כן... ולא.
חשוב רק להדגיש, שנוחות השימוש הלכה וכבשה את השוק, על חשבון הנוחות.
בעבר הרחוק, יציאות הראש המגנטי מהפטיפון היו ישירות, ועל כן, היחידה המתאמת
(קדם מגבר) על כל התאמותיה (ולא התייחסתי לכך בכוונה כדי לא לסבך את
ההסבר), כי יש גם קטע של התאמת עכבות, היו חלק מובנה בתוך המגברים.
כאשר נעשה שימוש בראשים רגישים במיוחד, היה גם צורך בקדם קדם מגבר,
והיחידה הזו נמכרה כ'קופסא סגורה' ומחיריה היו בשמיים (ראה ערך LINN SONDEK).
היו יצרנים שייצרו מגבר הספק בנפרד וקדם מגבר כיחידה נפרדת, עם או ללא
כיוונוני באס, טרבל או אפילו בקרי תדרים רבים (איקוואלייזרים).
ומכאן התפתחו 2 אסכולות: אלה שרצו להאזין להקלטה כפי שהופקה באולפן,
ואלה שרצו להיות "שותפים" לעריכה, כי לא תמיד "הסכימו" עם החלטות העורכים
באולפן. אלה רצו מגברים ישירים - שלא יעוותו חלילה את איכות ההקלטה
המקורית, ואלה שאפו להשיג שליטה מלאה ככל שאפשר בניואנסים שניתן לשנותם.
... ואז הגיע עידן התקליטורים. הקליטורים הצליחו להעלים לחלוטין את רעשי הרקע
של התקליט ה"מיושן", ואנשים רבים התמכרו לנוחיות האיכסון הקופקטי, לשקט
הכמעט מוחלט שליווה את הקטעים השקטים. תעשיה זו חיסלה כמעט לחלוטין את
עולם תקליטי הבקליט (או הויניל). חברות רבות העתיקו תקליטים ישנים
לתקליטורים, וכך שימרו ביצועים עם אמנים ידועים, שחובבי המוסיקה אינם מוכנים
להיפרד מהם. בהעברה כזו, הם גם "שיפרו" איכויות צליל והאושר מילא את העולם.
ולמרות כל הנאמר כאן, גם לתקליטורים יש "מחלות" משלהם ולא כל אוזן מוכנה
להאזין להם. גם אני, כששמעתי את התקליטור הראשון, לא אהבתי את הצליל החד
שמאפיין אותם, אבל יש להודות שהתרגלתי.
אבל תקליטורים גם הם הפכו למעמסה ובא עידן ה-MP-3, שמאפשר שמירה
ואיכסון של קבצים מוקטנים על דיסק און קי או כקבצים שניתן לשומרם ולהעבירם
באינטרנט, אם בחינם ואם בתשלום. השימוש בשיטה זו הוריד את איכות הצליל
לתהומות, אבל למי זה אכפת? הנוחיות היא הקובעת. והנה, בא עידן חיבורי היו אס בי,
ובהמשך, בלו טוט' וואיי פאיי. עידן החיבורים של עוד ועוד כבלים הולך ונעלם, וכבל
HDMI אחד, (או תחליפיו המתקדמים), עם או ללא סיב אופטי לשמע, מעביר כיום
גם קול וגם תמונה.
לכן, עבר כבר עידן הכבלים המסוככים של פעם, ש"ידעו להעביר רק שני ערוצי
שמע". היום יש קולנוע ביתי, עם שמיעה היקפית ומה לא.
בכל מקרה, נגני התקליטורים ונגני ה-MP-3, יצרו כבר דור של מכשירים שבהם
קדם ההגברה הייתה מובנית במכשירים ועבר מן העולם הצורך להשתמש בקדם
מגברים למיניהם.
אבל השואל שאל כאן, מה עליו לעשות, כדי שיוכל להאזין לפטיפון ישן של פעם,
ולכן, המענים שהתייחסו לקדם מגבר חזרו להיות רלוונטיים.
ואגב, זה ממש לא נכון, שהשימוש בפטיפון אף הוא התייתר. מעולם לא הפסיקו
לייצר תקליטים, אף כי הבקליט נעלם מהעולם ואת מקומו תפס הויניל. אבל מי
שבאמת רוצה לשחזר את הצליל המקורי. מעולם לא חדל לצרוך את התקליטים.
והנה, במקביל לכל נגני התקליטורים המשוכללים, ובמקביל לשימוש העולה
בהעברת תכני מוסיקה באינטרנט ובשידור ללא כבלים, יצרני פטיפונים ממשיכים
לייצר כאלה, בשיטה הישנה ובמחירים של כרטיס טיסה לחלל.
והנה קטלוג לא קטן של פטיפונים שכאלה, שמיוצרים ונמכרים היום...
כן. ממש היום!
http://www.legacy.co.il/main.asp?id=32730
ושים לב למחירו של הדגם הזה, שעדיין אינו המכשיר היקר ביותר שניתן לרכוש
http://www.legacy.co.il/main.asp?data=1&product=1&id=86114687
אוחח.. 'חלמון ביצה' מזכוכית על עגלת הסטריאו שלי... איזה חלום...