האם יש למפעילות התח"צ יכולת השפעה על רשויות מקומות ומשרד התחבורה ?

yair480

Active member
לאחרונה יצרתי קשר עם מספר מפעילות תחבורה ציבורית באזור ירושלים על מנת שהם ינסו לקדם נת"צ מאוד נצרך.
כאדם פרטי יצרתי קשר עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה אך יש לי חשש שהם יענו באופן מתחמק בסגנון
"מתישהו יפעל שם רכבת קלה ולכן בקשתך נדחתה / התכנון באזור נעשה ולכן אין לנו רצון לשנות זאת".

על מנת שיהיה לנושא דחיפה פניתי אחר כך למפעילות השונות כדי שהם ינסו לקדם את העניין.
תוך ציון העובדה שכבר יצרתי קשר עם העירייה וגם עם משרד התחבורה.
לצערי רוב החברות ענו בסגנון "משרד התחבורה מחליט עבורנו הכל ולכן נקטין ראש". (פרט לחברה אחת שענתה שהיא מודה לי שפניתי אליהם ישירות ושיערבו את הגורמים הרלוונטיים בחברה)
אך איני מבין מדוע הצעה שיכולה לשפר לנוסעים את השירות ולנהגים את התנאים לא יכולה לעניין את המפעילות?
ברור לי שלמפעילות יש כוח גדול יותר משל האזרחים ואני משער שיש גם נהגים שמתלוננים בסניפים על הפקקים המיותרים שהם צריכים לעבור כל יום.
אז מדוע הם לא מוכנים לשתף פעולה או לפעול כל אחד לחוד ולבקש את השיפור הזה?
 

מנכל אחד

Active member
לאחרונה יצרתי קשר עם מספר מפעילות תחבורה ציבורית באזור ירושלים על מנת שהם ינסו לקדם נת"צ מאוד נצרך.
כאדם פרטי יצרתי קשר עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה אך יש לי חשש שהם יענו באופן מתחמק בסגנון
"מתישהו יפעל שם רכבת קלה ולכן בקשתך נדחתה / התכנון באזור נעשה ולכן אין לנו רצון לשנות זאת".

על מנת שיהיה לנושא דחיפה פניתי אחר כך למפעילות השונות כדי שהם ינסו לקדם את העניין.
תוך ציון העובדה שכבר יצרתי קשר עם העירייה וגם עם משרד התחבורה.
לצערי רוב החברות ענו בסגנון "משרד התחבורה מחליט עבורנו הכל ולכן נקטין ראש". (פרט לחברה אחת שענתה שהיא מודה לי שפניתי אליהם ישירות ושיערבו את הגורמים הרלוונטיים בחברה)
אך איני מבין מדוע הצעה שיכולה לשפר לנוסעים את השירות ולנהגים את התנאים לא יכולה לעניין את המפעילות?
ברור לי שלמפעילות יש כוח גדול יותר משל האזרחים ואני משער שיש גם נהגים שמתלוננים בסניפים על הפקקים המיותרים שהם צריכים לעבור כל יום.
אז מדוע הם לא מוכנים לשתף פעולה או לפעול כל אחד לחוד ולבקש את השיפור הזה?
כיום יש רק מפעיל תחבורה ציבורית אחד בארץ, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, המפעיל הזה שוכר קבלני ביצוע, ולכן הפניה לקבלני הביצוע שמכונים מפעילי תח"צ שקולה כמעט כמו פניה לנהג שמבצע את הקו, ההבדל בין המפעילים האלה לבין הנוסעים הוא שהם מכירים את המפעיל קצת יותר טוב, זה הכל.
למרבה הצער, שכר ההנהלה אצל המפעיל אינו מושפע מביצועי התח"צ, ולכן קשה לגרום למפעיל הזה לשפר את התח"צ בטענות הגיוניות, וגם לעיריות אין יכולת אמיתית להשפיע על שינויים.
השיטה היחידה שיכולה לעבוד היא רק באמצעות לחץ, או לחץ חיובי, או לחץ שלילי.

בנוסף יש גם את הסיבות הבאות
משפטי - החברות מעדיפות שלא לקחת אחריות ואח"כ להתבע על מחדלים בבית המשפט, אלא מעדיפות לגלגל הכל לפתחו של משרד התחבורה.
ביוקרטי - ההתנהלות מול הממונים במשרד התחבורה מאוד מתישה ודורשת הקצאת משאבי זמן מרובים, אין לעובדים רצון או אינטרס להשקיע את הזמן הזה.
כלכלי - לביצוע של חלק גדול מהשינויים יש עלות כלכלית, החברות לא מעוניינות ליזום מהלכים שידרשו מהם השקעה של כספים.
 

