האם זה ריקוד עם ?

האם זה ריקוד עם ?

מבקשת חוות דעת מחברי הפורום. בין כל כל שפע הריקודים שאנו "זוכים" לרקוד בחוגינו, לפעמים אנו נפגשים בריקוד המיובא מחו"ל. דוגמא : לאחרונה אנו רוקדים : "ראפ תימני" שהביאו לנו מארצות הברית שם יושב ישראל יעקובי. לא מזמן רקדנו את "אניגמה" של בחור אנגלי ששמו הדון רוברטו. לפני כ-4 שנים רקדנו את "תגידי", איזה ריקוד כורדי שהביא לנו מארה"ב אבנר נעים שנסע ללמוד אותו אצל המחבר/יוצר משה אסקיו. חלקם של הריקודים, אין מה לומר, אפילו די יפים. זה נראה לכם ריקודי עם ישראליים ? לי לא !!! מה דעתכם ? מירי.
 
גם ריקודי עם

שלום לך מירי! גם אם זה לא ריקוד ישראלי מה זה משנה? את לא נהנת לרקוד אותם בחוג שאת נמצאת בו? את לא נענת לראות את האחרים נענים מריקודים אלו? העיקר שרוקדים. אני רוקדת באזור הדרום ונורא נהנת לראות איך רוקדים את הריקודים הנ"ל (שחלק מהם גם אני נהנת לרקוד) את באה לרקוד ולשמוח או לתת חוות דעת על ריקודים. שיהיה לך יום נעים!
 

shaffavi

New member
ראפ תימני הוא אכן ריקוד עם!!!

השאלה היא איזה עם. לדעתי - העם התימני.
 

shaffavi

New member
תגבה בקישורים בבקשה.

את "ראפ תימני" מין הסתם שנינו מכירים. את "קוסקוס פולני" אני לא מכיר ולכן אינני יכול להתייחס. הבא בבקשה קישור לריקוד הנ"ל ואוכל לענות לך. אני ממתין. אבל בסך הכל ברור שאתה יורה לעצמך ברגל כאשר אתה מזכיר פולנית. הבא בבקשה דוגמא לריקוד מעגלים או זוגות אשר נרקד היום בהרקדות והשיר המלווה אותו מושר בפולנית. הורי הגיעו מרומניה, גם אני אוהב את מורשת בית אבי, לפחות כמו שישראל יעקובי אוהב את מורשת בית אביו, אם לא יותר. ויחד עם זאת עוד לא יצא לי לראות ריקוד זוגות או מעגלים לצלילי שירים שמושרים ברומנית. ומה עם צרפתית? גרמנית? איטלקית? גם משם הגיעו יהודים לישראל. ומה עם אמהרית? הרי לא נרצה לקפח את האתיופים, גם להם יש מורשת. סינית כבר הזכרתי? (יהודים ישבו בשנחאי). יפנית. אספרנטו... אין לי יותר מדי דרישות מערב ריקודי עם ישראלים. שאיפה אחת בבל אופן יש לי - שאוכל, כישראלי, להבין את מילות השירים ואוכל לשיר אותם כשארצה (אני אוהב לשיר. אל דאגה - הרמקולים מבליעים את הזיופים). אין לי יכולת ואין לי כוונה ללמוד לצורך כך 100 שפות שונות. עבורי ריקוד הוא חוויה מורכבת שתנועות הרגליים הם רק חלק אחד ממנה. חלק נוסף הוא ההקשבה לעל מה מדבר השיר והשירה עצמה לפעמים.אני לא מבין את מילות "ראפ תימני" (המילה היחידה שקלטתי היא: "סנעה") ולא יכול לשיר אותו. אתה מבין תמנית? בהנחה שלא, שאלה לי אליך: איך אתה יודע שהוא לא, בעצם, קורא שם בשיר להשמיד ולאבד את כל היהודים? אתה רוקד ונהנה ובעצם מהרמקולים בוקעים בעוצמה דברי שטנה. צוחקים עליך. טוב, בסדר, נניח שלא, אבל מה הוא כן אומר אני לא יודע וזה מטריד אותי. אני לא רוקד רק עם הרגליים. אני רוקד גם עם הראש וזה לא נראה לי. באתר האוסטרלי המקסים לריקודי עם ישראלים מוצגים מאות שירים של ריקודי עם כתובים באותיות אנגליות ומתורגמים לאנגלית. למה? כי יש אנשים שרוצים לדעת על מה השיר. באים ישראל יעקובי, מושיקו, ואחרים, וזורקים לנו שירים בתמנית, כורדית, מרוקאית, ערבית, בלי תרגום, בלי כלום, ואומרים - קחו, תאכלו איך שזה, זה בסדר. אתה יודע מה? עבר לי התאבון. הייתי פעם, לפני שנים, באמסטרדם. נכנסתי למועדון ריקודים וזה נראה כמו מועדון בניו יורק עם ריקודי דיסקופופ והמון רוקדים ובכל זאת משהו היה שונה. לקח לי כמה רגעים לקלוט - כל השירים היו בהולנדית. יצא לך אולי פעם לבקר בארצות הברית בערב של ריקודי קאנטרי אמריקאים בו השירים מושמעים ביפנית? (וראיתי יפנים בין רוקדי הקאנטרי). איטלקית? תימנית? לי לא יצא. שפה היא מאפיין בסיסי של תרבות. מה שמבינים האמריקאים, ההולנדים, ועמים רבים אחרים, ראוי שגם אנו נבין.
 

