האם זה נכון כי בעיקבות הפרשה שהתפוצצה

niva99

New member
האם זה נכון כי בעיקבות הפרשה שהתפוצצה

בהוסטל לילדים ונוער - ישנה מגמה לסגור הוסטלים למתמודדים נפשית ולהעבירם מידיים פרטיות לידי המדינה?

( היום בשיחת טל' קרוב משפחה סיפר כי שמע על כך באמצעי התיקשורת. אני לא שמעתי על כך דבר- ולכן מעוניינת לברר כאן בפורום את העובדות)

תודה לכל מי שיוכל לשפוך אור על מסקנות בעיקבות המיקרה הנ"ל.
 

KFIRB

New member
גם אני שמעתי את השמועה הזו

צריך להבין כמה דברים:

1. מה שקרה בנווה יעקב לא דומה למה שקורה בהוסטלים של מערך השיקום, מאחר ומדובר במעון או ליתר דיוק בי"ח פרטי. בעבר היו המון בתי"ח כאלו, כיום יש רק שלוש.

2. אם כבר מדברים על החזרה למדינה מדובר רק בבתי"ח האלו, שכן כאשר הוסטל נסגר (משמונים סיבות אפשרייות) המערכת יודעת לספוג את זה, וקרו מקרים מעולם. כאשר בי"ח נסגר אחרי מאה אלף התלבטויות על חשבון החוסים (לא בכדי כתבתי חוסים ולא מתמודדים), המערכת נמצאת עכשיו בקטסטרופה. שמעתי שמחוז ת"א התגייסו לסייע לבארדק שיש בבי"ח וכל בתי"ח הקיימים באיזור נותנים יד.

3. מערך השיקום בניגוד למערך האשפוז הציבורי או הפרטי(מופרט), תמיד היה מופרט, חלקו היה מופרט לפני החוק שיקום וחלקו קיבל גושפנקא להפרטה לאחר החוק. מה שקרה במהלך השנים שבתוך בריאות הנפש, התקציבים בכללי יובשו ועל הדרך גם של הבקרה. כשיש פאדיחות הבקרה חוטפת ראשונה, אבל לצערי זה קצת להאשים את הש.ג., שכן הבקרה יכולה להגיד מה לא בסדר, להציף קשיים, ההחלטות הן של הפסיכיאטר המחוזי, ולצערי יש מחוזות (לא קשור לפסיכיאטר מחוזי כזה או אחר) שקבלת ההחלטות אינה מקצועית אלא תקציבית, פוליטית ולעתים נשלטת על ידי קבוצות אינטרס ממש כמו בכל חלקה טובה של המדינה, לעתים קרובות, הפסיכיאטר המחוזי חושב כמו הבקרית, אך ידיו כבולות כי מונחתות עליו הוראות מלמעלה במטה משרד הבריאות בירושלים.

4.מזכיר לי מאמר שקראתי לא מזמן, שאומר כשמפריטים יותר מידי מסגרות לא ירחק היום שהמדינה תפריט גם את הפיקוח כי, המדינה לא יכולה לפקח על כל כך הרבה מסגרות בייחוד שמייבשים את הפיקוח , וכך לא מן הנמנע להפריטו, ואז המצב לפונים גרוע יותר.

מצד שני לאחרונה קרה משהו מוזר , ההוסטלים לניצולי שואה חזרו למדינה, אך מדובר בהוסטלים שמכתחילה היו שייכים למדינה, פעלו בתוך בתי"ח פסיכיאטרים של המדינה, עברו לפני כמה שנים לידיים חצי פרטיות וחלקם לידיים פרטיות, ועתה חזרו למדינה, לאחר מאבק ממושך של העובדים ויש גם חשד שאם זה לא היה משתלם לאוצר לא היו מחזירים אותם למדינה, כנראה שבסוף עם כל ההפרטה , למדינה עולה יותר זול כשהיא מפעילה את ההוסטלים של ניצולי השואה.