EHP12

Well-known member
לאחרונה יצרתי קשר עם מספר מפעילות תחבורה ציבורית באזור ירושלים על מנת שהם ינסו לקדם נת"צ מאוד נצרך.
כאדם פרטי יצרתי קשר עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה אך יש לי חשש שהם יענו באופן מתחמק בסגנון
"מתישהו יפעל שם רכבת קלה ולכן בקשתך נדחתה / התכנון באזור נעשה ולכן אין לנו רצון לשנות זאת".

על מנת שיהיה לנושא דחיפה פניתי אחר כך למפעילות השונות כדי שהם ינסו לקדם את העניין.
תוך ציון העובדה שכבר יצרתי קשר עם העירייה וגם עם משרד התחבורה.
לצערי רוב החברות ענו בסגנון "משרד התחבורה מחליט עבורנו הכל ולכן נקטין ראש". (פרט לחברה אחת שענתה שהיא מודה לי שפניתי אליהם ישירות ושיערבו את הגורמים הרלוונטיים בחברה)
אך איני מבין מדוע הצעה שיכולה לשפר לנוסעים את השירות ולנהגים את התנאים לא יכולה לעניין את המפעילות?
ברור לי שלמפעילות יש כוח גדול יותר משל האזרחים ואני משער שיש גם נהגים שמתלוננים בסניפים על הפקקים המיותרים שהם צריכים לעבור כל יום.
אז מדוע הם לא מוכנים לשתף פעולה או לפעול כל אחד לחוד ולבקש את השיפור הזה?
המפעילות, גם אגד הן גורם מבצע של דברים שנקבעו הרבה מעליהם. אם כי למפעילות יש יכולת ממשרד התחבורה "לסחוט" דילול תדירות ושינוי מסלולים של קווים קיימים ללא הגיון מבחינת הנוסעים, בגלל שזה נח להן תפעולית. אבל בעיקרון אין להן שום השפעה על תכנון מסלולי תחצ.

הייתי מחכה לתשובה שתקבל ממשרד התחבורה. לרוב בירושלים הם לא מתרצים.
 

Ccyclist

Well-known member
לאחרונה יצרתי קשר עם מספר מפעילות תחבורה ציבורית באזור ירושלים על מנת שהם ינסו לקדם נת"צ מאוד נצרך.
כאדם פרטי יצרתי קשר עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה אך יש לי חשש שהם יענו באופן מתחמק בסגנון
"מתישהו יפעל שם רכבת קלה ולכן בקשתך נדחתה / התכנון באזור נעשה ולכן אין לנו רצון לשנות זאת".

על מנת שיהיה לנושא דחיפה פניתי אחר כך למפעילות השונות כדי שהם ינסו לקדם את העניין.
תוך ציון העובדה שכבר יצרתי קשר עם העירייה וגם עם משרד התחבורה.
לצערי רוב החברות ענו בסגנון "משרד התחבורה מחליט עבורנו הכל ולכן נקטין ראש". (פרט לחברה אחת שענתה שהיא מודה לי שפניתי אליהם ישירות ושיערבו את הגורמים הרלוונטיים בחברה)
אך איני מבין מדוע הצעה שיכולה לשפר לנוסעים את השירות ולנהגים את התנאים לא יכולה לעניין את המפעילות?
ברור לי שלמפעילות יש כוח גדול יותר משל האזרחים ואני משער שיש גם נהגים שמתלוננים בסניפים על הפקקים המיותרים שהם צריכים לעבור כל יום.
אז מדוע הם לא מוכנים לשתף פעולה או לפעול כל אחד לחוד ולבקש את השיפור הזה?

האם יש תחום כלשהו בישראל שלארגונים וחברות בו אין השפעה על התנהלותו ?

אמנם פורמלית מנכ"ל 1 (איזה?) צודק וכל התיכנון מונחת מרחוק ומלמעלה ע"י משרד התחבורה בירושלים, אבל מרגע שהתיכנון חורק אני בטוח שכל מי שבתחום מנסה להשפיע. הדוגמה המפורסמת היא אוסף קווי צפון ירושלים - 22,25,45 שפועלים מהשכונות למרכז העיר בניגוד מוחלט לתיכנון שהיה לפיו הקישור לשכונות אלו יהיה ברק"ל בלבד.
 

מנכל אחד

Active member
האם יש תחום כלשהו בישראל שלארגונים וחברות בו אין השפעה על התנהלותו ?