עוז 2002

New member
במישור העקרוני...

מירי, אני לא רואה פסול ב"יבוא" ריקודים כמו שאין פסול ב"יצוא" ריקודים. תיכף מישהו יחליט שצריך ללמוד רק ריקודים שנוצרו בעיירות פיתוח... זה לא שייך! עם ישראל מפוזר בעולם, ויש לנו מכנה משותף, וליהודים החיים בא"י אין בעלות בלעדית על התרבות הישראלית. לענין הריקודים, איני רואה שום פסול ואפילו הכרח שריקודי העם הישראליים יעברו תמורות כמו כל תחום אחר בחיים. רק המומיה במוזיאון ישראל אינה עוברת שינויים ומתאימה עצמה לטעם הזמן והקהל. כך שבמישור העקרוני אין שום פסול בהיווצרות ריקודים בסגנון שונה, על קצב הסלסה והראפ. למי שזה מפריע אני מציע לא לקרוא להם ריקודי עם אלא ריקודים ישראליים. ולולא הריקודים החדשים, אני לא חושב שהייתי היום רוקד. אולי בגלל החתיכות.. אני לא טוען כלל שאני אוהב את הריקודים שציינת, אבל אגן בגופי על זכותם... טוב, סתם.
 
תשובתי לעוז

עוז יקר ! לגבי "הקוסקוס הפולני", יש ריקוד כזה ? לא ידעתי, מי היוצר ? ובמישור העקרוני : אין לנו ויכוח שהריקודים שהזכרתי הם כריקודים יפים ומוצלחים ולא חשוב כלל אם אתה ואני אוהבים אותם. גם אני בדעה איתך לעובדה שריקודי העם עברו תמורות בשנים האחרונות, שינו צורה וקצב, ושילבו סגנון של סלסה וראפ ועוד. אפשר לקרוא להם ריקודי פנאי,ולא ריקודי עם ישראלים. כי מה ישראלי בריקוד הכורדי "תגידי" או ב"אניגמה" או ב"ראפ התימני" ? באחת ההשתלמוית הראשונות הגדיל לעשות יוצר מסויים והביא לנו לחן המושמע בשוק של קהיר, חיבר לזה ריקוד (מגוחך) והריקוד נכנס להשתלמות הארגון. זה נראה לך תקין ? למזלינו הריקוד לא "תפס". ואשר לך - אם אתה רוקד בשביל החתיכות כדבריך, אתה לדעתי איש מאושר. רקוד ותהנה ! מירי.
 
לי - כן

אם ירקדו אותו בארץ, ויכנס לריפרטואר של המדריכים, ויהיה חביב על הרוקדים - בודאי שיהיה ריקוד עם. אני גם חושב - שייהדנו ויישראלנו את ההורה, הקרקוביאק , המזורקה, הטרויקה (מי עוד זוכר ריקוד כזה). ואין מניעה , להכניס כל ריקוד אהוב שנרקד בארץ - כריקוד עם. ולהקרא אפילו "ישראלי". מי זוכר ומי ממכיר את הקרקוביאק האורגינלי , כפי שנרקד פעם , אצל נחום שחר בחיפה , במסגרת ריקודי עמים ?
 

