האם יש להיסטוריה סוף?

esev benisan

New member
האם יש להיסטוריה סוף?

זה נשמע כמו שאלה מטופשת, אבל שאלת הרציפות של ההיסטוריה והשאלה אם קיים לה קץ העסיקה פילוסופים והיסטוריונים רבים. אני לא הבנתי את המושג קץ ההיסטוריה, עד שקראתי תקציר ממש נוח שמסביר את זה: http://he.shvoong.com/humanities/h_philosophy/philosophy-science/1630266-האם-יש-סוף-להיסטוריה-מושג/ ממש שווה להציץ.
 

שינובי5

New member
כן. בקצב האיומים

נוטפי הריר של נשיא איראן נגדנו, קיימת אפשרות סבירה למדי, שעוד מעט קט יהיה להיסטוריה סוף. כלשהו.
 

דר א

New member
למיטב הבנתי את היהדות הרבנית

אם/כאשר יבוא המשיח, תגמר ההסטוריא. קודם כל, יפסיקו המלחמות (וזה מה שדירבן להולדת המחקר ההסטורי מלכתחילה). שנית, חוקי הטבע ישתנו (זאב עם כבשׂ וכו'). שלישית, מדובר בפירוש על "קץ הימין" (דניאל, בסוף).
 

ihtiyar

New member
כל עוד יהיו בני אדם שיותירו עדויות

לקיומם, בעיקר עדויות כתובות, זאת היא ההיסטוריה (= "מחקר" ביוונית). "קץ הימין" הוא ביטוי ארכאי ל"ימות המשיח". כפי שלמדנו מההיסטוריה היהודית (ישו, "בן-הכוכב", ושבתאי צבי הן שלוש דוגמאות ידועות), דווקא כשמגיע "משיח" כלשהו, מתחיל אירוע היסטורי משמעותי (והרסני) ביהדות. כדאי לקרוא את דבריו המרובים של הרמב"ם המזהירים את עם ישראל מפני "משיחי עכשיו".
 

דר א

New member
אבל נקודת המבט של היהדות הרבנית אינה הסטורית,

היא תיאולוגית. לפיכך, כשיגיע המשיח אכן תסתיים ההסטוריא (לכל הפחות, אם אתה עוקב אחרי מדרש עשׂרת מלכים לדוגמא, המשיח מבשׂר את השלב האחרון *לפני* תום ההסטוריא). הדוגמאות שהבאת עוסקות במשיחי שקר - זו לפחות התשובה שיתן לך יהודי רבני ממוצע. מהם, משיחי השקר, מזהיר גם הרמב"ם. "קץ הימין" פירושו פשוט "סוף הימים" (אם כי אני אוהב לקרוא בין האותיות גם את סופם של הקפיטליזם, האימפריאליזם, ושאר מרעין בישין).
 

ihtiyar

New member
זאת חכמה שלאחר מעשה....

בתקופתם היו אנשים שבטחו שהם אכן המשיח שאליו קיוו. הרמב"ם שהיה במובנים ראציונליסט (בניגוד לחלק גדול מהרבנים) הבין את האסון הטמון בכמיהה ל"קץ הימין" ולכן הזהיר תמיד מפני משיחים למיניהם (ע"ע אגרות תימן שלו). במשנה תורה (הלכות מלכים ומלחמות, יב' 3) הוא כותב במפורש: "ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך בדברי מדרשות האמורים בעניינים אלו וכיוצא בהן; ולא ישימם עיקר. שאינן מביאין לא לידי אהבה, ולא לידי יראה. וכן לא יחשב הקיצין; אמרו חכמים, תפוח דעתן של מחשבי קיצין. אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר, כמו שביארנו". בתרגומים אחרים כתוב: תִפּח רוחם של מחשבי קיצין. [הקורא בין השטין מבין שמבחינת הרמב"ם כל "משיח עכשיו" הוא משיח שקר] רעיון המשיח הוא יסוד חיובי ביהדות, אבל כנראה שתמיד נאמר "אף על פי שיתמהמה..."
 

דר א

New member
תיאולוגיא מצטיינת בחכמה לאחר מעשׂה...

נכון שלכל אחד ממשיחי השקר היתה פמליא של תומכים. במקרה של ש"צ היה מדובר בחוג נרחב מאד, והרעש שהוא עשׂה הכה גלים גם בקרב עולם האישׂלאם והנצרות. הסיבה לכך, לדעתי, היא שכולם ציפו לקץ ההסטוריא, והנה לרגע היה נדמה שהוא מגיע. איני בא להתוכח עם הרמב"ם כאן. נהפוך הוא, אני מקבל את גישתו. תמיד טוב להתגעגע למשהו שאף פעם לא היה לך. אבל הציפיה הזו טומנת בחובה גם סכנות. אנשים עלולים חו"ח לעשׂות מעשׂית אלימות קיצוניים (נאמר, להניח מטענים בהר-הבית...) מתוך אמונה שהמשיח כבר פה וינקה אחריהם את הבלאגן. אבל גרוע מזה, הציפיה למשיח עלולה לגרור גם את ההיפך - פסיביות מוגזמת - בבחינת, "לא צריך לעשׂות כלום חוץ מלהתפלל/להתבודד/להניח תפילין בדבקות יתירה, כי ממילא המשיח כבר כאן". זו גישה הרסנית, שתרמה לא מעט (שוב, לדעתי) לחרבן יהדות אירופה מחד, ומאידך תורמת לתרדמת הכללית בה שרוי הציבור בארץ כיום.
 