אמנם פורמלית מנכ"ל 1 (איזה?) צודק וכל התיכנון מונחת מרחוק ומלמעלה ע"י משרד התחבורה בירושלים, אבל מרגע שהתיכנון חורק אני בטוח שכל מי שבתחום מנסה להשפיע. הדוגמה המפורסמת היא אוסף קווי צפון ירושלים - 22,25,45 שפועלים מהשכונות למרכז העיר בניגוד מוחלט לתיכנון שהיה לפיו הקישור לשכונות אלו יהיה ברק"ל בלבד.
משרד התחבורה לקח את כל התכנון לידיו רק בשנים האחרונות, בעבר לחברות ובעיקר לאגד הייתה השפעה גדולה על התכנון.
 

Ccyclist

Well-known member
משרד התחבורה לקח את כל התכנון לידיו רק בשנים האחרונות, בעבר לחברות ובעיקר לאגד הייתה השפעה גדולה על התכנון.

קח כדוגמה גם את הרפורמה שעשו בגוש דן ב 2011 - אחרי שנה שנתיים הוחזרו קווים בלחץ תושבים והעירייה.

גם שירות ההסעות לציבור החרדי במסווה של תח"צ הוא היענות ללחץ.

אגד זה עידן אחר. העידן הנוכחי מלא בדוגמאות של לחץ פה, חלופה שם. אני בטוח שיש מי שתפקידם לתאם בין החברות והשלטון המקומי למשרד התחבורה ושיח פתוח בעניין.
 

מנכל אחד

Active member
קח כדוגמה גם את הרפורמה שעשו בגוש דן ב 2011 - אחרי שנה שנתיים הוחזרו קווים בלחץ תושבים והעירייה.

גם שירות ההסעות לציבור החרדי במסווה של תח"צ הוא היענות ללחץ.

אגד זה עידן אחר. העידן הנוכחי מלא בדוגמאות של לחץ פה, חלופה שם. אני בטוח שיש מי שתפקידם לתאם בין החברות והשלטון המקומי למשרד התחבורה ושיח פתוח בעניין.
2011 זה לפני 12 שנה, כתבתי בשנים האחרונות
גם אז הלחץ נעשה על משרד התחבורה והם אלו שהחליטו להחזיר חלק מהקווים
לא יודע מה אתה מתכוון בשירות ההסעות לציבור החרדי, ולא יודע איך זה קשור לזה שהתכנון לא נמצא בחברות התח"צ
 

yair480

Active member
אני מבין שהחברות הם סה"כ מבצעים של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
אבל התרעתי בפניי החברות שזה יפגע בשירות ואכן קיבלתי היום במוביט התראה שקווים שעוברים ליד קניון מלחה בירושלים ייפגעו כתוצאה מהעבודות באזור.
ובעצם בכך הם מכסתחי"ם את עצמם על מקרים של איחורים וביטולים.
והצעתי להם לנסות למגר את בעיית האיחורים ע"י נתיב תחבורה ציבורית שיסומן באופן מיידי.
(עיריית ירושלים כבר עשתה שינויים ברחובות מסויימים בתוך התראה של פחות מחודש והם ראו שזה לא פגע בזמני הנסיעה של רכבים פרטיים)

עדיין איני מבין מדוע המפעילות לא מנסות לעשות משהו שיקל על הנהגים שלהם וגם על הנוסעים שלהם?
לא חבל על הזמן האבוד שההנהגים חווים?
-היום ראיתי איך נהג אוטובוס (ללא נוסעים בדרך לתחנת המוצא שלו ברחוב בנבנישתי )נסע דרך רחוב אלמליח כדי להימנע מהפקק בואכה קניון מלחה ומדובר ברחוב די מאתגר לאוטובוס לעבור בו .חבל שלא צילמתי בשביל להוכיח לחברות שהנהגים שלהם חושבים לבד על פתרונות.
זהו מצב לא נורמלי שמאלצים את האוטובוסים להיתקע עם כולם בפקקים במקום לנסות לייצר להם פיתרון.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_2023-12-14-14-49-22-884_com.tranzmate.jpg
    Screenshot_2023-12-14-14-49-22-884_com.tranzmate.jpg
    KB 338.2 · צפיות: 2

EHP12

Well-known member
אני מבין שהחברות הם סה"כ מבצעים של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
אבל התרעתי בפניי החברות שזה יפגע בשירות ואכן קיבלתי היום במוביט התראה שקווים שעוברים ליד קניון מלחה בירושלים ייפגעו כתוצאה מהעבודות באזור.
ובעצם בכך הם מכסתחי"ם את עצמם על מקרים של איחורים וביטולים.
והצעתי להם לנסות למגר את בעיית האיחורים ע"י נתיב תחבורה ציבורית שיסומן באופן מיידי.
(עיריית ירושלים כבר עשתה שינויים ברחובות מסויימים בתוך התראה של פחות מחודש והם ראו שזה לא פגע בזמני הנסיעה של רכבים פרטיים)

