האם יש לנו בחירה

פפינס

New member
האם יש לנו בחירה

התורה מתארת לנו ארוכות אמ בחוקותי תלכו את הטוב שנקבל ואם לא תלכו את העונשים וכאן הבן שואל האם זו בחירה אין כאן שתי הצעות שוות שלי נשאר רק לבחור
 
בחיי היום יום ניתן לך לבחור

בפרשה נהג הקב``ה לפנים משורת הדין והעניק עצה טובה. כשהוא מעמיד שכר מול עונש הוא לא העמיד את מה שהאדם כבר יודע, הנאה עכשוית מול הנאה בעולם הבא. הבחירה תמיד תשאר בלמעשה.
 
חסר מחקרים על השפעות העישון ובכל זאת מעשנים?

כלומר זה שאתה יודע שהסוף לא טוב זה לא מונע ממך את הבחירה לעשות רע. אותו דבר בדברים טובים - אתה יודע בדיוק שאם תשים כסף לפנסיה יהיה לך משהו לחיות ממנו בגיל פרישה ובכל זאת יש כאלה שלא חוסכים.. כלומר גם ידיעת ה"שכר" לא מפריעה לך לעשות משהו שימנע אותו ממך
 

פפינס

New member
את צודקת שבפועל אנשים בוחרים

אבל קחי את הדוגמאות שהבאת אנו מסתכלים על אותם אנשים כמשוגעים אני יקצין אדם שבא לפניו שודד ואומר כסף/חים ויש כאלה שנלחמים עם השודד ומתים מה נאמר אליהם משוגע ואא לומר שהיה לו בחירה שווה לפי`ז מה שאנו חוטאים כי היצר מעוור אותנו האם אפשר לומר שקיבלנו בחירה שווה. זה קשה
 
חשבת פעם למה מי ששבר כוס בשנתו משלם עליה?

(למדנו את זה פעם) כי הוא יכל להזיז אותה לפני שהלך לישון. כלומר - לא שופטים את המקרה עצמו אלא את מה שגרם לו ואז בודקים אם אתה אשם - אם המפגש שלו עם השודד היה כי הוא רצה לקצר את הדרך ונכנס למקום מסוכן או שהם תקפו אותו בדרך הראשית... כנ"ל לגבי היצר הרע - אם הגעת לחטא אבל עברת על כמה סייגים (לא מזיקים) בדרך - אתה אשם אבל אם זה "הפתיע" אותך - יש מקום לזכות. אני לא פוסקת להלכה, אבל הסברתי למה חשוב מה שהביא למעשה..
 

פפינס

New member
ואם השודד בא אליו סתם באמצע הדרך

את רואה את שתי האפשרויות כשוות
 

ילדונט 1

New member
יש כאן 2 הצעות ששקולות זו כנגד זו,

האחת-הליכה בשרירות הלב,אחר התאוות.. הנאות גשמיות! (אותן אלו האסורות) וכמובן עונש בצידה. הצעה שניה-עמל בעוה``ז,עבודה על המידות.. ובצידה של הצעה זו-שכר בעוה``ב! (ופעמים גם בעוה``ז..) יש פה בחירה,אם להנות עכשיו ואח``כ לסבול. או ש`לסבול` עכשיו ואח``כ להנות...
 

לב אiהב

New member
בקשר למה שאמרה ילדונט

שמעתי דבר יפה על מאמר חז``ל,צדיקים תחילתם יסורים וסופן שלוה ורשעים תחילתם שלוה וסופן יסורים,זה גם בעולם הזה.שבהתחלה קשה להתגבר על היצר הרע,אך אח``כ,``סופן שלוה``,מרגישים סיפוק ונחת רוח.ולהיפך,הרשעים בתחילה יש להם כביכול שלוה אך אח``כ מלאים יסורים מצפון וחרטה.
 

gushnick

New member
לפחות בתורה

אין שכר בעולם הבא. אילו היתה לנו רק תורה שבכתב, לאף אחד לא היתה סיבה לחשוב שיש בכלל עולם הבא. אבל זה נושא סבוך, ויתכן אף שבתקופת התנ"ך העולם הבא היה אחרת, וחתימת התנ"ך (ובעצם הפסקת הנבואה) הובילו לשינוי מהותי בדרכי השכר והעונש שבהם העולם נוהג. זה תלוי בהבנת ספר מלאכי. בכל אופן, לעניין המדובר זה משמעותי, משום שמשה לא משווה להם בין הנאות גשמיות של התאוות לבין ההנאות הרוחניות, אלא אומר להם שאם אם יתנהגו טוב אז יהיו להם הנאות גשמיות.
 

nesteaaa

New member
זה שני הצעות.שכל מהם זה עולם אחר...

המצוות לא נגמרות בזה שעושים אותם.זה ניכנס לדם.חיים את זה.לדעתי אם היו יותר משני צדדים.זה היה מבלבל.יש כרגע מספיק בילבולים.וחוצמיזה שזה בגדר הרע והטוב..ככה שאיזה עוד צד יש כבר??
 
למעלה