כללים לבדיקת דברי נביא (ע"פ הרמב"ם)
אסביר את הדברים ע"פ הקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות. [
בקישור הזה] ובכן, משה רבינו אומר [דברים יח]. "נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ ה' אלקיך אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן" ובהמשך "נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם, כָּמוֹךָ; וְנָתַתִּי דְבָרַי, בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ. וְהָיָה, הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי, אֲשֶׁר יְדַבֵּר, בִּשְׁמִי--אָנֹכִי, אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ" וכאן נשאלת השאלה - שעמדת עליה - כיצד אפשר לדעת שהנביא הוא נביא אמת שחייבים לשמוע בקולו? התשובה לכך נמצאת בהמשך הפסוקים. ואסביר ע"פ דברי הרמב"ם: יש כמה כללים לבדיקת דבריו של הנביא. א. נביא שמתנבא בשם "ישות" אחרת - הוא נביא שקר. ואפי' כיוון לעשות מצווה ממצוות התורה, כיון שמוסר נבואתו מ"אלהים" אחרים, הרי הוא נביא שקר. ב. נביא שמתנבא בשם ה', ואומר ללכת ולעבוד לאלהים אחרים, גם הוא נביא שקר. וגם אם יתן לנו אות ומופת וייתקיים המופת - לא נאמין לו מפני שזהו נסיון מאת ה' ודברים אלו מפורשים בתורה [דברים יג, ב]. ג. הנביא שאומר בשם ה', לחדש מצווה ממצוות התורה, או להגדיר את חוקיה בשונה ממה שכתבה התורה - הוא נביא שקר. למשל, הנביא שיאמר "הקב"ה אמר אלי שהערלה אסור לאכול אותה ארבע שנים" בשונה ממה שכתוב בתורה: [ויקרא ט] "שָׁלֹשׁ שָׁנִים, יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים--לֹא יֵאָכֵל" - נדע שהוא נביא שקר. גם לשנות את הפירוש המדוייק שהתקבל מסיני אינו מוסמך, למשל: "וְקַצֹּתָה, אֶת-כַּפָּהּ" [דברים כה] יאמר שהוא כפשוטו, ולא כמו שהתקבל שהוא עונש ממון - הוא נביא שקר. ולאחר שנדע שהוא נביא שקר, וסמך על הקב"ה דבר שלא אמר לו, נתחייב להורגו. ככתוב: [דברים יח] "אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי, אֵת אֲשֶׁר לֹא-צִוִּיתִיו לְדַבֵּר, וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר, בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים--וּמֵת, הַנָּבִיא הַהוּא". ד. הנביא אומר לעבוד את ה', ויזהיר לשמור את מצוות התורה, ויבטיח שכר להולכים בדרכה, ועונש לעוברים עליה, כמו שעשו ישעיה, ירמיה, יחזקאל ואחרים. או שיצווה ויאסור בדבר שהוא לא כתוב בתורה, כגון, לצאת להלחם על עיר מסויימת או עִם עַם פלוני (כמו שציווה שמואל לשאול להלחם בעמלק), או להמנע מלהרוג (כמו שמנע אלישע מיהורם להרוג חיל ארם שנכנס לשומרון), וכדומה. כאן נצטרך לדעת האם הנביא הוא נביא אמת.
כיצד נבדוק זאת? כשאדם טוען שהוא נביא, "ויהיה הגון לה, כגון שיהיה מאנשי החכמה והאמונה והנזירות והשכל ונועם המידות, כאשר העיקר אצלנו שאין הנבואה שורה אלא על חכם, גיבור ועשיר" [הרמב"ם], ובאמת, הדברים אשר יאמר יתקיימו ולא יגרע מהם אפילו דבר אחד - הוא נביא אמת! וחייבים לשמוע בקולו! ומי שעובר על ציוויו - חייב מיתה בידי שמים! [והחילוק בין ניחוש הקוסמים לבין נבואת הנביא - עיין שם ברמב"ם] אך גם בזה יש חילוק בסוג הנבואה. אם הנביא התנבא על דבר פורענות שעתיד לבא, והדבר ההוא לא הגיע, הנביא אינו נביא שקר. מפני שאמנם אמת היתה נבואתו, אך הקב"ה דוחה את הרעה, וייתכן שעשו תשובה וסרו מרעתם, או שאיחר הקב"ה את עונשם. אך אם הנביא הבטיח על בשורות טובות שיתחדשו לזמן מסויים, ויאמר שבשנה מסויימת יהיה שקט ושלוה והיו בה מלחמות, או שיאמר ששנה זו תהיה גשומה וברוכה, ויהיה בה רעב ובצורת, וכדומה, נדע שהוא נביא שקר! והוא חייב מיתה! מפני שאם הקב"ה מבטיח לעם בשורות טובות ע"י נביא, הוא מקיים אותם! ויש עוד סמכות בידי הנביא לבטל מצווה באופן *זמני* ולא קבוע , ואומר שדבר זה אסור, אלא שעושה אותו - בסמכותו - באופן זמני לצורך כלשהו (כמו שעשה אליהו שהקריב מחוץ לביהמ"ק). וגם בזה חובה לשמוע לדברי הנביא, ואפי' לעבור על איסור תורה - באופן זמני. והעובר על דברי הנביא - חייב מיתה. אך בלימוד דברי התורה, אין כוחו של הנביא בנבואה, אלא בסברא. כלומר, אם יעיד הנביא שהקב"ה אמר לו שהדין במצווה מסויימת הוא כך, או שאומר בשם הקב"ה שסברת החכם ההוא היא אמת - הוא נביא שקר! שכבר אמרה תורה "לא בשמים היא". "ולא הרשנו הקב"ה ללמוד מן הנביאים, אלא מן החכמים, אנשי הסברות והדעות. לא אמר ובאת אל *הנביא* אשר יהיה בימים ההם, אלא ובאת אל *הכוהנים הלוויים*, ואל *השופט* אשר יהיה בימים ההם" [הרמב"ם]. אלו כללי הנביאים ע"פ דברי הרמב"ם. (מי שרוצה להרחיב את ידיעותיו, או לעיין במקור דברי הרמב"ם -
בקישור הזה) מכאן, ששמואל שהיה מוחזק לנביא אמת, היו חייבים לשמוע בקולו! הוא מוסמך לדבר בשם ה'! (כמו שאומר שמואל לשאול: "כִּי מָאַסְתָּה, אֶת-דְּבַר ה' ... כַּאֲשֶׁר לֹא-שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה'") ומי שעובר על דבריו - חייב מיתה בידי שמים!