האם התינוקות נתפסים בעוונותינו?

האם התינוקות נתפסים בעוונותינו?

קטע קטן מתוך כתבה של צבי יעקבזון בעיתון "משפחה" כ"ג באב תשס"ג: התגדלו והתקדשו הם נתפסו עלינו... מפי עוללים ויונקים יסדת עוז להשבית אויב ומתנכל, זהו שאמר הכתוב: 'בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפיך' (משלי כ"ו), ד"א 'בני אם ערבת לרעך', בישראל הכתוב מדבר, בשעת מתן תורה שהיו ערבים זה לזה, שבשעה שביקש הקב"ה ליתן תורה לישראל אמר להם, 'תנו לי ערבים שתקיימו את התורה'. אמרו לו, 'הרי אבות ערבים בנו'. אמר להם הקב"ה, 'חייבים הם לי ולוואי שיעמדו בעצמם' - אמרו לו, 'מי הם שאינם חייבים לך'? אמר להם, 'התינוקות', מיד הביאו לו התינוקות - אמר להם הקב"ה, 'ערבים אתם על אבותיכם שאם אינם מקיימים את התורה שאתם נתפסים עליהם'? אמרו לו, 'הן'. אמר להם, 'אנוכי ה' אלוקיך'. אמרו לו, 'הן'. אמר להם, 'לא יהיה לך אלהים אחרים'. על כל דיבור ודיבור היו משיבים לו על לאו לאו ועל הן הן. לכך כשיבטלו ישראל את התורה הם נתפסים עליהם, שנאמר 'ותשכח תורת אלוקיך, אשכח בניך גם אני' (ילקוט שמעוני, מדרש תהילים פ"ח). מה אתם אומרים?
 

חי אדר

New member
קשה

אם כי קשה לקבוע דברים בעניינים כגון אלו שהם בבחינת בהדי כבשי דרחמנא למה לך. מכל מקום עד כמה שזה עשוי להישמע צורם אך הרמב"ם מביא כי ילדים עד גיל 13 נחשבים כקניין וכרכוש הוריהם, ולפיכך עשויים להיפרע מהם בגין ההורים. והאמת קשה לי עם גישה זו ויש צורך להבין אותה, אך אלו הם דברי הרמב"ם.האם זהו האופן שבו צריך לפרש מקרים ואירועים הפוקדים אותנו? לטעמי קשה מאוד להצביע על הגורמים. אינני חושב שתפקידנו בעולם לנהל את פנקסו של הקב"ה ולשלוף ממנו את הטעמים והסבות לאסונות המתרגשות עלינו
 
חלאס . . .

עם התמימות , תפתחו פרשת "בחוקותי" פסוק א - י ותקראו ! ! ! שעם ישראל חוטא ה´ מעניש, בלי תירוצים ! ! !
 

חי אדר

New member
שער ההתבוננות

השאלה היא: האם צריך להבין את הכתובים כפשוטם? על כך אין תמימות דעים בפרשנות. הרמב"ם במורה נבוכים מציע הבנה שונה לחלוטין ממה שעשוי להיתפס בהנה הרגילה. הרי המושג האל מעניש, בעצם מאניש את האל ומייחס לו פונקציות של בני תמודה. וכי חרב בידו ובחרב הוא ממית? מה גם כי קיימא לן: מפי עליון לא תצא הרעות והטוב. והבחירה נתונה לאדם. השמים לה' והארץ נתן לבני אדם. איני חושב כי האל מתערב לבני אדם בבחירתם. צא וחשוב: אותם ילדים וצבור עלו אל האוטובוס ברצונם ללא כפיה מצידם. מנגד אותו מפגע נבל וארור אף הוא יצא מתוך בחירתו הוא. כי האל אינו גוזר לא פעולת המצוה ולא על העבירה. אם כן,לבא ולומר כך כתוב ודיינו, הרי זה בעצם לעצום עין משאלת הבחירה ואיך וכיצד אנו אמורים לתפוס את הדברים. לפיכך ציינתי כי קטנים אנו מלנהל את פנקסו של האל.
 

אלישיר

New member
ודאי קטנים, אבל הילקו"ש לא.

בעזי"ת בברסלב יש את הרעיון של הצורך באמונה פשוטה ותמימה, וזו אגב אחת הסיבות מדוע רבי נחמן מברסלב הורה שלא ללמוד את מורה נבוכים, כמו פירושים וספרים אחרים שיש בהם חיקור אחר הבנת דרכי ה' ית"ש. נכון, ברי לי שאין יכולת לעיין בפנקסו של זה שלית מחשבה תפיסא בו כלל, אבל אם כתוב בילקו"ש כך, אני מקבל ללא הירהורים. כן התינוקות נדפקים בגללנו. (ולא רק הם). אני מקבל את זה באמונה, וזה בדיוק הדבר שכל כך הרעים את צוררנו מאומות העולם ומהרסנו ומחריבנו מבפנים: אתה יכול לדבר הרבה דיבורים, לשכנע הרבה שיכנועים, ופתאום היהודון הזה מוכן להשרף חי וגרוע מזה, למען אמונתו. ואל יאמר לי מצינו זאת באומות, שהרי גם כשמיתה יקבלו הם על עצמם, יסורים וסריקה במסריקות של ברזל זאת לא שמענו מעולם. נצח ישראל לא ישקר. לא תוכל לומר דיינו,"זהו מצאת הסבר, נגמר... אפשר ללכת ולנום את שנתנו בנעימים", שזו היפך דברי הילקו"ש. המסקנה מהילקו"ש היא "נחפשה דרכנו", אחד המרבה ואחד הממעיט. וכפי שכתבתי כאן: "" אבל אני חטאתי. לא קמתי לחצות. לא התבודדתי מספיק. לא למדתי בהתמדה. שכחתי להתכוון בכח בתפילה. לא שמרתי עיניים מספיק חזק. היו ימים שלא טבלתי במקוה. לא התפללתי על עם ישראל באמת. נעשתי גאוותן וקמצן. כבדה חטאתי מנשוא מלכתחילה, ומה עכשיו? ואם בעומדים בצל הארזים נפלה שלהבת, מה יעשו הנחבאים תחת אזובי הקיר? איך הם יהיו מסוגלים לעלות מסדום לירושלים? איך הם יוכלו שלא לשנוא את ציון? מה הסיכוי שיש להם שלא להרע עוד את דרכיהם? אנחנו קציני סדום, והם עם עמורה. אנחנו מסתדרים עם מציאות שבית כנסת זה מקום לשיחות חולין, הם יורקים על דוכן להנחת תפילין. אנחנו לא שומרים על צניעות אמיתית, הם הולכים לחופי נודיסטים. אנחנו מדברים שיחות חול בשבת, הם נוסעים לנפוש ביום כיפור. אנחנו יוצאים לעשן באמצע הסדר, הם הולכים לכספומט של הסמים. אנחנו מדקדקים שמונה עשרה דורות אחורה בשידוכים, להם לא מפריע שבבית ממול יש מכון לסחר בנשים. אנחנו צוחקים על החבר, הם הולכים לבית ספר עם סכין ומבט של רצח. אין סופין צדיק עם רשע. אבל אם יש רשע, אז הצדיק לא כל כך צדיק. לכן ימותו שניהם באותה אבחת חרב. "" אין אני צריך לעיין בפנקסו של אף אחד. שומה עליי לדון את כל האדם לכף זכות, ולעיין בפנקס שלי. גם אם תצא ותחשב, לא תוכל לומר שאת הבורא ית"ש, עילת העילות וסיבת כל הסיבות, זה שלעילא לעילא מן כולא, לית תפיסא בו כלל, דומיא תהילה לו ומרומם הוא על כל ברכה ותהילה; תוכל לאנוס. נכון לא תבין את אפס קצה תחבולותיו, אבל הוא סובב כל עלמין וק"ו שממלא כל עלמין, ואין לך יכולת לומר שעזב הוא את עולמו, השאירו על טייס אוטומטי, והלך לעסקיו. אין הוא כמו הע"ז של נביאי הבעל, אין שיח ושיג לו. גם לא באשוויץ- בירקנאו. לא תוכל לצאת במחשבה, שפרט זה או אחר בעולם, כגון הבחירה, ימנע מהבורא מלקיים את זממו. תגיד... א-לקים כל יכול??? הוא יכול לברוא אבן שלא יכול להרים??? מה אכפת לי. אמונתי היא לי תהילתי.
 