אפרתי4

New member
למירי לוי

למירי אמנם אולי זה לא ריקוד עם ישראלי פרופר אבל זה ריקוד עם אנו בריקודי העם רוקדים ריקודי עם ועמים . מה קורה עם כל ריקודי השורות שנרקדים בריקודי העם? ריקודי הדבקות? הרי רובם הם ריקודי עמים.
 
תרקוד היא אמרה לי, תרקוד

צהריים טובים. כל ריקוד שמושר בעברית,ומשולבים בו כמה אלמנטים כגון: צעדה תימנית, הורה, ושיכול חילוף, הוא ריקוד עם ישראלי. בכלל לא חשוב, היכן חובר הריקוד. הרי לרקודי עם הישראלים,אין כמעט צעדים או אלמנטים משלו. הכל מיובא, לדוגמא: צעדת חילוף (צ´ה צ´ה צ´ה), וואלס, טנגו, סלסה, פולקה, רוק, פסדובלה. ועוד... ועוד... אפילו, הדילוגים,הניתורים, והסיבובים. לא שלנו. ועל כל הצעדים הנ"ל, מושתתים רקודי העם הישראלים. אז מה יעשה עם ישראל? לא ירקוד כי זה לא שלו? לגבי השירים, לפי דעתי זה מה שמייחד אותנו, משאר הגויים. רקודי דיסקו, רוקדים בכל העולם ובכל השפות, כך גם שנות ה- 60 ורקודי הסלסה. רקודים עבריים ישראלים, לא נרקדים ברחבות הדיסקוטקים, אלא בחוגים שהוקמו לכך במיוחד. גם בחו"ל. לכן חשוב ,שריקד עם ישראלי יושר בעברית בלבד. הרקודים, תגידי, אניגמא, ראפ תימני, ועוד.. הם רקודי עמים, בגלל שפתם. אין שום פסול בללמדם בחוגים, כרקודי עמים. בדיוק כמו: מזורקה, אלכסנדרובה, וקראקוביאק, שנשתרשו זה מכבר. חשוב להיחשף, גם לשפות, וגם לתרבויות אחרות. כך גם לגבי הלחנים המושאלים. הריקודים: כשנבוא, הנחלים רושמים, הקולות של פיראוס, לחניהם מושאלים מיוון שכנתינו. הריקודים: חלום, רק את, מורה לחיים, לחניהם מושאלים ממרוקו. הריקודים: קוראסון, איה כיף מורנה, וסניוריטה וסניורה, לחניהם מושאלים, מארץ הטלנובילות. ויש עוד רבים וטובים. ציינתי זאת,כדי להדגיש שגם, לחנים מושאלים, זה טוב ובסדר. כור ההיתוך בו אנו חיים, ואגן הים התיכון, דורשים זאת. לפי דעתי,אם לא היינו משאילים, צעדים, אלמנטים, לחנים, ומקצבים, מעמים אחרים? היינו דורכים במקום. ומי שדורך במקום, למעשה הולך אחורה. יתכן והיינו עדיין מדשדשים עם: שדמתי,אל תירא,אנחנו הרועים, ועוד... ( הרקודים לכשעצמם מקסימים) אך אין בהם די לבניית פולקלור. פולקלור זה, דבר דינמי, מתקדם,משתנה, ומתחדש. וכך צריך להיות גם הפולקלור הישראלי. להקות המחול הישראליות, ראו מזמן את הנולד, ועלו על הרכבת. חברי הנכבדים, תרקדו כמה? ואיפה שרק תוכלו. כי בזה כוחינו. ממלא ריקוד , שלא נתפס נשכח מהר, והשאר ממשיכים הלאה, וכך חוזר חלילה, בדיוק כמו מחזור החיים. שיהיה לכם יום טוב מיום טוב.
 
אני חולק עליך בגדול

אתה מתכוון לריקודים ישראליים - וזה בסדר - ולא לריקודי עם. קרא תשובתי לשאלה של דינדונת על הסופר.
 