ihtiyar

New member
אני שמח לא להסכים איתך

1. לפני שנגש להערות, שאלה קטנה: מדוע אתה כותב בעברית הארכאית (פמליא, הסטוריא, תיאולוגיא וכד')? 2. הדברים שכתבת אודות ההשלכות הצפויות מרעיונו של הרמב"ם הם מופרכים. אם אדם יודע שאי אפשר לקרב את קץ הימין, ודאי שלא ינקוט באמצעים דראסטיים כגון הנחת מטענים בהר הבית או רצח כופרים וכיוב'. הרמב"ם טוען במפורש שתפוח דעתם של מחשבי הקצין, וכל "משיח" הוא בפוטנציה משיח-שקר. כידוע לך, דברי הרמב"ם הנכוחים נכתבו טרם זמנם של שבתאי צבי, פראנק או הלובביצ'ר. 3. הציפיה לגאולה (אישית או קבוצתית או לאומית) היא העומדת ביסוד המשיחיות. זאת "הסחורה" שמספק המשיח או התנועה המשיחית: גאולה. כך עלו בר-כוזיבא ויעקב פראנק, ישו והתנועה החסידית ושבתאי צבי ושכמותם. חיי יום יום סדירים וסבירים לא מעוררים שום צורך במשיח כלשהו. 4. הנסיון ההסטורי מוכיח שכל הופעת "משיח" בהסטוריה היהודית היה הרסני. גם רוחנית וגם פיזית. והנה אתה בא וטוען שחוסר הציפיה למשיח הוא הרסני. אתה אפילו תולה בזה את חורבן יהדות אירופה. תמהני..... הציונות היתה תנועה אנטי משיחית בעליל שדגלה בעשיה ובגאולה אישית ולאומית שלא מידי שמים, וראה זה פלא: הציונים שעלו ארצה לא נכחדו באירופה.
 

דר א

New member
תשובות לשאלות

(א) השאלה צריכה להיות הפוכה - מהיכן הגיע פתאום הה'? (הרי הגיוני יותר לתעתק ia- כ-יא מאשר כ-יה). עד כמה שהצלחתי לברר, ה-יה הוא חידוש של בן-יהודה. יש לי הערכה אין-קץ לפועלו הכביר של האיש, אך כאן אני חולק עליו. (ב) לא הסברתי את עצמי היטב בעניין הציפיה למשיח (תוכל לקרוא ביתר עיון כאן). דעתו של הרמב"ם, כפי שאתה מציג אותה, נאה בעיני, בדיוק משום שהיא מעודדת שלא לפעול באורח שוטף כאילו המשיח עתיד להגיע כל רגע. למעשׂה, עדיף לטעמי לפעול כאילו אין משיח בעולם כלל, בבחינת 'לא עלינו המלאכה לגמור, אך אין אנו בני-חורין להבטל ממנה'. עם זאת (ולמרות שאינני בקי כמעט בכלל בכתבי הרמב"ם ובשיטתו), נדמה לי שאתה מקצין מעט את עמדתו, לגבי ההשקפה על ביאת המשיח בעתיד. (ג) למען השם, מתי ב3,400 השנה האחרונות היו לעם ישׂראל חיים סדירים וסבירים? היש עוד עם תחת השמש המתמחה כל כך באבסורדים וקטסטרופות? (ד) אתה צודק בהחלט. בכל פעם שהגיע משיח (והגיעו המון!) קרתה קטסטרופה גדולה. הרצון להביא משיח כאן ועכשיו הביא, עד היום, לתוצאות קשות ביותר. אבל היום אנו נמצאים במצב עדין וחסר תקדים. העובדה שגלות של אלפיים שנה באה לקצהּ, ואגב כך הגשימה נבואות עתיקות יומין, מעלות באופן טבעי שאלות לגבי המרחק בין ההווה לבין קץ הימין. לכאורה, לא צריך להיות קשה מדי לעשׂות כאן בארץ בדק בית רציני, ולתקן את החברה כך שנהיה באמת "אור לגוים". למעשׂה, הדבר קשה כקריעת ים-סוף, כיון שכמעט כל העם היושב בציון שקוע בתרדמת עמוקה. אחד הדברים המתסכלים ביותר בנסיון לעורר אנשים, הוא לראות כיצד יהודים מאמינים (כמה מחברי הטובים ביותר...), המתפללים כל יום בדבקות לביאת משיח, מתקשים לדרבן עצמם לפעולה מעשׂית שעשׂויה, אולי, לקדם את בואו (או סתם לשפר את המצב כאן, אם אתה רמב"מיסט לכל אורך הדרך).
 
למעלה