חי אדר

New member
אין הולכין לפי המדרש

מה שצייתה בשם ר' נחמן מברבסלב אודות המורה נבוכים: זה בבחינת גברא אגברא קארמית? הוא אמר והוא אמר. אין כל בעיה להביא לפניך מקורות שסלדו גם מברסלב ומהחסידות. בבחנת לא אלמן ישראל.ואף מה שהבאת מברסלב אינו מדוייק כלל.אמוןנהתמימה ופשוטה אין פירושה להימנע מחקירה ועיון. אלא פירושה שבצד החקיערה והעיון צריכה להתלות האמונה. ועיין במאמר הראשון בלקןטי מוהר"ן שכעתב כי צריך להסתכל בשכל של כל דבר. ושם המשיל את השכל לשמש. אם כן גם בשיטת ברסלב ניתן להבין דברים בכיוון אחר ממה שבדרך כלל מלהגים ברחוב.נוסף לזאת המילה תמים פירושה שלם. וכיצד יהיה האדם שלם אם אינו חוקר ומברר את הדברים?מה גם שפסוק מפורש הוא: וידעת היום והשבותך אל לבבך כי ה' הו האלהי"ם. ודוד מצוה את שלמה בנו: "ואתה שלמה בני דע את אלהי אביך ועבדהו" הרי שציווהו בלשון ידיעה ולא אמונה. ואדברא שלמה המלך כותב: פתי יאמנין לכל דבר. אם כן קשה מאוד להניח כי אמונה פשוטה הכוונה היא: לאמונה מתוך בורות וחוסר ידיעה. ומבחינה זו ערבך ערבא צריך. עתה אעבור לדון במה שהבאתה מילקוט שמעוני.ראשית ילקוט שמעוני הוא מדרש וכלל הוא אין למדין מן המדרשות.וחוץ מזה השאלה היא: אינה אם כתוב אם לא כתוב. השאלה היא מהי המשמעות של הכתוב? כתוב כי ה' אש אוכלה הוא? היעלה על דעתך להניח כי ה' בנוי מאחד מארבעת היסודות ששל האש? וכתוב כי אל נקמות ה', היעלה על דעתך שהאל בעל תכונות נפשיות של כעס? התשובה היא בוודאי שלא. אלא יש צורך להבין מהו המסר החבוי בתוך דברי חכמים ומתוך כך להיות זהירים בהסקת המסקנות שמהן משתמע כאילו אנו שמים את האל תחת העדשה שלנו ובוחנים את הלך מחשבתו והנהגתו.
 