מדובר כיום בארבע סוגי מוסדות קיימים : מערך ההוסטלים של חוק שיקום , שיש שם פיקוח כפול -בקרה+ צוות שיקום מחוזי, מערך בריאות הנפש האמבולטורית והאשפוזית הציבורית שנמצאת בפיקוח כלשהו (ובעתיד הלא רחוק גם של קופות החולים), מערך המעונות לחולים ממושכים וגם בתי החולים הפסיכיאטרים הפרטיים שהם הכי פחות מפוקחים וההוסטלים של ניצולי השואה שכאמור חזרו למדינה. אותי מדאיג המסגרת החדשה שהיא ילד יתום נוסף של משרד הבריאות- מערך האוטיזם שלא ממש ברור לאן יתפתח, שימו לב שיש כל מיני אוכלוסיות שמערך השיקום ברווחה לא מסוגלים ולא רוצים להתמודד איתם והם נופלים על מערכת רפואית בעיקרה ולא חברתית של משרד הבריאות, לדעתי הפתרון הוא מה שהציעו בעבר, להקים אגף שיקום בינמשרדי , שרק הוא יהיה אחראי על כל אוכלוסיות השיקום והנכויות ולא שמונים מדורים בארבעה משרדי ממשלה, ככה יהיה מעקב טיפול רפואי, שיקומי, סוציאלי בפרט ומשפחתו מאז הלידה/גילוי האבחנה ועד לסיום מעגל החיים בכל תחומי החיים- עבודה, לימודים, בריאות ועוד.
 

niva99

New member
ראשית תודה על התשובה המושקעת

אשאל ב"רחל בתך הקטנה": האם הוסטלים ומערך דיור מוגן של אוכלוסיית מתמודדים (המופרטים כעת) נמצאים בסכנת סגירה עקב מה שקרה ב"נווה יעקב"?
 

KFIRB

New member
אני לא דובר משרד הבריאות

התשובה היא לא.

כי הנושא של נווה יעקב רחוק שנות אור ממערך השיקום.

גם הנושא של השיקום לא עלה על הפרק לסגירה, למרות שנושא השיקום מידי כמה שנים נמצא תחת חרב סגירה של המפעל הזה, אבל לא בגלל נווה יעקבים אלא בגלל נושאים תקציבים.

אם כבר, דיברו על הרפורמה האשפוזית והביטוחית (לא המערך האמבולטורי) . מערך השיקום לצערי מסיבות של מפלצתיות השירותים לא יהיה של המדינה לעולם, מצד שני ההפרטה במערך השיקום, עם כל הביקורת שלי כלפיה, היא דווקא הצלחה, שכן זה התחום היחידי במערך הרווחה (במובן הרחב) שההפרטה ייצרה תחרות שמושתתת על שירות ולא על מחיר, כלומר הלקוח- המתמודד יכול לבחור מסגרת ואם המסגרת לא נאה בעיניו הוא קם ובוחר מסגרת אחרת. ההפרטה הזו גורמת לחברות גדולות להיכנס למקומות שבעבר השירות של המדינה היה גרוע מאוד ובמקומם הקימו מסגרות מופרטות משגשגות- מבחינת שיקום הפונים.

אם את רוצה לראות את הפירות היפים של ההפרטה , תראי את מצב השיקום התעסוקתי של בטל"א לעומת יזמות חדשות של משרד הבריאות, היזמות הן פרי שיתוף של גורמים עסקיים ומלכ"רים שייצרו הזדמנויות חדשות בעולם התעסוקה, בטל"א נשארו מאחור עם מספר גופי שיקום בודדים. יש ביקורת גם בנושא הזה וחשוב שהיא תשמע, אבל במבחן התוצאה, צריך להסתכל על מה המשתקמים בכלל והמתמודדים בפרט מרוויחים.

בעבר נסגרו הוסטלים , ומעונות לטיפול בחולים ממושכים על רקע של אי סדרים, בעיות במערך השיקום ובעיות באחריות המקצועית. אך דווקא כשהיה מדובר בדברים בתוך סל השיקום יותר קל לגייס שחקנים דומיננטים בשוק שיקחו את האחריות והחסות תמורת סכום כסף לא מועט (שהיזם קונה את זכויות המקום ובתמורה מקבל סכומי הזכאות ממשרד הבריאות והביטחון), באשפוז הפרטי אין הרבה שחקנים.

קשה לי להאמין שמערך השיקום ייסגר בגלל מה שקרה בנווה יעקב, אם כבר, יכול להיות שנערי האוצר יתפסו על זה טרמפ ויסגרו את המערך כפי שניסו לפני כמה שנים ללא הצלחה אבל אז הם "רק" הפסיקו עבודתן של הועדות לסל שיקום, לא אשרו בקשות חדשות והייתה מגמה להוריד סטטוסים , למזלינו תקופה זו חלפה לעת עתה.
 
למעלה