עדיין איני מבין מדוע המפעילות לא מנסות לעשות משהו שיקל על הנהגים שלהם וגם על הנוסעים שלהם?
לא חבל על הזמן האבוד שההנהגים חווים?
-היום ראיתי איך נהג אוטובוס (ללא נוסעים בדרך לתחנת המוצא שלו ברחוב בנבנישתי )נסע דרך רחוב אלמליח כדי להימנע מהפקק בואכה קניון מלחה ומדובר ברחוב די מאתגר לאוטובוס לעבור בו .חבל שלא צילמתי בשביל להוכיח לחברות שהנהגים שלהם חושבים לבד על פתרונות.
זהו מצב לא נורמלי שמאלצים את האוטובוסים להיתקע עם כולם בפקקים במקום לנסות לייצר להם פיתרון.
האמת היא שלמפעילות לא אכפת.

קודם כל מי שמתכנן מסלולים חלופיים אלו חברות פרטיות של ניהול פרויקטים כמו PGL, מת"י ומוריה. שנותנים תחושה למשרד התחבורה/עירייה/מפעילות שניתן לסמוך עליהן. ולרוב לא מתווכחים איתן על מסלולים חלופיים שהם מציעים.

לפי התמונה שהעלת הקווים שיפגעו יהיו של "סופרבוס". אנשי התכנון והתפעול שעובדים עם משרד התחבורה מנותקים מהשטח, ולכן לא יכולים לבוא ולהתערב לחברת פרויקטים בתכנון שלה. לא אכפת לה מהפקקים שהנהגים והנוסעים שלהם עוברים לרוב והן ראש קטן. גם כשמדובר באגד עם אנשי תפעול שקצת יותר מכירים את השטח הם לרוב לא מתערבים לחברות פרויקטים. וגם לא משרד התחבורה.

דבר חשוב שהבנתי קצת יותר לעומק על מה אתה מדבר, אם אתה רוצה שינוי מסלול שיביא לביטול תחנות, הסיכוי לכך קטן כי יענו לך תשובה שביטול תחנות יפגעו בנוסעים שעולים/יורדים בתחנות אלו. במיוחד כשמדובר במתחם תעסוקה גדול כמו מלחה.
 

מנכל אחד

Active member
אני מבין שהחברות הם סה"כ מבצעים של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
אבל התרעתי בפניי החברות שזה יפגע בשירות ואכן קיבלתי היום במוביט התראה שקווים שעוברים ליד קניון מלחה בירושלים ייפגעו כתוצאה מהעבודות באזור.
ובעצם בכך הם מכסתחי"ם את עצמם על מקרים של איחורים וביטולים.
והצעתי להם לנסות למגר את בעיית האיחורים ע"י נתיב תחבורה ציבורית שיסומן באופן מיידי.
(עיריית ירושלים כבר עשתה שינויים ברחובות מסויימים בתוך התראה של פחות מחודש והם ראו שזה לא פגע בזמני הנסיעה של רכבים פרטיים)

עדיין איני מבין מדוע המפעילות לא מנסות לעשות משהו שיקל על הנהגים שלהם וגם על הנוסעים שלהם?
לא חבל על הזמן האבוד שההנהגים חווים?
-היום ראיתי איך נהג אוטובוס (ללא נוסעים בדרך לתחנת המוצא שלו ברחוב בנבנישתי )נסע דרך רחוב אלמליח כדי להימנע מהפקק בואכה קניון מלחה ומדובר ברחוב די מאתגר לאוטובוס לעבור בו .חבל שלא צילמתי בשביל להוכיח לחברות שהנהגים שלהם חושבים לבד על פתרונות.
זהו מצב לא נורמלי שמאלצים את האוטובוסים להיתקע עם כולם בפקקים במקום לנסות לייצר להם פיתרון.
פנית לצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים? הם הכתובת לשינויים כאלה.
למפעילות לא שווה להשקיע על הקלה לנהגים שלהם אלא אם כן זה שינוי מספיק קיצוני שיאפשר להם לנצל את האוטובוס לעוד נסיעות.
סופרבוס למשל, השקיעה מאמצים רבים בשביל להכשיר מסוף בבית שמש, ואת הפירות קצרו המפעילות שהחליפו אותה.