אלישיר

New member
שמחתי בדבריך המאלפיםאך האמת חפצי

בעזי"ת כל שאכתוב כאן הוא לאלפי אלפי עניות ודלות ידיעתי, ומחילה על שהרהבתי עוז להביע דברי, שקוטנך עב ממתני. מיהו אל האמת שנינו נכסוף, ולכן יש ברצוני להעיר ולהאיר. אכן דייקת באמרך "גברא אגברא". ומי ישים עצמו בין הרים? אך את דברי לא הבאתי כהלכה הגוברת על שאר השיטות, אלא כדי להעלות על נס, לנוכח סוגיה זו, את האמת הצרופה, שבצורך להאמין בפשטות. ההולך ומתבסס על שיטת המחקר, לכל אורך הדרך, סופו לרחוק מצור ישראל ר"ל. היות שלא יוכל הוא לעיין בפנקסו של הקב"ה, ולאמת בשכלו האנושי את הילקו"ש, יאלץ זה המחקר במהרה לכפור בדברי חכמים, ולפחות להתעלם מהם, וכדי בזיון. המאמין הפשוט, יקבל את גבולות הבנתו בענוה, והיכן שלא יוכל לפתח חכמה, שם האמונה תמלא את מקום ההבנה. המאמין הפשוט יאמין לילקו"ש, גם אם המציאות היא היפך ההפכים, וצדיק באמונתו יחיה. משה רבנו ע"ה בראותו בהר סיני את ר"ע נידון ביסורים, היה מאמין פשוט, ולא נכנס למבוכה. לא יהיה נכון להביא ראיה מהצורך להסתכל בשכל של כל דבר. ניתן לחלק העולם לג' : הידוע. הלא ידוע. זה שאין לדעתו. הידוע, זה כל אשר בכח ההגיון והשכל לתפוס. כל העולם המוכר, הוא זה הידוע. וזוהי החכמה: מתוך שהמציאות ידועה לפירטי פרטיה, ניתן לראות למרחוק, לעתיד, בבחינת "איזהו חכם הרואה את הנולד". הלא ידוע, גם הוא יש בכוח השכל לתפסו, אלא שהיות שאינו מוכר, הרגש, הוא זה שישמש תפקיד ראשי. אדם הצופה בשקיעת החמה וגופו מורטט בגל רגשות וגעגועים לא ברור, נתקל בלא ידוע. מי שמתאמן באומנויות לחימה שמשתמשות ב"אנרגיה", ומרגיש ומשתמש בזרמי החשמל הממלאים את המרחב, נתקל בלא ידוע. הלא ידוע הוא כמו הידוע, אלא שהנתקל בו עוד לא העבירו אל הידוע. וזוהי הבינה, להבין ולהביא דבר מתוך הדבר. וזאת "הרגשת הבטן" (ולמעשה הרחם) שבנשים. זה שאין לדעתו, הוא מעבר ליכולת האדם לתפוס. אדם הנכנס ללא ידוע מרגיש טעם הרפתקה. אדם הנקלע לזה שאיו לדעתו, יאבד את כוחותיו במהרה. א-לקים ומעשיו הוא זה שאין לדעתו. וזהו "לית מחשבה תפיסא בו כלל". אין אתה יכול להתמודד עם דרכיו בעזרת השכל. אין ביכולת השכל לעשות זאת. למשל הידיעה והבחירה. זהו תחום השכל המקיף, והיודעו הוא בבחינת מלאך. הצורך להסתכל בשכל של כל דבר הוא היכן שיש בכח השכל להסתכל, וגם אז יש להיזהר מ"חכמתו מרובה ממעשיו". "אך צריך ליזהר מאוד לצמצם דעתו שלא יעמיק מחשבתו...דהיינו שלא ישוטט מחשבתו עי"ז לחקירות ובלבולים ח"ו רק לפי השכל האנושי שלו כן יגדיל מחשבתו בזה. וכן לא יסתכל בזה למעלה ממדרגתו כי במופלא ממך אל תדרוש" (ליקוטי עצות שע"פ ליקוטי מוהר"ן). מכ"ז ניכר לעין השמש , לא רק חוסר הטעם של התמודדות שמעל ליכולת אנוש, אלא שאכן זוהי גישתו של רבי נחמן מברסלב, שעולה בקנה אחד עם הצורך ללכת לאור השכל ולפתחו ככל האפשר. ולפי זאת ברור שאכן אדם תמים משתמש בכח שכלו, אך זה שנכנס לגדולות ונפלאות ממנו, לא יזכה לתאר תמים. וזהו "תמים תהיה" שבפרשתנו: "ולא תחקור אחר העתידות אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות"-רש"י. זה לא שאין כאן יכולת לחקור, יש אפשרות להכנס לכזה חקר ולהשיג תוצאות (כידוע לבקיאים בסוגי ידע אלו, שחלקם נשאר עד היום), אבל זו לא דרך היהדות. תמים הוא זה שמכיר את הגבול ,ובד בבד חוקר את אשר בתוך התחום. גם הפסוק "וידעת" מאשש זאת. "עיקר הדעת הוא בלב" (ליקוטי עצות שע"פ ליקוטי מוהר"ן). ואכן זה ה"וידעת היום והשבות אל לבבך": לא תדע את ה' א-לקיך בכח השכל, אלא בכח הלב בחינת "בינה ליבא ובה הלב מבין"(תיקונ"ז). ומכאן ברור שגם את ציוויו של דוד מלכא משיחא אל שלמה בנו, יש להבין בהתאם. ולפי כ"ז ברור שאין אמונה פשוטה באה מתוך בורות חוסר ידיעה, כפי שאכן ציינת, אלא "עיקר האמונה אינה אלא במה שאין השכל מבין" (ליקוטי עצות שע"פ ליקוטי מוהר"ן). יתרה מכך: "כשאדם חזק באמונה מאד זוכה אח"כ לבא אל השכל וכל מה שמחזק א"ע באמונה יותר בא אל שכל יותר כי הדבר שהיה צריך מתחילה להאמין מחמת שלא הביו הדבר זוכה אח"כ להבינו בשכל ע"י אמונתו החזקה"(שם). ולא תהיה תהילתנו לומר שהילקו"ש מדרש ואין למדין ממנו, משום שכלל זה נקוט לדברי הלכה, ואין זה ממין עניינו. גם לא נוכל להשתמש בהדמתו של הבורא ית"ש לאש, כדי לומר שח"ס הוא נבחן תחת העדשה שלנו, כמו גם על היותו "א-ל נקמות". דברה תורה בלשון הבאי, ואין לראות כלל פתח להבנה מאותו פסוק שיש לבורא דמות גוף ח"ו, וכבר מצינו זאת ב"ויתעצב אל לבו". ובאותה דרך, הן י"ג מידותיו של הבורא ית"ש והן "נקמות", וכל שאר תכונות שמתיחסות לזה שאין תפיסא בו כלל, הן שבלשון אדם דברה התורה. לסיכום: *דבריו ותורתו של רבי נחמן מברסלב, הגם שהם "שיטה", הם אלו שמאירים כמגדלור, בים הסוער והחשוך של עקבתא דמשיחא. *השכל יוצא מהאמונה ולא ח"ו ההיפך. *חלק מהשימוש וההליכה לאור השכל, הם גם ההכרה במגבלותיו, ולא טמינת הראש בחול ברוח שטות. *מחקר שמצדיק את תעייתו בדרך בציווי א-לקי לחקור, מציג עצמו ככסיל. *אמונה היא המתנה העליונה של החכמים. *זאת דרך תורתנו הקדושה ,הן זו שבכתב והן זו שבע"פ. ויה"ר שיתחדש עליך ועל כל עם ישראל החודש הזה לטובה לברכה ולגאולה. חודש טוב, ושבת שלום.
 

