האם יש כאן אנשים שמתאספים ללמוד קבוצתי כמו ל'

emetahatgodteva

New member
האם יש כאן אנשים שמתאספים ללמוד קבוצתי כמו ל'

כמו שרואים את זה בספרים מהשיחות על קטעים ממורה נבוכים, שמונה פרקים, ומסילות ישרים?
 

u r i el

New member
הלוואי שהיה.

אחרי לכתו של ליבוביץ - אינני מכיר פיגורה אינטלקטואלית שמגיעה לרמתו, לא בהקיף הידע, לא בסגנון ההוראה ולא בנגישות לציבור הרחב !
ליבוביץ היה במובן זה אפיזודה חד פעמית שלפי שעה אין לה תחליף.
ללמוד את "המורה" אפשר בכל מוסד אקדמאי. מומלץ להרשם לחוג לפילוסופיה באוניברסיטה, להאזין - כמוני - במסגרת "שומע חופשי".
 

haimorti

New member
אהלן

יש קבוצה קטנה שלומדת כבר כמה שבועות מו"נ בבני ברק
היינו רוצים להעשיר את הקבוצה בחברים נוספים
כל אחד יתקבל בברכה נשמח במיוחד למצטרפים מהפורום
הלימוד מתקיים בימי שני בשעות הערב

המעוניין יכול לפנות אלי בפלאפון
052-8802970

חיים
 

haimorti

New member
האדם הוא

חי נעלה ויחודי באשר הוא מדבר (בעל היגיון) בשל תכונה רוחנית נעלה זו ניתן לומר עליו שנברא בצלם אלוקים. מכאן התשובה לשאלה למה הרמה הנעלה ביותר של "קשר" עם ה' היא ידיעתו ולא עשייה כפי שאתה רוצה להציע...
גם לרמבם ברור שהיכולת שלנו לדעת את ה' היא מוגבלת ואפילו משה רבנו "אדון החכמים" לא יכל להגיע לדרגה זו וכפי הפרוש הפורסם לפסוק "לא יראני האדם וחי" – לא יראני האדם באשר הוא יצור חי.


קטגורית הטוב לא חלה על ה' בנוסף לא נטען שה' הוא טוב גם כי הדבר פוגע באחדותו . מעבר לכך תחשוב על משמעות האמירה "אלוקים טוב", אתה למעשה אומר: יש טוב שהוא לפחות ראשוני כמו אלוקים (אם לא קודם לו) ואלוקים מתייחס לטוב הזה ומחוייב לנהוג לפיו.


באמת שמתי לב שלאחרונה יש מגמה להחזיר את התארים לה' רק לאחרונה שמעתי מישהי אומרת "איזה מתוק ה'"....
 

ben1b2e3n

New member
תשובה

עדיין לטעמי ראוי יותר להתנהג כמו הבורא. יש לו מידות טובות ואנו צריכים להידמות אליו. הוא רחום אף אנו נהיה רחמנים. שוב לא המדרש העיקר אלא המעשה.

המהות של השם היא טובה. הטוב לא קודם לו כי הוא עצמו הטוב. והרע שבא ממנו הוא גם טוב במהותו ובסיבתו.. הרע הדין מהשם.. בא מתוך הטוב שלו.. מתוך הצדק.

אישית אני מעודד את התארים. אני מאמין בתמימות כמו רבי נחמן מברסלב.

טוב שהיא אמרה מתוק.. זה התחושה שהיא מרגישה .. זה הטוב שאלוקים עושה..

אפשר לומר שלא להסכים לזה זה כפירה בטוב של השם.. ובהכרת התודה והטוב..
 

haimorti

New member
גם לפי

הרמב"ם ה' נוהג בחסד אך הוא לא יגיד שה' רחום חנון וכדומה....

אתה יכול להמשיך לנסות,כמונו, להבין את הרמב"ם הדברים האלה לא נתפסים מייד ודורשים התעמקות וכמו שהוא עצמו אומר תרגול רב...

טוב אז לגבי הטוב לא נסכים אני עדיין אטען שאי אפשר לומר על ה' שהוא טוב או רע או הגון פחדן עקשן אמיץ רגשן מהיר גיבור עייף צמא וכו.....
 

ben1b2e3n

New member
השם נוהג בחסד

מכאן שברור שהוא טוב כי טוב נוהג בחסד.

אני מבין את הכוונה של הרמבם. הוא אומר שהשפה והשכל שלנו מוגבלים בשביל להבין את אלוקים.

אישית אני מבין ומסכים עם זה, כי כשאני אומר שהשם הוא טוב אני לא אומר שהוא טוב כמו בני אדם אלא שיש לו טוב משלו שאנו לא יכולים להבין ולדעת.

אני הולך עם רבי נחמן מברסלב והפשט של התורה (לא צריך להתחכם.. התמימות יפה ועם זאת אני רציונאלי).. השם חנון ורחום.. וטוב וצדיק וישר ונאמן ואוהב ונחמד וכל מה שאפשר לומר (כמו שכתוב בסידור של התפילה היומית) .

העיקר שהרמבם מכיר בטובו של הקדוש ברוך הוא ובחסדו לבני האדם בעולם הזה.

ושהקשר בין האדם לאל הוא קשר הדדי ולגיטימי לקבל כשם שלגיטימי לתת.