בשביל שיהיה רצון מצד המפעילות לשפר מסלולים וכדו' צריך לדרוש ששכר העובדים יהיה מבוסס על התוצאות התפעוליות של החברה, זה יגרום לזה שלעובדים יהיה יותר איכפת מיעילות הקווים, להערכתי משרד התחבורה לא מעוניין בכך.
 

luisluis

Active member
הבעיה מתחילה בדברים שלא ברור מי מאחראי עליהם. למשל מיקום תחנות האוטובוס עצמן.
יש ברחוב שלי תחנת אוטובוס במקום שאיאפשר להקים בו מבנה תחנה, אם יזיזו את התחנה 30 מטר קדימה אפשר יהיה להקים מבנה תחנה.
עד עכשיו לא הצלחתי להבין מי הגורם שאמור לדון בזה.
משרד התחבורה טוען שזה לא אצלו, רשות התחבורה הארצית טוענת שזה לא אצלה, העירייה טוענת שזה לא אצלה.
 

EHP12

Well-known member
הבעיה מתחילה בדברים שלא ברור מי מאחראי עליהם. למשל מיקום תחנות האוטובוס עצמן.
יש ברחוב שלי תחנת אוטובוס במקום שאיאפשר להקים בו מבנה תחנה, אם יזיזו את התחנה 30 מטר קדימה אפשר יהיה להקים מבנה תחנה.
עד עכשיו לא הצלחתי להבין מי הגורם שאמור לדון בזה.
משרד התחבורה טוען שזה לא אצלו, רשות התחבורה הארצית טוענת שזה לא אצלה, העירייה טוענת שזה לא אצלה.
בגלל שתחנת אוטובוס היא תמרור, העירייה אחראית לכל מה שקשור למיקום ותחזוקה של תחנות אוטובוס. אם הסיטואציה שמיקום התחנה על המפה הוא אחר ממיקום התחנה באופן פיזי, האחריות של משרד התחבורה לשנות את הקורדינטות שלה במערכת GIS.
 

luisluis

Active member
בגלל שתחנת אוטובוס היא תמרור, העירייה אחראית לכל מה שקשור למיקום ותחזוקה של תחנות אוטובוס. אם הסיטואציה שמיקום התחנה על המפה הוא אחר ממיקום התחנה באופן פיזי, האחריות של משרד התחבורה לשנות את הקורדינטות שלה במערכת GIS.

זה הפרשנות שלך.
אגב גם שלי.
אבל אין בנמצא תקנה שאפשר לשלוח לעירייה להראות לה שזה בסמכותה.
העירייה בוחרת שלא לעשות עם זה כלום - להפתעתי - אפילו כשפניתי לראש העיר ואמרתי שאם זה לא יטופל הוא יכול לשכוח מהקול שלי עדיין הוא טען שזה לא בסמכותו ואין לו מה לעשות עם זה.
 

EHP12

Well-known member
זה הפרשנות שלך.
אגב גם שלי.
אבל אין בנמצא תקנה שאפשר לשלוח לעירייה להראות לה שזה בסמכותה.
העירייה בוחרת שלא לעשות עם זה כלום - להפתעתי - אפילו כשפניתי לראש העיר ואמרתי שאם זה לא יטופל הוא יכול לשכוח מהקול שלי עדיין הוא טען שזה לא בסמכותו ואין לו מה לעשות עם זה.

בבקשה.

אתה יכול לעשות אאוטינג לרשות המדוברת. עירייה שלא יודעת מזה זאת כנראה עירייה שלא הוקמו בה תחנות אוטובוס חדשות כבר כמה שנים שאף אחד בה לא מכיר את התקנה המדוברת.
 

מנכל אחד

Active member

בבקשה.

אתה יכול לעשות אאוטינג לרשות המדוברת. עירייה שלא יודעת מזה זאת כנראה עירייה שלא הוקמו בה תחנות אוטובוס חדשות כבר כמה שנים שאף אחד בה לא מכיר את התקנה המדוברת.
ההחלטה על שינוי מיקום תחנה הוא של הרשות המקומית, אבל הרשות המקומית לא יכולה לשנות את המיקום בלי לקבל אישור של משרד התחבורה.
ולכן יש קצת צדק בתשובת העירייה
 

EHP12

Well-known member
ההחלטה על שינוי מיקום תחנה הוא של הרשות המקומית, אבל הרשות המקומית לא יכולה לשנות את המיקום בלי לקבל אישור של משרד התחבורה.
ולכן יש קצת צדק בתשובת העירייה
המפקח על התעבורה במשרד התחבורה הוא רק גורם מאשר לא גורם יוזם. זה עדיין תפקיד רשות התמרור לעשות את כל הדברים האלו בפועל.
 
למעלה