חי אדר

New member
ולך דומיה תהילה

אף אחד לא מכניס ראשו בין ההרים. פשוט כל אחד הולך בהתאם לשיטה מסוימת ומאן עביד כמר עביד ומאן עביד כמר. מה גם כי בעניינים של אמונות ודעות אין כללים מוגדרים לפי מי נוקטים אלא למי שהדעת נוטה. איש איש בהתאם לטיב תפיסתו והשקפתו. נמצא אם כן, כי איני מכניס ראשי בין ההרים, אני נצמד להר הגדול והולך לאורו. אם לדעתך שיטת המחקר של הרמב"ם שגויה ופסולה,זכותך המלאה להסתייג ממנה ולנטות אחר דעה אחרת. אך לטעמי לטעון במילים בלבד מבלי להביא ראיה, זו גישה שתודה לאל איני נוטה יריעות אוהלי בתחומה. ומה שצינתה שזוהי אמת צרופה. אתמהה? כיצד קובעים אנו עם מי האמת הצרופה? והרי בעצם הינך מכניס עצמך בין ההרים ואף מכריע בינהם. ללכת בגדולות ובנפלאות זה דווקא מי שמתיימר לת טעמים למה קורים אסונות ופגעים, ועל מה ולמה, זהו לב ליבה של הליכה בגדולות ובנפלאות. העולה על דעתך שהאל הוא עשוי מחומר גלם שניתן לבחון את צפונותיו מתחת לעדשה? זאת ועוד: הכיצד נקבע כי דברי הילק"ש הם האמת הצרופה? מה גם כי בעל הילקוט שמעוני אינו לא תנא ולא אמורא ואף לא מתקופת הגאונים. הכיצד דבריו זכו להיות האמת הצרופה? מה גם שדבריך סותרים את עצמם. מצד אחד הינך מעלה על נס את הרעיון 'לית מחשבא תפיסה ביה" ומאידך הינך קובע בנשימה אחת מהי האמת הצרופה הכיצד? לא לי פתרונים.ולמען הסר ספק אדגיש: כי הגישה המחקרית של הרמב"ם וההולכים בשיטתו דווקא שמה דגש על אי יכולתו של האדם לדעת על האל, ולפיכך נוקטים בעניינים אלו את מה שאמר דוד " ולך דומיה תהילה". ודרך זו סלולה היא מאהרן הכהן שכאשר התבשר במותם הטראגי של בניו אמר: וידם אהרן. וזה בדיוק מה שצינתי שאין מקום לבא ולנהל את פנקסו של הקב"ה. לא אכנס כאן לוויכוח ודיון אם צריך לחקור אם לאו, כי נראה לי שזה מיותר לחלוטין וזה יהיה כנשבע על העץ שהוא עץ. בכל אופן לכל שיטה יש אילנות גבוהים להיתלות בההם. אם נפשך חושקת לאמץ את כל האנרגיה השכלית והלמדנית כדי להצדיק את הציות העיוור לאמונה זוהי זכותך. אלא שלדעתי דרך זו חוטאת למציאות. שכן בכך מזלזלים בשכל בשם השכל. לפי שעה רובם המכריע של גדולי העולם מתבשמים מהניחוח של הרמב"ם ונוטים יריעות אוהל דתיותם ותודעתם ההלכתית על משנתו הגם שלא תמיד מסכימים עימו. ועוד דבר חשוב: דווקא אל השבתאות נתפסו גדולים וטובים שצעדו בדרך האמונה התמימה. וזאת גם כותב ר' נחמן מברסלב אשר מרמז שזאת הסיבה במיתתו של הבעש"ט. שביקש לתקן את הנופלים בחלטא השבתאות ולא הצליח ולפיכך נפטר מרוב צער. ודווקא השיטה המחקרית היא זו שהצליחה להראות בבירור את הפגם של השבתאות מלכתחילה. וראה מה שכתב על כך ר' יעקב ששפורט בספרו ציצת נובל ציץ. וראה גם בספרו של ר' יעקב עמדין שלצורך העניין חיבר את הספר מטפחת ספרים. וכן חיבר ספר תורת הקנאות בו בא בוויכוח כביר וסוער על ר' יהונתן אייבשיץ. וקצר המצע מכדי לבא ולהראות עד כמה חשוב המחקר. ומלבד זאת לגופם של הדברים לא ניתנה תשובה. כיצד מתיישבים ההסברים שציינתה עם העובדה הפשוטה שהאל לא מתערב בבחירתו של האדם. וכפי שהעירותי לעיל שזהו מוקד הבעיה. אותם משפחות יקרות איש איש יצא מתוך בחירתו ועלה לאוטובוס, ואף המפגע המנוול והמשוקץ עלה מתוך בחירתו הוא. לשיטתך שדברים אלו מוכרחים היו להיות וזה עונש. אם כן חלילה עולה מכאן דבר קשה ביותר לפיו המחבל בעצם קיים את מצות האל, שכן מותם של הילדים נגזר על חטאים קודמים. ואם כנים הדברים מדוע לכעוס על המחבל? אדרבא צריך לפי שיטתך לברך אותו על אומץ רוחו שמילא את רצון ה' וגזירתו והוציאה לפועל. אני משוכנע ובטוח כי לכשתרצה ליישב את הדברים הללו. אתה תגיע למה שכתבתי:כי קטנים אנו מלנהל את פנקסו של הקב"ה.
 