ואני חולק עליך בענק

שלום לך ירון. אם הם ריקודים ישראליים, על זה אני מבין שאין לנו חילוקי דיעות. אז הם ריקודים של העם בישראל, משמע רקודי עם של ישראל. ובגלל שקראתי את תגובתך, לדינדונית, ותגובתה אליך בחזרה, אתם רק מחזקים את שכתבתי. אפרופו, הציור. באיזה צבע, מה הסיגנון, וכו... ולא מאיפה בא הצייר, זה מה שחשוב. ציור של: רמברנט או פיקסו או כל אחד אחר. כשמדברים עליהם, מדברים על סיגנון, זרם, תקופה. וכו... לא מדברים על מאיפה הם באים. כך בריקודי עם. על הריקוד אומרים, באיזה סיגנון הוא, מה מיקצבו, מה צורתו, הלחן שלו , והאם הוא בעברית. לא מאיפה באים המחברים. תקרא שוב את שכתבתי, בתגובתי. אם לא השתכנעת? לא נורא. נישאר חלוקים בעניין זה. (וזה לגיטימי) אבל גם נשאר חברים. הכל ברוח טובה. שיהיה לך ערב טוב ומהנה . יום טוב.
 
קיבוץ גלויות - קיבוץ צעדות

כמו שעמנו עלה לארץ מן התפוצות, כך גם צעדות הריקודים כמו שציינתי בטייטל, "קיבוץ גלויות - קיבוץ צעדות" (סתם הערה: שוב ניתן לחוש את קשריך עם אבי פרץ - והמבין יבין)
 
יש לך בעיה עם זה חבר?

דווקא עם אבי לא דיברתי לפחות חודשיים, ולמעלה מזה לא התראינו. בגלל עיסוקיו, ועיסוקיי. וגם אם כן חבר. לא הצלחתי להבין למה זה כל כך מפריע לך, עד כדי הערה כזו, כבר פעם שנייה. אדרבא, אם יש בעיה עם זה, כתוב לי במסר אישי. ואני מבטיח לעזור, במידת האפשר. שיהיה לך ערב טוב. יום טוב.
 
תסביר לי

תסביר לי על מה יצא קצפך!! לא הייתה לי שום כוונה להרגיז אותך, גם אני אוהב את הריקודים של אבי פרץ. ישנו מושג שנקרא "פרסום סמויי", זכותך וזה בהחלט לגיטימי לפרגן לחבר. זה לא בושה להיות חבר של..(יהיה מי שיהיה) שיהיה לך אחלה ערב.
 
לאצבעוני החמוד, אתה טועה

שלום לך חברי. אני בכלל לא כועס. ( אין לי מושג למה הבנת זאת כך.) א. אני לא מתרגז בקלות כזו. ב. אתה האחרון שיכול להרגיז אותי.(אתה באמת חכם וחמוד.) ג. אתה רק קצת, לא פר. מיכוון שאני בכל הזדמנות, שיש לי, אני מאוד מפרגן ולכולם. למדריכים, ליוצרים, ולחברי הפורום כאחד. ואפילו לך ידידי. ד. כתבתי לא פעם, ואם צריך אחזור, שוב ושוב. אני מיודד, וחבר של רוב המדריכים, היוצרים, והרוקדים. אני מכבד , מעריך, מפרגן, ומוקיר כל אחד, ואחד.קודם כל כאדם. ורק לאחר מכן,יצירתו, פועלו, השקעתו, וכו... לא תשמע מהם, מילה רעה עלי. אם תשמע, או שמעת, מרשה לך, בחופשיות שהכי אפשר, לכתוב אותה בפורום. ה. שתהיה לך שבת כייפית, ומהנה. יום טוב.
 
