בי עצמי אלא גם בהשערות שלנו על מצב העניינים אצל ה"צד השני" - איך נראים לו ההתרחשויות בשטח, איך זה משפיע על צרכיו, מה הרגשות העולים בו, וכמסקנה, מה הבקשות שיש לו ממני. ככל שאתה מיומן יותר במעשה הצעידה, תוכל להיכנס גם לנעלי הזולת ביתר דייקנות. לתפיסתי מדובר ב"שני הצדדים של אותה סוליה": מיומנות ההבחנה בין צורך, רגש והתרחשות ומיומנות ניסוח הבקשות משתפרת בו זמנית עם מיומנות הזיהוי של תמונת המצב של הזולת באותה סיטואציה. על זה אמר בהקשר אחר משה פלדנקרייז: "נסה לנעול את נעליך בכל הצורות האפשריות, ותופתע לגלות עד כמה לא ייתכן להצליח בכך בדרך מקרה... כמה מופלאה ומורכבת היא צורת הפעולה הרגילה... "
 
אהבתי את תשובתו של נחליאלי אליך

תקשורת מקרבת מציעה שתי אפשרויות של הסתכלות - אחת - הצד שלי, אני, כשאני רוצה להבין את עצמי ואת הצורך שלי ולבטא את עצמי בבהירות. השניה - הצד האחר, את/ה, כשאני רוצה להבין אותו ואת הצורך שלו, ולהיות איתו באמצעות הקשבה אמפתית. הייתי אומרת שזכות הבחירה בכל אחת משתי האפשרויות תלוייה מאוד בכל אחד מאיתנו ובסיטואציה ספציפית שבה אנחנו נמצאים. לכן, אין לדעתי תשובה חד-משמעית והייתי אומרת שבעצם הצד הראשון במצב מסויים הוא זה שאנחנו מרגישים שהוא הכי נכון כרגע. מה שחשוב לדעתי, זה להחזיק במודעות הפנימית את העובדה שקיימים שני צדדים, כי לפעמים אנחנו נוטים לשכוח את זה. ואולי זה הצעד הראשון - להיזכר בזה, ואז לפעול באחת משתי האפשרויות.
 
למעלה