אלישיר

New member
מחילה על השהיה וההמתנה

בעזי"ת היות שהזמן דחק, נבצר ממני עד העת הזו לעסוק בדבריו, ואתנצל על כך. אכן מחמם את הלב לראות יהודי מתגבר כארי בן ליש, ועונה וטוען למשיגים על שיטתו, אולם אל יחר אפו של כבודו הגאון החריף והבקיא אם אשיב לו דבר. אקדים ואומר שאין ברצוני לפסול את דעתו מכל וכל ואומר ששמותה היא, אך מאידך יש ,לאלפי עניות דעתי, יתרון מהותי, באופן, שהדרך בה זכיתי להלך מאירה את הסוגיה החמורה אליה נקלענו, וכמו כן תורף חלק מראיותיו שטען אינו מדויק,למיטב דלות עניות ושפלות הבנתי,ואאלץ להסיגן אחור. בתשובתו , פתח תחילה כבודו החריף והבקיא, והצהיר שאין נכנס הוא בין הרים, ועוד הוסיף לאחר מכן שאלו הם מעשי דוקא. יסלח ויעביר לי על פשע, שלא הבהרתי דיי את הכונה בדברי. עצם הדיון בין האם הרמב"ם או מוהר"ן ומי מהם, מכניס את העוסק בו בין הרים. אם בדבר הלכה היינו מתחבטים, ודאי העדפתנו היתה לברוח מהספיקות ולהחמיר, כפי שאחרונים נוטים לפסוק בסוגיית שיעור פת הבאה בכיסנין לברכת המזון, מאשר להסתכן בנשירת לחיים ושיניים, כאותו ישמעאלי שספרה הגמרא אודותיו. מיהו, היות שפרצופנו ודעתנו השונות מעמידים אותנו בהשקפה שונה על המציאות, הרי שההרים מטים עלינו את צילם זה זמן, וזאת ציינתי ברעדה, ולא כסברא וטענה בסוגיה זו. לא באתי להכריע ח"ו,ובכל זאת קשיי כבודו להתמודד עם הילקו"ש, אכן מפארים ומאדירים את בהירות האילן שאני חוסה למרגלותיו. לפי הקדמתי זו, ברור שכלל אין בכונתי לטעון האמנם חקר שגוי או פסול. זאת אשאיר לחובשי ספסלי מתיבתא דרקיעא לישב.לא ארצה לקבור את עצמי בין הרים, ולכן לא כאן תעבור סוגיתנו. אולם להעלות על נס את עצותיו של רבי נחמן מברסלב וקרבתן אל מאורעות תקופתנו, לנוכח המבוכה שכבודו החריף והבקיא מוצא את עצמו בה, זאת אעשה גם אעשה. זוהי האמת הצרופה המזהירה לנגדנו, אמת של גדול עולם, שפורס ענן למסך ואש להאיר את הלילה הנורא של גלותנו, ברגעי הדמדומים של שחר הגאולה. אכן כל מי שמנסה להכביר מחשבות אודות דרכיו של זה שדומיה תהילה לו, ולאחז עיני נבערים מדעת על טעמי גזרותיו, הולך בגדולות ונפלאות, אך במטותא יעמיד את הדברים על דיוקם. לא אני באתי והרהרתי במוחי את המדרש הנורא הזה, שמודיע לנו שיש ותינוקות שלא חטאו יעלו בסערה וסופה אל תחת סתר כנפיו של הבורא ית"ש. לא עשה זאת אף רב למינהו. זהו ילקו"ש מפורש. וכבודו החריף והבקיא, על מנת להצדיק את מבוכתו, פותח ודן בילקו"ש בפלפול מדברי ראשון אחר כאילו שכך תהיה סברתו יותר הגיונית, ולאחר שבראשית דבריו מתנצל ש"בהדי כבשי דרחמנא למה לך", זה בדיוק אשר מתקרב הוא לעשות באומרו שאפשרות כזו היא עיון בפנקס שאין לקרוא בו. וכי יכול אי מי ע"י העלאת ספקותיו שלו כבן תמותה, על יכולת הבנת טעמי מעשי קוב"ה , לומר שהילקו"ש אינו אמיתי?! מהר מדי אצה לכבודו החריף והבקיא הדרך. אף אחד לא אמר שיש ביכולתו לחקור אחרי אבא בשמים, אך כשמתרגלים לחפש אחרי טעמים למצותיו חוקיו ומשפטיו של הא-לקים, משימה אשר כבדה על החכם מכל אדם, תחת להאמין בפשטות לדברי חכמים, כפי שרבי נחמן מברסלב מצוה ומיעץ להולכים בדרכו אשר סלל אל הר הא-לקים, קצרה היא מסתבר הדרך לשאול כמעט שאלת הבל: "" הכיצד נקבע כי דברי הילק"ש הם האמת הצרופה? מה גם כי בעל הילקוט שמעוני אינו לא תנא ולא אמורא ואף לא מתקופת הגאונים. הכיצד דבריו זכו להיות האמת הצרופה? "" וכי נניח שאכן נכון הדבר ויש בנכונותו להכריע בין ראשונים, היאך נעלמה משיקוליו שבמדרש עסקינן? האם יתחייב הוא שרבי מאיר, תלמידו של ר"ע, הוא אותו רבי עקיבא בר פלוגתו של רבי ישמעאל בן אלישע, לא אמר דבריו כמפי הגבורה?! לא היא מנת חלקנו ולא עלינו עול כובד המלאכה להכריע אם חקר אם לאו, הוא הוא תהילתנו ומשאת תורתנו הקדושה, אך אנא יטא כבודו החריף והבקיא אוזן ואדבר אל לבו. דרך האמונה אינה דורשת מבאיה להשתטות. להיפך: "" כשאדם חזק באמונה מאד זוכה אח"כ לבא אל השכל וכל מה שמחזק א"ע באמונה יותר בא אל שכל יותר כי הדבר שהיה צריך מתחילה להאמין מחמת שלא הביו הדבר זוכה אח"כ להבינו בשכל ע"י אמונתו החזקה"(ליקוטי עצות שע"פ ליקוטי מוהר"ן). "" אך דרך האמונה מכירה בכך שכח השכל מוגבל "עיקר האמונה אינה אלא במה שאין השכל מבין"(שם) . אפילו בהגיון תוכל להבין שיש באדם חושים וכלי ביצוע לא פחות שימושיים מהשכל, שהאדם המערבי נטשם מעט והרבה, ולמשל כל תורת המכשפים הקדמוניים, מתבססת על יכולת הבינה ולא על יכולת החכמה, כמו גם אומניות הלחימה שמוצאן מהעולם העתיק ואכמ"ל. כשהאדם המודרני הולך בזקנתו ומריח ניחוח חלות שמזכיר לו את חלותיה של אמו המנוחה, ולפתע בא גל זכרונות שלרגע קט מעלה לפניו תמונות ילדות ששכח מזה עשרות שנים, תמונות שכח שכלו לא יכל להעלות, אין הוא יכול לומר דבר מה הגיוני על אשר חוה פתאום. לעומת זאת בימי קדם אנשים היו פחות מקובעים לאשר יכול להימדד כמציאות היחידה הקיימת,והיו מהם אלו שיכלו לפעול בבינתם את אשר החכם לא יוכל לפעול בחכמתו. החכמה היא כלי, ורק אחד מאלו שיש לאדם. לכן לא פחות מיכולת חשיבה מבריקה, יש להבין את התמונה הכוללת של יכולות האדם, ולהיות מודעים למגבלה שלהם. אין זה חטא למציאות לאמץ את האנרגיה הלמדנית ע"מ להצדיק אמונה, ואמונה עיוורת היא היפך היהדות כפי שברי לנו מסוגיית נביא שקר שבמשנה תורה. להיפך, זו מעלה גדולה ושכל גאוני להיות מודעים למה זה בכלל שכל, מה הם יכולתיו, ומה נמצא מעבר לו. דוקא האמונה הלא בדוקה של השכל על מוחלטותו שלו עצמו, היא עיוורת. ובזאת כבר עסקנו מעט ברמיזה: שחלוקת העולם ל- ידוע=חכמה, לא ידוע=בינה, זה שאין לדעתו= אין לאדם יכולת ולא תהיה לו יכולת לתפוס באף צורה וכלי ;היא השער של השכל אל הבינה, וירחיב מעט במחשבתו משום שהדברים עמוקים. יהיה זה שיברך על הציצת, וניחא לו בכשרותה, ויהיה זה אשר ירגיש אותה, כאור ותחושה. יהיה זה שיחוש את הכח והשמחה שקריאת התורה מחלקת חינם אין כסף. יהיה זה שכשהכהנים יסתובבו אל הקהל בברכתם ירגיש גל וצמרמורת מטלטלת אותו. מי שיפתח את בינתו, וישאף ויעבוד על תיקון צלם הא-לקים מהזוהמה שמטמטמת את היכולת לחוש, יגיע הרחק מעבר, ואכמ"ל. אולם מי ששכלו מביאו אל רוח השטות שהכל ידוע, גוזר על עצמו למעשה את הבערות. אמונה היא המבט של האדם אל המקום הנשגב ביותר, אל זה שאין לדעתו. מי שרוצה שיאמין. מי שרוצה שישתחוה להבל וריק. אבל מי שמאמין בקוב"ה, בהחזירו את המבט מאותם גבהי מרומים אל העולם השפל, יכול לראות ולהבין בשכלו את אשר נבצר ממנו מלכתחילה. וכפי המילים ששם אבא בשמים בפי: "אמונה היא המתנה העליונה של החכמים". לא ידידי הגאון והמלומד, אמונה היא לא רק נחלתם של עמי הארצות, באין להם עיסוק אחר, אלא ראשית חכמת העולים לקבל את התורה, והחותם העליון של החפצים להשכיל ולו במעט. גם תמהתי בקריאת דברי כבודו החריף והבקיא, על ש; "" לפי שעה רובם המכריע של גדולי העולם מתבשמים מהניחוח של הרמב"ם ונוטים יריעות אוהל דתיותם ותודעתם ההלכתית על משנתו הגם שלא תמיד מסכימים עימו. "" לא די שבעצמו הכיר בכך שתחומם משותף ברובו בשדה ההלכה, ולאו דוקא בהשקפה, אלא האם נסתרה ממנו שכל אלה שבתורת הסוד חלקם, לא ינטו את אוהלם במחנה החקירות? האם האר"י וגוריו (ומסתבר המחבר), הבעש"ט ותלמידיו, כולל אדמור"י חב"ד, הרמח"ל הרש"ש והחיד"א, הגאון מוילנה ורבים רבים גדולי עולם אחרים יכולים להיות נשכחים בהינף יד? לא יוכל למרות בקיאותו וגאונותו, להצר את מוהר"ן לשיטת יחיד.
 