רקודי עם הפכו לרקודי מיקס ../images/Emo153.gif

מירי צודקת בהחלט, מזה מספר שנים אנו עדים לתופעה שרקודי עם הם כבר לא רקרקודי ארץ ישראל עם שירים עבריים נטו אלא המון המון דברים לא מוגדרים כמו למשל סניוריטה וסניור אמור אמור והרבה הרבה רקודים בין היתר הרקודים שמירי הזכירה. אני זוכרת בימים שהתחלתי לרקוד לפני "מליון שנים" רקדנו באמת באמת רק עם אקורדיון כשהמנגן עמד באמצע וניגן לנו כל הערב רקדנו לצלילי האקורדיון והרקודים היו ללא שום מוסיקה או השפעה זרה. אבללל.... כנראה שזו רוח הדברים היום כמו שכל דבר השתנה : "נעלם" האקורדיון והוחלף במחשב חכם המנווט את ההרקדות והמרקידים וזה מצוין כשלעצמו. אך מה שהכי חשוב זה שהיום הצעירים שמגיעים להרקדות הם המכוונים את קצב ותוכן הרקודים וכמובן שאני "מדדים" אחריהם כמו גם בנושא הקודם שהזכרתי קצב למוד רקודים חדשים (כל שבוע)... מה לעשות זה המצב
 
יש לי תחושה, שהאצבע מופנת

שבת שלום. משום מה, יש לי תחושה שהאצבע מופנת בתרעומת, ליוצרים של הריקודים. הריבוי, הסיגנון, צורת הריקוד, הצעדים, והשירים שלא מתאימים. ולפי דעתי, הבאמת אוביקטיבית, זה לא כל כך נכון. היוצרים, יוצרים ומחברים ריקודים, כי זו אומנותם. בדיוק כמו: הציירים, הפסלים, הכוראוגרפים, סופרים, מלחינים, ועוד היד נטויה. יוצרי הריקודים, מחברים את יצירתם לפי השירים, שנכתבים עכשיו. זה מה שיש היום בשוק, ועם זה עובדים. למעשה , זה מה שיש בשוק כבר כמה שנים טובות. כשכתבו שירים כמו: ארץ ארץ, ארץ ישראל יפה, שם הרי גולן, המנגינה הישנה, אהבת איתמר, שירי לי כנרת, ועוד רבים וטובים. ( בעיניי זו הייתה הקלאסיקה היפה ביותר, בתולדות הכתיבה על ארץ ישראל.) אז גם להם יצרו ריקודים. יפים יותר, ויפים פחות. היום? תשכחו מזה. (לצערי) אין עוד שירים כאלה. דור הכותבי שירה של פעם, כמעט ואיננו כבר. והמחליפים, לא מספקים את אותה סחורה, אלא סחורה אחרת. טובה או לא טובה, זה כבר ויכוח אחר. לכן היוצרים עובדים היום, עם השירים שיש. והיום יש : מזרחי, תימני, יווני, ספרדי, סלסה מקובה, ומעט מאוד (בלשון המעטה) שירי ארץ ישראל. פשוט לא כותבים יותר. הקלאסיקה עליה כתבתי ואיננה כבר, זו בכיה לדורות. כמו אצל צייר, שיש לו מדי פעם ציור לא טוב. ולא נמכר. ופסל שמפסל דמות לא מוצלחת, ופסלו, לא נמכר. כך היוצר ריקודים. קורה שהריקוד לא יוצא מוצלח, אז בהרקדות, לא רוקדים אותו, וכך הוא נופל. ואנחנו הרוקדים ממשיכים קדימה, לרקוד ולשמוח. מקווה שהבהרתי מעט ממה שהיוצרים גם חושבים עליהם. שבת שלום לכולנו. יום טוב.
 

עלי כהן

New member
דמעות הנוסטאלגיה זולגות

שוגי - מה עשית לי? החזרת אותי באחת בזכרונות לימים יפים של אקורדיון וריקודים יפים ללא בליל של "נשיקה במיליון דולאר" , "קוראסון", "אנאבלינה" ו"לה וונטאניטה"- איך פועלים להחזרת ריקוד העם המקורי ולהשלכת כל הזבל המצטבר , המעיק והמסריח (גם מתאוות בצע!!) למקום היחיד אליו נועד הזבל- לפח. נ.ב. - אפשר להחזיר את האקורדיון, אבל אין לי דבר נגד המחשב - גם ממחשב ניתן להוציא צלילים של מנגינות אמיתיות ומקוריות ולא חייבים בהכרח ללחוץ על הכפתור במקום שבו רשומים מנגינות לא-כל-כך-אלמותיות....
 
למעלה