האם יש בעיה אם חומוס שמבשל גוי אם כן מה?

הרברונן

New member
מאכל שבושל ע"י גוי - הבהרות

כמה בעיות יסוד יש ביחס לבישולי גוי. בראש ובראשונה, עומדת השאלה האם כל הרכיבים כשרים, האם הכלים ללא בעיה וכו'. כבר כאן נפסלים רוב המאכלים. מי שמתיר חלב עכו"ם, למשל, מסתמך על כך שהחלב עובר במחבה מסודרת, לא מערבבים בו רכיבים אחרים (מצד הפיקוח הוטרינרי) והכלם מיועדים רק לזה. גם אם שאלת הכשרות הראשונית נפתרה, עדיין עומדים שני תנאי יסוד לדיון ההלכתי: 1. "אינו נאכל כמות שהוא חי" כלומר: מאכל שהבישול הופך אותו לאכיל, אסור לאכול אם בישל גוי. למשל: תפוח אדמה שבושל ע"י גוי אסור באכילה, משום שהבישול הופך אותו ראוי לאכילה. תפוח עץ, לעומת זאת, נאכל כמות שהוא חי לכן אין בעיה. 2. "עולה על שולחן מלכים" כלומר: על מנת שמאכל יהיה אסור לאכילה אחרי בישול גוי, הוא צריך להיות מאכל ראוי, כזה שמגישים בסעודה חגיגית, ולא אוכל "פושט", או "ג'אנק פוד'" בימינו. צריך את שני התנאים האלה. לכן גרגרי חומוס שנבררו, שבושלו ע"י גוי בכלים ובתבלינים שאין בהם שום חשש, בתנור שאין בו שום חשש, ודבר נוסף: שיהודי עשה משהו שקשור לבישול, בעיקרון יהיה מותר. אלא מה: אנשים נוטים לזלזל בשאלת כשרות הכלים. אין לכם מושג כמה בעיות יכולות להיות עם זה. והנה סיפור: לפני כשנתיים שאל אותי חבר טוב האם מותר לאכול לחם שרכיביו כשרים לחלוטין "לחם ארז". אמרתי לו שיכולה להיות בעיה עם התנור, והוא אמר שהתנור מיועד רק ללחם. בכל זאת לא נטיתי להתיר. בגיליון שיצא לאחר מכן של "על השולחן", השער היה הכוונה לכתבה על "ארוחת בעלי חיים שלמים" שהיתה אצל ארז במאפיה. בעל החיים שצולם שם יוצא מהתנור היה חזיר... בקיצור: הייתי נזהר מאוד, למרות הקרקע ההלכתית המאפשרת, מסיבות שונות של חששות. ועוד מילה של ציונות: דומני שכל ההיתרים של בישולי גוי צריך להיזהר בהם כשחיים בארץ ישראל. כאן, ללכת על יהודים... כל טוב, רונן
 
תודה על הכיאור היפה!

ובדיוק נכנסתי לכאן- כדי לשאול את פלפל- האם נבחנה ההצעה שיועי הציכה בשבועות האחרונים- של הלכה יומית הקשורה במאכל/בישול... אז פלפל יש מצב להרים את זה? אשמח מאוד אם כן! תודה לרב רונן ובשורות טובות
 

ציון57

New member
שאלה בנושא שמיטה

יש לי בביה"ס אדניות שהפרחים כבר קמלו, והאדניות נשארו ריקות מפרחים, מה הדין לגבי פרחים לשתול בתוך אדניה, האם מותר או אסור תודה.
 

הרברונן

New member
שמיטה,אדניות ומצע מנותק

בעיקרון, דיני שמיטה חלים על קרקע. דין "עציץ נקוב", כלומר: עציץ שיש בו פוטנציאל חיבור לקרקע מתחתיו, הוא כדין קרקע. "מצע מנותק", כמו של "אוצר הארץ" הוא שילוב של ניתוק מהקרקע מתחת וכיסוי חממה מעל, וזה מותר לגמרי. ולגבי אדנית: אם היא מחוררת מתחתיה הייתי אומר שלא לזרוע בכלל, משום החשש של "עציץ נקוב". אם אין בה חורים מתחת, יש על מי לסמוך ולהקל לזרוע בה. בכל מקרה, מסוג המקרים שגם למחמיר שלא לזרוע יש על מי לסמוך. כל טוב, רונן
 
למעלה