אלישיר

New member
חלק ב'----המשך.

בעזי"ת אל יתרעם עלי מר, אך אין לש"צ שר"י והפצעים הנוראים שפצע בעם ישראל ולו דבר אחד בעיניננו זה. לאחר שפתח בענין זה במשפט שסופו סותר את ראשיתו "דווקא אל השבתאות נתפסו גדולים וטובים שצעדו בדרך האמונה התמימה"- אף אחד מגדולי התורה כולל אלה שנפלו ברשת זו, ולא נזכיר שמות (מה לנו לדון בגנותם, ואם תתעקש הרי מחקרו של גרשון שלום יוכל להיות לך לעזר), לא יוכל להחשב לבעל אמונה תמימה-טפלה, כמו שהמון העם ופשוטיו אשר נפלו ביד אותו ש"צ שר"י, היו; בנה תל שלם להוכיח לכאן, והרי לא אמרנו שמוהר"ן וכל אותם גדולי ישראל פוסקים לך את דרך השטות, וחוסר השימוש בשכל, אלא שמחשבה לחוד, ולית מחשבה תפיסא לחוד. ויתרה מכך, אפילו המאמין התמים שבאמת שכלו אינו מאפשר לו שום אור והגיון, לא יוכל להתעלם ממקרא מפורש על איך מתמודדים עם נביא שקר,חולם חלום, ובעל מופתים, שמצוה לעבור ולו על קלה. עוד ראיתי שידידי החריף והבקיא התקשה ושאל מה ענין עונש ובחירה ( ולא שאמרתי שהילקו"ש מחייב את הסיבה לרציחה הנוראה הזו, אלא שאין לבטל את דבריו ולהרהר אחריהם בשום ניתוח ומבט על הענין), שהרי אם עונש הוא, הרי 'מצוה' עלתה ביד אותו ארור???! אנא ישים לפניו את הפרדוקס של "הכל צפוי". יזכור מי מקטרג בשעת סכנה. יתעמק בהקשיית לבב פרעה. יכנס להבין את ההטעיה שהוטעה אחר, על שאותו לא יקבלו בתשובה. יצרף את ההבדל בין "פותחין" ובין מסייעין. וכשיוסיף על כל זאת את כך שאין העולם הפקר, למרות המחסום שהשכל האנושי נתקל ברצותו להבין את הבחירה, יגיע אל ראשית ראשית הדברים שאבא בשמים שם בפי, הצעיר הדל והעני מדעת: אמונה. למרות שברי לי שהצדק נמצא בטענותיי, אשמח לשמוע את דבריו ואפילו אם לא יודה לי ויחלוק בחריפות על הדברים אשר אבא בשמים שם בפי הצעיר והנבזה שבישראל. אל יצפה לתשובה מהירה שכן עיתותי הפנויות דלות הן. ויה"ר שישלים אבא בשמים משאלין דליבאין ולבא דכל עמו ישראל לטב ולחיין ולשלם
 

Banzai

New member
ר' נחמן ידע בע"פ את המורה נבוכים

וגם בכלל לא בטוח שהוא אסר על חסידיו ללמוד אותו. בחיי מוהר"ן מופיעה המלצה מפיו של ר' נתן שלא לעיין בספר, אבל ככל הידוע לי הוא לא מביא איסור מפורש מפיו של ר' נחמן. נראה שעיקר הביקורת של ר' נחמן על הרמב"ם היא בשיטתו על טעמי המצוות וטעמי הקרבנות. ולמרות שאין ספק שהרמב"ם טעה ברבים מהפרטים בשיטתו הנ"ל, נראה עפ"י המחקר ההיסטורי שהוא צדק ברעיון הכללי.
 