ופה, אני חולק על ישעיהו ליבוביץ שמצפה שהאדם יעבוד את האל בלי לקבל שום הנאה ומבלי לצפות לקבלת עונג ושכר בעולם הזה. (העולם הבא לא רלוונטי כי הוא בכלל לא בתפיסה שלנו)

לטעמי אין אח ורע שהאדם יהנה מהפירות של עמלו שעמל בעבודתו את הקל ועשיית רצונו...

שיר השירים יוכיח את ההדדיות
ועל כך נאמר בפרקי אבות
" עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו. בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך."
ובכלל אני בטוח שיש אינסוף ראיות להוכיח זאת , גם שאני יודע מעט מאוד.. מקווה עוד לדעת בעזרת השם.

 

ben1b2e3n

New member
בין אם נצפה ונרצה או לא נרצה

ליבוביץ לא יכול לעולם לשלול את הלגיטימיות לקבל מהקדוש ברוך הוא טובות בעולם הזה.

וברכת הכהנים מוכיחה את זה מעל לכל ספק.

הקשר הוא הדדי ולא רק האדם נותן לאלוקים אלא גם אלוקים לאדם.
 

haimorti

New member
לפי הרמבם

אי אפשר לומר על ה' שהוא טוב בגלגל שיקולים פילוסופיים וגם בגלל העיקרון האמוני שה' אחד. עם זאת כן אין בעיה לומר שה' נוהג בחסד או עושה טוב כי בכך אתה לא אומר
שם דבר על מהות ה' ...

הרמבם כנראה חשב שלא יתכן קשר בין האל לאדם.....

הציפייה שהאדם יעבוד את ה' בלי לצפות לשכר היא לא המצאה של ליבוביץ תמצא אותה אצל חזל ואם תחשוב על הדבר לעומק תגלה שמדובר בתפיסה שהיא פסגת האמונה הדתית.
גם לפי ליבוביץ אין פסול בכך שאדם יעבוד את ה' על מנת לקבל פרס מתוך הבנה שרוב בני האדם לא מסוגלים לעבוד את ה' לשמה.

את ר' נחמן אני לא מכיר.
לא מדובר כאן בהתחכמות מדובר בכנות גמורה ובחתירה להכרת ה' והתרחקות מעבודה זרה.
 

ben1b2e3n

New member
תגובה

לגבי הרמבם. השם משלם שכר לצדיקים ועושה חסד כי הוא טוב. וגם מעניש את הרשעים ממידת הדין הצדק..שלו.


לגבי ליבוביץ. גם אם האדם לא יצפה לקבל שכר בכל מקרה הוא יקבל שכר . לכן זה לא משנה לדעתי אם האדם מתכוון לקבל או לא מתכוון.
 

haimorti

New member
קיצור

נסכים לא להסכים
בכל מקרה אם אתה רוצה אתה מוזמן ללמוד איתנו

כל טוב
 

ben1b2e3n

New member
הרמבם מעניין ויש לי הרבה שאלות

האם למשל אלוקים עושה מעשים רעים?

מה הרמבם היה עונה?

שאלה אחרונה אשמח שתעזור
 

haimorti

New member
הוא עונה

שכל מה שעושה ה' הוא טוב מוחלט:
"יש לדעת ברור כי ה' יתהדר ויתרומם אין לומר עליו שהוא עושה רע באופן עצמי כלל, כלומר שהוא יתעלה ירצה במטרה ראשונה לעשות רע, זה לא יתכן, אלא כל מעשיו יתעלה טוב מוחלט" מו"נ חלק ג פרק י

שם בהמשך מסביר את מציאות הרע בעולם.
 

ben1b2e3n

New member
גם בעבודת השם לשמה

נקבל שכר מאלוקים.

"רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי הוּא לוֹ, נִקְרָא רֵעַ, אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַמָּקוֹם, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַבְּרִיּוֹת, וּמַלְבַּשְׁתּוֹ עֲנָוָה וְיִרְאָה, וּמַכְשַׁרְתּוֹ לִהְיוֹת צַדִּיק חָסִיד יָשָׁר וְנֶאֱמָן, וּמְרַחַקְתּוֹ מִן הַחֵטְא, וּמְקָרַבְתּוֹ לִידֵי זְכוּת, וְנֶהֱנִין מִמֶּנּוּ עֵצָה וְתוּשִׁיָּה בִּינָה וּגְבוּרָה, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ח יד): "לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה", וְנוֹתֶנֶת לוֹ מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה וְחִקּוּר דִּין, וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה, וְנַעֲשֶׂה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק, וְהֹוֶה צָנוּע וְאֶרֶךְ רוּחַ, וּמוֹחֵל עַל עֶלְבּוֹנוֹ, וּמְגַדַּלְתּוֹ וּמְרוֹמַמְתּוֹ עַל כָּל הַמַּעֲשִׂים:"
 
לימוד

אנו לומדים פרקים הנוגעים לשיטת הפרשנות של הרב בהשוואה לשיטות פרשנות מודרניות [פילולוגי-היסטורי] ופוסט מודרניות [פוסט סטרוקטורליסטי]. במידה ותרצה [או תרצו] להצטרף, צור [או צרו] עמי קשר דרך הודעה פרטית.
 
בתל אביב

שיטת הפרשנות של הרב בכל התחומים שבהם נגע. כיצד הוא ניגש למקרא, איך הוא קרא את אריסטו, איך הוא הכריע במשא ומתן התלמודי [כללי פסיקה מול הכרעת הסוגיה], היחס בין הסימן הלשוני למחשבה והיסק וכו' וכו'.
 
למעלה