חי אדר

New member
זה אומר בכה וזה בכה

איני חושב שהוא טעה ברעיון הכללי. אם כי זוהי הטענה שהשמיע הרמב"ן כנגדו. אך כבר הראה האברבנאל והריטב"א כי שיטת הרמב"ם יש לה בסיס איתן בדברי חז"ל.בכל אופן נקודת המחלוקת היא: היא על עצם התפיסה של עבודת האלהים. האם עבודת המצוות הם נועדו לאל מה שנקרא צורך גבוה, או שהם נועדו לבני האדם. לפיכך הרמב"ן בבקשו לטעון שהקרבן הוא צורך גבוה מביא את הכתוב רי ניחוח לה'.מנגד הרמב"ם מציין את הכתוב "עולה לא חפצתי".יתיר על כן הרמב"ם כותב כי מה שנקרא מצוות שבין האדם למקום, פירושם כי הם מצות שבין האדם לעצמו. כי הכל לאדם ולא לאל בכלל. כמובן שזה שונה בתכלית השוני מהתפיסה הקבלית לפיה התפילה או כל עבודת המצוות הם לתכן את העולמות העליונים. לדעת הרמב"ם לא מיניה ולא מקצתיה, המצוות באשר הן נועדן לתקן את האדם בפרט ואת החברה בכלל. לא ספק שלכל גישה יש את מקורות ההיסתמכות שלה. ולכל שיטה טיעונים לכאן ולכאן.וזה וזה דברי אלהים חיים. ובאדר לר' נחמן: בוודאי שהוא הכיר את המורה נבוכים ואף את אריסטו. ומעניין ששם ספרו של ר' נחמן הוא כשם הספר של אריסטו ספר המידות. פרט לכך ר' נחמן בעצמן שרף חלק מהתורות שלו וראה בכך דבר חשוב ונעלה ותיקון גדול. ולפיכך לטעמי יש לקחת את הדברים שהוא כותב בזהירות רבה, כי איני חושב שהוא כתב זאת כהוראה הילכתית. ככלל הוא לאנחשב ע"י חכמי הדורות כפוסק הילכתי שדנים בהכרעותיו כפי שמקובל במשנתו של הרמב"ם. כמובן שאין זה חלילה בא לפגום בצידקתו בחכמתו וביושרו. אך אם בקשנו לקבוע מסקנות והנהגות מעשיות אז דבריו צריכים להילקח בזהירות מאוד מאוד רבה. ואציין את הדוגמה של העליה לציון שלו בראש השנה, שמבחינה הילכתית אין דעת כל הפוסקים נוחה הימנה. שכן לצאת את הארץ הלכ ברורה ופשוטה שאין יוצאים אלא לשלושה דברים: נשיאת אישה, תלמוד תורה, ופרנסה. ולא מצאנו שבשביל עליה לקבר שאינה אפילו מוה מדרבנן לפקוד את הרברות אלא לכל היותר הוא מנהג של יחדים. כמו כן עניין מחיאת כפים בתפילה, שלפי ההלכה התלמודית והן שאר הפוסקים ראשונים אחרונים , צריך האדם לעמוד באימה וביראה ולניח ידיו כפותים זו על זו כעומד לפני המלך. הנה הנהגות אלו אף פוסק לא זכרם ולא נשמעה כזאת כהנחיה הילכתית. ואין צורך בהקשר הזה להזכיר את הגאון מוילנה ור חיים מוולזין עמודי התורה והיראה אשר העמידו תלמידים הרבה בהלכה ובהוראה שיחסם להנהגות החסידיות היה מסוייג וזה בלשון המעטה דהמעטה וד"ל.
 

Banzai

New member
רק הבהרה

כתבתי שהמרב"ם צדק ברעיון הכללי אבל טעה בפרטים, אבל אני שמח שטעית בקריאת דברי, וכך זכינו לתוספת ביאור מצדך. אפשר לכנות את המסקנה הסופית של הרמב"ם למרות שהסתמך במחקרו על ספרות שגוייה לחלוטין שהוא חשב אותה לקדומה כאינטואציה גאונית (או שמא קוראים לזה רוח הקודש?).
 

פראזניק

New member
רבי נחמן והרמב"ם

רבי נחמן אסר במפורש (חי מוהר"ן) ללמוד את מורה נבוכים להרמב"ם והתנגד בחריפות לשיטה הזו. איני נכנס לויכוח הזה, אלא מתקן את דברי בנזאי.
 

Banzai

New member
תוכל להביא ציטוט בשם ר' נחמן שבו

הוא אוסר ללמוד את המורה? אין לי ספק שהוא התנגד לשיטה המוצגת שם, אבל מהתנגדות עקרונית אין ללמוד על איסור קריאה (מה גם שהוא בעצמו קרא בו). ידועים לי דברי ר' נתן שם: "... אבל חלילה שתביט במקומות כאלה שמדבר מחקירות שלא תאבד עולמך ... ושים לבך והבן מפני מי ראוי לך להתירא יותר, אם מספר מורה נבוכים הבנוי על פי סברות אריסטו היוון ימ"ש, אם להבדיל מספר הזהר הקדוש והאר"י ז"ל שחברו הרשב"י וחבריא ז"ל ברוח הקודש...", אבל נראה שר' נתן כתב את כל זאת על דעת עצמו, ולא כציטוט מפיו של ר' נחמן.
 

אלישיר

New member
יסלח לי כבודו,אך מהיכן חרץ משפטיו?!

בעזי"ת אין חיי מוהר"ן לנגדי, על מנת להביא ציטוטים, אך תמהני עם כבודו המלומד עיין שם בטרם פסק משפט. רבי נחמן מברסלב, בעצמו ולא ע"י שליח, אסר באיסור ואזהרה חמורה, לבלתי יעיינו בכל ספרי מחקרים, כולל מורה נבוכים, כולל חקירות שביד החזקה, כולל מפרשי התורה שבאותה רוח. המעיין שם לא יוכל להתחמק מהלשון התקיפה שיוצאת כנגד המאבדים עצמם ב"חכמה יוונית", כלשונו. לא יוכל לפרוח מעיניו המשפט שאומר שמי שמעיין במורה נבוכים, נשתנים פניו, ומאבד את צלם הא-לקים. אשמח אם כבודו ימלך שנית בדעתו לאחר עיון שם. מפאת קוצר הזמן, ששבת המלכה ממשמשת ובאה, אין באפשרותי להמשיך בדיון בשאר הנושאים שהועלו כאן בסוגיה זו. חודש טוב, ושבת שלום.
 

חי אדר

New member
וצריך עיון

נדמה לי שעיקר זעמו של ר' נחמן מכוון כלפי ר' אברהם אבן עזרא. בכל אופן צריך לזכור בברור כי ר' נחמן לא היה פוסק, ואף לא הוכר ככזה בעולם ההלכה, כך שאיסור שקבע או כתב אינם פסק הלכה שמחייב. והראיה שהפוסקים מצטטים מהמורה נבוכים ומעיינים בדבריו. ועוד דבר: מוזר ביותר שהוא באופן אישי אסר לאחרים מה שהוא התיר לעצמו. והמעניין שהוא נימק זאת שלצדיק מותר. וזה מאוד מוזר, ראשית האם מדרכי הענוה שאדם יכריז על עצמו שהוא צדיק? שנית מוזר יותר כיצד מבחינה הלכתית אוסרים לאחרים מה שהאדם מתיר לעצמו? הרי תורה אחת לקטן ולגדול. מה גם כי בדרך כלל גדולי הפוסקים התירו לאחרים ואסרו לעצמם? וכאן איפכא מסתברא. וצ"ע
 

פראזניק

New member
הענוה אינה שאלה

וכן. טעמי איסורו ידועים, וממילא לצדיק מותר ולמי שאינו צדיק אסור. ולכן גם שאלתך בסוף דבריך, "בדרך כלל גדולי הפוסקים התירו לאחרים ואסרו לעצמם", מתורצת. משם שכאן יש הגיון באיסור ואותו הגיון לא חל כלל אצל גדולי ישראל. ולגבי הענוה: חז"ל אומרים שמשה רבינו כתב בתורה "והאיש משה עניו מאד". האם אין עצם האמירה הזו סותרת את היותו עניו? רשב"י אמר על עצמו שהוא מחזיק את העולם. האם לא היה עניו? האר"י ז"ל שיבח את עצמו רבות. האם לא היה עניו? הבעל שם טוב שיבח את עצמו בלשונות מופלגים. האם לא היה עניו? אלא, שישנם שני סוגי ענוה. הראשון והמוכר יותר הוא ההפחתה העצמית. "איני שווה כלום". עניו שכזה, אם יאמר "אני עניו" נמצא צבוע. אבל ישנו סוג ענוה נוסף, של אדם היודע מכוחו - כמו משה רבינו, שידע שהוא מנהיג ישראל. כמו רשב"י וכו'. אלא שיודע שמבחינת עצמו אין לו שום כח, והכל שליחות מהבורא. נמצא שהוא אינו כלום, משום שכל כוחו נובע מבורא עולם. וגם, שביחס לבורא עולם וודאי הוא כלום. לכן, שאלתך אינה שאלה. ולגבי הפסיקה: רבי נחמן לא היה פוסק. אבל יש פסיקה (הסטייפלר מביאה) שהיום, אין בית דין יכול לחייב את כל העולם (מבחינה הלכתית) אלא את אנשיו בלבד, ובכלל זה אדמו"ר חסידי, פסיקתו מחייבת את חסידיו.
 

חי אדר

New member
אין איסור עצמי

טעמי איסורו ידועים, והרי אם איסור הוא: הרי שהוא איסור חדש. ועם זאת הרי שהדין צריך להיות שווה.ואם יש אופן ומצב שבו לימוד זה מותר לצדיקים הרי שנתת דבריך לשיעורין.מה גם שבזה מבורר שבעצם מבחינת הדין אין איסור, לא מדאורייתא ולא מדרבנן, שכן איסורים אלו חלים על הכלל כולם. לכל היותר זה יכול להיות אולי בגדר המלצה בלבד.שאם זה דבר נכרי וזר שאסור לבא בכרם ישראל הרי אין חילק.פרט לכך יש כאן הוצאת לעז על ראשונים.רס"ג, בעל חובת הלבבות, הרמב"ם הרלב"ג, ר' חסדאי קרקש, ר' יוסף אלבוהגר"א, ר' יעקב אנטולי,ר' יצחק אברבנאל, המלבי"ם,ועוד רבים וגדולים וטובים ראו בדרך זו דרך שאין לפסול אותה. ומה שכתב הסטייפלר אינו מתכווין להנהגות מסוג זה, אלא בית דין במישור ההלכתי. כלומר המדובר בהכרעות הלכתיות. ר' נחמן לא היה פוסק ומימלא אין כאן הכרעה. והראיה שדבריו לא כתובים בתןך ספר הלכה. וכלל ידוע הוא: שאין למדין הלכות לא מספרי מוסר, ולא מאגדות, ולא מספרי שבחים. הלכות לומדים על בסיס שקלא וטריא תלמודית ובכפוף לכללי הפסיקה. ולגופם של דברים אני שמח שבקשת לבסס את דברין בחיפוש אחר ההיגיון של האיסור. אם כי לטעמי אין איסור, אך בכל אטופן המסקנה היא: שבסוף ההיגיון מכריע.
 

Banzai

New member
לא חרצתי דבר

כל שכתבתי הוא שלא ידוע לי על איסור מפורש מפיו של ר' נחמן לעיין במורה נבוכים. עיינתי שוב בחיי מוהר"ן כהמלצתך ולא מצאתי. לכן כל שעליך לעשות זה להציג איסור כזה, וממילא יסתתמו טענותי. אם אתה מתייחס לשיחה שתועדה ע"י ר' נתן שבה ר' נחמן התלוצץ מחלקים של המורה נבוכים והיד החזקה, כפסק הלכה מחייב, אז מה מתחייב מכך? שצריך לקרוע את ארבעת הפרקי הראשונים של המשנה תורה?
 
למעלה